Talousarvioesitys 2015
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä parantamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla elinikäistä oppimista ja työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Työelämä- ja kysyntälähtöisyys sekä reagointiherkkyys ovat keskeisiä tekijöitä, joilla vahvistetaan ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta, laatua ja osuvuutta. Koulutustakuun toteuttaminen osana nuorisotakuuta, nuorten aikuisten osaamisohjelman onnistuminen ja osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen edellyttävät nuorten koulutukseen pääsyn turvaamista, joustavien koulutuspolkujen rakentamista sekä riittävää ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa myös aikuisväestölle.
Nuorisotakuun toteuttamiseen suunnatulla määrärahalla varmistetaan ammatillisen peruskoulutuksen riittävä tarjonta koko maassa. Lisäksi nuorisotakuuta toteutetaan kehittämällä edelleen opiskelijavalintaprosesseja ja ottamalla käyttöön uusi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen yhtenäinen kokonaisuus. Koulutuksen työelämävastaavuutta vahvistetaan kehittämällä perustutkinnon suorittamisen malleja, joissa hyödynnetään nykyistä laajemmin ja monipuolisemmin työvaltaisia opiskelumenetelmiä, työpaikalla tapahtuvaa opiskelua sekä koulutuksen eri järjestämismuotoja.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon rakenteellista kehittämistä jatketaan rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti tavoitteena lisätä koulutuksen vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta sekä varmistaa yksilöiden ja työelämän tarpeisiin vastaavien koulutuspalveluiden saatavuus maan eri osissa ja molemmissa kieliryhmissä. Tavoitteena on aikaansaada toimintaedellytyksiltään vahvoja monialaisia ammatillista perus- ja lisäkoulutusta tarjoavia koulutuksen järjestäjiä, jotka kykenevät vastaamaan omalla toiminta-alueellaan työelämän ja yksilöiden osaamistarpeisiin asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti käyttäen hyödyksi koko ammatillisen koulutuksen palveluvalikoimaa ja molempia järjestämismuotoja.
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmää uudistetaan siten, että muodostuu selkeä ja työelämän muuttuviin tarpeisiin vastaava ja elinikäistä oppimista tukeva osaamisperusteinen tutkintorakenne ja tutkinnot. Opintopolkujen joustavoittamiseksi ja monipuolistamiseksi lisätään mahdollisuuksia suorittaa osia tutkinnoista yli tutkintorajojen ja edistetään tutkinnon osien suorittamismahdollisuutta, kuitenkin siten että jokaiselle vailla ammatillista tutkintoa olevalle ensisijaiseksi tavoitteeksi asetetaan koko tutkinnon suorittaminen. Ammatillisten perustutkintojen ja niiden osien tuottaman osaamisen laajuus määritellään osaamisperusteisesti eurooppalaiseen opintosuoritusten siirtojärjestelmään (ECVET) perustuvina osaamispisteinä.
Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen rahoitus- ja säätelyjärjestelmä uudistetaan rakennepoliittisen ohjelman mukaisesti yhtenäisenä kokonaisuutena siten, että se tukee työelämävastaavuudelle, elinikäisen oppimisen edistämiselle, nuorisotakuun toteuttamiselle sekä koulutusjärjestelmän laadulle, tehokkuudelle ja tuloksellisuudelle asetettavien tavoitteiden saavuttamista. Koulutuksen järjestäjien saama rahoitus perustuu jatkossa ensisijaisesti suorituksiin ja tuloksiin, ei opiskeluaikaan.
Perusasteen päättäneiden ja vailla toisen asteen tutkintoa tai koulutuspaikkaa olevien pääsy ammatilliseen peruskoulutukseen paranee uudistettujen ammatillisen koulutuksen opiskelijaksi ottamisen perusteiden sekä koulutukseen hakeutumis- ja valintaprosessien uudistamisen johdosta. Koulutukseen hakeutumis- ja valintaprosesseja tehostetaan edelleen laajentamalla ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä koskemaan myös yhteishaun ulkopuolista nuorille suunnattua koulutusta ja aikuiskoulutusta.
Työelämän ammatilliseen koulutukseen kohdistamat vaatimukset lisääntyvät samanaikaisesti, kun koulutukseen käytettävät resurssit vähenevät ja uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien, opiskelijan ja työelämän tarpeista lähtevien opintopolkujen sekä tavoitteellista oppimista tukevien monimuotoisten oppimisympäristöjen, opetusmenetelmien ja tukitoimenpiteiden tarvetta.
Tavoitteeksi asetetaan, että ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 7,5 prosenttiin vuonna 2015, kun se oli 8,7 % vuonna 20121). Läpäisyastetta pyritään nostamaan 65 prosenttiin vuonna 2015, kun se oli arviolta 62 % vuonna 20122).
Ammatillisen koulutuksen korkean laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi koulutuksen järjestäjien tulee kehittää johtamis- ja toimintajärjestelmiään. Tavoitteena on, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä. Laatujärjestelmien tilaa arvioidaan kriteeriperustaisella itsearvioinnilla.
Koko tutkinnon suorittamiseen tähtäävän ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Lisäksi ammatillisen peruskoulutuksen opiskelupaikkoja varataan riittävästi lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyville, aiemman koulutuksen keskeytymisen tai muun syyn johdosta ilman ammatillista tutkintoa jääneille nuorille, valmistavaa koulutusta tarvitseville ja työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tuleville ilman ammatillista tutkintoa oleville aikuisille. Ammatillisen perustutkinnon jo suorittaneet ohjataan pääsääntöisesti aikuiskoulutukseen. Nuorisotakuun toteutukseen osoitetulla määrärahalla ammatillista peruskoulutusta lisätään niille alueille, joilla sitä nuorisoikäluokkaan nähden on muita alueita vähemmän, painottuen metropolialueelle ja turvataan samalla tarjonnan säilyminen väestökehityksen ja työvoimatarpeen edellyttämällä tasolla myös muilla alueilla.
Ammatillisen peruskoulutuksen uusien opiskelijoiden, tutkintojen ja opiskelijamäärien sekä koulutuksen järjestäjien lukumäärien arvioidaan kehittyvän seuraavasti:
Ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uudet opiskelijat (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Perustutkintoon johtava/valmistava koulutus yhteensä | 60 002 | 61 022 | 61 429 | 63 000 | 63 500 | 62 000 |
— perustutkintoon johtava koulutus (nuorten koulutus) | 49 817 | 49 858 | 49 381 | 50 000 | 49 500 | 48 000 |
— näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus (aikuiskoulutus) | 10 185 | 11 164 | 12 048 | 13 000 | 14 000 | 14 000 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen valtionosuusrahoitteinen koulutus. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Perustutkinnot yhteensä | 36 745 | 40 155 | 41 813 | 42 900 | 44 100 | 45 000 |
— peruskoulutuksessa suoritetut tutkinnot (nuorten koulutus) | 32 976 | 34 581 | 35 773 | 36 200 | 36 800 | 37 000 |
— näyttötutkintona suoritetut tutkinnot (aikuiskoulutus) | 3 769 | 5 574 | 6 040 | 6 700 | 7 300 | 8 000 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen valtionosuusrahoitteinen koulutus. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Ammatillisen peruskoulutuksen vuosiopiskelijamäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 149 202 | 150 557 | 150 295 | 150 470 | 150 700 | 149 200 |
— josta erityisopetus | 20 916 | 21 264 | 21 904 | 22 660 | 22 500 | 22 200 |
1. Nuorten peruskoulutus yhteensä | 131 940 | 132 595 | 131 281 | 129 830 | 129 000 | 127 500 |
1.1. Tutkintoon johtava koulutus | 125 451 | 126 055 | 124 881 | 123 553 | 123 000 | 121 300 |
1.2. Valmistavat ja valmentavat koulutukset yhteensä2) | 6 489 | 6 540 | 6 400 | 6 277 | 6 000 | 6 200 |
— josta ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti) | 1 466 | 1 555 | 1 534 | 1 404 | 1 300 | 1 400 |
— josta vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus | 2 903 | 2 906 | 2 839 | 2 780 | 2 700 | 2 700 |
— josta maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus | 1 570 | 1 586 | 1 598 | 1 714 | 1 700 | 1 800 |
— josta talouskouluopetus | 550 | 494 | 429 | 379 | 300 | 300 |
2. Aikuisten peruskoulutus (näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus) | 17 262 | 17 962 | 19 014 | 20 640 | 21 700 | 21 700 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Vuosiopiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien opiskelijamäärien aritmeettinen keskiarvo. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
2) 1.8.2015 alkavasta koulutuksesta lukien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavat ja valmentavat koulutukset yhdistetään yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Nykyisestä neljästä erillisestä valmistavasta/valmentavasta koulutuksesta ja oppisopimuskoulutuksen ennakkojaksosta muodostetaan yksi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus, kuitenkin siten että osasta nykyisestä vammaisten valmentavasta ja kuntouttavasta opetuksesta ja ohjauksesta muodostetaan erillinen työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus.
Ammatillisen peruskoulutuksen rahoituksen perusteena olevat opiskelijamäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 147 038 | 148 235 | 148 971 | 149 640 | 150 050 | 148 600 |
1. Kunnallinen ammatillinen koulutus | 117 367 | 118 446 | 119 134 | 119 289 | 119 660 | 117 350 |
— josta kuntajärjestäjien | 24 495 | 23 851 | 23 843 | 30 362 | 30 750 | 30 050 |
— josta kuntayhtymäjärjestäjien | 92 872 | 94 595 | 95 291 | 88 927 | 88 910 | 87 300 |
2. Yksityinen ammatillinen koulutus | 29 536 | 29 648 | 29 693 | 30 199 | 30 240 | 30 100 |
3. Valtion järjestämä ammatillinen koulutus | 135 | 141 | 144 | 152 | 150 | 150 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppilaitosmuotoisessa peruskoulutuksessa rahoituksen perusteena oleva opiskelijamäärä perustuu kevään ja syksyn tilastointipäivien opiskelijamäärien painotettuun keskiarvoon (kevään opiskelijamäärä kerrotaan 7:llä ja syksyn opiskelijamäärä 5:llä). Koulutuksen järjestämislupien enimmäisopiskelijamäärän ylittävä opiskelijamääräosuus ei sisälly rahoituksen perusteena olevaan opiskeljamäärään.
Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 arvio |
|
Kaikki järjestäjät yhteensä | 144 | 139 | 137 | 134 | 131 | 129 |
— kuntajärjestäjät | 15 | 12 | 11 | 11 | 11 | 10 |
— kuntayhtymäjärjestäjät | 39 | 39 | 38 | 36 | 35 | 34 |
— yksityiset järjestäjät | 89 | 87 | 87 | 86 | 84 | 84 |
— valtio koulutuksen järjestäjänä | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Kalenterivuoden alun tilanne.
Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta. Taulukossa on mainittu talousarvion luku, jolta koulutusta vuonna 2015 rahoitetaan.
Ammatillinen koulutus
Peruskoulutus | Lisäkoulutus | |||||
Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | Oppilaitosmuotoinen koulutus | Oppisopimuskoulutus | |||
Perustutkintoon johtava koulutus | Peruskoulutukseen valmistavat ja valmentavat koulutukset |
Näyttö- tutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus |
Perustutkintoon johtava koulutus |
Näyttö- tutkintona suoritettavaan perus- tutkintoon valmistava koulutus |
Ammatti- ja erikois- ammattitutkintoon valmistava koulutus |
Ammatti- ja erikois- ammattitutkintoon valmistava koulutus |
rahoitus kokonaan luvussa 29.20 |
rahoitus kokonaan luvussa 29.20 |
valtionosuusrahoitus luvussa 29.20 ja valtionavustusrahoitus luvussa29.30 | rahoitus kokonaan luvussa 29.30 |
rahoitus kokonaan luvussa 29.30 |
rahoitus kokonaan luvussa 29.30 |
rahoitus kokonaan luvussa 29.30 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)
Valiokunta pitää tärkeänä, että ammatillisen koulutuksen tarjontaa on alueellisesti riittävästi, jotta sillä voidaan osaltaan edistää nuorisotakuun toteutumista. On myös tärkeää, että koulutus on työelämä- ja kysyntälähtöistä sekä vaikuttavaa ja laadukasta. Valiokunta painottaa joustavia, opiskelijan ja työelämän tarpeista lähteviä opintopolkuja ja pitää tärkeänä toimia, joilla vähennetään koulutuksen keskeyttämisiä.
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 314 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon, viranomaisten ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta pelastautumiskoulutusyksikössä Lohjalla ja palokoulutusyksikössä Upinniemessä. Tavoitteena on, että vuonna 2015 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa yhteensä 4 600 henkilöä.
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on lisätä saamelaisväestön ammatillista osaamista, järjestää saamelaisalueen elinkeinoelämän tarpeita vastaavaa koulutusta ja edistää alueen työllisyyttä sekä säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria ja saamen kieltä. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Vuonna 2015 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 150 ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa toteutetaan noin 4 500 opiskelijatyöpäivää. Saamen kielen ja kulttuurin lukuvuosikoulutuksessa toteutetaan noin 7 000 opiskelijatyöpäivää ja kurssitoiminnassa 5 000 opiskelijatyöpäivää.
Henkilötyövuodet
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
|
Saamelaisalueen koulutuskeskus | 68,3 | 70,2 | 65 | 65 |
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus | 22,6 | 23,3 | 24 | 26 |
Yhteensä | 90,9 | 93,5 | 89 | 91 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 10 898 | 9 994 | 8 114 |
Bruttotulot | 2 036 | 1 500 | 1 800 |
Nettomenot | 8 862 | 8 494 | 6 314 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 312 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 003 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen säästö | -2 000 |
Tuottavuustoimet | -67 |
Palkkaliukumasäästö | -5 |
Palkkausten tarkistukset | 14 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -98 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -42 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 30 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -12 |
Yhteensä | -2 180 |
2015 talousarvio | 6 314 000 |
2014 talousarvio | 8 494 000 |
2013 tilinpäätös | 8 553 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 314 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen sekä enintään 650 000 euroa Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen liiketaloudellinen maksullinen toiminta on ollut viime vuosina alijäämäistä, eikä hintojen korotuksella ole toistaiseksi voitu kattaa alijäämää ottaen huomioon asiakaskunnan rajallisuus ja toiminnan luonteesta johtuva poikkeuksellisen raskas kustannusrakenne. Tavoitteena on jatkossa järjestää koulutustoimintaa niin, että siitä aiheutuvat kustannukset voitaisiin kattaa koulutuksesta perittävillä maksuilla.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2015 I lisätalousarvio | — |
2015 talousarvio | 6 314 000 |
2014 talousarvio | 8 494 000 |
2013 tilinpäätös | 8 553 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen sekä enintään 650 000 euroa Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen.
IV lisätalousarvioesitys HE 101/2015 vp (29.10.2015)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 2 400 000 euroa Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen liiketaloudellisen toiminnan hintatuen enimmäismäärä tarkistetaan vastaamaan toiminnasta aiheutuvien erillismenojen ja -tulojen erotusta.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2015 IV lisätalousarvio | — |
2015 I lisätalousarvio | — |
2015 talousarvio | 6 314 000 |
2014 tilinpäätös | 8 494 000 |
2013 tilinpäätös | 8 553 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 16/2015 vp (25.11.2015)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 2 400 000 euroa Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen.
(20.) Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan yhdistettäväksi momenttiin 29.20.21.
21. (29.20.21 ja 20) Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään 6 265 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) työpaikalla tapahtuvan oppimisen sekä työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja joustavasti yhdistävien koulutusmallien kehittämishankkeiden menojen ja avustusten maksamiseen
3) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen
4) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja yhdistävien koulutusmallien rahoitus (siirto momentilta 29.20.30) | 4 000 |
Säästöpäätös | -600 |
Uudelleenkohdentaminen | -1 500 |
Yhteensä | 1 900 |
2015 talousarvio | 6 265 000 |
2014 talousarvio | 4 365 000 |
2013 tilinpäätös | 4 365 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään 6 265 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) työpaikalla tapahtuvan oppimisen sekä työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja joustavasti yhdistävien koulutusmallien kehittämishankkeiden menojen ja avustusten maksamiseen
3) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen
4) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 19/2015 vp (17.9.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu lisäpanostuksesta ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteita tukevien kehittämistoimien käynnistämiseen.
2015 III lisätalousarvio | 5 000 000 |
2015 talousarvio | 6 265 000 |
2014 tilinpäätös | 4 365 000 |
2013 tilinpäätös | 4 365 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 10/2015 vp (9.10.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään 492 096 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa edellä mainitun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 851 000 euroa avustuksina ammatillisen erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminnan sekä työelämälähtöisyyden vahvistamiseen
4) enintään 1 825 000 euroa avustuksina virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen
5) enintään 4 000 000 euroa avustuksina työvaltaisia opiskelumenetelmiä ja koulutuksen eri järjestämismuotoja joustavasti yhdistävien koulutusmallien kehittämiseen perustutkinnon suorittamisessa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) 8 §:n mukaisen kunnan omarahoitusosuuden muuttamisesta.
Määrärahan arvioitu käyttö ja siihen vaikuttavat tekijät (euroa)
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * omistajatyypin mukainen yksikköhinta) | 1 623 861 000 |
— kunnallinen ammatillinen koulutus (118 350 * 10 225,69 €) | 1 205 168 000 |
— yksityinen ammatillinen koulutus (30 100 * 13 979,58 €, sis. alv.) | 418 693 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -1 141 513 000 |
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi | 1 000 000 |
Rahoituslain mukaiset avustukset, yhteiset tehtävät, laatupalkinnot sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitos (enintään) | 6 072 000 |
Erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminta sekä työelämälähtöisyys (enintään) | 851 000 |
Virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) | 1 825 000 |
Työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja yhdistävät koulutusmallit (enintään) | 4 000 000 |
Yhteensä | 492 096 000 |
---|
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytetty ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta on 10 822,22 euroa opiskelijaa kohden.
Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu arvio kuntien rahoitusosuudesta sisältää kuntien osuutena Saamelaisalueen koulutuskeskuksessa ja Pelastusopistossa annettavan koulutuksen kustannuksiin yhteensä 2 585 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kuntien omarahoitusosuuden muutos ammattikorkeakoulujen rahoitusuudistuksen vuoksi (siirto momentille 29.40.55) | -198 972 |
Kustannustason muutos (+1,1 %) | 7 224 |
Läpäisyn tehostamisohjelman päättyminen | -4 000 |
Menovähennys: avustusten leikkaaminen | -2 000 |
Menovähennys: opiskelijamäärien sopeuttaminen | -6 519 |
Menovähennys: yksikköhinnan leikkaaminen | -19 554 |
Muut muutokset | -14 |
Opiskelijavalintapalvelut (siirto momentille 29.01.02) | -136 |
Työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja yhdistävien koulutusmallien rahoitus (siirto momentille 29.20.21) | -4 000 |
Uudelleenkohdentaminen | -2 000 |
Yhteensä | -229 971 |
2015 talousarvio | 492 096 000 |
2014 talousarvio | 722 067 000 |
2013 tilinpäätös | 721 056 763 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa edellä mainitun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 851 000 euroa avustuksina ammatillisen erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminnan sekä työelämälähtöisyyden vahvistamiseen
4) enintään 1 825 000 euroa avustuksina virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.
Talousarvioesitykseen nähden momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 5) on poistettu, koska sen vaatima määräraha on siirretty talousarvioesityksessä momentille 29.20.21.
2015 talousarvio | 492 096 000 |
2014 talousarvio | 722 067 000 |
2013 tilinpäätös | 721 056 763 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään 492 096 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa edellä mainitun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 851 000 euroa avustuksina ammatillisen erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminnan sekä työelämälähtöisyyden vahvistamiseen
4) enintään 1 825 000 euroa avustuksina virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.