Talousarvioesitys 2015
7.3. Kuntien valtionavut
Kuntien valtionavut alenevat
Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien valtionavut ovat v. 2015 yhteensä 9,9 mrd. euroa. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan yhteensä 9,0 mrd. euroa ja muihin valtionavustuksiin 0,9 mrd. euroa. Valtionavut vähenevät vuoden 2014 varsinaiseen talousarvioon verrattuna yhteensä 0,5 mrd. euroa v. 2015. Suurimmat valtionapuja vähentävät tekijät ovat peruspalvelujen valtionosuuden 188 milj. euron leikkaus, ammattikorkeakoulujen rahoitusuudistukseen liittyvät siirrot ja useiden harkinnanvaraisten valtionavustusten leikkaukset.
Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2013—2015 valtion talousarviossa (milj. euroa) ja muutos 2014—2015 (%)
2013 budjetoitu1) |
2014 budjetoitu1) |
2015 esitys |
2014—2015, % |
|
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen2) | ||||
VM | 8 677 | 8 613 | 8 441 | -2,0 |
OKM | 979 | 789 | 554 | -29,8 |
— siitä kuntayhtymät | 1 390 | 1 270 | 891 | -29,8 |
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä | 9 657 | 9 401 | 8 995 | -4,3 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavustukset | ||||
VM, kuntien yhdistymisavustukset | 67 | 35 | 36 | 2,8 |
VM, kunta- ja palvelurakennemuutosten toteuttaminen | 1 | 1 | 0,0 | |
OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 146 | 165 | 138 | -16,7 |
OKM, liikuntatoimi ja nuorisotyö | 27 | 27 | 27 | 0,3 |
OKM, perustamishankkeet3) | 98 | 62 | 5 | -92,7 |
TEM, palkkatuki kunnille ja pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisen kokeilu | 87 | 90 | 83 | -7,8 |
TEM, pakolaisista ja turvapaikanhakijoista maksettavat korvaukset | 95 | 93 | 95 | 2,2 |
STM, valtionavustus vanhuspalvelulain toimeenpanoon | 6 | 0 | 0 | 0,0 |
STM, oikeuspsykiatriset tutkimukset sekä potilassiirrot | 11 | 13 | 14 | 6,8 |
STM, terveydenhoitolain mukainen tutkimus (EVO) | 31 | 31 | 20 | -36,1 |
STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) | 110 | 110 | 97 | -12,1 |
STM, kehittämishankkeet (Kaste) | 18 | 12 | 2 | -82,6 |
STM, korjaushankkeet | 15 | 0 | 0 | 0,0 |
STM, perustoimeentulotuki | 345 | 330 | 314 | -4,9 |
STM, kuntouttava työtoiminta | 26 | 26 | 34 | 28,4 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavustukset yhteensä | 1 083 | 996 | 865 | -13,1 |
STM, valtion korvaus lääkärihelikopteritoimintaan | 26 | 33 | 29 | -11,6 |
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 10 766 | 10 430 | 9 889 | -5,2 |
1) Talousarvio ja lisätalousarviot
2) Ammattikorkeakoulujen rahoitusvastuu siirretään valtiolle vuoden 2015 alusta, eivätkä ne kuulu enää peruspalvelubudjettitarkastelun piiriin. Rahoitusuudistukseen liittyvät siirrot sekä ammattikorkeakoulujen poistuminen tarkastelusta vaikuttavat siihen, että vuosien 2014 ja 2015 valtionosuuksien tasot eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia.
3) Osana valtionosuusuudistusta luovutaan valtionavustuksista yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeisiin. Tästä johtuen niiden rahoitusosuus siirretään v. 2015 kuntien peruspalvelujen valtionosuusmomentille.
Kustannustason sekä väestön ja ikärakenteen muutosten vaikutukset valtionosuuteen
Vuonna 2015 peruspalvelujen valtionosuuksien indeksikorotus on 0,6 %. Peruspalvelujen hintaindeksin muutokseksi v. 2015 ennustetaan 1,1 %, ja lisäksi indeksikorotuksessa otetaan huomioon vuoden 2013 peruspalvelujen hintaindeksin toteutuneen muutoksen ja talousarvioesityksessä käytetyn arvion erotus, -0,6 prosenttiyksikköä. Indeksikorotus lisää peruspalvelujen valtionosuutta 43 milj. eurolla.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla valtionosuuksien indeksikorotus on 1,1 %. Korotuksessa ei oteta huomioon em. toteutuneen muutoksen ja talousarvioesityksessä käytetyn arvion erotusta, koska hallinnonalan valtionosuuksiin ei säästösyistä tehty indeksikorotusta v. 2013. Korotus lisää valtionosuutta n. 19 milj. eurolla, mistä kuntien arvioitu osuus on 12 milj. euroa. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaiset perusopetukseen liittyvät rahoitukset sidotaan uuteen valtakunnalliseen kotikuntakorvauksen perusosaan.
Laskennallisiin valtionosuuksiin vaikuttaa myös ikärakenteen ja väestön määrän sekä muiden laskentatekijöiden muutos. Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset kasvavat väestö- ja ikärakenteen muutoksen vuoksi 236 milj. euroa v. 2015. Valtionosuudet lisääntyvät niistä johtuen n. 60 milj. euroa.