Talousarvioesitys 2015
Selvitysosa:Liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 78 090 km, rataverkon pituus 5 944 km ja vesiväylien pituus 16 265 km vuoden 2013 lopussa. Vastaava väyläomaisuuden kirjanpitoarvo oli maantieverkon osalta 14,9 mrd. euroa, rataverkon osalta 4,1 mrd. euroa ja vesiväylien osalta 0,2 mrd. euroa. Liikenneverkon jälleenhankinta-arvoa ei ole tarkkaan laskettu, mutta sen arvioidaan olevan yli 50 mrd. euroa.
Liikenneverkon tasearvo (milj. euroa)
v. 2013 | v. 2014 (arvio) | v. 2015 (arvio) | |
Tiet | 14 863 | 14 910 | 14 980 |
Radat | 4 089 | 4 370 | 4 650 |
Vesiväylät | 196 | 196 | 196 |
Yhteensä | 19 148 | 19 476 | 19 826 |
---|
Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien ns. korjausvelka on yhteensä noin 2,3 mrd. euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Hyvä kunto tarkoittaa sellaista teknis-taloudellista tasoa, jolla väylän palvelutaso on väylän liikennemäärään ja merkittävyyteen nähden riittävä ja palvelutason ylläpitäminen ei tule kohtuuttoman kalliiksi. Kun käyttökelpoinen infra voi aina sisältää myös huonokuntoisia osia, todellinen korjaustarve on suuruusluokkaa 1 000 milj. euroa, joka edellyttäisi vuosittaista n. 100 milj. euron lisärahoitusta. Osa huonokuntoisista rakenteista vaikuttaa suoraan tämän päivän liikenteeseen ja osa välillisesti pidemmällä aikavälillä.
Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon käytetään 973 milj. euroa bruttona ja kehittämiseen 548 milj. euroa ml. jäänmurtajan hankinta ja maa-alueiden hankinta.
Vuonna 2015 käynnistetään kuusi uutta kehittämishanketta: vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe, vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius, Riihimäen kolmioraide, Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe, Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys ja Savonlinnan syväväylän siirtäminen. Perusväylänpidossa jatketaan vuonna 2014 aloitettuja hankeohjelmia: pääratojen routa- ja pehmeikkökorjaukset, raskaan liikenteen massat ja mitat, raakapuuterminaalit ja maankäytön, liikenteen ja asumisen aiesopimukset. Lisäksi jatketaan vuonna 2013 aloitettua hankeohjelmaa tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusimiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikennevirastolle vuodelle 2015 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita ja hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2013 toteutuma |
2014 tavoite/ ennuste |
2015 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Palvelukyky ja laatu | |||
Kansalaisten tyytyväisyys matkojen toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,4 | .. | 3,3 |
Elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,9 | .. | 3,8 |
Sidosryhmien tyytyväisyys Liikenneviraston toimintaan (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
Matka- ja kuljetusketjujen toimivuus | |||
Radanpidosta johtuvat viivästykset kaukoliikenteessä, % junista 5 min. | 6,7 | 4,0 | 4,0 |
Radanpidosta johtuvat viivästykset lähiliikenteessä, % junista 3 min. | 1,1 | 1,5 | 1,5 |
Jäänmurtopalveluiden odotusaika, h | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Väylien kunto | |||
Kauppamerenkulun huonokuntoiset väylät, km, enintään | 360 | 340 | 320 |
Päällystetyt tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono, km, (keskeinen/muu tieverkko) enintään | 850/4 150 | 800/5 000 | 850/6 100 |
Maantie- ja ratasillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono, kpl, enintään | 795 | 800 | 860 |
Radan huonosta kunnosta johtuvat liikennerajoitukset, km, (keskeinen rataverkko/muu rataverkko), enintään | 49/237 | 50/300 | 50/350 |
Liikenneturvallisuus ja ympäristö | |||
Tieliikenteen henkilövahinko-onn. vähenemä perusväylänpidon toimin, kpl | 18 | 23 | 15 |
Väylänpidon meluntorjunnan vaikutus, henkilö/vuosi | 3 300 | 985 | 450 |
Pohjavesien pilaantumisriskin vähenemä väylänpidon toimin, km | 10,7 | 5,7 | 5,0 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus ja kokonaistaloudellisuus | |||
Työn tuottavuuden kasvu, % | 0,9 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu, % | 5,4 | 0,2 | 0,2 |
Liikenneviraston menot ja tulot (milj. euroa)1)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Toimintamenot (01) | 83,5 | 86,1 | 81,1 |
---|---|---|---|
— Tulot toiminnasta | 1,2 | 2,0 | 1,2 |
— Toimintamenot | 84,7 | 88,1 | 82,3 |
— Hallinto | 79,2 | 82,1 | 76,2 |
— T&K | 5,5 | 6,0 | 6,0 |
Perusväylänpito (20) | 978,6 | 990,5 | 907,2 |
Tulot | 94,7 | 73,5 | 65,5 |
— Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot | 31,7 | 18,3 | 10,6 |
— Ratamaksu | 43,8 | 44,3 | 43,8 |
— Muut tulot | 19,2 | 10,9 | 11,1 |
Menot | 1 073,3 | 1 064,0 | 972,7 |
Päivittäinen kunnossapito | 372,5 | 394,0 | 382,1 |
— Hoito | 321,7 | 334,0 | 317,8 |
— Käyttö | 50,8 | 60,0 | 64,3 |
Ylläpito | 411,9 | 372,4 | 335,6 |
— Korjaus | 68,0 | 79,0 | 57,5 |
— Elinkaaren hallinta | 329,7 | 276,4 | 263,1 |
— Omaisuuden hallinta | 14,2 | 17,0 | 15,0 |
Parantaminen | 113,4 | 116,0 | 74,0 |
— Liikenneväylien parantamisinvestoinnit | 83,9 | 75,0 | 46,5 |
— Liikenteen hallinnan järjestelmät | 9,5 | 23,0 | 16,0 |
— Suunnittelu | 20,0 | 18,0 | 11,5 |
Liikenteen palvelut | 175,5 | 181,6 | 181,0 |
— Liikenteen ohjaus ja informaatio | 67,4 | 74,6 | 79,3 |
— Jäänmurto | 53,7 | 50,0 | 49,0 |
— Maantielauttaliikenne | 49,8 | 50,0 | 48,2 |
— Merikartoitus | 4,6 | 7,0 | 4,5 |
Kehittämisinvestoinnit (70, 76, 77, 78, 79) | 589,7 | 568,6 | 548,3 |
Jäänmurtajan hankinta (70) | 27,0 | 46,0 | 55,0 |
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 25,6 | 35,0 | 35,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 369,3 | 393,6 | 338,5 |
Eräät väylähankkeet (78) | 120,8 | 25,0 | 22,0 |
Elinkaarirahoitushankkeet (79) | 47,0 | 69,0 | 97,8 |
Nettomenot yhteensä | 1 651,8 | 1 645,2 | 1 536,5 |
Bruttomenot yhteensä | 1 747,7 | 1 720,7 | 1 603,2 |
1) Perusväylänpidon tuoteryhmittelyä on muutettu vuodesta 2014 alkaen.
Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
2013 toteutuma |
2014 arvio |
muutos | 2015 arvio |
muutos | |
Väylämaksuilla katettava toiminta | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ulkomaan tavaraliikenne rannikolla, milj. tonnia | 94 617 | 95 000 | 0,4 % | 96 000 | 1,1 % |
Matkustajaliikenne, milj. matkustajaa | 18,2 | 18,4 | 1,1 % | 18,5 | 0,5 % |
Väylämaksutuotot, 1 000 euroa | 81 926 | 82 745 | 1,0 % | 42 628 | -48,5 % |
Muut tuotot, 1 000 euroa | 1 578 | 500 | -68,3 % | 500 | 0,0 % |
Kustannukset, 1 000 euroa | 91 444 | 84 318 | -7,8 % | 90 318 | 7,1 % |
Kustannusvastaavuus | 91,3 % | 98,7 % | 7,4 %-yks. | 47,8 % | -50,9 %-yks. |
01. Liikenneviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 81 060 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenneviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.
Liikennevirasto kehittää toimintaansa erityisesti koko liikennejärjestelmän näkökulmasta parantamalla liikennemuotojen yhteistoimintaa ja tuottavuusedellytyksiä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 84 696 | 88 154 | 82 260 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 1 207 | 2 000 | 1 200 |
Nettomenot | 83 489 | 86 154 | 81 060 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 20 156 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 23 022 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -3 162 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -300 |
Palkkaliukumasäästö | -113 |
Palkkausten tarkistukset | 266 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -958 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -413 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 61 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -115 |
Tasomuutos | -360 |
Yhteensä | -5 094 |
2015 talousarvio | 81 060 000 |
2014 talousarvio | 86 154 000 |
2013 tilinpäätös | 86 355 000 |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 907 159 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä, korjauksista, elinkaaren hallinnasta, omaisuuden hallinnasta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä, suunnittelusta, liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä, merikartoituksesta ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen
2) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina
3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja sekä väylänpidon vahingonkorvaustulot.
Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan
1) viiden vuoden mittaiselle sopimuskaudelle sopimuksia perinteisten jäänmurtopalveluiden hankkimiseksi siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 135 milj. euroa
2) aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 43,8 milj. euron ratamaksun perusmaksu. Liikennevirasto tulouttaa lisäksi rataverolain perusteella momentille 11.19.03 yhteensä 5,45 milj. euroa rataveroa.
Liikennevirastolla on jäänmurtopalveluja koskeva monivuotinen palvelusopimus Arctia Icebreaking Oy:n kanssa. Sopimus koskee ns. perinteisiä jäänmurtajia. Nykyinen sopimus päättyy 31.10.2015. Liikennevirasto ottaa käyttöön sopimukseen liittyvät molemmat viiden vuoden mittaiset optiot. Kustannukset viiden vuoden sopimuskaudelta ovat enintään 135 milj. euroa. Polttoainekustannukset maksettaisiin todellisen käytön mukaisesti eri sopimuksella. Sopimuksen perusmaksu talvelta 2015—2016 on noin 26 milj. euroa ja arvio polttoainekustannuksista on 7,5 milj. euroa.
Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Maantielain mukaan tienpito käsittää maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan. Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista. Ratalain mukaan radanpidolla tarkoitetaan rautatien ja siihen liittyvän kiinteän omaisuuden suunnittelua, hankintaa, rakentamista, hallintaa ja kunnossapitoa sekä olemassa olevan rautatien parantamista. Rakentamisella tarkoitetaan uuden rautatien rakentamista ja olemassa olevan rautatien parantamista.
Väylänpito jaetaan päivittäiseen kunnossapitoon, ylläpitoon, parantamiseen sekä liikenteen palveluihin. Nämä on jaettu edelleen momentin päätösosassa mainittuihin osiin. Päivittäistä kunnossapitoa ovat hoito ja käyttö ja ylläpitoa ovat korjaukset, elinkaaren sekä omaisuuden hallinta. Parantamista ovat liikenneväylien parantamisinvestoinnit (pienehköt rakennuskohteet), liikenteen hallinnan järjestelmät sekä hankesuunnittelua edeltävä suunnittelu. Liikenteen palvelut käsittävät liikenteen ohjauksen ja informaation, jäänmurron, maantielauttaliikenteen ja merikartoituksen. Perusväylänpidon rahoituksesta noin 60 % on sidottu yli vuoden kestäviin indeksisidonnaisiin sopimuksiin.
Päivittäiseen kunnossapitoon arvioidaan käytettävän 382 milj. euroa. Päivittäinen kunnossapito muodostuu liikenneverkon hoidosta ja käytöstä. Väylien hoidolla (318 milj. euroa) varmistetaan liikenneverkon päivittäinen liikennöitävyys. Käyttömenot (64 milj. euroa) aiheutuvat väylien ja niiden laitteiden toiminnan edellyttämästä energiasta sekä sähkö- ja ict-järjestelmien tarvitsemista tukipalveluista. Rahoitustaso laskee hieman (3 %) vuoden 2014 tasolta.
Ylläpitoon käytetään 341 milj. euroa. Ylläpidolla korjataan liikenneverkon ja sen erityisrakenteiden kulumisesta ja ikääntymisestä aiheutuvia vaurioita ja uusitaan toimivuudeltaan heikkeneviä rakenteita. Ylläpidolla varmistetaan rakenteiden toimivuus niiden elinkaaren ajan. Ylläpito on verkon jaksottaista kunnossapitoa, jota tehdään 5—30 vuoden välein rakenteiden käytön ja keston mukaan. Ylläpito muodostuu korjauksista, elinkaaren hallinnasta ja omaisuuden hallinnasta. Korjaukset (58 milj. euroa) ovat akuutteja toimia, jotka kohdistuvat yksittäisiin kohteisiin. Elinkaaren hallinta (258 milj. euroa) on laajaan väyläverkon osan tai suuren yksittäisen kohteen suunnitelmallista korjausta ja uusimista, ml. hankeohjelma pääratojen routa- ja pehmeikkökorjauksille (5 milj. euroa) ja perusväylänpidon tarvitsemien järjestelmien ylläpito. Näillä toimilla estetään kunnon heikkenemisen haittavaikutuksia liikenteelle ja parannetaan liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä. Omaisuuden hallinnan määrärahoilla (15 milj. euroa) ylläpidetään väylänpitoon tarvittavia tuotantokiinteistöjä ja uusitaan perustietojärjestelmiä. Rahoitustaso alenee 42 milj. euroa (11 %).
Parantamiseen käytetään 80 milj. euroa ja sillä pidetään väylien palvelutaso lisääntyneen liikenteen tai maankäytön muutosten edellyttämällä tasolla. Liikenneväylien parantamisinvestoinneilla (47 milj. euroa) rahoitetaan pienehköjä rakennuskohteita ja niihin liittyvä hankesuunnittelu. Näihin kuuluvat mm. raakapuuterminaalien hankeohjelma (7 milj. euroa), raskaiden ajoneuvojen mitta- ja painokorotusten hankeohjelma (10 milj. euroa) sekä maankäytön, liikenteen ja asumisen aiesopimukset (15 milj. euroa). Liikenteen hallinnan järjestelmät (16 milj. euroa) ovat liikennekeskusten käyttämien järjestelmien pienimuotoista uusimista, ml. v. 2013 aloitettu liikenteen ohjausjärjestelmien uudistaminen (8 milj. euroa). Suunnittelu (12 milj. euroa) on hankesuunnittelua edeltävää esi- ja yleissuunnittelua, liikennejärjestelmäsuunnittelua ja tarveselvityksiä. Rahoitustaso alenee 39 milj. euroa (35 %).
Liikennepalveluihin käytetään 181 milj. euroa. Liikennepalvelut muodostuvat liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta (79 milj. euroa), jäänmurrosta (49 milj. euroa), maantielauttaliikenteestä (48 milj. euroa) ja merikartoituksesta (4,5 milj. euroa). Toimilla edistetään liikenteen, kuljetusten ja liikkumisen turvallisuutta, sujuvuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Liikenteen ohjauksen ja informaation menot muodostuvat pääosin rataliikennekeskuksen, tieliikennekeskusten ja VTS-keskusten palveluiden ostoista. Jäänmurron menot on mitoitettu jäänmurtajien 480 toimintapäivän mukaan ja väylämaksulain mukaisten tehtävien kustannusvastaavuuden arvioidaan olevan 47,8 % vuonna 2015. Väylämaksun tarkoituksena on kattaa kauppamerenkulun väylien rakentamisesta, hoidosta ja ylläpidosta sekä alusliikennepalvelusta ja jäänmurtajien avustustoiminnasta aiheutuvat kustannukset. Maantielauttaliikenteen menot muodostuvat lautta-alusten ja lossien liikennöinnistä. Merikartoitus sisältää merenmittauksen ja merikarttojen valmistuksen menot. Rahoitustaso säilyy vuoden 2014 tasolla.
Toiminnalliset tulostavoitteet koskevat palvelukykyä ja laatua, matka- ja kuljetusketjujen toimivuutta, väylien kuntoa, liikenneturvallisuutta, ympäristön tilaa sekä tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta. Palvelukykyä ja laatua mitataan kansalaisille, elinkeinoelämälle ja sidosryhmille ja palveluntuottajille tehdyillä tyytyväisyystutkimuksilla vähintään joka toinen vuosi ja tavoitteena on, että tyytyväisyys säilyy vähintään tyydyttävällä tasolla, tosin tyytyväisyys voi laskea tiestön kunnon heikentyessä. Matka- ja kuljetusketjujen toimivuuden turvaamisessa keskitytään junaliikenteen täsmällisyyden parantamiseen ja jäänmurtopalveluiden riittävyyden varmistamiseen.
Väylien kuntoa turvaavat toimet mitoitetaan siten, että keskeisen väylästön kunto pysyy pääosin ennallaan. Muun kuin keskeisen päällystetyn tieverkon ja sorateiden kunto heikkenevät merkittävästi, mikä johtaa lisääntyviin nopeus- ja painorajoituksiin. Huonokuntoisten maantie- ja rautatiesiltojen määrä ja radanpidosta aiheutuvat liikennerajoitukset lisääntyvät, erityisesti vähäliikenteisellä rataverkolla. Tieliikenteen turvallisuutta parannetaan hoidon toimenpiteillä ja taajamajärjestelyillä ja rautatieliikenteen turvallisuutta tasoristeysjärjestelyillä. Kauppamerenkulun turvallisuutta parannetaan kartoittamalla lisää vesiväyliä ja uudistamalla meriliikenteen ohjauspalveluja. Ympäristön tilaa parannetaan pohjavesisuojauksilla ja meluntorjunnalla. Pohjavesialueita suojellaan myös korvaamalla näillä alueilla liukkaudentorjunnassa käytettävää maantiesuolaa kaliumformiaatilla. Väylänpidon toiminnan tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta parannetaan.
Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2013—2015 (milj. euroa)
2013 toteutuma | 2014 varsinainen talousarvio | 2015 esitys | |||||||
bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | |
Tienpito | 584 | 24 | 560 | 578 | 16 | 562 | 521 | 11 | 510 |
Radanpito | 392 | 60 | 333 | 393 | 56 | 337 | 364 | 53 | 311 |
Vesiväylänpito | 89 | 3 | 86 | 93 | 1 | 92 | 87 | 1 | 86 |
Yhteensä | 1 065 | 87 | 978 | 1 064 | 74 | 990 | 972 | 65 | 907 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kasvua ja työllisyyttä tukevat toimenpiteet | 30 000 |
Mobilian rakentamisavutus (siirto momentille 31.01.40) | -350 |
Pääratojen routa- ja pehmeikköalueiden korjaukset (siirto momentilta 31.10.77) | 5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentilta 31.10.77) | 7 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentilta 31.10.77) | 8 000 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -360 |
Säästöpäätös | -100 000 |
Uudelleenkohdentaminen | 30 000 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -35 |
Tasomuutos | -62 580 |
Yhteensä | -83 325 |
2015 talousarvio | 907 159 000 |
2014 II lisätalousarvio | 500 000 |
2014 I lisätalousarvio | 25 954 000 |
2014 talousarvio | 990 484 000 |
2013 tilinpäätös | 969 235 000 |
35. Valtionavustus länsimetron rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 88 713 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen länsimetron rakentamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Länsimetrohankkeessa jatketaan Helsingin metroa Ruoholahdesta Matinkylään. Avustus maksetaan edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella. Vuoden 2013 loppuun mennessä rakentamiskustannukset ovat olleet yhteensä 412 milj. euroa. Vuonna 2014 syntyvien rakentamiskustannusten arvioidaan olevan noin 301 milj. euroa, josta valtion avustuksen 30 % osuus on 90,2 milj. euroa. Vuonna 2015 tarvittavasta määrärahasta puuttuva osa rahoitetaan aikaisempina vuosina myönnetyistä määrärahoista, jotka ovat jääneet käyttämättä.
Länsimetron rakentamisen avustamisesta on valtiolle kertynyt menoja vuosina 2011—2014 yhteensä 127,7 milj. euroa. Vuoden 2014 kustannustasossa avustusta ennakoidaan maksettavan vielä vuosina 2015—2016 yhteensä 110,7 milj. euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 88 713 | 20 400 | 109 113 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankkeen etenemisestä aiheutuvat määrärahatarpeet | 32 969 |
Yhteensä | 32 969 |
2015 talousarvio | 88 713 000 |
2014 talousarvio | 55 744 000 |
2013 tilinpäätös | 24 000 000 |
41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen Seinäjoen (Rengonharjun) sekä Mikkelin lentokenttien rakenteiden ja laitteiden investointeihin sekä ylläpitomenoihin. Investointiavustus saa olla enintään 90 % investointimenoista. Muiden avustusten yhteismäärä saa olla enintään 70 % käyttömenoista. Avustukset myönnetään kustannuksiin ilman arvonlisäveroa.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää v. 2015 Seinäjoen (Rengonharju) ja Mikkelin lentopaikkojen investointi- ja ylläpitomenoihin 1 milj. euroa.
2015 talousarvio | 1 000 000 |
2014 talousarvio | 1 000 000 |
2013 tilinpäätös | 1 000 000 |
50. Valtionavustus yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yksityisistä teistä annetun lain (358/1962) ja asetuksen (1267/2000) mukaisten valtionavustusten maksamiseen yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen
2) tiekuntien neuvonnan ja opastamisen tukemiseen ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen. Määrärahaa käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.
Valtionavustus kohdistuu ensisijassa lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen sekä vähäisessä määrin teiden parantamiseen. Valtionavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km, ja niiden hoitamista varten on perustettu noin 16 000 tiekuntaa.
Avustettavia lauttapaikkoja on noin 20 kpl ja niihin käytettävä tuki on noin 2 milj. euroa.
Avustettavia kohteita ovat vain tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen ja suurien rumpujen parantamiset tai tien vaurioitumisen korjaamiset. Tuki voi olla korkeintaan 75 % todellisista hyväksytyistä kustannuksista. Tavanomaisissa tien parantamiskohteissa tuen osuus tällä hetkellä on 50 % ja eräissä merkittävimmissä siltakohteissa enintään 75 %. Kuntien tuki kyseisiin kohteisiin on vaihdellut välillä 0—20 %. Vuonna 2015 voidaan avustaa vain yksittäisiä tienparannuskohteita.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Säästöpäätös | -2 000 |
Tasomuutos | -3 000 |
Yhteensä | -5 000 |
2015 talousarvio | 3 000 000 |
2014 talousarvio | 8 000 000 |
2013 tilinpäätös | 9 000 000 |
70. Jäänmurtajan hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 55 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää uuden jäänmurtajan hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään jäänmurtajan hankkimiseksi vuonna 2013 myönnetyn valtuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
Selvitysosa:Jäänmurtaja valmistuu toimintakaudelle 2015—2016. Jäänmurtajan hankkimiseksi on vuoden 2013 talousarviossa myönnetty 125 milj. euron valtuus, jota tarkistettiin vuoden 2013 viidennessä lisätalousarviossa 128 milj. euroon. Valtuuden mitoituksessa on otettu huomioon perusjäänmurtajan hankintakustannuksena noin 123 milj. euroa ja öljyntorjuntalaitteiston varustamiskustannuksena noin 5 milj. euroa. Murtajan huolto-, miehitys- ja operointimenot rahoitetaan vuodesta 2016 lähtien momentilta 31.10.20. Öljyntorjuntavalmiudesta aiheutuvat menot rahoitetaan momentilta 35.10.20, jonka lisärahoitustarve on 500 000 euroa aluksen käyttöönotosta lähtien.
Valtuuden käytöstä valtiolle aiheutuu menoja 55,0 milj. euroa v. 2015.
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 20 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeen etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtuuden tarkistuksesta aiheutuva määrärahatarve | 3 000 |
Tasomuutos | 6 000 |
Yhteensä | 9 000 |
2015 talousarvio | 55 000 000 |
2014 talousarvio | 46 000 000 |
2013 tilinpäätös | 27 000 000 |
76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 34 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen
3) maantietä tai rautatietä varten tarvittavien alueiden sekä tilusjärjestelyihin käytettävien vaihtomaiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tie- tai ratasuunnitelman hyväksymistä
4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen sekä lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen
6) vesilain (587/2011) mukaisten korvausten maksamiseen.
Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 28 440 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 6 540 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 17 000 euroa.
2015 talousarvio | 34 997 000 |
2014 talousarvio | 34 997 000 |
2013 tilinpäätös | 25 574 174 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 338 501 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Valtuus tehdä sitoumuksia uusiin väylähankkeisiin: Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä):
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Riihimäen kolmioraide | 10 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | 4 000 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin:
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot):
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 177 000 000 |
Vt 4 Kemin kohta ja sillat | 74 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Vt 6 Joensuun kohta | 47 100 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 55 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 75 500 000 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | 33 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla | 13 000 000 |
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä | 6 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Ratahankkeet | |
Rovaniemi—Kemijärvi, sähköistys | 24 000 000 |
Ilmalan ratapiha | 115 000 000 |
Keski-Pasila palvelutason parantaminen | 50 000 000 |
Kehärata | 489 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 40 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Pietarsaaren meriväylä | 11 400 000 |
Uudenkaupungin meriväylä | 11 000 000 |
Rauman meriväylä | 20 000 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 1. vaihe | 20 000 000 |
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 2. vaihe | 80 000 000 |
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat. Hankkeiden ulkopuoliset rahoitusosuudet otetaan huomioon momentilla 12.31.10 silloin, kun Liikennevirasto maksaa ensin ja laskuttaa ulkopuolista tahoa sen jälkeen. Vastaavasti tämän momentin määrärahatarve jää pienemmäksi. Ulkopuolisella rahoitusosuudella tarkoitetaan muiden tahojen osallistumista valtion vastuulle kuuluvien väylähankkeiden kustannuksiin.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2015 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 5,2 | 155,3 | 11,2 | 13,5 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 55,0 | 51,0 | 4,0 | - | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2016 | 75,5 | 2,8 | 41,1 | 24,6 | 9,8 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2015 | 33,0 | 16,4 | 21,0 | 12,0 | - |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 33,1 | 33,5 | 25,9 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013/LTA 2014 | 2015 | 19,9 | 6,8 | 8,0 | 9,9 | 2,0 |
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | 5,0 | 14,0 | 4,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | 2,0 | 10,0 | 12,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | 6,0 | 5,5 | 20,5 | |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | LTA 2014 | 2018 | 76,0 | 1,5 | 3,0 | 71,5 | |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA 2013/ LTA 2014 | 2015 | 489,0 | 22,5 | 474,7 | 14,3 | - |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 674,0 | 414,2 | 166,7 | 93,1 | |
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2020 | 40,0 | 5,0 | 4,0 | 31,0 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 9,3 | 2,1 | - | |
Rauman meriväylä | LTAE II 2014 | 2017 | 20,0 | 1,0 | 19,0 | ||
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara—radan suunnittelu | TA 2012 | 2016 | 6,8 | 27,0 | 2,0 | 11,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 850,3 | 68,0 | 1 255,2 | 324,8 | 313,3 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vt 3 Tampere—Vaasa Laihian kohta, 1. vaihe | TA 2015 | 2017 | 27,0 | - | 2,0 | 25,0 | |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | TA 2015 | 2017 | 15,0 | 2,7 | 12,3 | ||
Riihimäen kolmioraide | TA 2015 | 2016 | 10,0 | - | 4,5 | 5,5 | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2019 | 150,0 | - | 2,0 | 148,0 | |
Pännäinen—Pietarsaari, sähköistys | TA 2015 | 2017 | 4,0 | 0,5 | 3,5 | ||
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | TA 2015 | 2018 | 40,0 | - | 2,0 | 38,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 246,0 | - | 13,7 | 232,3 | |||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 096,3 | 68,0 | 1 255,2 | 338,5 | 545,6 |
Keskeneräisten tässä talousarviossa määrärahaa saavien hankkeiden sopimusvaltuudet ilman hankesuunnittelua ovat yhteensä 1 850,3 milj. euroa, josta ulkopuolisten rahoitusosuus on 68,0 milj. euroa. Vuoden 2014 loppuun mennessä arvioidaan näiden hankkeiden määrärahojen kumulatiiviseksi käytöksi 1 228,2 milj. euroa. Vuonna 2015 momentin mitoituksessa on otettu huomioon määrärahoja 324,8 milj. euroa. Uusista hankkeista aiheutuu valtiolle menoja vuonna 2015 yhteensä 13,7 milj. euroa. Väylähankkeiden suunnittelusta aiheutuu menoja lisäksi yhteensä 10,0 milj. euroa.
Momentin 338,5 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 326,8 milj. euroa. Vuodelle 2015 kertyy ulkopuolisia rahoitusosuuksia noin 11,7 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Aikaisemmin päätetyn hankkeen valtuuksien tarkistuksina esitetään seuraavaa:
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska 2. raide on yhdistetty synergiaedun ja liikenteelle aiheutuvien viiveiden minimoimiseksi Pohjanmaan rata -hankkeeksi valtuudeltaan 654 milj. euroa vuoden 2014 talousarviossa. Tässä talousarviossa hankkeelle myönnettyä 654 milj. euron valtuutta tarkistetaan 20 milj. eurolla 674 milj. euroon. Tarkistus aiheutuu huonokuntoisten ratasiltojen ennakoitua suuremmasta korjaustarpeesta sekä siitä, että päällysrakennustöiden hintataso on ollut ennakoitua korkeampi.
Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan vt 3 ja vt 18 Maunulan eritasoliittymä ja siihen liittyviä tiejärjestelyitä, joilla saadaan valtateiltä poistettua mm. kaksi vaarallista valo-ohjattua risteystä. Lisäksi toteutetaan liittymäjärjestelyt Ratinkylään sekä parannetaan kevyen liikenteen yhteyksiä. Hankkeen H/K-suhde on 1,2.
Hankkeen tavoitteena on liikenteen sujuvuuden parantaminen lähinnä Oulun kaupunkiseudulla ja lisäksi liikenneturvallisuuden parantaminen koko yhteysvälillä. Hankkeessa on tehty uudelleenarviointi, joka on osoittanut, että kustannustehokkaimmat kohteet ovat Oulun ja Kajaanin päissä. Hanke sisältää Oulun päässä lähinnä valtatie 22 parantamisen välillä Joutsentie—Iinatti. Lisäksi koko yhteysvälillä tehdään pienimuotoisia turvallisuutta parantavia liikennejärjestelyjä useissa kohdissa. Hankkeen kustannusarvio on valtion menojen osalta 15,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Lisäksi hankkeessa on kunnan omien töiden rahoitusosuuksia. Hankkeen hyötykustannussuhde (H/K) on noin 2,8.
Hankkeen tavoitteena on tavaraliikenteen tehostaminen. Hankkeessa rakennetaan Kouvolan suunnasta Tampereen suuntaan johtava noin 1,2 kilometrin pituinen Riihimäen kolmioraide, joka mahdollistaa tavarajunien suoran ja joustavan liikennöinnin rataverkon vilkkaimpien järjestelyratapihojen välillä. Hanke mahdollistaa myös vaihdottoman henkilöliikenteen. Hankkeen kustannusarvio on 10 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 2,8.
Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä lisäämällä rataosan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa junaliikenteen toimintavarmuus parantuu ja häiriö- ja poikkeustilanteista aiheutuvat viivytykset vähenevät. Hanke sisältää Kyrölä—Purola -välin lisäraiteiden rakentamisen, raide- ja vaihdejärjestelyjä sekä laitureiden kunnostuksia (mm. Riihimäellä). Junaliikenteen säännöllinen junatarjonta voidaan kasvattaa kahdella junaparilla tunnissa Helsingin ja Riihimäen välillä nykyisen kahden lisäksi. Junatarjonnan merkittävä lisääminen on kuitenkin mahdollista vasta toisessa vaiheessa rakennettavien muiden lisäraiteiden myötä. Hankkeen kustannusarvio on 150,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 1,2.
Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä. Hankkeessa tehdään rataosan Pännäinen—Pietarsaari—Alholma (11 km) sähköistys ja sähköistyksen edellyttämät ratatyöt. Hankkeen kustannusarvio on 4,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen H/K-suhde on 3,9.
Hankkeessa siirretään Saimaan syväväylä kulkemaan Laitaatsalmeen Savonlinnan kohdalla. Laitaatsalmi avarretaan ja oikaistaan syväväyläliikenteen tarpeita vastaavaksi ja vt:lle 14 rakennetaan tarvittavat kiinteät alikulkukorkeudeltaan 24,5 metrin sillat. Hankkeen H/K-suhde on 0,5.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 314 801 | 178 727 | 75 415 | 39 000 | 607 943 |
Uudet väylähankkeet | 13 700 | 66 500 | 70 500 | 95 300 | 246 000 |
Menot yhteensä | 328 501 | 245 227 | 145 915 | 134 300 | 853 943 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 360 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pääratojen routa- ja pehmeikköalueiden korjaukset (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentille 31.10.20) | -7 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentille 31.10.20) | -8 000 |
Ulkopuolisten rahoitusosuuksien muutos | -1 139 |
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | -72 001 |
Uudelleenkohdentaminen | 38 000 |
Yhteensä | -55 140 |
2015 talousarvio | 338 501 000 |
2014 II lisätalousarvio | 48 000 000 |
2014 I lisätalousarvio | 16 500 000 |
2014 talousarvio | 393 641 000 |
2013 tilinpäätös | 369 303 000 |
78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 22 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan jälkirahoituksella rahoitettavat hankkeet, joita rahoittavat myös ulkopuoliset tahot kuten esimerkiksi kunnat ja yritykset.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2015 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | ||||||
Tiehankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vt 12 Tampereen rantaväylä | TA 2012/LTA 2013 | 2017 | 61,0 | - | 5,0 | 56,0 |
E18 Kehä III, 2. vaihe | TA 2013/LTA 2013 | 2016 | 110,0 | 22,0 | 17,0 | 51,0 |
Yhteensä | 171,0 | 22,0 | 22,0 | 107,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 22 000 | 56 000 | 58 000 | - | 136 000 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 41,3 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -3 000 |
Yhteensä | -3 000 |
2015 talousarvio | 22 000 000 |
2014 talousarvio | 25 000 000 |
2013 tilinpäätös | 120 827 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 97 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikkien elinkaarihankkeiden valtion rahoitusosuuden edellyttämät määrärahat. Vuonna 2015 momentilta rahoitetaan kolmea elinkaarihanketta.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2015 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lohja | LTA I 2004 | 2008 | 700,0 | 244,0 | 41,3 | 414,7 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 39,8 | 54,5 | 555,7 |
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014 | 2018 | 660,0 | 3,0 | 2,0 | 655,0 |
Yhteensä | 2 010,0 | 286,8 | 97,8 | 1 625,4 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 97 800 | 106 000 | 101 200 | 1 418 300 | 1 723 300 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 686,1 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankkeiden etenemisen edellyttämät määrärahatarpeet | 28 750 |
Yhteensä | 28 750 |
2015 talousarvio | 97 750 000 |
2014 talousarvio | 69 000 000 |
2013 tilinpäätös | 47 000 000 |