Talousarvioesitys 2017
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 479 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 96 | 96 | 96 |
Tuottavuus (ind) | 120 | 122 | 123 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 119 | 123 |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Kustannukset (milj. euroa) | 257,0 | 247,6 | 247,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Rajavalvonnan tilannetietoisuus mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Ulkorajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 3 071 | 4 030 | 4 037 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 3,5 | 3,5 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,3 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,8 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 4,0 | 3,1 | 3,0 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 2,8 | 4,5 | 4,5 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 4,9 | 4,8 | 4,8 |
Partiointi (h) | 243 323 | 236 035 | 232 612 |
Tekninen valvonta (h) | 1 616 272 | 1 637 000 | 1 637 000 |
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 13,8 | 13,8 | 14,4 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 861 | 898 | 913 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 217 | 225 | 232 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 125 | 1 244 | 1 298 |
Valtionrajarikos (kpl) | 338 | 337 | 396 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 226 | 173 | 179 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 3 485 | 3 885 | 3 940 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 230,8 | 223,3 | 223,8 |
Henkilötyövuodet | 2 407 | 2 403 | 2 409 |
Tuottavuus (ind) | 123 | 124 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 121 | 125 |
Rajanylitysliikenne pidetään turvallisena. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Rajatarkastuksissa ja rajatarkastuksiin liittyvässä tutkinnassa sekä hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 10 | 10 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 7 | 12 | 13 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 6 | 9 | 9 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 12 | 9 | 9 |
Merivartiostoissa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 396 | 1 473 | 1 473 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 065 | 4 405 | 4 405 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 1,6 | 3,5 | 3,5 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 66 | 30 | 30 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 12,0 | 11,4 | 11,1 |
Henkilötyövuodet | 125 | 123 | 120 |
Tuottavuus (ind) | 101 | 116 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 93 | 113 | 115 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 100 099 | 97 890 | 98 255 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | 4 760 | 4 502 | 4 722 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 14,1 | 12,9 | 12,6 |
Henkilötyövuodet | 148 | 139 | 136 |
Tuottavuus (ind) | 144 | 124 | 128 |
Taloudellisuus (ind) | 134 | 121 | 127 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos tuottaa ydintehtävien ohessa monialaista viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Ilma-aluksilla tuetaan muita vastuuviranomaisia tarvittaessa koko valtakunnan alueella. Painopiste on kiireellisissä Rajavartiolaitoksen erityisosaamista tai -materiaalia välttämättä vaativissa tehtävissä.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,2 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,8 | 3,7 | 3,6 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 651 | 651 | 650 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 334 | 325 | 305 |
Ensihoitotehtävät (pl. meripelastuksen liittyvät) (kpl) | 511 | 500 | 470 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla. Henkilöstömäärä sopeutetaan laskeviin resursseihin.
Henkiset voimavarat | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Henkilötyövuodet | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 242 957 | 240 910 | 235 379 |
Bruttotulot | 9 952 | 7 500 | 6 900 |
Nettomenot | 233 005 | 233 410 | 228 479 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 227 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 26 935 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset, lisärahoitus | 1 100 |
Helikopterilla suoritettavien sairaankuljetusten korvaukset (siirto momentilta 33.30.60) | 700 |
Rajavalvonta-asiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentilta 24.01.01) | 215 |
Rajavartijoiden määrän lisääminen | 3 900 |
Tehostetun ulkomaalaisvalvonnan lisäkustannukset | -3 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -62 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -31 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -2 231 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 867 |
Palkkaliukumasäästö | -330 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 205 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 147 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -1 739 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -256 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -182 |
Yhteensä | -4 931 |
2017 talousarvio | 228 479 000 |
2016 II lisätalousarvio | 1 117 000 |
2016 talousarvio | 233 410 000 |
2015 tilinpäätös | 231 713 000 |