Talousarvioesitys 2016
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sekä sisäisen että ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen tavoitteina on ylläpitää rajaturvallisuutta, varmistaa sujuva rajaliikenne, lisätä merellistä turvallisuutta, osallistua sotilaalliseen maanpuolustukseen ja tuoda viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Rajavartiolaitoksen toimintaan vaikuttavat merkittävimmin tilanne Venäjällä ja Itämeren alueella sekä hallituksen toimenpiteet julkisen talouden vakauttamiseksi. EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän ja meripolitiikan kehitykseen vaikuttaminen on Rajavartiolaitokselle tärkeää.
Rajavartiolaitoksen tavoitteena on vahvistaa sisäistä ja ulkoista turvallisuutta itärajalla. Rajanylitysliikenne pidetään sujuvana ja varaudutaan liikenteen kasvuun. Rajavartiolaitos pitää kriisivalmiuden ja kyvyn sotilaalliseen maanpuolustukseen korkealla tasolla.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Kasvava alusliikenne lisää monialaisen merellisen onnettomuuden riskiä. Rajavartiolaitoksen jatkuva johtamisvalmius, toimintakuntoinen valvontajärjestelmä sekä alus- ja ilma-aluskaluston uudistukset takaavat valmiustason säilymisen onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Itämeren maiden yhteisvastuullisuutta riskien hallinnassa edistetään.
Muuttuneessa turvallisuustilanteessa itsenäisesti hoidetun ja uskottavan ulkorajavalvonnan merkitys korostuu. Julkishallinnon säästöt yhdessä kustannustason nousun kanssa kaventavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa huolimatta Rajavartiolaitoksen aikaansaamista kumppanuushyödyistä rajaturvallisuuden ja sotilaallisen maanpuolustuksen alueilla.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 865 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 99 | 95 | 94 |
Tuottavuus (ind) | 130 | 116 | 121 |
Taloudellisuus (ind) | 119 | 111 | 118 |
Henkilötyövuodet | 2 685 | 2 711 | 2 705 |
Kustannukset (milj. euroa) | 250,3 | 244,6 | 241,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Rajavalvonnan tilannetietoisuus mahdollistaa resurssien tehokkaan käytön. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Rajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,1 | 3,9 | 3,9 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 3 336 | 4 020 | 4 040 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 5,0 | 3,5 | 3,5 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,4 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 4,0 | 4,1 | 3,9 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 2,7 | 3,2 | 3,1 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 3,1 | 4,4 | 4,5 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 5,0 | 4,8 | 4,8 |
Partiointi (h) | 229 418 | 232 005 | 222 465 |
Tekninen valvonta (h) | 881 094 | 952 500 | 977 500 |
Rajatarkastukset (milj.hlöä) | 16,2 | 13,7 | 14,4 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 1 305 | 1 347 | 1 372 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 296 | 313 | 318 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 067 | 1 180 | 1 215 |
Valtionrajarikos (kpl) | 221 | 301 | 321 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 121 | 118 | 123 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 6 204 | 7 279 | 7 329 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko vuoden hintatasossa | 228,9 | 227,7 | 224,9 |
Henkilötyövuodet | 2 455 | 2 524 | 2 518 |
Tuottavuus (ind) | 131 | 115 | 120 |
Taloudellisuus (ind) | 120 | 110 | 117 |
Turvataan sujuva rajanylitysliikenne. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Rajatarkastuksissa ja rajatarkastuksiin liittyvässä tutkinnassa sekä hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 9 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 46 | 46 | 46 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 8 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 10 | 10 | 10 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 13 | 9 | 9 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 14 | 14 | 14 |
Merivartiostoissa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Valmius avomerellä tapahtuvaan öljy- ja kemikaalitorjuntaan on hyvä.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 466 | 1 532 | 1 532 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 581 | 4 200 | 4 200 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 39 | 55 | 55 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 10,7 | 6,6 | 6,6 |
Henkilötyövuodet | 115 | 73 | 73 |
Tuottavuus (ind) | 104 | 108 | 109 |
Taloudellisuus (ind) | 96 | 104 | 106 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 3,8 | 3,9 | 3,9 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 84 775 | 86 545 | 87 340 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | - | 5 731 | 5 212 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 10,7 | 10,3 | 10,1 |
Henkilötyövuodet | 115 | 114 | 114 |
Tuottavuus (ind) | 105 | 130 | 126 |
Taloudellisuus (ind) | 96 | 124 | 123 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos tuottaa ydintehtävien ohessa monialaista viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Ilma-aluksilla tuetaan muita vastuuviranomaisia tarvittaessa koko valtakunnan alueella. Painopiste on kiireellisissä Rajavartiolaitoksen erityisosaamista tai -materiaalia välttämättä vaativissa tehtävissä.
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,8 | 3,4 | 3,4 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,7 | 3,4 | 3,3 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 638 | 590 | 605 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 398 | 333 | 333 |
Pelastustehtävät maa-alue (kpl) | 493 | 516 | 526 |
Sairaankuljetus, muu kuin meripelastus (kpl) | 556 | 566 | 576 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne, henkilöstömäärä ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 7 | 11 | 7 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,2 | 0,3 | 0,3 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 9,2 | 8,2 | 8,5 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,6 | 0,8 | 0,6 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 40 | 40 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,2 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 13 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 239 900 | 237 313 | 236 365 |
Bruttotulot | 9 284 | 7 500 | 7 500 |
Nettomenot | 230 616 | 229 813 | 228 865 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 904 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 227 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 2 339 | 2 580 | 2 380 |
— muut tuotot | 21 | 20 | 20 |
Tuotot yhteensä | 2 360 | 2 600 | 2 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 299 | 2 600 | 2 400 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 515 | 1 800 | 1 600 |
Kustannukset yhteensä | 3 814 | 4 400 | 4 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 454 | -1 800 | -1 600 |
Kustannusvastaavuus, % | 62 | 59 | 60 |
Määrärahan tasokorotus 5,5 milj. euroa vuonna 2016 on osa sisäisen turvallisuuden resurssien lisäystä ja sillä on tarkoitettu rahoitettavan mm. rajavartijoiden lisäämistä vuositasolla 1,3 milj. eurolla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen lisäys vuodelle 2015 | -2 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -93 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -2 366 |
Palkkaliukumasäästö | -744 |
Palkkausten tarkistukset | 1 473 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 5 500 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 143 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 180 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -225 |
Yhteensä | -948 |
2016 talousarvio | 228 865 000 |
2015 II lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | 1 900 000 |
2015 talousarvio | 229 813 000 |
2014 tilinpäätös | 229 939 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 118/2015 vp (19.11.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 233 410 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3).
Muutos talousarvioesityksen 228 865 000 euroon nähden on 4 545 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 2 000 000 euroa siirtona momentilta 26.10.01 sisäisen turvallisuuden määrärahan uudelleenallokointina ja 3 000 000 euroa tehostetun ulkomaalaisvalvonnan aiheuttamiin lisäkustannuksiin sekä vähennyksenä 455 000 euroa siirtona momentille 26.10.01 poliisille perustettavaan ICT-keskukseen liittyen.
Viranomaisveneen konseptivene hankitaan pääosin momentin 26.20.70 määrärahalla. Öljynsuojarahasto on osin rahoittamassa hanketta siinä vaiheessa, kun vene on valmistunut. Rakennusaikana hanketta rahoitetaan rahaston rahoituksen osuudelta toimintamenomäärärahoista.
2016 talousarvio | 233 410 000 |
2015 II lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | 1 900 000 |
2015 talousarvio | 229 813 000 |
2014 tilinpäätös | 229 939 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2015 vp (10.12.2015)
Momentille ehdotetaan 233,41 milj. euron määrärahaa, joka on 3,597 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2015.
Valiokunta pitää hyvänä, että määrärahaa on ehdotettu nostettavaksi toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi. Rajavartiolaitoksen tehtäviä lisää turvapaikanhakijoiden määrän kasvu, ja lisäksi toimintaan vaikuttaa myös tilanne Venäjällä ja Itämeren alueella. Valiokunta korostaa, että Suomen on tärkeä säilyttää uskottava ja itsenäinen valvonta sekä ulko- että sisärajoilla. Tässä tilanteessa on myös tärkeää pystyä vaikuttamaan EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän ja meripolitiikan kehitykseen.
Vastatakseen muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen Rajavartiolaitos on tehostanut ulkomaalaisvalvontaa sisärajoilla yhdessä muiden viranomaisten kanssa. Tehostetulla valvonnalla on mm. havaittu ja otettu tutkintaan laittomaan maahantuloon ja ihmiskauppaan liittyviä rikosepäilyjä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Rajavartiolaitoksen määrärahatarve tehostetun ulkomaalaisvalvonnan osalta on noin 3 milj. euroa ehdotettua korkeampi. Rajavartiolaitoksella on myös valmius palauttaa tarkastukset sisärajoille nopealla aikataululla. Tarkastusten palauttaminen ei kuitenkaan vähennä turvapaikanhakijoiden määrää, koska viranomaiselle tehty turvapaikkapyyntö aloittaa aina turvapaikkaprosessin. Sen sijaan kustannukset lisääntyisivät noin 2,5 milj. eurolla kuukaudessa.
Valiokunta toteaa lisäksi, että Rajavartiolaitoksen voimavarojen merkitys kriisivalmiuden ylläpitämisessä erityisesti itärajalla on ollut aina tärkeä. Toiminnan painopiste tulee edelleenkin säilymään itärajalla, ja myös sen valvontaa on tarkoitus vahvistaa vuonna 2016. Samalla on kuitenkin todettava, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna ja kehyskauden linjaus huomioon ottaen vuodesta 2007 vuoteen 2018 itärajan partiointi tulee vähenemään yli 40 prosenttia. Tämä heikentää erityisesti Lapin, Kainuun ja Pohjois-Karjalan rajavartiostojen kykyä hallita rajatilanteen äkilliset muutokset.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 233 410 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
II lisätalousarvioesitys HE 88/2016 vp (26.5.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 1 117 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 182 000 euroa VaEL-maksun väliaikaisesta alentamisesta johtuen sekä lisäyksenä 867 000 euroa valtion vuokrajärjestelmässä käyttöön otetun omakustannusperiaatteen vaikutuksen tarkistuksesta ja 432 000 euroa, mistä 168 000 euroa siirtona momentilta 33.30.60 helikoptereilla suoritettavien sairaankuljetusten korvausperiaatteiden muuttumisesta 1.9.2016 lukien. Sairaankuljetuksista maksettava asetuksen mukainen KELA-korvaus muuttuu ja jää alle Rajavartiolaitokselle aiheutuvien kustannusten. Määrärahalla turvataan Rajavartiolaitoksen helikoptereiden käyttö sairaankuljetuksissa.
2016 II lisätalousarvio | 1 117 000 |
2016 talousarvio | 233 410 000 |
2015 tilinpäätös | 231 713 000 |
2014 tilinpäätös | 229 939 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 13/2016 vp (22.6.2016)
Momentille myönnetään lisäystä 1 117 000 euroa.
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 5 v)
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Momentille myönnetään 14 710 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
2) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
3) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
4) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
5) Dornier-valvontalentokoneiden navigointijärjestelmän uusimiseen
6) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
7) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2013 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2019 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa.
Rajavartiolaitoksen merivartioasemien kevyt aluskalusto muodostuu useilla vuosikymmenillä hankituista nopeista veneistä ja apuveneistä. Kalusto on kirjavaa ja pääosin vanhentunutta, mikä aiheuttaa huomattavia käyttö- ja ylläpitomenoja. Merivartioasemien nykyinen noin 50 veneen kalusto korvataan noin 20 uudella nopealla veneellä. Hanke ajoittuu vuosille 2016—2019 ja sen kokonaiskustannusarvio on 7 200 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Yhteensä vuodesta 2016 lähtien |
|
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2016 tehdyt sitoumukset | - | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Menot yhteensä | 2 300 | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | 2 400 |
Yhteensä | 2 400 |
Momentin määräraha on muutettu viisivuotiseksi siirtomäärärahaksi.
2016 talousarvio | 14 710 000 |
2015 I lisätalousarvio | 2 500 000 |
2015 talousarvio | 12 310 000 |
2014 tilinpäätös | 750 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2015 vp (10.12.2015)
Valiokunta pitää myönteisenä, että merellistä turvallisuutta voidaan parantaa Rajavartiolaitoksen uusiutuvan ilma-aluskaluston ja monitoimisen viranomaisveneen hankinnalla. Vuonna 2016 otetaan lisäksi käyttöön kaksi uutta Super Puma -meripelastushelikopteria sekä peruskorjataan ja modifioidaan kolme vanhaa Super Puma -konetta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Rajavartiolaitoksella on valmius ottaa hallitusohjelman mukaisesti johtovastuu merialueilla tapahtuvissa ympäristöonnettomuuksissa vuoden 2017 alussa.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että Rajavartiolaitoksen kahden Dornier-valvontalentokoneen suunnistus- ja radiojärjestelmien uusiminen tulee toteuttaa vuoden 2016 aikana, mutta rahoitus (1,25 milj. euroa) on kunnossa vain toisen koneen osalta. Uusimistarve johtuu siitä, että Euroopan ilmatilan käyttöperiaatteet ja vaatimukset ilma-alusten suunnistusjärjestelmistä yhdenmukaistetaan. Valiokunta pitää välttämättömänä, että molempien koneiden järjestelmät saatetaan vaatimusten mukaisiksi, jotta niitä voidaan käyttää myös vuonna 2017.
Valiokunta lisää momentille 1 250 000 euroa Dornier-valvontalentokoneen suunnistus- ja radiojärjestelmän uusimiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2015 vp (18.12.2015)
Momentille myönnetään 15 960 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
2) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
3) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
4) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
5) Dornier-valvontalentokoneiden navigointijärjestelmän uusimiseen
6) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
7) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
III lisätalousarvioesitys HE 221/2016 vp (27.10.2016)
Momentilta vähennetään 4 964 000 euroa.
Vuoden 2014 ensimmäisessä lisätalousarviossa Dornier DO 228 -lentokoneiden valvontatekniikan uudistamishankkeelle myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 665 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 5 629 000 euroa, joka johtuu EU:n ulkorajarahaston helikopterihankkeen toteuttamiseen osallistumiseen tarvittavan määrärahan tarkentumisesta ja lisäyksenä 665 000 euroa aiemmin budjetoidun määrärahan osittaisesta uudelleenbudjetoinnista.
Rajavartiolaitokselle myönnettiin vuoden 2011 talousarviossa valtuus helikopterihankkeeseen, johon haettiin rahoitusta myös EU:n ulkorajarahaston vuosiohjelmista 2012 ja 2013. Takautuvasti saatu EU-rahoitus vähentää momentin vuoden 2016 määrärahatarvetta 5 629 000 euroa.
Rajavartiolaitokselle myönnettiin vuoden 2010 neljännessä lisätalousarviossa 3 000 000 euron määräraha Dornier DO 228 -lentokoneiden valvontatekniikan uudistamishankkeen toisen vaiheen toteuttamiseen. Siirtomäärärahasta käyttämättä ollut määräraha 2 421 000 euroa budjetoitiin uudelleen vuoden 2012 kolmannessa lisätalousarviossa ja 750 000 euroa vuoden 2014 ensimmäisessä lisätalousarviossa. Rajavartiolaitoksesta riippumattomista syistä tilausta ei ole kyetty toimittamaan sovitussa ajassa ja hanke on viivästymässä osittain vuodelle 2017, jolloin vuoden 2014 määräraha ei olisi enää käytettävissä. Käyttämättä oleva osa vuoden 2014 määrärahasta eli 665 000 euroa ehdotetaan uudelleenbudjetoitavaksi.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2016 III lisätalousarvio | -4 964 000 |
2016 talousarvio | 15 960 000 |
2015 tilinpäätös | 30 387 000 |
2014 tilinpäätös | 750 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2016 vp (25.11.2016)
Momentilta vähennetään 4 964 000 euroa.
Vuoden 2014 ensimmäisessä lisätalousarviossa Dornier DO 228 -lentokoneiden valvontatekniikan uudistamishankkeelle myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 665 000 euroa.