Talousarvioesitys 2016
30. Sotilaallinen kriisinhallinta
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Selvitysosa:Määrärahat suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoihin budjetoidaan ulkoasiainministeriön pääluokassa momentille 24.10.20 (sisältää EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusajan menot sekä operaatioihin lähdettäessä palkkausmenot). Määrärahat sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin sekä tarkkailijatoiminnan menoihin budjetoidaan puolustusministeriön pääluokassa momentille 27.30.20.
Kriisinhallinta on turvallisuus- ja puolustuspolitiikan keskeinen keino, jolla edistetään Suomen turvallisuutta ja maailman konfliktialueiden vakautta. Puolustusvoimien osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan on osa puolustusvoimien toimintaa ja suorituskyvyn kehittämistä. Puolustusvoimat käyttää kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan samoja suorituskykyjä kuin Suomen puolustamiseen. Suorituskykyjä on kyettävä käyttämään vaativissa ja nopeasti käynnistettävissä eri organisaatioiden operaatioissa. Puolustusvoimat kehittää valmiuksia osallistua myös koulutus-, neuvonta- ja tukitehtäviin kriisialueilla.
Sotilaalliselle kriisinhallinnalle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Puolustusvoimat on toteuttanut sille osoitetut kriisinhallintatehtävät.
- — Puolustusvoimilla on valmius osallistua uusiin operaatioihin ja koulutus- ja neuvontatehtäviin.
- — Puolustusvoimat käyttää sotilaallisessa kriisinhallinnassa ensisijaisesti joukkoluettelon evaluoituja yksiköitä.
- — Suorituskykyjä on kyettävä käyttämään vaativissa ja nopeasti käynnistettävissä eri organisaatioiden operaatioissa.
Sotilaallisen kriisinhallinnan menot (milj. euroa)1)
2014 toteutuma |
2015 ennakoitu |
2016 arvio |
|
Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (UM) | 54,2 | 52,8 | 49,0 |
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja ylläpitomenot (PLM) | 47,1 | 38,6 | 36,6 |
Yhteensä | 101,3 | 91,4 | 85,6 |
1) Vuoden 2014 osalta kassaperusteinen toteutuma. Ei sisällä kriisinhallintaan käytetyn kansallisen puolustuksen materiaalin hankkimisesta aiheutuvia menoja eikä arvonlisäveromenoja. Kriisinhallintajoukkojen suorituskyky perustuu pääosin kansallisen puolustuksen materiaaliin, jota täydennetään momentin 27.30.20 määrärahoilla hankitulla, olosuhteiden ja tehtävien kannalta välttämättömällä erikoismateriaalilla.
20. Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 36 557 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin
3) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen
4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen
5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen
6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin
7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden materiaaliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu
10) SALIS-sopimuksen mukaisen ilmakuljetusjärjestelyn Suomen maksuosuuden hallinnollisten kulujen maksamiseen
11) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin
12) Suomen osallistumisesta kansainväliseen helikopterirahastoon aiheutuviin menoihin
13) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp -pooliin aiheutuviin menoihin
14) kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 993 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 275 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 355 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 4 772 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 6 700 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 6 048 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 300 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 310 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 250 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 10 680 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 513 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 240 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 2 120 000 |
Yhteensä | 36 557 000 |
---|
Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2016. Näissä operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan olevan noin 570 henkilötyövuotta.
Jatkossa vähennetään osallistumista sotilaallisiin rauhanturvaoperaatioihin, keskittyen sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa Suomen kannalta merkityksellisimpiin ja vaikuttavimpiin operaatioihin. Tämän johdosta määrärahatarve vähenee vuodesta 2016 asteittain.
Sotilaallisen kriisinhallinnan kustannusten korvaukset ja muut tulot tuloutetaan momentille 12.27.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aiempiin kehyspäätöksiin perustuvat muutokset | -6 564 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (2016) | 699 |
Keski-Afrikan kriisinhallintaoperaatio | -1 040 |
Libanonin operaation johtovaltiovastuun jatko 31.5.2016 asti | 11 000 |
Siirto momentille 24.10.20 | -6 000 |
Toteutunut kustannustasotarkistus (2014) | -296 |
Säästöpäätös | -5 000 |
Tasomuutos | 5 200 |
Yhteensä | -2 001 |
2016 talousarvio | 36 557 000 |
2015 I lisätalousarvio | 8 864 000 |
2015 talousarvio | 38 558 000 |
2014 tilinpäätös | 57 266 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin
3) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen
4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen
5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen
6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin
7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden materiaaliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu
10) SALIS-sopimuksen mukaisen ilmakuljetusjärjestelyn Suomen maksuosuuden hallinnollisten kulujen maksamiseen
11) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin
12) Suomen osallistumisesta kansainväliseen helikopterirahastoon aiheutuviin menoihin
13) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp- pooliin aiheutuviin menoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 993 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 275 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 355 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 6 700 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 6 163 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 300 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 303 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 310 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 250 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 10 680 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 513 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 240 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 1 474 000 |
Yhteensä | 36 557 000 |
---|
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen ja päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman. Talousarvioesitykseen nähden momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 14) on poistettu.
Suomi on 7.8.2015 päättänyt osallistua EU:n Välimeren operaatioon enintään 10 sotilaalla enintään 12 kuukauden ajan. Osallistumisesta arvioidaan vuonna 2016 aiheutuvan 303 000 euron suuruiset menot. Tähän perustuen käyttösuunnitelmaan on talousarvioesitykseen nähden lisätty kohta 10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot.
Talousarvioesitykseen nähden kustannusten tarkentumisesta johtuen käyttösuunnitelmakohdan 04. määrärahaan on lisätty 228 000 euroa ja käyttösuunnitelmakohdan 07. määrärahaan on lisätty 115 000 euroa.
Edellä mainittujen käyttösuunnitelmakohtien määrärahojen muutokset, yhteensä 646 000 euroa, on katettu käyttösuunnitelmakohdan 20. määrärahasta.
2016 talousarvio | 36 557 000 |
2015 IV lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | 8 864 000 |
2015 talousarvio | 38 558 000 |
2014 tilinpäätös | 57 266 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2015 vp (10.12.2015)
Momentille ehdotetaan 36,557 milj. euron määrärahaa. Lisäksi sotilaallisen kriisinhallinnan palkkoihin on ehdotettu 49,0 milj. euroa, joka maksetaan ulkoasiainministeriön pääluokasta (mom. 24.10.20). Hallitusohjelman mukaisesti Suomi vähentää osallistumistaan sotilaallisiin rauhanturvaoperaatioihin siten, että keskitytään Suomen kannalta merkityksellisimpiin ja vaikuttavimpiin operaatioihin.
Vuoden 2016 alussa Suomi osallistuu 12 sotilaalliseen kriisinhallinnan operaatioon vajaalla 500 sotilaalla. Tärkein näistä on Libanonin UNIFIL-operaatio, jonka osuus on lähes puolet momentin määrärahoista. Kustannuksiltaan seuraavaksi suurimmat ovat Afganistanin RS-operaatio ja Irakin koulutusoperaatio. Talousarvioesitys pohjautuu siihen, että Afganistanin operaation suunnitteluvahvuus laskee vuoden 2016 aikana noin 10 sotilaaseen. Afganistanin turvallisuustilanne on kuitenkin hauras, ja Suomeen kohdistuu odotuksia operaation jatkamisesta. Afganistanin operaatiota jatkettaneen nykyisellä tasolla ainakin vuoden 2016 loppuun. Tarvittavat määrärahalisäykset osoitetaan vuoden 2016 lisätalousarvioesityksessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että käsiteltävän momentin liikkumavara käynnissä olevien operaatioiden muutoksiin ja mahdollisiin uusiin operaatioihin on erittäin pieni. Tämä koskee myös ulkoasiainministeriön hallinnonalalta maksettavia kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoja (mom. 24.10.20). Kyseisten momenttien määrärahat tulee valiokunnan mielestä pitää vähintään sillä tasolla, että tarvittaessa pystytään aloittamaan kiireellinen uusi operaatio ilman lisätalousarviomenettelyä.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 36 557 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin
3) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen
4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen
5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen
6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin
7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden materiaaliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu
10) SALIS-sopimuksen mukaisen ilmakuljetusjärjestelyn Suomen maksuosuuden hallinnollisten kulujen maksamiseen
11) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin
12) Suomen osallistumisesta kansainväliseen helikopterirahastoon aiheutuviin menoihin
13) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp- pooliin aiheutuviin menoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 993 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 275 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 355 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 6 700 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 6 163 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 300 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 303 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 310 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 250 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 10 680 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 513 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 240 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 1 474 000 |
Yhteensä | 36 557 000 |
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentilta vähennetään 796 000 euroa.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 932 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 148 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 355 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 12 600 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 5 671 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 300 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 1 003 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 296 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 31 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 5 744 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 209 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 61 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 410 000 |
Yhteensä | 35 761 000 |
---|
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu vuoden 2015 toteutuneen indeksikehityksen mukaisesta kustannustasotarkistuksesta.
Suomi jatkaa osallistumistaan Irakin koulutusoperaatioon syyskuusta alkaen ja kasvattaa samalla joukon vahvuuden viidestäkymmenestä sataan sotilaaseen. Lisäksi Suomi osallistuu alustarkastusosastolla Välimeren operaatioon lokakuuhun 2016 asti.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | -61 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | -127 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | +5 900 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | -492 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | +700 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | -14 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | -219 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | -4 936 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | -304 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | -179 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | -1 064 000 |
Yhteensä | -796 000 |
---|
2016 II lisätalousarvio | -796 000 |
2016 talousarvio | 36 557 000 |
2015 tilinpäätös | 47 422 000 |
2014 tilinpäätös | 57 266 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentilta vähennetään 796 000 euroa.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 932 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 148 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 355 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 12 600 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 5 671 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 300 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 1 003 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 296 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 31 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 5 744 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 209 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 61 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 410 000 |
Yhteensä | 35 761 000 |
---|
III lisätalousarvioesitys HE 221/2016 vp (27.10.2016)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 932 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 148 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 255 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 12 600 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 5 671 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 100 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 1 003 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 296 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 31 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 5 744 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 209 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 61 000 |
18. | Golanin kriisinhallintaoperaation menot (UNDOF) | 85 000 |
19. | Libyan kemiallisten aseiden hävittämisoperaation menot | 55 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 570 000 |
Yhteensä | 35 761 000 |
---|
Selvitysosa:Suomi on päättänyt osallistua kolmen sotilaan vahvuudella YK:n UNDOF-operaatioon Golanilla ja kahden sotilaan vahvuudella sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon Libyan kemiallisten aseiden lähtöaineiden hävittämiseksi yhdessä Tanskan kanssa. Tämän johdosta momentille lisätään uudet käyttösuunnitelmakohdat 18. Golanin kriisinhallintaoperaation menot (UNDOF), jolle ehdotetaan 85 000 euron määrärahaa sekä 19. Libyan kemiallisten aseiden hävittämisoperaation menot, jolle ehdotetaan 55 000 euron määrärahaa. Edellä mainittujen käyttösuunnitelmakohtien määrärahatarpeet sekä siirto käyttösuunnitelmakohtaan 20. katetaan käyttösuunnitelmakohdista 03. ja 09. tehtävillä siirroilla.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | -100 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | -200 000 |
18. | Golanin kriisinhallintaoperaation menot (UNDOF) | +85 000 |
19. | Libyan kemiallisten aseiden hävittämisoperaation menot | +55 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | +160 000 |
Yhteensä | - |
---|
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2016 III lisätalousarvio | — |
2016 II lisätalousarvio | -796 000 |
2016 talousarvio | 36 557 000 |
2015 tilinpäätös | 47 422 000 |
2014 tilinpäätös | 57 266 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2016 vp (25.11.2016)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 932 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 148 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 255 000 |
04. | Resolute Support -operaatio, Afganistan | 5 000 000 |
05. | Irakin koulutusoperaation menot | 12 600 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 5 671 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 1 000 |
09. | EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenot sekä siirtokorvaukset | 100 000 |
10. | EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot | 1 003 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 296 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 31 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 5 744 000 |
16. | EUTM/Malin koulutusoperaation menot | 209 000 |
17. | Malin YK-operaation menot (MINUSMA) | 61 000 |
18. | Golanin kriisinhallintaoperaation menot (UNDOF) | 85 000 |
19. | Libyan kemiallisten aseiden hävittämisoperaation menot | 55 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 570 000 |
Yhteensä | 35 761 000 |
---|
95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksessa syntyviin kurssieroihin.
2016 talousarvio | 10 000 |
2015 talousarvio | 10 000 |
2014 tilinpäätös | 5 950 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksessa syntyviin kurssieroihin.
III lisätalousarvioesitys HE 221/2016 vp (27.10.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 26 000 euroa.
Selvitysosa:Valuuttakurssien kehityksestä johtuen suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksesta syntyviin kurssieroihin on aiheutunut lisätarve.
2016 III lisätalousarvio | 26 000 |
2016 talousarvio | 10 000 |
2015 tilinpäätös | -134 671 |
2014 tilinpäätös | 5 950 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2016 vp (25.11.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 26 000 euroa.