Talousarvioesitys 2015
4.3. Verotuloarvioiden riski- ja herkkyystarkastelu
Talousarvioesityksen verotuloarvio pohjautuu valtiovarainministeriön Taloudellisen katsauksen mukaiseen talousennusteeseen ja veropohjien kehitykseen. Peruslaskelmasta poikkeavan talouskehityksen vaikutukset kokonaisverokertymään riippuvat siitä, minkä talouden kysyntäerien ja tekijöiden osalta talousennuste poikkeaa aiemmin arvioidusta. Esimerkiksi muutokset kotimaisessa kysynnässä vaikuttavat verotulokertymään voimakkaammin kuin ulkoisen kysynnän kautta tulleet muutokset. Historiatietojen perusteella talouden kasvun hidastuminen prosenttiyksiköllä heikentäisi keskimäärin valtion rahoitusasemaa 0,2—0,3 prosenttiyksikköä suhteessa kokonaistuotantoon. Tästä valtaosa perustuu verotulojen heikkenemiseen. Vuoden 2015 kokonaistuotannon tasoon suhteutettuna prosenttiyksikön muutos talouskasvussa heijastuisi valtion rahoitusasemaan 0,5 mrd. euron vaikutuksena.
Oheisessa taulukossa on esitetty arvioita eräiden verolajien tuoton herkkyydestä veropohjassa tapahtuviin muutoksiin.
Eräiden veropohjaerien muutoksen vaikutus valtion verotuottoon
Verolaji | Veropohja / kysyntäerä | Muutos | Verotuoton muutos, milj. euroa |
Ansiotuloverot | Palkkatulot | 1%-yks. | 379 (ml. maksut), josta valtio 127 |
Eläketulot | 1%-yks. | 116, josta valtio 29 | |
Pääomatulovero | Pääomatulot | 1%-yks. | 29 |
Yhteisövero | Toimintaylijäämä | 1%-yks. | 40, josta valtio 25 |
ALV | Yksityisen kulutuksen arvo | 1%-yks. | 121 |
Autovero | Uusien henkilöautojen myynti, kpl | 1 000 kpl | 8 |
Energiavero | Sähkön I kulutus | 1 % | 10 |
Bensiinin kulutus | 1 % | 13 | |
Dieselin kulutus | 1 % | 14 | |
Alkoholijuomavero | Alkoholin kulutus | 1 % | 14 |
Tupakkavero | Savukkeiden kulutus | 1 % | 7 |
Verotuloarvioihin liittyviä riskejä ja herkkyyttä käsitellään yksityiskohtaisemmin talousarvioesityksen tulomomenttien perusteluissa sekä valtiovarainministeriön tuloarvioiden laatimista koskevassa menetelmäkuvauksessa (www.vm.fi).