Talousarvioesitys 2019
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten valtion mielisairaaloiden, lastensuojeluyksiköiden ja vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto. Vankiterveydenhuollon yksikön tehtävänä on vastaavasti vankien terveydenhuollon järjestäminen.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 769 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteet käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2019:
- — jatkokehitetään laskentatointa, kustannuslaskentaa ja muuta seurantaa Kieku-tietojärjestelmän puitteissa yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa
- — maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia hallitusohjelman kärkihankkeita ja muita hankkeita, kuten mm. Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishankkeita (Kanta ja Kansa)
- — valmistellaan ja toimeenpannaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa uudistusta
- — lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä
- — jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista
- — vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet ja toimintamenojen supistuminen huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Ministeriön johto | 665 | 668 | 587 |
Johdon tuki | 4 562 | 2 428 | 2 495 |
Kansainvälisten asioiden yksikkö | 2 155 | 2 216 | |
Viestintä | 1 390 | 1 397 | 1 436 |
Hallinto | 2 826 | 2 839 | 2 918 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto | 1 714 | 1 722 | 1 769 |
Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto | 3 155 | 3 168 | 3 257 |
Hyvinvointi- ja palveluosasto | 11 833 | 11 886 | 12 218 |
Työ- ja tasa-arvo-osasto | 4 720 | 4 741 | 4 873 |
Yhteensä | 30 865 | 31 004 | 31 769 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 37 559 | 37 704 | 38 319 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 6 694 | 6 700 | 6 550 |
Nettomenot | 30 865 | 31 004 | 31 769 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 474 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 809 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkaliukumasäästön VNHY-osuuden tarkistus (siirto momentille 23.01.01) | -8 |
Raamisopimuksen koulutusmäärärahojen poistamisen palautus | 90 |
Säästöjen VNHY-osuuden palautus momentilta 23.01.01 | 52 |
STEA:n siirtymisen STM:ään menojen tarkentuminen | -225 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 116 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -21 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -11 |
Palkkausten tarkistukset | 721 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -7 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -194 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -40 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -71 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 244 |
Tasomuutos | 119 |
Yhteensä | 765 |
2019 talousarvio | 31 769 000 |
2018 I lisätalousarvio | -108 000 |
2018 talousarvio | 31 004 000 |
2017 tilinpäätös | 31 200 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 929 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 160 000 euroa talousarvioesityksen 31 769 000 euroon nähden johtuu tarpeesta perustaa uusia virkoja (2 htv) lastensuojelun sijaishuollon seurantaan, tutkimukseen, ohjaukseen ja kehittämiseen.
2019 talousarvio | 31 929 000 |
2018 II lisätalousarvio | -60 000 |
2018 I lisätalousarvio | -108 000 |
2018 talousarvio | 31 004 000 |
2017 tilinpäätös | 31 200 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 929 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin.
I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 60 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu vanhusten ja vammaisten palvelujen lainsäädännön valmistelusta ja toimeenpanosta.
2019 I lisätalousarvio | 60 000 |
2019 talousarvio | 31 929 000 |
2018 II lisätalousarvio | -60 000 |
2018 I lisätalousarvio | -108 000 |
2018 talousarvio | 31 004 000 |
2017 tilinpäätös | 31 200 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 60 000 euroa.
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 547 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2019.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevaa tieteellistä tutkimustyötä tehdään ja hyödynnetään jatkuvasti. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Hoitoa kehitetään siten, että pakkotoimia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia vastaavaa moniammatillista työskentelyä sekä työnjohtoa. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma |
htv | 2018 arvio |
htv | 2019 arvio |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 595 | - | 550 | - | 547 | - |
Liiketaloudelliset suoritteet | 56 268 | 805 | 59 030 | 802 | 61 087 | 822 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 423 | 10 | 430 | 9 | 430 | 5 |
Yhteensä | 57 286 | 815 | 60 010 | 811 | 62 064 | 827 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 57 286 | 60 010 | 62 064 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 56 691 | 59 460 | 61 517 |
Nettomenot | 595 | 550 | 547 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 541 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 509 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 195,39 | 196,02 | 196,02 |
Niuvanniemen alaikäisten hoitoyksikkö | 107,36 | 95,86 | 95,86 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 187,50 | 182,11 | 182,11 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 350,58 | 359,88 | 359,88 |
Niuvanniemen alaikäisten hoitoyksikkö | 827,32 | 881,15 | 881,15 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 377,90 | 396,03 | 396,03 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 55 204 | 58 567 | 60 556 |
— muut tuotot | 1 487 | 893 | 961 |
Tuotot yhteensä | 56 691 | 59 460 | 61 517 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 56 965 | 59 709 | 61 766 |
— osuus yhteiskustannuksista | 321 | 301 | 298 |
Kustannukset yhteensä | 57 286 | 60 010 | 62 064 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -595 | -550 | -547 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 99 | 99 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia (aik.os) | 142 602 | 143 455 | 143 455 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia (aik.os.) | 3 729 | 4 079 | 4 079 |
Mielentilatutkimuksia (aik.os.) | 56 | 68 | 68 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 647 | 4 563 | 4 563 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 56 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön kehittämisessä voimavaroja suunnataan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan perustuvaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen, jonka keskeisiä teemoja ovat muun muassa psykologisten valmiuksien koulutukset, biologiset ja farmakologiset koulutukset sekä pakkokeinojen vähentämiseen tähtäävä koulutus. Koulutuksen rahoitus tulee pääosin maksullisen toiminnan tuotoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 |
Yhteensä | -3 |
2019 talousarvio | 547 000 |
2018 talousarvio | 550 000 |
2017 tilinpäätös | 563 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 547 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös mielenterveyslain (1116/1990) 3 tai 4 luvun nojalla määrätyn tahdosta riippumattoman psykiatrisen hoidon kustannuksiin niissä tapauksissa, kun henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa eikä hoidon maksaja määräydy minkään muun lainsäädännön nojalla.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tahdosta riippumattomaan hoitoon määrättyjen henkilöiden hoidon kustannuksista niissä tapauksissa, kun henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa, eikä kustannusten maksuvelvollisuutta voida määrätä kansainvälisten sopimuksen perustella. Hoidon kustannuksia ei myöskään voida korvata terveydenhuoltolain 50 §:n perusteella.
2019 IV lisätalousarvio | 500 000 |
2019 talousarvio | 547 000 |
2018 tilinpäätös | 421 554 |
2017 tilinpäätös | 563 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös mielenterveyslain (1116/1990) 3 tai 4 luvun nojalla määrätyn tahdosta riippumattoman psykiatrisen hoidon kustannuksiin niissä tapauksissa, kun henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa eikä hoidon maksaja määräydy minkään muun lainsäädännön nojalla.
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007) ja sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2019.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta lisätään hallinnollisen rakenteen konserninomaisuutta kehittämällä sekä uudistamalla palvelujen tuottamisen toiminnallisia ja fyysisiä rakenteita. Päihdeongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota koulukotitoiminnan kehittämisessä, mm. henkilöstön koulutuksen avulla. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään hyödyntäen sähköistä laadunhallintajärjestelmää sekä asiakasjärjestelmään sisältyvää vaikuttavuusmittaria. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan ja toimintaa kehitetään palvelujen ostajien eli kuntien muuttuvia tarpeita vastaavaksi.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2017 toteutuma |
htv | 2018 varsinainen talousarvio |
htv | 2019 esitys |
htv | |
Toimintamenomääräraha | -602 | - | 1 106 | - | 601 | - |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 20 581 | 307 | 20 210 | 296 | 20 210 | 296 |
Yhteensä | 19 979 | 307 | 21 316 | 296 | 20 811 | 296 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 19 979 | 21 316 | 20 811 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 20 581 | 20 210 | 20 210 |
Nettomenot | -602 | 1 106 | 601 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 630 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 011 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 446 | 18 901 | 18 901 |
— muut tuotot | 2 475 | 2 676 | 2 676 |
Tuotot yhteensä | 21 921 | 21 577 | 21 577 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 340 | 1 367 | 1 367 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 18 579 | 19 940 | 19 435 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 400 | 1 376 | 1 376 |
Kustannukset yhteensä | 19 979 | 21 316 | 20 811 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 942 | 261 | 766 |
Kustannusvastaavuus, % | 110 | 101 | 104 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen:
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 34 870 | 34 431 | 34 431 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 6 320 | 7 654 | 7 654 |
Koulupäivä | 20 490 | 21 689 | 21 689 |
Jälkihuoltovuorokausi | 6 298 | 2 920 | 2 920 |
Vankilan perheosasto | 2 254 | 2 254 | 2 254 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtion koulukotien toimitilojen kehittämisen määrärahan (2015-2018) päättyminen | -500 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -5 |
Yhteensä | -505 |
2019 talousarvio | 601 000 |
2018 talousarvio | 1 106 000 |
2017 tilinpäätös | -220 525 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen.
06. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 355 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palvelujen maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta (sisältäen talous-, henkilöstö- ja tietohallinto sekä tukipalvelut) ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
4) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
5) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
6) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö on siirtynyt 1.1.2016 lukien sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle. Rikosseuraamuslaitos säilyy hallinnonalasiirron jälkeen vankiterveydenhuollon tilojen vuokralaisena ja vastaa myös jatkossa niiden kustannuksista. Vankiterveydenhuollon yksikön tuloina otetaan huomioon sen maksullisesta palvelutoiminnasta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolien kanssa saatavat tulot.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on käynnistänyt hallinnon siirron jälkeen vankiterveydenhuollon kehittämisohjelman, jolla mm. pyritään lisäämään entisestään vankien saamien terveyspalvelujen vaikuttavuutta ja laatua, tiivistämään yhteistyötä vankiloiden psykologien, sosiaali- ja päihdetyön tekijöiden kanssa sekä varmistamaan hoidon jatkuvuus vangin vapautumisen jälkeen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 16 772 | 17 077 | 18 554 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 167 | 199 | 199 |
Nettomenot | 16 605 | 16 878 | 18 355 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | - | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | - |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) (kohdennuksen siirto momentilta 25.40.01) | -14 |
Kirjanpidon keskittäminen -säästö (HO 2015) (kohdennuksen siirto momentilta 25.40.01) | -7 |
Ulkopuolisten terveyspalveluiden, lääkkeiden ja hoitotarvikkeiden kasvaneet kustannukset | 1 000 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 65 |
Palkkausten tarkistukset | 371 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -34 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 137 |
Tasomuutos | -38 |
Yhteensä | 1 477 |
2019 talousarvio | 18 355 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 613 000 |
2018 talousarvio | 16 878 000 |
2017 tilinpäätös | 16 605 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 105 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 750 000 euroa talousarvioesityksen 18 355 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 28.70.20 Vankiterveydenhuollon potilastietojärjestelmähankkeeseen.
2019 talousarvio | 19 105 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 613 000 |
2018 talousarvio | 16 878 000 |
2017 tilinpäätös | 16 605 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 105 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palvelujen maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta (sisältäen talous-, henkilöstö- ja tietohallinto sekä tukipalvelut) ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
4) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
5) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
6) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
07. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 8 334 000 euroa.
Selvitysosa:
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta on sosiaalivakuutuksen erikoistuomioistuimeen rinnastettava muutoksenhakuelin, joka toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa kansaneläkeasioissa ja Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä kuntoutusasioissa ja yleistä asumistukea, eläkkeen saajan asumistukea, lapsilisiä, lasten kotihoidon tukea ja yksityisen hoidon tukea, elatustukea, sotilasavustusta, äitiysavustusta, sairausvakuutusta, takuueläkettä, vammaisten tulkkauspalvelua, ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa, työmarkkinatukea, vuorottelukorvausta, työttömyyskassan jäsenyyttä, aikuiskoulutustukea, ammattitutkintostipendiä, palkkaturvaa, työnantajan omavastuumaksua ja työttömyysvakuutusmaksun perintää koskevissa asioissa. Lisäksi muutoksenhakulautakunnassa käsitellään lainvoimaisten päätösten poistamista koskevat hakemukset samoissa asiaryhmissä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2019 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |
---|---|
Päätöksen hinta (euroa/ratkaisu) | 200 |
Työn tuottavuus (ratkaisu/htv) | 404 |
Tulokset ja laadunhallinta | |
Vireille tulleet valitusasiat | 40 000 |
Ratkaistut asiat | 42 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 8,0 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käsittelymäärien kasvun oikaisu aikaisemmilta vuosilta | -313 |
Kohtuullisen käsittelyajan turvaaminen | 500 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 41 |
Palkkausten tarkistukset | 188 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -33 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -70 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -19 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 50 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 6 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -6 |
Yhteensä | 342 |
2019 talousarvio | 8 334 000 |
2018 I lisätalousarvio | 196 000 |
2018 talousarvio | 7 992 000 |
2017 tilinpäätös | 8 818 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään 8 334 000 euroa.
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 7 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (Kanta, sisältäen sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) Kantaan liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti Kanta-palvelujen (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, kansallinen sosiaalihuollon arkistointipalvelu sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselu- ja asiointipalvelu, potilaan tiedonhallintapalvelu, lääkemääräysten kirjoituspalvelu ja kansalaisille suunnattujen sähköisten palvelujen ja tietovarannon) kehittämiseen (Kela)
4) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
5) sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämisyhteistyön, ohjauksen, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (STM, THL)
6) Sote-digi -muutosohjelman strategiseen suunnitteluun ja ohjaukseen sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
7) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmisteluun, kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämistä sekä käyttöönottoa varten (STM, THL).
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelusta ja siihen liittyvästä tietohallinnon ja ICT-palvelujen ml. kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien ja sähköisten palvelujen strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston ja siihen liittyvien sähköisten palvelujen rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen operatiivinen yksikkö koordinoi sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien kansallisen määrittelytyön, operatiivisen ohjauksen, toimeenpanon ja kehittämisen, vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön. Rahoituksen pääpaino on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelussa, sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän ja sähköisten kansalaispalvelujen rakentamisessa tulevan lainsäädännön mukaisesti. Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Määrärahatason tarkistus | -8 000 |
Määrärahatason tarkistus (kertaluonteinen) | 4 000 |
Yhteensä | -4 000 |
2019 talousarvio | 7 000 000 |
2018 talousarvio | 11 000 000 |
2017 tilinpäätös | 13 330 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään 7 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (Kanta, sisältäen sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) Kantaan liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti Kanta-palvelujen (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, kansallinen sosiaalihuollon arkistointipalvelu sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselu- ja asiointipalvelu, potilaan tiedonhallintapalvelu, lääkemääräysten kirjoituspalvelu ja kansalaisille suunnattujen sähköisten palvelujen ja tietovarannon) kehittämiseen (Kela)
4) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
5) sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämisyhteistyön, ohjauksen, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (STM, THL)
6) Sote-digi -muutosohjelman strategiseen suunnitteluun ja ohjaukseen sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
7) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmisteluun, kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämistä sekä käyttöönottoa varten (STM, THL).
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 18 929 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarvearvion muutos | 200 |
Yhteensä | 200 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2019 talousarvio | 18 929 000 |
2018 talousarvio | 18 729 000 |
2017 tilinpäätös | 17 790 434 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään 18 929 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään 3 945 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa muun muassa Suomen jäsenmaksusta WHO:lle, jonka rahoituksesta 25 % katetaan jäsenmaksuilla ja loppu jäsenmaiden vapaaehtoisrahoituksella. WHO:lta on edellytetty vahvempia toimia maiden taloutta ja turvallisuutta horjuttavien pandemioiden ja kriisien yhteydessä. Suomen rooli vaikuttaa järjestössä meneillään oleviin uudistuksiin korostuu vuosina 2018—2020 hallintoneuvostojäsenyyden myötä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien tarkentuminen | 70 |
Yhteensä | 70 |
2019 talousarvio | 3 945 000 |
2018 talousarvio | 3 875 000 |
2017 tilinpäätös | 3 707 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään 4 095 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 150 000 euroa talousarvioesityksen 3 945 000 euroon nähden johtuu Suomen maksuosuudesta kansainvälisen terveysturvaohjelman sihteeristön osalta.
2019 talousarvio | 4 095 000 |
2018 talousarvio | 3 875 000 |
2017 tilinpäätös | 3 707 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään 4 095 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.