Talousarvioesitys 2019
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista sekä hallitusohjelman strategisen tavoitteen hyvinvointi ja terveys toimeenpanoa tukevien kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanosta. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kunnat ovat keskeisiä terveysvalvonnasta vastaavia toimijoita.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksenteossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla, terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet
- — eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu, julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa ja ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän
- — lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet (lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut)
- — ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu ja omaishoitoa on vahvistettu
- — sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä.
Lisäksi rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista ja ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
- — perusoikeuksien, yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden osaamisen varmistaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
- — valvonnan ennakoivuuden ja riskiperusteisuuden käytäntöjen varmistaminen palveluissa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 587 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet:
- — säteilytoiminnassa ja ydinenergian käytössä noudatetaan voimassa olevia säädöksiä ja määräyksiä
- — suomalaisilla ydinlaitoksilla ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa
- — ydinvoimalaitosten riskejä hallitaan siten, että laitosten onnettomuusriski pitkällä aikavälillä pienenee
- — radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt ydinlaitoksista ja kaivoksista ympäristöön ovat erittäin pieniä
- — ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä
- — ydinsulkuvalvontaan liittyvä toiminta tapahtuu kansainvälisten sopimusten mukaisesti
- — säteilyn käytössä ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa
- — jokaisen säteilytyöntekijän säteilyannos on suunnitellussa altistustilanteessa henkilökohtaisen annosrajan alapuolella
- — säteilyn lääketieteellisessä käytössä potilasaltistus on oikeutettu ja optimoitu
- — markkinoilla olevat säteilyä tuottavat kuluttajatuotteet ovat turvallisia ja vaatimusten mukaisia
- — kaikista Suomessa olevista säteilylähteistä huolehditaan asianmukaisesti
- — ydinlaitoksiin, ydinmateriaaleihin ja säteilyn käyttöön kohdistuva vakava vahingoittava laiton toiminta on tehokkaasti estetty
- — ydinmateriaalien ja muiden radioaktiivisten aineiden luvaton maahantuonti, maastavienti ja kuljetus on estetty tehokkaasti
- — talousvesi ei ylitä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) esitettyjä radioaktiivisuuden viitearvoja
- — avaruussäteilystä lentohenkilöstölle aiheutuva annos ei ylitä asetettuja raja-arvoja
- — väestön radonaltistuminen pienenee
- — suomalaisten keskimääräinen efektiivinen säteilyannos pienenee
- — varautuminen erilaisiin säteilyvaaratilanteisiin ja niiden pitkäkestoiseen hoitoon on riittävä.
Asetettujen vaikuttavuustavoitteiden lisäksi Säteilyturvakeskusta koskevat vuosittain asetettavat toiminnalliset tavoitteet sekä koko hallinnonalalle asetetut henkisten voimavarojen hallintaa ja kehittämistä sekä toiminnallista tehokkuutta koskevat tavoitteet.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma |
htv | 2018 varsinainen talousarvio |
htv | 2019 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 11 877 | 88 | 12 213 | 88 | 11 587 | 100 |
Maksullinen toiminta | 25 323 | 227 | 29 760 | 231 | 28 313 | 220 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 273 | 3 | 250 | 4 | 250 | 4 |
Yhteensä | 37 473 | 318 | 42 223 | 323 | 40 150 | 324 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma |
htv | 2018 arvio |
htv | 2019 arvio |
htv1) | |
Ydinenergia | 20 136 | 130 | 21 723 | 134 | 21 030 | 134 |
Säteilytoiminta | 7 184 | 45 | 6 800 | 45 | 6 342 | 45 |
Valmiustoiminta | 1 782 | 9 | 1 700 | 9 | 1 586 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 861 | 5 | 2 000 | 7 | 1 865 | 7 |
Asiantuntijapalvelut | 3 194 | 15 | 6 000 | 15 | 5 597 | 15 |
Viestintä | 866 | 5 | 1 000 | 5 | 934 | 5 |
Ympäristö | 3 450 | 14 | 3 000 | 14 | 2 796 | 15 |
Yhteiset palvelut2) | - | 34 | - | 33 | - | 33 |
Yhteensä | 37 473 | 257 | 42 223 | 262 | 40 150 | 263 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2019 niiden osuudeksi arvioidaan 61 htv.
2) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 37 473 | 42 223 | 40 150 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 25 596 | 30 010 | 28 563 |
Nettomenot | 11 877 | 12 213 | 11 587 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 254 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 815 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 17 757 | 20 000 | 21 396 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 984 | 20 000 | 21 396 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -227 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 427 | 2 760 | 589 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 159 | 2 760 | 589 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 268 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 56 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 160 | 150 | 150 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 57 | - | - |
Tuotot yhteensä | 273 | 250 | 250 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 696 | 500 | 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -423 | -250 | -250 |
Omarahoitusosuus, % | 61 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja TÅ¡ernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Muiden lähialueeseen kuuluvien maiden kanssa ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu vastaavasti suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Säteilytoiminnan valvonnan valvontamaksujen tulouttamisen siirtyminen momentille 11.19.12 | 2 271 |
Siirtyvän erän leikkaus | -3 000 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 25 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -11 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -6 |
Palkkausten tarkistukset | 248 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -65 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -126 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -24 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 75 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 4 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -7 |
Tasomuutos | -8 |
Yhteensä | -626 |
2019 talousarvio | 11 587 000 |
2018 I lisätalousarvio | 75 000 |
2018 talousarvio | 12 213 000 |
2017 tilinpäätös | 12 438 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 587 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 255 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja kaikenikäisten omaishoidon vahvistaminen, digitalisaatio, kokeilut ja normien purku
- — reformien toimeenpanoon osallistuminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien maakuntien ja koko julkisen sektorin kustannusten karsiminen tehtäviä ja velvoitteita vähentämällä, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan sisällön ja menetelmien uudistaminen yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ja uuden Valtion lupa- ja valvontaviraston valmistelua
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja riskiperusteiseen sekä omavalvontaan ja toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 15 464 | 14 536 | 15 255 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 8 877 | 3 700 | 4 000 |
Nettomenot | 6 587 | 10 836 | 11 255 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 205 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 380 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
9 536 | 4 500 | 4 800 |
— muut tuotot | 546 | 400 | 400 |
Tuotot yhteensä | 10 082 | 4 900 | 5 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 205 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 5 860 | 3 500 | 3 700 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 2 158 | 1 400 | 1 500 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 8 018 | 4 900 | 5 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 064 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2017 toteutuma |
2018 ennuste |
2019 ennuste |
2018/2019 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 21 987 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 37 0001) | 19 0001) | 10 000 | -47,0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 270 | 1 450 | 1 450 | 0,0 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 833 | 970 | 970 | 0,0 |
1) Sosiaalihuollon ammattihenkilölain toimeenpano
Toimintaympäristön muutokset, erityisesti sote- ja maakuntauudistus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, ohjaus- ja valvontatoiminnan uudelleen organisointi edellyttävät uudenlaista valvontayhteistyötä ja -osaamista, valvonnan sisällön ja menetelmien kehittämistä sekä valvonnan tietopohjan ja sen hyödynnettävyyden kehittämistä. Valtion uuden lupa- ja valvontaviraston valmisteluun liittyen yhteistyötä aluehallintovirastojen kanssa lisätään entisestään. Tämä kaikki edellyttää viraston johdolta ja esimiehiltä hyvää muutosjohtajuutta. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää säilyttää nykyiset asiantuntijavoimavarat ja tukea niiden edelleen kehittämistä vastaamaan uusia osaamistarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU MD/IVD asetuksen toimeenpano ja tehtävät (4 htv) | 280 |
Luovan valmistelun lisäresursointi (-2 htv) | -200 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 76 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 317 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -54 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -46 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -28 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 87 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 5 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Yhteensä | 419 |
2019 talousarvio | 11 255 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 940 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Muutos talousarvioesityksen 11 255 000 euroon nähden on 685 000 euroa, missä on otetuttu huomioon vähennyksenä 115 000 euroa siirtona momentille 30.20.01 KUTI-YHTI -järjestelmän ylläpitokuluihin ja lisäyksenä 800 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20 Alkoholielinkeinorekisterin uudistushankkeeseen (ALLU).
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 II lisätalousarvio | 90 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 940 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 280 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 180 000 euroa aiheutuu vanhusten ja vammaisten palvelujen ohjauksen ja valvonnan voimavarojen vahvistamisesta ja 100 000 euroa varhaiskasvatuksen valvontaresurssien vahvistamisesta.
2019 I lisätalousarvio | 280 000 |
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 II lisätalousarvio | 90 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 280 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tupakkalainsäädännön muutoksen vaatimista lisäresursseista.
2019 IV lisätalousarvio | 120 000 |
2019 I lisätalousarvio | 280 000 |
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 tilinpäätös | 11 021 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 282 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 96,3 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 99,1 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 198 | 220 | 230 |
Ei-maksullinen toiminta | 33 | 35 | 35 |
Yhteensä | 231 | 255 | 265 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 25 071 | 27 261 | 27 782 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
Nettomenot | 1 909 | 4 811 | 3 282 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 708 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 879 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Budjettirahoitus | 1 909 | 4 811 | 3 282 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 20 789 | 20 150 | 22 170 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 25 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Muut tuotot | 272 | 250 | 250 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 3 708 | - | - |
Yhteensä | 28 779 | 27 261 | 27 782 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 20 814 | 20 150 | 22 170 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 11 693 | 12 157 | 13 395 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 343 | 7 993 | 8 775 |
Kustannukset yhteensä | 19 036 | 20 150 | 22 170 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 778 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 033 | 1 316 | 1 335 |
— osuus yhteiskustannuksista | 597 | 734 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 630 | 2 050 | 2 080 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 446 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 127 | 100 | 100 |
- — parannetaan tuottavuutta uudistamalla toimintatapoja ja tehostamalla prosesseja
- — lisätään lääkitysturvallisuusasioissa yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi
- — edistetään lääkekehitystä ja -innovaatioita kehittämällä viranomaisneuvontaa entistä paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi, tehostamalla kliinisiin lääketutkimuksiin liittyviä toimintoja, parantamalla kansallisia lääkealan toimintaedellytyksiä ja lisäämällä tietovarantojen hyödynnettävyyttä
- — lisätään valvontaviranomaisten yhteistyötä ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi
- — varaudutaan kansallisen ja kansainvälisen (mm. Brexit) toimintaympäristön muutosten mukanaan tuomiin viranomaishaasteisiin ja -mahdollisuuksiin
- — tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi
- — kehitetään lääkeinformaatiotoimintaa asiakeskeisesti lääkeinformaatioverkoston avulla
- — toteutetaan lääkehoitojen arviointitoimintaa verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,65 | > 3,5 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 10,2 | < 7,5 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Laajentuvat EU-tasoiset tehtävät (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 000 |
Siirtyvän erän leikkaus | -500 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 7 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Palkkausten tarkistukset | 98 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -20 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -122 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -9 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 27 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 2 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -2 |
Tasomuutos | -1 |
Yhteensä | -1 529 |
2019 talousarvio | 3 282 000 |
2018 I lisätalousarvio | 30 000 |
2018 talousarvio | 4 811 000 |
2017 tilinpäätös | 2 080 228 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 752 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 470 000 euroa talousarvioesityksen 3 282 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 28.70.20 Terveysteknologian ja geenitekniikan rekisterien uudistushankkeeseen.
2019 talousarvio | 3 752 000 |
2018 I lisätalousarvio | 30 000 |
2018 talousarvio | 4 811 000 |
2017 tilinpäätös | 2 080 228 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 752 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 775 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysministeriön strategisena tavoitteena on rakentaa turvallisuutta ja hyvinvointia edistävää työ- ja elinympäristöä. Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet suuntaavat toimintansa strategiaa tukevien työympäristön ja työhyvinvoinnin linjausten mukaisesti. Toiminnan tavoitteena on osaltaan vaikuttaa työpaikkojen turvallisuuden johtamiseen ja työolosuhteisiin siten, että työpaikkatapaturmat, ammattitaudit, haitallinen kuormitus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen vähenevät. Lisäksi työsuojelun vastuualueiden toiminnalla vaikutetaan myös siihen, että työsuhteen ehtoja noudatetaan paremmin ja harmaan talouden määrä vähenee.
Varmistaakseen toimintansa asiakaslähtöisyyden työsuojeluhallinto antaa seuraavan palvelulupauksen:
Työsuojelun vastuualueet toimivat yhteiskunnan antamin valtuuksin siten, että työstä ihmisen terveydelle aiheutuvat vaarat ja haitat ovat asianmukaisesti hallinnassa. Työsuojelun vastuualueiden toiminta on riippumatonta, puolueetonta ja asiantuntevaa. Kaikilta toimialoilta ja työpaikoilta tulevaan asiakaskysyntään vastataan kattavasti sovittuja toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen. Työsuojelun vastuualueet kehittävät toimintaansa keräämäänsä asiakaspalautetta hyödyntäen.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat viranomaisaloitteista toimintaa pääsääntöisesti riskiperusteisesti niille toimialoille, joilla esiintyy merkittävimpiä työturvallisuusriskejä. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä. Kattavuuden varmistamiseksi valvontaa kohdistetaan myös muille kuin riskiperusteisesti valituille toimialoille. Asiakasaloitteinen valvonta hoidetaan kattavasti sovittuja palvelujen toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen.
Valtakunnallisia valvontahankkeita toteutetaan nelivuotiskaudella 2016—2019 yhteisiin työpaikkoihin, vuokratyöhön, korjausrakentamiseen ja yksityiseen sosiaali- ja terveysalaan liittyvinä. Valtakunnallisilla valvontahankkeilla pyritään vastaamaan havaittuihin ongelmakohtiin ja samalla kehittämään valvontatoimintaa.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 27 772 | 26 200 | 27 500 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2017 toteutuma |
%-osuus | htv | 2018 tavoite |
%-osuus | htv | 2019 tavoite |
%-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 19 034 | 76 | 318 | 15 647 | 65 | 272 | 16 016 | 65 | 265 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 3 063 | 12 | 52 | 4 333 | 18 | 75 | 4 504 | 18 | 73 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 2 866 | 11 | 48 | 4 092 | 17 | 71 | 4 255 | 17 | 69 |
Yhteensä | 24 963 | 100 | 418 | 24 072 | 100 | 418 | 24 775 | 100 | 407 |
Työsuojeluvalvonta on riskiperusteista. Työsuojelun vastuualueet käyttävät vaikutuksia aikaansaavia ja yhtenäisiä valvontaotteita ja -menetelmiä. Vastuualueiden yhteistyöllä, viranomaisten välisellä tietojen vaihdolla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä varmistetaan vaikuttava työsuojeluvalvonta.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 25 221 | 24 242 | 24 945 |
Bruttotulot | 258 | 170 | 170 |
Nettomenot | 24 963 | 24 072 | 24 775 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 906 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 251 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eräät työsuojelun palvelut (siirto momentille 28.40.01) | -300 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 131 |
Palkkausten tarkistukset | 840 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -8 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -78 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 249 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -18 |
Tasomuutos | -113 |
Yhteensä | 703 |
2019 talousarvio | 24 775 000 |
2018 I lisätalousarvio | 252 000 |
2018 talousarvio | 24 072 000 |
2017 tilinpäätös | 24 308 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 775 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoivan lupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 3 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tietoaineistojen kuvauksien laadintaan sähköiseen palveluun mm. rekisteritietojen tietosisällöstä ja niiden soveltuvuudesta käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön
2) lupaviranomaisen tietojen käyttölupia koskevaan neuvontapalveluun ja sen kehittämiseen
3) kansallisen sähköisen käyttöportaalin ylläpitoon ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän toimintaan ja kehittämiseen
4) käyttölupapalveluun ja käyttölupapäätösten tekemiseen
5) käyttöluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittämiseen osaksi lupaprosessia
6) tietojen yhdistämis- ja luovutuspalveluun ja sen kehittämiseen
7) koodiavainten säilytyspalveluun
8) tietoturvallisen teknisen käyttöyhteyden kehittämiseen ja ylläpitoon tietojen luovuttamiseksi
9) sähköisen tietoturvallisen käyttöympäristön kehittämiseen ja ylläpitoon hakijalle luovutettujen tietojen käsittelemiseksi
10) lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittämiseen
11) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Määrärahaa käytetään lupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Käyttöluvan saajat maksavat käyttöluvista maksun ja tarvitsemistaan palveluista kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja luovuttamisesta aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden ja lupaviranomaisen ohjausryhmän päätösten mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen investointi | 1 800 |
Lupaviranomaisen resurssin tarve | 1 500 |
Yhteensä | 3 300 |
2019 talousarvio | 3 300 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 28/2018 vp (14.12.2018)
Sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä ym. koskevaa hallituksen esitystä (HE 159/2017 vp) ei ehditä käsitellä eduskunnassa talousarvioesityksen vaatimassa aikataulussa, joten momentti poistetaan talousarviosta.
I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)
Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tietoaineistojen kuvauksien laadintaan sähköiseen palveluun mm. rekisteritietojen tietosisällöstä ja niiden soveltuvuudesta käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön
2) lupaviranomaisen tietojen käyttölupia koskevaan neuvontapalveluun ja sen kehittämiseen
3) kansallisen sähköisen käyttöportaalin ylläpitoon ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän toimintaan ja kehittämiseen
4) käyttölupapalveluun ja käyttölupapäätösten tekemiseen
5) käyttöluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittämiseen osaksi lupaprosessia
6) tietojen yhdistämis- ja luovutuspalveluun ja sen kehittämiseen
7) koodiavainten säilytyspalveluun
8) tietoturvallisen teknisen käyttöyhteyden kehittämiseen ja ylläpitoon tietojen luovuttamiseksi
9) sähköisen tietoturvallisen käyttöympäristön kehittämiseen ja ylläpitoon hakijalle luovutettujen tietojen käsittelemiseksi
10) lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittämiseen
11) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Määrärahaa käytetään lupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Käyttöluvan saajat maksavat käyttöluvista maksun ja tarvitsemistaan palveluista kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja luovuttamisesta aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden ja lupaviranomaisen ohjausryhmän päätösten mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden.
Lupaviranomainen toimii eriytettynä yksikkönä Terveyden ja hyvinvointilaitoksen (THL) yhteydessä. Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet osana THL:n tulosohjausta.
2019 I lisätalousarvio | 2 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)
Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tietoaineistojen kuvauksien laadintaan sähköiseen palveluun mm. rekisteritietojen tietosisällöstä ja niiden soveltuvuudesta käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön
2) lupaviranomaisen tietojen käyttölupia koskevaan neuvontapalveluun ja sen kehittämiseen
3) kansallisen sähköisen käyttöportaalin ylläpitoon ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän toimintaan ja kehittämiseen
4) käyttölupapalveluun ja käyttölupapäätösten tekemiseen
5) käyttöluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittämiseen osaksi lupaprosessia
6) tietojen yhdistämis- ja luovutuspalveluun ja sen kehittämiseen
7) koodiavainten säilytyspalveluun
8) tietoturvallisen teknisen käyttöyhteyden kehittämiseen ja ylläpitoon tietojen luovuttamiseksi
9) sähköisen tietoturvallisen käyttöympäristön kehittämiseen ja ylläpitoon hakijalle luovutettujen tietojen käsittelemiseksi
10) lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittämiseen
11) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan nettomäärärahana.
Selvitysosa:Muutos nettomäärärahaksi mahdollistaa toiminnan tulojen nettouttamisen momentille. Vuonna 2019 tuloja arvioidaan kertyvän 1 000 euroa.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2019 IV lisätalousarvio | — |
2019 I lisätalousarvio | 2 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan nettomäärärahana.
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 10 247 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) ruumiiden kuljettamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vuonna 2017 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 575, vuonna 2018 arvioidaan tehtävän 8 100 ja vuonna 2019 8 000 ruumiinavausta.
2019 talousarvio | 10 247 000 |
2018 talousarvio | 10 247 000 |
2017 tilinpäätös | 7 504 651 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Määrärahaa saa käyttää:
4) oikeuslääketieteellisen ruumiin avaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 4) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 4).
2019 talousarvio | 10 247 000 |
2018 II lisätalousarvio | — |
2018 talousarvio | 10 247 000 |
2017 tilinpäätös | 7 504 651 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään 10 247 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiin avaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 391 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu poliisin tilaamien ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen kasvusta sekä poliisin määräämien oikeuslääketieteellisten tutkimusten lisääntymisestä.
2019 IV lisätalousarvio | 391 000 |
2019 talousarvio | 10 247 000 |
2018 tilinpäätös | 10 668 257 |
2017 tilinpäätös | 7 504 651 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 391 000 euroa.