Talousarvioesitys 2019
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Selvitysosa:
Globalisoituneessa, digitalisoituvassa maailmassa suomalaiseen yhteiskuntaan vaikuttaa kolme keskeistä kehityskulkua, joilla on suoria vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla:
- — Maailmantalouden muutokset vaikuttavat merkittävästi Suomen talouden kasvuun
- — Väestön ikääntyminen vähentää talouden työpanosta ja lisää julkisia menoja
- — Yhteiskunnan digitalisoituminen etenee ja sen vaikutus näkyy laajasti kaikilla sektoreilla. Samalla globaali kilpailu voimistuu.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin huoltosuhdetta ja kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on rahoitus- ja velkakriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja. Digitaalisen toimintaympäristön uhat monimutkaistuvat.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin.
Maakuntien perustaminen, sote-palveluiden järjestämisvastuun siirtäminen niille ja maakuntien rahoitusratkaisu on merkittävä uudistuskokonaisuus, joka vaikuttaa myös julkisen talouden ohjaukseen. Väestön ikääntymisestä aiheutuvan sosiaali- ja terveyspalvelutarpeen kasvun hillintä siirtyy uudistuksen myötä suoremmin valtion ohjaukseen. Maakuntalainsäädännössä maakuntien ohjaukselle on luotu kehikko, jonka tarkoituksena on turvata menokasvun hillintää ja maakuntien hyvää taloudenhoitoa.
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toiminnallisia tavoitteita, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Työllisyysaste nousee, tuottavuus kasvaa.
- — Valtiontalous vahvistuu, kestävyysvaje pienenee, velkaantumisaste alenee
- — Verovaje on alhainen.
- — Kuntatalouden rahoitusasema paranee.
- — Alue- ja paikallishallinto on selkeä ja yksinkertainen sekä tukee julkiselle taloudelle asetettujen tavoitteiden toteutumista.
- — Julkisen hallinnon digitalisaatiokehitys ja hyvä tiedonhallinta tehostavat ja parantavat julkisia palveluita
- — Valtionhallinnon keskitettyjen palvelujen kustannukset alenevat ja tuottavuus paranee toimitilahallinnon, tietotekniikkapalvelujen sekä talous- ja henkilöstöhallintopalvelujen osalta.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.
Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen, siten että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,5 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla toteutetaan valtioneuvoston kestävän kehityksen selonteon mukaisia tavoitteita erityisesti verotuksen kautta. Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraali ja resurssiviisas Suomi -tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Lisäksi progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotus tukee työllisyyttä ja tuottavuuden kasvua varmistaen samalla julkisen sektorin kestävän rahoituksen.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien tuottamia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Väestörekisterikeskus ja maistraatit tuottavat digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukevat kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen, mitä voidaan pitää yhtenä edellytyksenä kestävän kehityksen toteutumiselle.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
||
28.30.01 | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | 5,6 | - | |
28.60.02 | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 4,6 | 2,7 | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | 4 586,0 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 168 997 | 0 | 0 | 0 | 10 155 | 179 152 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
31 046 | 0 | — | — | 155 | 31 201 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (siirtomääräraha 2 v) |
445 | — | — | — | — | 445 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) |
646 | — | — | — | — | 646 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
120 780 | — | — | — | 10 000 | 130 780 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (siirtomääräraha 3 v) |
16 080 | — | — | — | — | 16 080 |
10. | Verotus ja tulli | 624 078 | 0 | 0 | 0 | 12 157 | 636 235 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
402 270 | — | — | — | 4 617 | 406 887 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
164 228 | — | — | — | 3 940 | 168 168 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
11 980 | — | — | — | — | 11 980 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) |
24 600 | — | — | — | 3 600 | 28 200 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) |
15 000 | — | — | — | — | 15 000 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) |
6 000 | — | — | — | — | 6 000 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 36 732 | 0 | 0 | 0 | 4 000 | 40 732 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
24 682 | — | — | — | — | 24 682 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) |
50 | — | — | — | — | 50 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | — | — | — | — | 2 000 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 000 | — | — | — | — | 3 000 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) |
7 000 | — | — | — | 4 000 | 11 000 |
88. | Senaatti-kiinteistöt | 0 | 0 | — | — | 0 | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 86 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | 86 355 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
48 843 | — | — | — | — | 48 843 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 488 | — | — | — | — | 3 488 |
03. | Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
29 024 | — | — | — | — | 29 024 |
04. | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) |
5 000 | — | — | — | — | 5 000 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 82 143 | 730 | 0 | 0 | 0 | 82 873 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
53 874 | 730 | — | — | — | 54 604 |
02. | Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
26 417 | — | — | — | — | 26 417 |
03. | Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) |
1 852 | — | — | — | — | 1 852 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 5 068 688 | 0 | 0 | 0 | 1 572 | 5 070 260 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) |
4 768 273 | — | — | — | — | 4 768 273 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) |
2 070 | — | — | — | — | 2 070 |
17. | Muut eläkemenot (arviomääräraha) |
2 373 | — | — | — | — | 2 373 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) |
42 200 | — | — | — | — | 42 200 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) |
234 386 | — | — | — | 1 572 | 235 958 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) |
19 386 | — | — | — | — | 19 386 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 16 815 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 815 |
02. | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) |
15 | 0 | — | — | — | 15 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
800 | — | — | — | — | 800 |
12. | Osaamisen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) |
16 000 | — | — | — | — | 16 000 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 233 575 | 0 | 0 | 0 | 30 685 | 264 260 |
01. | Julkisen hallinnon ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
4 700 | — | — | — | — | 4 700 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) |
5 500 | — | — | — | — | 5 500 |
05. | Maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) |
211 015 | — | 0 | — | 11 200 | 222 215 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
4 260 | — | — | — | 485 | 4 745 |
(21.) | Kansallisen tulorekisterin toteutus (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | — | 19 000 | 19 000 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) |
8 100 | — | — | — | — | 8 100 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 272 282 | -648 | 1 340 | -1 994 | -3 174 | 267 806 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) |
242 282 | -648 | 1 340 | -1 994 | 2 426 | 243 406 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
17 000 | — | — | — | -5 200 | 11 800 |
33. | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
13 000 | — | — | — | -400 | 12 600 |
90. | Kuntien tukeminen | 8 525 867 | 0 | 0 | 237 000 | 4 100 | 8 766 967 |
22. | Hallinto- ja palvelurakenteiden kehittäminen ja tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
200 | — | — | — | — | 200 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) |
8 491 577 | — | — | 237 000 | 4 100 | 8 732 677 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) |
4 090 | — | — | — | — | 4 090 |
32. | Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v) |
30 000 | — | — | — | — | 30 000 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 275 000 | 0 | 0 | 0 | 15 000 | 290 000 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) |
275 000 | — | — | — | 15 000 | 290 000 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 2 097 235 | 0 | 0 | 0 | 900 | 2 098 135 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 953 | — | — | — | — | 3 953 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) |
1 700 | — | — | — | 900 | 2 600 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) |
12 312 | — | — | — | — | 12 312 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) |
170 | — | — | — | — | 170 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) |
2 069 000 | — | — | — | 0 | 2 069 000 |
87. | Suomen osuus Aasian infrastruktuuri-investointipankin peruspääomasta (arviomääräraha) |
10 100 | — | — | — | — | 10 100 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 6 600 | 8 100 | 0 | 0 | 0 | 14 700 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) |
300 | — | — | — | — | 300 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | — | — | — | — | 2 000 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) |
300 | — | — | — | — | 300 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) |
4 000 | 8 100 | — | — | — | 12 100 |
Yhteensä | 17 494 367 | 8 182 | 1 340 | 235 006 | 75 395 | 17 814 290 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 12 006 | 12 190 | 12 097 |