Talousarvioesitys 2015
01. Puolustuspolitiikka ja hallinto
Selvitysosa:
Puolustusministeriö vastaa valtioneuvoston osana ja hallinnonalansa ohjaajana puolustuspolitiikan valmistelusta ja toimeenpanosta sekä sotilaallisen maanpuolustuksen ohjauksesta. Puolustuspolitiikan valmistelun ja toimeenpanon lisäksi puolustusministeriö vastaa sotilaallisen maanpuolustuksen voimavaroista ja muista toimintaedellytyksistä, kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamisesta ja kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistumisesta sekä vapaaehtoisen maanpuolustuksen kehittämisestä ja yhteensovittamisesta.
Toiminnan painopisteenä on puolustusvoimien uudistaminen siten, että 2020-luvun puolustuskyvyn vaatimuksia vastaavat puolustusvoimien rauhan ja sodan ajan rakenteet ja toimintatavat ovat täysimääräisesti käytössä vuoden 2016 alusta lukien.
Puolustusministeriölle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Ohjataan valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten toteuttamista ja puolustuskyvyn pitkäjänteistä kehittämistä.
- — Syvennetään ja monipuolistetaan monikansallista, alueellista ja kahdenvälistä puolustusyhteistyötä.
- — Ohjataan hallitusohjelman linjausten toimeenpanoa puolustushallinnossa.
- — Edistetään puolustuskyvyn kehittämistä ja huoltovarmuutta kansainvälisellä yhteistoiminnalla erityisesti EU:n, Naton ja pohjoismaiden kanssa.
- — Kehitetään kriisinhallintatehtävissä palvelevien ja palvelleiden henkilöiden tukea ja tapaturmaetuuksia poikkihallinnollisessa yhteistoiminnassa asianomaisten viranomaistahojen kanssa Kansallisen kriisinhallinnan veteraaniohjelman mukaisesti.
- — Priorisoidaan työyhteisöissä kolmea osa-aluetta: (1) osaamisen kehittämistä ja uudistumista, (2) henkistä, fyysistä, eettistä ja sosiaalista toimintakykyä sekä (3) johtamisen, osallistumisen ja esimiestyön kehittämistä.
- — Selvitetään puolustusministeriön työilmapiirikyselyssä olevien tasa-arvoa koskevien tulosten tilanne ja ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin tilanteen parantamiseksi.
- — Kehitetään tilahallintaa kokonaistarkastelusta tehtävien linjausten mukaisesti.
- — Toimeenpannaan toimet, joilla saatetaan ministeriön luokiteltujen asiakirjojen käsittely vastaamaan tietoturvallisuusasetuksen (681/2010) 4. luvussa säädettyjä vaatimuksia.
- — Kokonaisturvallisuutta yhteensovitetaan ja kehitetään yhteiskunnan turvallisuusstrategian periaatteiden mukaisesti.
- — Kehitetään kyberturvallisuutta kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Rakennuslaitoksen toiminta-ajatuksena on järjestää maanpuolustukselle laadukkaat ja tarkoituksenmukaiset kiinteistöpalvelut kaikissa oloissa. Rakennuslaitos toimii puolustushallinnon kiinteistöalan osaamiskeskuksena, josta puolustushallinto saa tarvitsemansa kiinteistö- ja ympäristöalan asiantuntemuksen ja niihin liittyvät palvelut.
Puolustushallinnon rakennuslaitokselle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Rakennuslaitosta kehitetään ottaen huomioon valtiokonsernin linjaukset, puolustushallinnon strategiat, puolustusvoimauudistus ja tilahallinnan kokonaistarkastelusta tehtävät linjaukset.
- — Puolustusvoimauudistukseen, erityisesti puolustusvoimien logistiikkajärjestelmään sopeutettua rakennuslaitoksen henkilöstöjärjestelmää kehitetään muutosjohtamisen menetttelytapojen mukaisesti siten, että kustannustehokkuus toteutuu ja henkilöstön osaaaminen, toimintakyky ja työhyvinvointi varmistetaan.
- — Rakennuslaitos järjestää puolustusministeriön räjähdevarastoinnin kehittämispäätöksestä (FI.PLM.2013-4162) aiheutuvat puolustusvoimien ja kumppanien tilaamat rakentamis- yms. toimenpiteet.
- — Puolustushallinnon rakennuslaitos on mukana kehittämässä ja käyttöön ottamassa valtionhallinnon ja erityisesti turvallisuusviranomaisten yhteisiä ICT-palveluja ja siirtää toimialariippumattomat ICT-tehtävät valtionhallinnon yhteiseen palvelukeskukseen.
- — Rakennuslaitos järjestää puolustusministeriön, puolustusvoimien ja kumppanien tilaamat kiinteistö- ja ympäristöpalvelut (ml. investoinnit, ylläpito, kunnossapito, ympäristönsuojelu) kustannustehokkaasti huomioiden kevään 2014 kehyspäätöksen säästövelvoitteet.
- — Rakennuslaitoksen sopimushallinnalla, turvallisuusjärjestelyillä ja koulutuksella varmistetaan rakennuslaitoksen ja alihankkijoiden palvelutuotanto häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
- — Rakennuslaitos kehittää kykyään tukea puolustusvoimia sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa toimeksiantojen mukaisesti.
01. Puolustusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 19 840 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) räjähtävän materiaalin turvallisuuteen keskittyvän järjestön (Munitions Safety Information Analysis Center) ja Euroopan puolustusviraston sekä muiden kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen
2) ETY-järjestön luottamusta ja turvallisuutta lisäävien toimien täytäntöönpanosta sekä näistä johtuvista hallinnollisista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet1)
Toiminnallinen tehokkuus | 2013 toteutuma |
2014 ennakoitu |
2015 arvio |
Taloudellisuus | |||
Menot tulosalueittain (1 000 euroa) | |||
Puolustuspolitiikka | 3 645 | 4 031 | 1 834 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 1 134 | 315 | 597 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 1 316 | 992 | 1 219 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 355 | 164 | 224 |
Ohjaustoiminnot | 11 505 | 5 009 | 6 298 |
Tukitoiminnot | 10 188 | 10 599 | |
Yhteensä | 17 955 | 20 699 | 20 771 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuodet tulosalueittain | |||
Puolustuspolitiikka | 31 | 30 | 16 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 10 | 4 | 5 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 16 | 6 | 9 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 5 | 2 | 3 |
Ohjaustoiminnot | 87 | 48 | 45 |
Tukitoiminnot | 57 | 68 | |
Yhteensä | 149 | 147 | 146 |
1) Tiedot ovat kassamenopohjaisia ja vuoden 2013 osalta tukitoiminnot on vyörytetty tulosalueille.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2013 toteutuma |
2014 ennakoitu |
2015 tavoite |
|
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,62 | 3,5 | 3,6 |
— naiset | 3,42 | ||
— miehet | 3,77 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 23.01.02 | -75 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | 38 |
Palkkaliukumasäästö | -24 |
Palkkausten tarkistukset | 62 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -235 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -101 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 20 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -28 |
Yhteensä | -343 |
2015 talousarvio | 19 840 000 |
2014 talousarvio | 20 183 000 |
2013 tilinpäätös | 20 145 000 |
21. Puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 875 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen samoin kuin tuottavuushankkeiden toimeenpanoon.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä kertyneitä säästöjä 75-prosenttisesti vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää hankkeisiin, joilla tuetaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuuden paranemista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 560 |
Yhteensä | 560 |
2015 talousarvio | 2 875 000 |
2014 talousarvio | 2 315 000 |
2013 tilinpäätös | 1 755 000 |
29. Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 335 737 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kunnossapidon kumppanuus (Millog) -tilausvaltuudesta aiheutuva muutos | 3 800 |
Valtori (siirto momentille 28.01.29) | -2 045 |
Tasomuutos | -3 694 |
Yhteensä | -1 939 |
2015 talousarvio | 335 737 000 |
2014 talousarvio | 337 676 000 |
2013 tilinpäätös | 324 265 014 |