Talousarvioesitys 2017
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille arvioidaan kertyvän 8 929 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja pääomatulovero, jossa on vuodesta 2012 lähtien ollut kaksiportainen veroasteikko. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2014 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2017 verotuotosta perustuu vuosien 2015 ja 2016 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2015—2017. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2015 ja 2016 tehdyt sekä vuodelle 2017 esitetyt muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2015 verotuksen valmistumisesta.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot, joiden arvioidaan kasvavan palkkatuloja nopeammin lähivuosina eläkkeelle siirtyvien määrän kasvaessa ja keskimääräisen eläketulon noustessa. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Merkittävin pääomatuloerä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2015 ennuste milj. € |
% | 2016 ennuste milj. € |
% | 2017 ennuste milj. € |
% |
Ansiotulot, mistä | 124 565 | 1,5 | 127 009 | 2,0 | 128 651 | 1,3 |
— palkkatulot | 82 052 | 0,8 | 83 447 | 1,7 | 84 115 | 0,8 |
— eläketulot | 29 678 | 2,8 | 30 482 | 2,7 | 31 483 | 3,3 |
Pääomatulot, mistä | 11 707 | 7,8 | 12 052 | 2,9 | 12 423 | 3,1 |
— luovutusvoitot | 4 525 | 6,8 | 4 500 | -0,6 | 4 635 | 3,0 |
— osinkotulot | 3 920 | 16,3 | 4 206 | 7,3 | 4 346 | 3,3 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2017 tuloveroasteikkolaiksi sekä laiksi tuloverolain muuttamisesta. Hallitus antaa eduskunnalle myös talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi metsälahjavähennystä koskevaksi lainsäädännöksi sekä talousarvioesitykseen liittyvän esityksen elinkeinotoiminnan, maa- ja metsätalouden sekä porotalouden lisävähennyksen säätämiseksi. Työn verotus kevenee 515 milj. eurolla kilpailukykysopimuksen sekä hallituksen verokevennyksen johdosta. Eläketulon verotusta kevennetään vastaavasti, mikä vähentää verotuloja n. 136 milj. euroa. Valtion ansio- ja pääomatuloveron tuottoa alentava osuus näistä verokevennyksistä on n. 266 milj. euroa. Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelman mukaisesti otetaan käyttöön yrittäjävähennys ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksia helpotetaan ottamalla käyttöön ns. metsälahjavähennys. Veronkannon ajoitustekijöistä johtuen metsälahjavähennyksen käyttöönoton verotuottovaikutukset toteutuvat vasta vuodesta 2018 alkaen. Kotitalousvähennystä kasvatetaan. Ansiotuloveroperusteisiin tehdään vuonna 2017 kuluttajahintaindeksin muutosta vastaava tarkistus kaikilla tulotasoilla. Asuntolainan korkovähennysoikeuden supistamista jatketaan hallitusohjelman mukaisesti. Vähennysoikeus supistuu vuosina 2017—2019 10 prosenttiyksikköä vuodessa niin, että vuonna 2019 asuntolainan koroista vähennyskelpoista on 25 %. Vuonna 2017 asuntolainan koroista vähennyskelpoista osuutta alennetaan 55 prosentista 45 prosenttiin. Muutosten vaikutus valtion ansio- ja pääomatuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa. Lisäksi momentin tuottoarviota alentavat kilpailukykysopimukseen liittyvät vakuutetun maksujen korotukset maksujen verovähennyskelpoisuuden kautta.
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2017 ja vuositasolla (milj. euroa)
Vaikutus vuonna 2017 |
Vaikutus vuositasolla | |
Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -101 | -110 |
Kotitalousvähennyksen kasvattaminen | -10 | -19 |
Yrittäjävähennyksen käyttöönotto | -61 | -66 |
Metsälahjavähennyksen käyttöönotto | - | -18 |
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen | 16 | 17 |
Valtion osuus kiky-sopimukseen liittyvästä ansiotuloveronkevennyksestä | -244 | -266 |
Yhteensä | -399 | -462 |
— josta verotuottoa lisäävät | 16 | 17 |
— josta verotuottoa vähentävät | -415 | -479 |
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön 28.9.2015 päivätyssä muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2014—2017 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
2014 toteutuma |
2015 ennuste |
2016 ennuste |
2017 ennuste |
|
Progressiivinen tulovero | 5 690 | 5 838 | 5 791 | 5 376 |
Pääomatulovero | 2 482 | 2 776 | 2 915 | 2 963 |
Yleisradiovero | 500 | 508 | 487 | 491 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2017 (milj. euroa)
Ansio- ja pääomatulovero | 8 258 |
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 150 |
Yleisradiovero | 496 |
Yhteensä | 8 929 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat suurelta osin pääomatuloennusteen epävarmuudesta sekä mahdollisista jako-osuuksien oikaisuista. Myös lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti johtuen aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2017 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2014. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 53 verotukea, joista 42:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä, kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennykset, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.
Ansio- ja pääomaverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 16,1 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 3,4 mrd. euroa) v. 2017. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on n. 8,4 mrd. euroa.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien lukumäärää ja euromäärää kasvattaa vuonna 2017 yrittäjävähennyksen ja metsälahjavähennyksen käyttöönotto sekä työtulovähennyksen kasvattaminen. Asuntolainan korkovähennyksen supistaminen pienentää verotukien euromäärää.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2015—2017 (milj. euroa)
2015 | 2016 | 2017 | |
Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 2 415 | 2 480 | 2 655 |
Työtulovähennys | 2 095 | 2 130 | 2 422 |
Kotitalousvähennys | 365 | 370 | 380 |
Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 195 | 195 | 200 |
Valtionverotuksen eläketulovähennys | 315 | 305 | 320 |
Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 100 | 105 | 110 |
Lapsilisien verovapaus | 500 | 505 | 510 |
Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 950 | 960 | 970 |
Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus | 240 | 210 | 190 |
Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 3 300 | 3 300 | 3 400 |
Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
Muut | 3 505 | 3 644 | 3 650 |
Yhteensä | 15 280 | 15 504 | 16 107 |
2017 talousarvio | 8 929 000 000 |
2016 talousarvio | 9 210 000 000 |
2015 tilinpäätös | 9 094 292 379 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille arvioidaan kertyvän 9 029 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 100 000 000 euroa talousarvioesityksen 8 929 000 000 euroon aiheutuu vuoden 2016 ennakoitua myönteisemmistä kertymätiedoista.
2017 talousarvio | 9 029 000 000 |
2016 III lisätalousarvio | 270 000 000 |
2016 talousarvio | 9 210 000 000 |
2015 tilinpäätös | 9 094 292 379 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille arvioidaan kertyvän 9 029 000 000 euroa.