Talousarvioesitys 2019
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 72 191 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 53 000 asiaa (v. 2017 47 942 asiaa ja v. 2018 arvio 53 000 asiaa). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2019 (v. 2017 11 päivää ja v. 2018 11 päivää). Oikeusaputoimistoihin v. 2017 saapuneista asioista 86 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 14 % rikosasioita.
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 10 % v. 2019.
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 6 600 asiaa (v. 2017 6 402 ja v. 2018 arvio 6 600 asiaa). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on alle 9 kuukautta.
Talous- ja velkaneuvonnan tehtävät siirtyvät aluehallintovirastoilta ja kunnilta valtion oikeusaputoimistoihin 1.1.2019. Palvelulle asetettavat toiminnalliset tulostavoitteet ja tulosmittarit tarkentuvat siirryttäessä valtakunnallisesti yhtenäiseen palveluprosessiin ja yhtenäisiin toiminta- ja menettelytapoihin. Talous- ja velkaneuvonnassa hoidetaan vuosittain yli 40 000 toimenpidettä. Henkilömäärä on noin 175 htv v. 2019.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2019:
Oikeusapu
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
|
Käsitellyt asiat, kpl | 48 872 | 53 000 | 53 000 |
Oikeusapuohjaus, kpl | 7 511 | 8 000 | 8 500 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 26 029 | 26 000 | 26 000 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 129 | 122 | 122 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 418 | 465 | 465 |
Yleinen edunvalvonta
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 40 262 | 41 185 | 42 000 |
— oikeusaputoimisto edunvalvojana | 36 012 | 36 923 | 37 700 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 250 | 4 262 | 4 300 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 735 | 761 | 765 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 66 | 67 | 67 |
Kuluttajariitalautakunta
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 6 007 | 6 800 | 6 900 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 388 | 363 | 363 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 172 | 184 | 186 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 11,2 | 9,2 | 9,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 65 841 | 70 252 | 77 391 |
Bruttotulot | 4 796 | 5 200 | 5 200 |
Nettomenot | 61 045 | 65 052 | 72 191 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 22 066 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 173 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Julkisoikeudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 503 | 3 700 | 3 700 |
— muut tuotot | 18 | - | - |
Tuotot yhteensä | 3 521 | 3 700 | 3 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 7 763 | 7 600 | 7 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 242 | -3 900 | -3 900 |
Kustannusvastaavuus, % | 45 | 49 | 49 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Liiketaloudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 1 308 | 1 620 | 1 500 |
— muut tuotot | 5 | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 313 | 1 620 | 1 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 549 | 1 800 | 1 670 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -236 | -180 | -170 |
Kustannusvastaavuus, % | 85 | 90 | 90 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 26 000 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 70 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.05) | 18 |
Siviilitiedustelulainsäädännön vaikutus asiamääriin | 100 |
Talous- ja velkaneuvonnan laajentaminen ylivelkaantuneiden aseman kohentamiseksi | 5 000 |
Talous- ja velkaneuvonnan siirtoon liittyvä lisärahoitus | 3 000 |
Talous- ja velkaneuvonta (siirto momentilta 32.40.31) | 4 731 |
Talous- ja velkaneuvonta (v. 2018 kertaluonteinen rahoitus tietojärjestelmämenoihin) | -4 000 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | -3 879 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | 283 |
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto; maastapoistamisen täytääntöönpanon valvonta (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.03) | 60 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 330 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -45 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -11 |
Palkkausten tarkistukset | 1 875 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -17 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -16 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -294 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -90 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -225 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -172 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 504 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 38 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -51 |
Yhteensä | 7 139 |
2019 talousarvio | 72 191 000 |
2018 I lisätalousarvio | 557 000 |
2018 talousarvio | 65 052 000 |
2017 tilinpäätös | 61 152 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 28/2018 vp (14.12.2018)
Talous- ja velkaneuvonnan tehtävät siirtyvät 1.1.2019 lukien aluehallintoviranomaisilta ja kunnilta valtion oikeusaputoimistoille, jolloin myös neuvontapalveluiden ohjaus ja valvonta siirtyvät oikeusministeriölle. Uudistuksella pyritään yhdenmukaistamaan talous- ja velkaneuvonnan vaihtelevia käytäntöjä ja saamaan velkaantuneet nopeammin avun piiriin, kun nykyiset kunnalliset rajat poistuvat ja asiakkaat voivat itse valita, missä oikeusaputoimistossa he asioivat. Myös toiminnan resursseja lisätään 3 milj. eurolla, jolloin talous- ja velkaneuvonnan toimintamenoihin on käytettävissä 12,7 milj. euroa. Velkaantuneiden asemaa parannetaan myös osoittamalla tuomioistuimille 2 milj. euron lisämääräraha velkomusasioiden käsittelyn nopeuttamiseen (25.10.03) ja ulosottolaitokselle (25.20.01) 1 milj. euron lisämääräraha velallisten neuvonnan tehostamiseen.
Valiokunta pitää uudistusta hyvänä ja katsoo, että se antaa hyvät mahdollisuudet parantaa palvelujen laatua ja tasapuolisuutta. Uudistuksesta ja palvelujen saatavuudesta on tärkeää tiedottaa kattavasti ja huolehtia siitä, että palvelut vastaavat mahdollisimman monipuolisesti velkaneuvontaa tarvitsevien tarpeisiin. Samalla kun tarve sähköisten palvelukanavien kehittämiseen kasvaa, on myös varmistettava henkilökohtaisen neuvonnan riittävyys.
Valiokunta painottaa ennaltaehkäisevän työn merkitystä, jotta ylivelkaantumista voitaisiin vähentää ja työn painopistettä siirtää vähitellen korjaavasta työstä ennaltaehkäisevään työhön. Tämä edellyttää kiinteää yhteistyötä mm. sosiaalitoimen, koulujen ja ulosoton kanssa. Ennen kaikkea on pyrittävä vähentämään pikavippeihin ja kuluttajaluottoihin liittyvää velkaantumiskierrettä, jonka taustalla on usein korkea korkotaso ja muut luotoista aiheutuvat kustannukset. Valiokunta onkin tyytyväinen, että hallitus on antanut eduskunnalle esityksen (HE 230/2018 vp), jonka tavoitteena on vähentää kalleimpien kuluttajaluottojen aiheuttamia velkaongelmia.
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 72 191 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 80 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu poliisin rikostorjunnan laajenemisesta johtuvasta oikeusaputarpeen kasvusta.
2019 I lisätalousarvio | 80 000 |
2019 talousarvio | 72 191 000 |
2018 I lisätalousarvio | 557 000 |
2018 talousarvio | 65 052 000 |
2017 tilinpäätös | 61 152 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 80 000 euroa.