Talousarvioesitys 2017
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastotuotannossa tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Euroopan tilastojärjestelmään vaikutetaan niin, että tilastoja uudistettaessa vältettäisiin päällekkäistä tilastointia ja tilastosäädösten vaatimuksia yksinkertaistettaisiin ja karsittaisiin. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään hyvien käytäntöjen leviämistä ja omaksumista.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee päätöksentekoa palvelevaa soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Väestörekisterikeskuksen (VRK) tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja Väestörekisterikeskuksen varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. VRK edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. VRK on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. VRK ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. VRK tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja.
- — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
- — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
- — Väestötietojärjestelmän ja varmennepalvelujen luotettavuus säilyy sekä käytettävyys ja hyödyntäminen lisääntyvät
- — Kansallisella palveluarkkitehtuurilla mahdollistetaan Suomen digitalisoinnin eteneminen tehostamalla ja tukemalla asiakkaiden toimintaa
- — Väestökirjanpidon ja sen tietojärjestelmien kehittämisellä edistetään yhteiskunnan perusrekisteritietojen laatua ja kustannustehokasta saatavuutta ottaen erityisesti huomioon tietosuoja- ja tietoturvanäkökohdat.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 47 105 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä, kpl | 556 | 550 | 545 |
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 €) | 848 | 800 | 800 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 95 | 99 | 99,5 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 93 | 97 | 97 |
Tutkijapalvelujen käyttölupahakemusten määrä, kpl | 185 | 235 | 260 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | 5,0 | 0,5 | 0,5 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 76 | 82 | 72 |
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, 1 000 € | 98 | 100 | 100 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 115 | 100 | 100 |
Internet-lomakkeilla tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 88 | 91 | 92 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet virasto yhteensä | 736 | 754 | 730 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,5 | 9,7 | 8,9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 56 969 | 58 446 | 56 105 |
Bruttotulot | 9 697 | 7 900 | 9 000 |
Nettomenot | 47 272 | 50 546 | 47 105 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 621 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 705 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 386 | 7 000 | 7 500 |
— muut tuotot | 576 | - | - |
Tuotot yhteensä | 7 962 | 7 000 | 7 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 919 | 7 000 | 7 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 043 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 115 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksutasetilastointi | -1 022 |
YK:n Oslon ryhmän puheenjohtajuus (siirto momentille 32.01.01) | -60 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -6 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -3 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -534 |
Palkkaliukumasäästö | -258 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -274 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -247 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -436 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -385 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -58 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -367 |
Tasomuutos | 209 |
Yhteensä | -3 441 |
2017 talousarvio | 47 105 000 |
2016 II lisätalousarvio | -367 000 |
2016 talousarvio | 50 546 000 |
2015 tilinpäätös | 50 356 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 382 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
VATT:n toiminta tähtää tutkimuksen korkeaan laatuun ja merkittävyyteen yhteiskunnallisen päätöksenteon kannalta. VATT:n julkaisutuotoksia ovat omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella kansainväliset artikkelit ja muut julkaisut. Julkaisujen laatupainotettu määrä henkilötyövuosiin suhteutettuna kasvaa. VATT huolehtii tutkimuksen edellytyksistä lisäämällä kansainvälistä tutkimusyhteistyötä ja osallistumalla suomalaisen taloustieteellisen tutkimuksen kehittämiseen osana tiedeyhteisöä.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Henkilötyövuodet, htv | 50 | 53 | 55 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 4,7 | 4,6 | 4,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,4 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 5 275 | 5 490 | 5 442 |
Bruttotulot | 1 539 | 1 750 | 2 060 |
Nettomenot | 3 736 | 3 740 | 3 382 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 511 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 1 919 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Talouspolitiikan arviointineuvosto | 110 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -1 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -1 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -42 |
Palkkaliukumasäästö | -18 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -19 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -277 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -16 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -30 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -27 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -4 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -26 |
Tasomuutos | -7 |
Yhteensä | -358 |
2017 talousarvio | 3 382 000 |
2016 II lisätalousarvio | -26 000 |
2016 talousarvio | 3 740 000 |
2015 tilinpäätös | 4 144 000 |
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 9 348 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2015 toteutuma |
2016 tavoite |
2017 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaistuottavuuden tuotos/panos -indeksi, muutos edelliseen vuoteen, % | - | 1 | 1 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisen identiteetin oikeellisuus, % | 100 | 100 | 100 |
Sovelluskyselyssä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl | 17,7 | 14,5 | 19,2 |
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % |
99,90 | 99,95 | 99,95 |
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % | 99,99 | 99,95 | 99,95 |
Muuttoilmoitus internetissä, % | 69 | 72 | 75 |
Tunnistamisen ja asiointivaltuuspalvelujen käytettävyys, % | 99,90 | ||
Palveluväylän, palvelunäkymien ja palvelutitetovarannon käytettävyys, % | 99,50 | ||
Palvelutietovarantoon palvelujaan kuvanneiden kuntien osuus, % | 100 | ||
Tunnistamisen palveluun liitetyt Vetuma- ja Tunnistus.fi-asiakkaat, % | 100 | ||
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet, virasto yhteensä1) | 116,6 | 125 | 140 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 8,9 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
1) Ei sisällä Kansallinen palveluarkkitehtuuri -ohjelman toimeenpanon määräaikaisia henkilöresursseja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 22 299 | 24 528 | 27 273 |
Bruttotulot | 18 379 | 16 880 | 17 925 |
Nettomenot | 3 920 | 7 648 | 9 348 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 346 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 410 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 759 | 8 368 | 7 675 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 621 | 8 368 | 7 675 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 138 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 733 | 1 350 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 596 | 1 315 | 1 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 137 | 35 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 109 | 103 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
KATSO-palvelu (jatkuva) (siirto momentilta 28.10.01) | 563 |
Suomi.fi -palvelu (siirto momentilta 28.20.01) | 1 075 |
Tunnistamismaksujen keskittäminen (siirto momentilta 28.10.01) | 300 |
Tunnistamismaksujen keskittäminen (siirto momentilta 32.30.01) | 228 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -48 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -1 |
Palkkaliukumasäästö | -11 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -22 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -34 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -179 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -32 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -5 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -24 |
Tasomuutos | -103 |
Yhteensä | 1 700 |
2017 talousarvio | 9 348 000 |
2016 II lisätalousarvio | -25 000 |
2016 talousarvio | 7 648 000 |
2015 tilinpäätös | 7 984 000 |