Valtion talousarvioesitykset
 


  Etusivu  

  2020  

  2019  

  2018  

  2017  

  Aiemmat talousarviot 

  Ohje  

Valtiovarainministeriö    Svenska    
 
Sisällysluettelo
 Yhdistelmä ajantasaisesta talousarviosta
      Lausumaosa
   Numerotaulu
   Yksityiskohtaiset perustelut
     Yleiset määräykset
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       22. Tasavallan presidentti
       23. Valtioneuvoston kanslia
       24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala
       25. Oikeusministeriön hallinnonala
       26. Sisäministeriön hallinnonala
       27. Puolustusministeriön hallinnonala
       28. Valtiovarainministeriön hallinnonala
       29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
         01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot
              01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot
              02. Opetushallituksen toimintamenot
              03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot
              04. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toimintamenot
              21. Kansainvälinen yhteistyö
              22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset
              (23.) Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha
              29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot
              50. Eräät avustukset
              51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan
              66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
         40. Korkeakouluopetus ja tutkimus
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala
       31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala
       32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
       33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
       35. Ympäristöministeriön hallinnonala
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2015

01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menotPDF-versio

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Selvitysosa: Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa osana valtioneuvostoa koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan kehittämisestä ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Ministeriö vahvistaa toiminnallaan yhteiskunnan osaamisen ja luovuuden perustaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnallista tuloksellisuutta koskevat tavoitteet:

1. Ministeriön strateginen toiminta on toimintaympäristön muutoksia ennakoivaa ja ministeriön toimialaa ohjaavaa. Tiedolla johtaminen tukee ministeriön päätöksentekoa ja strategista toimintaa.

2. Lainsäädäntöprosessi on selkeästi ja suunnitelmallisesti johdettu. Lainsäädännön valmistelu on laadukasta ja asiantuntevaa.

3. Toiminnan ja talouden suunnittelussa varaudutaan talouden ja työllisyyden kehityksestä sekä muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä aiheutuviin vaikutuksiin. Jatketaan hallinnonalan rakenteen uudistamista. Toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.

4. Ministeriön johtaminen ja toimintatavat tukevat asetettujen tulostavoitteiden saavuttamista ja henkilöstön työhyvinvointia. Kehitetään ministeriön henkilöstöstrategian mukaisesti pitkäjänteistä ja ennakoivaa henkilöstösuunnittelua ja johtamista.

01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 488 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan menoihin.

Selvitysosa:

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Bruttomenot27 16827 97626 688
Bruttotulot1 191200200
Nettomenot25 97727 776 26 488
    
Siirtyvät erät   
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 6 410  
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 8 057  

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Hallinnonalan rakenteen uudistaminen-645
Siirto momentille 23.01.02-75
Siirto momentilta 29.01.2339
Tuottavuustoimet-45
Hallinnon tilatehokkuus (HO)-100
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO)-93
Palkkaliukumasäästö-43
Palkkausten tarkistukset114
Toimintamenojen lisäsäästö -313
Toimintamenojen tuottavuussäästö-135
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.20.01)-2
Vuokramenojen indeksikorotus48
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö-38
Yhteensä-1 288

2015 talousarvio26 488 000
2014 talousarvio27 776 000
2013 tilinpäätös27 624 000

Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 645 000 euroa.

Selvitysosa: Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 26 488 000 euroon nähden on 5 843 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 6 171 000 euroa (-25 htv) valtioneuvoston hallintoyksikön perustamisesta aiheutuvana siirtona momentille 23.01.01 sekä lisäyksenä 320 000 euroa varhaiskasvatuslain ensimmäisen vaiheen käynnistämiseen ja 8 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen.


2015 talousarvio20 645 000
2014 talousarvio27 776 000
2013 tilinpäätös27 624 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 645 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan menoihin.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 101/2015 vp (29.10.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 207 000 euroa.

Selvitysosa: Lisäys on siirtoa momentilta 23.01.01 ja aiheutuu valtioneuvoston hallintoyksikön perustamisen johdosta tehtävistä palkkaus- ja muiden menojen resurssitarkistuksista.


2015 IV lisätalousarvio207 000
2015 talousarvio20 645 000
2014 tilinpäätös27 776 000
2013 tilinpäätös27 624 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 16/2015 vp (25.11.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 207 000 euroa.

02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 005 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen

2) enintään 650 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen

3) enintään 50 000 euroa avustuksina jaettavaksi vähälevikkisen ruotsinkielisen oppimateriaalin tuottamiseen

4) 500 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen.

Selvitysosa: Opetushallitus toimii opetustoimialan toimeenpanon, seurannan ja kehittämisen asiantuntijakeskusvirastona, joka toteuttaa toimialan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät sekä koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävän informaatio-ohjauksen ja hanketoiminnan. Opetushallitus toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus vastaa auktorisoitujen kääntäjien sekä kielitutkintojen tutkintojärjestelmien kehittämisestä ja valvonnasta. Opetushallituksen yhteydessä toimii 26 koulutustoimikuntaa ja 147 tutkintotoimikuntaa, joiden hallintotehtävistä Opetushallitus huolehtii. Opetushallitus tulosohjaa Opetushallituksen kirjanpitoyksikköön kuuluvia valtion oppilaitoksia.

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:

Koulutuksen normatiivinen ohjaus
  • — Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden valmistelu
  • — Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toimeenpanon tukeminen
  • — Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistaminen
  • — Ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen ja muiden määräysten uudistaminen uusien säädösten mukaiseksi
  • — Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämiseen osallistuminen
  • — Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden rakenteistaminen ja sähköistäminen.
Informaatio-ohjaus ja hanketoiminta
  • — Kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeiden toteuttaminen koulutuspoliittisten ohjelmien mukaisesti
  • — Hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
  • — Nuorten oppisopimuskoulutuksen ja työssäoppimisen kehittäminen sekä yksilöllisten opintopolkujen ja joustavien tutkinnon suorittamistapojen vahvistamiseen osallistuminen
  • — Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön edistäminen
  • — Oppilaitosten työrauhaa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevien uudistusten toimeenpanon tuki
  • — Koulutuksen tasa-arvon toimenpideohjelman toimeenpanoon osallistuminen.
Koulutuksen järjestäminen ja koulutuksen tuloksellisuuden parantaminen
  • — Koulutuspoliittisen päätöksenteon ja koulutuksen kehittämisen tietoperustaisuuden vahvistaminen sekä indikaattori- ja tilannekatsaustuotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
  • — Mallit ja käytännöt opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
  • — Ennakointitiedon tuottaminen, määrällisen ja laadullisen ennakoinnin yhteensovittaminen
  • — Ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano
  • — Paikallisen ja alueellisten kehittämissuunnitelmien valmistelun tukeminen opetustoimen johdon kehittämisohjelmalla sekä kehittämisverkoston avulla tavoitteena opetushallinnon tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen sekä koulutuksen järjestäjäkentän muutoksesta nousevien opetushallinnon uudistamistarpeiden tukeminen
  • — Jatketaan Opintopolku.fi -palvelukokonaisuuden kehittämistä ja laajentamista. Osana SADe-ohjelmaa toteutetaan aikuiskoulutuksen hakujärjestelmän aikuiskoulutustarjonnan kattava käyttöönotto. Korkeakoulujen sähköistä hakujärjestelmää kehitetään toisen vaiheen edellyttämin toiminnallisuuksin.
Rakenteellinen kehittäminen
  • — Kehittämistoiminnan kokoaminen laajoihin, kansallista koulutuspolitiikkaa tukeviin hankkeisiin
  • — Opetustoimen henkilöstökoulutuksen kehittäminen tukemaan eri koulutusmuotojen ja koko opetustoimen kansallisia kehittämisohjelmia siten, että yhteyttä opettajien peruskoulutukseen tiivistetään
  • — Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen rakenteellisen kehittämisen tukeminen
  • — Koulutustoimikuntien toiminnan kehittäminen.
Toiminnallinen tehokkuus
  • — Opetushallitus kehittää rakenteitaan, toimintatapojaan ja -prosessejaan sekä palveluitaan tehokkaan ja laadukkaan toiminnan turvaamiseksi keskittyen ydintehtäviinsä
  • — Opetushallitus tukee maksullisella palvelutoiminnallaan koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista ja edistää opetustoimen tuloksellisuutta
  • — Opetushallitus turvaa vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuuden
  • — Opetushallituksen liiketaloudellisen toiminnan tavoitteena on taloudellisen kannattavuuden säilyminen.
Tuotokset ja laadunhallinta

Opetushallituksen suoritteet (kpl)

 2011
toteutuma
2012
toteutuma
2013
toteutuma
2014
tavoite
2015
tavoite
      
1. Perustoiminnan tuotoksia     
Opetussuunnitelmien perusteet 12-3-
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus     
— Perustutkinnot211541)521)
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot3245403030
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät306 500314 500349 035500 0001 500 000
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät25 00033 04227 94620 00020 000
      
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset     
Julkisoikeudelliset suoritteet     
— Opetushallinnon tutkinto382345460300300
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta7517208979501050
— Valtionhallinnon kielitutkinnot1 2001 2001 2491 2001 200
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl)54 00048 00049 41947 00047 000
Liiketaloudelliset suoritteet     
— Koulutettavapäivät13 68212 99510 92210 00010 000
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit61592744
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet78 00069 14073 67260 00060 000
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot7171605050
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja     
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk)2,53,53,53,53,5
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5)4,14,34,34,14,1

1) mukaan laskettu myös muutokset

Henkilöstövoimavarat
  • — Opetushallitus kehittää työyhteisöään tavoitteena henkilöstön jaksaminen, hyvä työkyky ja työhyvinvointi
  • — Opetushallitus kehittää johtamista ja esimiestyötä
  • — Opetushallitus turvaa riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen kehittämällä henkilöstörakennetta, henkilöstösuunnittelua, työtä ja osaamista sekä toimimalla verkostoyhteistyössä.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2011
toteutuma
2012
toteutuma
2013
toteutuma
2014
arvio
2015
arvio
      
Henkilötyövuodet (momentti 29.01.02)263264261228217
Henkilötyövuodet (muut momentit)2423242020
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä %12,88,215,56,96,1
Työtyytyväisyysindeksi3,43,43,53,63,6
Sairaspoissaolot, työpäivää/htv10,48,68,19,09,0
Koulutustasoindeksi6,16,16,26,06,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

 2013
toteutuma

2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Bruttomenot31 76830 66828 005
Bruttotulot8 2268 0008 000
Nettomenot23 54222 66820 005
    
Siirtyvät erät   
— siirtynyt edelliseltä vuodelta5 116  
— siirtynyt seuraavalle vuodelle4 230  

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Maksullisen toiminnan tuotot1 2181 3001 250
    
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset2 1302 0501 900
    
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset)-912-750-650
Kustannusvastaavuus, %576366
    
Hintatuki912750650
    
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, %100100100

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Maksullisen toiminnan tuotot2 4502 5502 550
    
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset2 4782 3002 100
    
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset)-28250450
Kustannusvastaavuus, %99111121

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Maksullisen toiminnan tuotot3 3023 2003 500
    
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset3 6523 2003 500
    
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset)-350--
Kustannusvastaavuus, %90100100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Hallinnonalan rakenteen uudistaminen -351
Opiskelijavalintapalveluiden kehittämiseen osoitettu lisäys (siirrot momenteilta 29.10.01, 29.20.30, 29.30.21)302
Opiskelijavalintapalveluiden kehittämiseen osoitetun lisäyksen poistuminen (siirto momentille 28.90.30)-822
Opiskelijavalintapalveluiden turvaamiseen osoitetun kertaluonteisen lisäyksen poistuminen-704
Oppimistulosten arviointitoiminnan menot (siirto momentille 29.01.04)-563
Tuottavuustoimet-225
Palkkaliukumasäästö-30
Palkkausten tarkistukset77
Toimintamenojen lisäsäästö -236
Toimintamenojen tuottavuussäästö-102
Vuokramenojen indeksikorotus19
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö-28
Yhteensä-2 663

2015 talousarvio20 005 000
2014 talousarvio22 668 000
2013 tilinpäätös22 656 000

Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 235 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa: Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 5) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 5).

Lisäys talousarvioesityksen 20 005 000 euroon nähden on 2 230 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 225 000 euroa varhaiskasvatuslain ensimmäisen vaiheen käynnistämiseen, 5 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen ja 2 000 000 euroa säästötoimenpiteiden kertaluonteiseen jaksottamiseen, mistä 1 500 000 euroa siirtona momentilta 29.10.01 ja 500 000 euroa siirtona momentilta 29.30.20. Käynnistetään opetushallituksen toiminnan sopeuttamiseen liittyvä prosessi, jonka yhteydessä selvitetään mahdollinen rahoitustarve jatkovuosina.


2015 talousarvio22 235 000
2014 talousarvio22 668 000
2013 tilinpäätös22 656 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)

Momentin määrärahaan ehdotettiin noin 2,7 milj. euron vähennystä kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna, mutta täydentävässä budjettiesityksessä momentin määrärahaa korotetaan noin 2 milj. eurolla, joka kohdennetaan säästötoimenpiteiden kertaluonteiseen jaksottamiseen. Määrärahalisäys katetaan momenteille 29.10.01 ja 29.30.20 tehtävillä vähennyksillä.

Määrärahan korotus on tärkeä, mutta Opetushallituksen perusrahoitus on siitä huolimatta edelleen kireä, sillä toimintamenoja on jo vuodesta 2007 lukien vähennetty nettomääräisesti 4,6 milj. eurolla. Pitkään jatkuneen niukan budjetoinnin vuoksi siirtyviä määrärahoja ei ole enää käytettävissä, mistä johtuen Opetushallituksen tulee edelleen sopeuttaa menojaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuoden 2005 tilanteeseen verrattuna Opetushallitus on vähentänyt henkilötyövuosia lähes 30 prosentilla, minkä lisäksi se joutuu syksyllä 2014 käytyjen yt-neuvottelujen pohjalta irtisanomaan 21 henkilöä.

Valiokunta pitää Opetushallituksen tilannetta huolestuttavana, sillä parhaillaan valmistellaan suuria uudistuksia esimerkiksi toisen asteen koulutukseen. Opetushallitus vastaa käytännössä suuressa määrin koulutuspoliittisten uudistusten käytännön toteutuksesta siten, että ne toteutuvat laadukkaasti ja tasa-arvoisesti koko maassa. Opetushallituksella on myös laaja kehittämistehtävä, sillä se vastaa esi- ja perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen ja aikuiskoulutuksen, vapaan sivistystyön sekä taiteen perusopetuksen kehittämisestä. Valiokunta painottaa, että koulutuksen kehittäminen ja laadun edistäminen on niukkojen voimavarojen aikana erityisen tärkeää.

Ensi vuoden talousarvioesitykseen tehty 2 milj. euron korotus on vain ensi vuotta koskeva ratkaisu, eikä se vielä poista rahoitukseen liittyviä ongelmia. Siksi on välttämätöntä, että Opetushallituksen tehtävät ja niiden vaatimat resurssitarpeet otetaan huomioon vaalien jälkeen laadittavassa, vuosia 2016—2019 koskevassa kehyspäätöksessä. Valiokunta ehdottaa seuraavan lausuman hyväksymistä:

Valiokunnan lausumaehdotus 4

Eduskunta edellyttää, että seuraavassa kehyspäätöksessä Opetushallituksen resurssit turvataan niin, että se pystyy huolehtimaan pitkäjänteisesti sille kuuluvista kehittämis- ja muista lakisääteisistä tehtävistä.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 235 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen

2) enintään 650 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen

3) enintään 50 000 euroa avustuksina jaettavaksi vähälevikkisen ruotsinkielisen oppimateriaalin tuottamiseen

4) 500 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen

5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

 

I lisätalousarvioesitys täydentävä HE 367/2014 vp (24.2.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 880 000 euroa.

Selvitysosa: Momentti lisätään vuoden 2015 lisätalousarvioesitykseen.

Lisäys on siirtoa momentilta 28.70.20 ja aiheutuu todennetun osaamisen rekisterin kehittämiskustannuksista vuodelle 2015.

Todennetun osaamisen rekisteri on kansallinen sähköinen palvelu, joka sisältää luvanvaraiseen opetukseen kuuluvat tutkintotiedot kaikkien niitä tarvitsevien oppilaitosten, viranomaisten sekä kansalaisten käyttöön. Rekisterin kehittämisen kokonaiskustannukset ovat 3 740 000 euroa, mistä arvioidaan aiheutuvan 880 000 euroa vuodelle 2016, 1 280 000 euroa vuodelle 2017 ja 700 000 euroa vuodelle 2018.

Rekisterin ylläpitokustannukset, 950 000 euroa vuonna 2018 ja 1 150 000 euroa vuodesta 2019 alkaen, on tarkoitus kattaa sen kehittämisestä ja käytöstä hyötyvien tahojen eli opetus- ja kulttuuriministeriön, valtiovarainministeriön, Tilastokeskuksen, työ- ja elinkeinoministeriön sekä Kansaneläkelaitoksen ja mahdollisesti muiden hyötyjien kesken niille koituvan hyödyn suhteessa. Ylläpitorahoitusta koskevat määrärahasiirrot on tarkoitus sisällyttää vuosia 2016—2019 koskevaan valtiontalouden kehyspäätökseen. Kansaneläkelaitos ja mahdolliset muut valtion talousarvion ulkopuoliset rekisterin hyödyntäjät osallistuvat sen ylläpitoon käyttömaksuin.


2015 I lisätalousarvio880 000
2015 talousarvio22 235 000
2014 talousarvio22 668 000
2013 tilinpäätös22 656 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 880 000 euroa.

03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 422 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) 1 600 000 euroa ulkomailla tapahtuvan Suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen mukaan lukien ulkomailla palvelevien yliopisto-opettajien sekä muiden asiantuntijoiden, yhteensä enintään 47 henkilön, palkkaukseen

2) 2 870 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, opettaja-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon sekä virkamiesvaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin.

Momentille saa nettobudjetoida Euroopan unionin rahoittaman Erasmus + -ohjelman ja Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman Nordplus-ohjelman apurahoja koskevat tulot ja menot.

Selvitysosa: Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO on asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä koulutuksen, työelämän, kulttuurin ja kansalaistoiminnan alueilla sekä nuorison keskuudessa erilaisten liikkuvuus- ja yhteistyöinstrumenttien sekä tiedon avulla.

Toiminnan tavoitteena on aidosti kansainvälinen ja avarakatseinen yhteiskunta, jonka jäsenet osaavat ja haluavat toimia monikulttuurisessa yhteisössä ja näkevät erilaisuuden rikkautena.

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMOlle seuraavat tavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO

  • — toimeenpanee apuraha- ja muita liikkuvuus- ja yhteistyöohjelmia sekä vastaa Euroopan unionin Erasmus + -ohjelman sekä Luova Eurooppa -ohjelman, Kansalaisten Eurooppa ja Management Partnership -ohjelman kansallisesta toimeenpanosta ja pohjoismaisen Nordplus- ja Nordkurs-ohjelman toimeenpanosta
  • — vahvistaa kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä sekä edistää suomalaisen koulutuksen ja kulttuurin kansainvälistä näkyvyyttä ja kilpailukykyä varsinkin painopistealueina olevien Kiinan, Pohjois-Amerikan sekä Venäjän kanssa
  • — koordinoi Science without Borders -ohjelman opiskelijaliikkuvuusosiota Brasilian kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti
  • — kehittää Suomen kielen ja kulttuurin opetusta ulkomaisissa yliopistoissa sekä järjestää ulkomaisille yliopisto-opiskelijoille suomen kielen kursseja Suomessa
  • — vahvistaa omaa asiantuntijarooliaan, lisää eri kohderyhmille tarkoitettujen ohjelmien osallistujamääriä sekä tehostaa informaation ja tiedon tuottamista ja levittämistä koskien suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden liikkuvuutta ja yhteistyötä
  • — edistää kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua ohjelmiin tiedottamalla kansainvälistymisen mahdollisuuksista ja seuraamalla toiminnan kansallista ja alueellista vaikuttavuutta.

Määrälliset tavoitteet

 2011
toteutuma
2012
toteutuma
2013
toteutuma
2014
arvio
2015
tavoite
      
EU:n Erasmus + -ohjelma1)20 46621 99822 05618 66018 990
— Suomesta lähteneet13 79315 23614 94110 60010 900
— Suomeen saapuvat6 6736 7627 1157 0007 000
— Nuoriso-ohjelmaan osallistujat   1 0601 090
EU:n nuorisotoimintaohjelmaan (YiA) osallistuvat 2)3 4133 7443 954   
Rahoitus Pohjoismaiden ministerineuvoston ohjelmista     
— Nordplus Högre utbildning (opiskelijoiden ja opettajien liikkuvuus)  3 3303 8003 800
Rahoitus kansallisista määrärahoista     
— Eurooppa  390 290 300
— Aasia 3) 99 126 200 200 250
— Pohjois-Amerikka 159 116 250 250 250
— Venäjä  483 889 500 850 850
— Muut apurahat ja kansainvälinen harjoittelu 850 686 510 360 360
North-South -kehitysmaaohjelma 279 492 300 450 450
Suomen kielen ja kulttuurin edistäminen     
— kesäkurssiapurahat ja opetusvierailut 200 223 270 270 270
Yhteensä25 94928 27431 76025 13025 520

1) Vuoteen 2013 EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelma, vuodesta 2014 yhdistetty Erasmus + -ohjelma

2) Vuodesta 2014 yhdistetty Erasmus + -ohjelma

3) Vuodesta 2013 vain Kiina

Toiminnallinen tehokkuus

Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä sekä vahvistetaan kestävän kehityksen mukaista toimintaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön, CIMOn ja Opetushallituksen yhteistyötä ja yhteisiä toimintoja kartoitetaan tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Toiminnan tuloksellisuutta tuetaan panostamalla henkilöstökoulutukseen ja osaamisen kehittämiseen päämääränä tasa-arvoinen, ammatillisesti korkeatasoinen työyhteisö, jossa henkilöstön asiantuntijuus kasvaa sisäisen ja ulkoisen vuorovaikutuksen avulla.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

 2011
toteutuma
2012
toteutuma
2013
toteutuma
2014
arvio
2015
tavoite
  
Henkilötyövuodet:    
— CIMO 108,5 109,4 107,0 107,5 107,0
— Ulkomaanlehtorit 21,5 20,8 19,3 20,0 19,0
Yhteensä 130,0 130,2 126,3 127,5 126,0
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % 21,8 21,4 18,9 21,0 19,0
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) 3,4 3,3 3,6 3,6 3,6
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 10,4 8,7 9,3 8,0 8,0
Koulutustasoindeksi 6,1 6,1 6,2 6,1 6,2

Päätösosan kohdassa 1) tarkoitetut palkkausmenot määräytyvät soveltuvin osin ulkomailla työskentelevien Suomen kielen ja kulttuurin yliopisto-opettajien ohjesäännön mukaisesti.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Bruttomenot37 78338 70038 962
Bruttotulot28 94630 04530 540
Nettomenot8 8378 6558 422
    
Siirtyvät erät   
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 394  
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 346  

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Hallinnonalan rakenteen uudistaminen-149
Tuottavuustoimet-45
Virkamiesvaihto (siirto momentilta 28.01.01)120
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO)-33
Palkkaliukumasäästö-15
Palkkausten tarkistukset38
Toimintamenojen lisäsäästö -100
Toimintamenojen tuottavuussäästö-43
Vuokramenojen indeksikorotus7
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö-12
Tasomuutos-1
Yhteensä-233

2015 talousarvio8 422 000
2014 talousarvio8 655 000
2013 tilinpäätös8 789 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 422 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) 1 600 000 euroa ulkomailla tapahtuvan Suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen mukaan lukien ulkomailla palvelevien yliopisto-opettajien sekä muiden asiantuntijoiden, yhteensä enintään 47 henkilön, palkkaukseen

2) 2 870 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, opettaja-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon sekä virkamiesvaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin.

Momentille saa nettobudjetoida Euroopan unionin rahoittaman Erasmus + -ohjelman ja Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman Nordplus-ohjelman apurahoja koskevat tulot ja menot.

04. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 891 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös avustusten myöntämiseen opetuksen ja koulutuksen sekä korkeakoulujen arviointitoimintaan ja laadunhallinnan tukemiseen.

Selvitysosa: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toimii koulutuksen ulkopuolista arviointia suorittavana riippumattomana asiantuntijaorganisaationa, joka tuottaa tietoa koulutuspoliittista päätöksentekoa ja koulutuksen kehittämistä varten.

Arviointikeskuksen tehtävänä on:

  • — toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen toimintaan liittyviä arviointeja arviointisuunnitelman mukaisesti
  • — tehdä arviointisuunnitelman mukaisesti perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tuntijaon ja opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden saavuttamista koskevia oppimistulosten arviointeja, ammatillisesta koulutuksen opetussuunnitelman perusteiden ja ammatillisesta aikuiskoulutuksen tutkinnon perusteiden sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden saavuttamista koskevia oppimistulosten arviointeja
  • — tukea opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä sekä korkeakouluja arviointia ja laadunhallintaa koskevissa asioissa
  • — kehittää koulutuksen arviointia
  • — huolehtia muista tehtävistä, jotka säädetään tai määrätään sen tehtäviksi.

Arviointikeskuksen yhteydessä toimiva arviointineuvosto osallistuu arviointikeskuksen strategiseen suunnitteluun, päättää laajakantoisista tai periaatteellisesti merkittävistä lausunnoista ja aloitteista, laatii esityksen arviointisuunnitelmasta arvioitavista kohteista aikatauluineen sekä esityksen arviointisuunnitelman muutoksista.

Arviontineuvoston yhteydessä toimivan korkeakoulujen arviointijaosto päättää korkeakouluja koskevien arviointien hankesuunnitelmasta, suunnittelu- ja arviointiryhmien kokoonpanosta sekä korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointien lopputulosten hyväksymisestä.

Arviointikeskuksen asettaman arviointiasiain neuvottelukunnan tehtävänä on edistää arviointikeskuksen ja sidosryhmien välistä yhteistyötä sekä arviointikeskuksen tuottaman arviointitiedon hyödyntämistä.

Arviointikeskuksen toimintaperiaatteena on:

  • — noudattaa arvioinnin riippumattomuuden ja kehittävän arvioinnin periaatetta
  • — julkistaa käyttämänsä arviointiperusteet ja arviointiensa tulokset
  • — huolehtia tiedonvälityksestä sidosryhmille
  • — toimittaa arvioinnissa mukana olleille oppilaitoksille, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille sekä korkeakouluille niitä koskevat arviointitulokset
  • — osallistua kansainväliseen arviointitoimintaan ja yhteistyöhön
  • — osallistua säännöllisesti oman toimintansa ulkopuoliseen arviointiin.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tavoitteena on suorittaa:

  • — ennen 1.5.2014 laaditun arviointisuunnitelman mukaiset tehtävät kunnes opetus- ja kulttuuriministeriö on hyväksynyt uuden arviointisuunnitelman
  • — 1.5.2014 jälkeen hyväksytyn arviointisuunnitelman mukaiset tehtävät.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

 2013
toteutuma
2014
varsinainen
talousarvio
2015
esitys
    
Bruttomenot2 4713 6153 991
Bruttotulot12240100
Nettomenot2 3493 5753 891
    
Siirtyvät erät   
— siirtynyt edelliseltä vuodelta892  
— siirtynyt seuraavalle vuodelle1 082  

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Hallinnonalan rakenteen uudistaminen-64
Oppimistulosten arviointitoiminnan menot (siirto momentilta 29.01.02)563
Palkkaliukumasäästö-3
Palkkausten tarkistukset20
Säästöpäätös-200
Yhteensä316

Momentin nimike on muutettu.


2015 talousarvio3 891 000
2014 talousarvio3 575 000
2013 tilinpäätös2 539 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 891 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös avustusten myöntämiseen opetuksen ja koulutuksen sekä korkeakoulujen arviointitoimintaan ja laadunhallinnan tukemiseen.

21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 3 526 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) menoihin, jotka aiheutuvat osallistumisesta kansainvälisten järjestöjen toimintaan ja pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön

2) kulttuurisopimusten ja vaihto-ohjelmien toimeenpanosta aiheutuviin menoihin

3) ulkomaille suuntautuvan kulttuuri- ja sivistystoiminnan edellyttämiin palkkaus- ja ohjelmamenoihin tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen henkilöille ja yhteisöille, jotka edistävät opetus-, tiede- ja kulttuurivaihtoa sekä Suomen kulttuurin tunnetuksi tekemistä ulkomailla.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

  
Koulutuksen ja tieteen toimialan kansainväliset hankkeet422 000
Fulbright-stipendivaihtotoiminta277 000
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen toimialan kansainväliset hankkeet2 033 000
Muut kansainväliset hankkeet794 000
Yhteensä3 526 000

Määrärahalla rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan monenkeskiseen ja kahdenväliseen kansainväliseen yhteistyöhön, ulkosuomalaistoimintaan sekä sukukansayhteistyöhön liittyviä hankkeita.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Sopeutustoimi-200
Yhteensä-200

2015 talousarvio3 526 000
2014 talousarvio3 726 000
2013 tilinpäätös3 790 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 3 526 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) menoihin, jotka aiheutuvat osallistumisesta kansainvälisten järjestöjen toimintaan ja pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön

2) kulttuurisopimusten ja vaihto-ohjelmien toimeenpanosta aiheutuviin menoihin

3) ulkomaille suuntautuvan kulttuuri- ja sivistystoiminnan edellyttämiin palkkaus- ja ohjelmamenoihin tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen henkilöille ja yhteisöille, jotka edistävät opetus-, tiede- ja kulttuurivaihtoa sekä Suomen kulttuurin tunnetuksi tekemistä ulkomailla.

22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 18 488 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) tekijänoikeuslakiin (404/1961) perustuvien kopiointi- ja muiden käyttöoikeuskorvausten sekä kopiointia, tallennusta ja käyttöoikeuksia koskevan tiedotus- ja selvitystoiminnan menojen maksamiseen

2) enintään 4 225 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa: Määrärahasta maksetaan tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia oppilaitoksissa, yleisissä kirjastoissa, valtionhallinnossa ja julkisen rahoituksen piirissä olevissa kulttuuriperintölaitoksissa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Tasomuutos150
Yhteensä150

2015 talousarvio18 488 000
2014 talousarvio18 338 000
2013 tilinpäätös18 088 000

Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)

Momentille myönnetään 22 488 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

2) enintään 8 225 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa: Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 2) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 2).

Lisäys 4 000 000 euroa talousarvioesityksen 18 488 000 euroon nähden aiheutuu lainauskorvausten tason nostamisesta.


2015 talousarvio22 488 000
2014 talousarvio18 338 000
2013 tilinpäätös18 088 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)

Talousarvioesityksen mukaan momentin määrärahasta saa käyttää enintään 4 225 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin, mikä olisi 150 000 euroa kuluvaa vuotta enemmän. Hallitus on kuitenkin täydentävässä budjettiesityksessään ehdottanut lainauskorvauksiin vielä 4 milj. euron korotusta, jolloin määräraha nousee 8 225 000 euroon.

Valiokunta on erittäin tyytyväinen hallituksen esitykseen, sillä lainauskorvausten taso on ollut hyvin matala ja tuntuvasti muita Pohjoismaita pienempi. Lainauskorvauksia koskeva tekijänoikeuslain muutos tuli voimaan vuoden 2007 alussa, ja alkuvuosina korvauksiin osoitettiin 2—3 milj. euroa. Tällä vaalikaudella korvaustaso on noussut noin 4 milj. euroon ja nyt siis 8,2 milj. euroon.

Määrärahataso ei vastaa vielä tämän korotuksen jälkeenkään muiden Pohjoismaiden tasoa, sillä Tanskassa, jossa lainauskorvauksia on maksettu jo vuodesta 1946 lukien, niihin osoitetaan vuodessa 22 milj. euroa, Ruotsissa noin 15 milj. euroa ja Norjassa noin 12 milj. euroa. Lainausten määrässä Suomi on kuitenkin ylivoimaisesti muita Pohjoismaita edellä; Suomessa lainoja on vuosittain noin 100 miljoonaa, kun esim. Norjassa niitä on 40 miljoonaa. Epäkohta on edelleen myös se, että lainauskorvausjärjestelmä ei koske opetus- ja tutkimuskirjastoja, joiden kirjalainoista ei makseta lainkaan korvauksia kirjan tekijälle.

Valiokunta pitää tärkeänä, että lainauskorvausten tasoa korotetaan edelleen ja että se nostetaan seuraavalla hallituskaudella Pohjoismaiselle tasolle. Lisäksi järjestelmä on laajennettava myös tutkimus- ja opetuskirjastoista tapahtuvaan lainaamiseen. Mahdollisuus lainata kirjoja ilmaiseksi kirjastoista vähentää teosten myyntimääriä, jolloin kirjailijat menettävät myynnin perusteella maksettavia tekijänoikeuskorvauksia, jotka muodostavat tekijän työstään saaman palkan.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 22 488 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) tekijänoikeuslakiin (404/1961) perustuvien kopiointi- ja muiden käyttöoikeuskorvausten sekä kopiointia, tallennusta ja käyttöoikeuksia koskevan tiedotus- ja selvitystoiminnan menojen maksamiseen

2) enintään 8 225 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

(23.) Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Selvitysosa: Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Siirto momentille 29.01.01-39
Tasomuutos-1 955
Yhteensä-1 994

2014 talousarvio1 994 000

29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 30 111 000 euroa.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Valtori (siirto momentille 28.01.29)-651
Tasomuutos-41
Yhteensä-692

2015 talousarvio30 111 000
2014 talousarvio30 803 000
2013 tilinpäätös33 627 530

Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)

Momentille myönnetään 29 198 000 euroa.

Selvitysosa: Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.

Vähennys 913 000 euroa talousarvioesityksen 30 111 000 euroon nähden on siirtoa momentille 23.01.29.


2015 talousarvio29 198 000
2014 talousarvio30 803 000
2013 tilinpäätös33 627 530

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 29 198 000 euroa.

50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 648 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
1.Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus575 000
2.Paasikivi-Seura10 000
3.Tammenlehvän perinneliitto63 000
Yhteensä648 000

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Tasomuutos-100
Yhteensä-100

2015 talousarvio648 000
2014 talousarvio748 000
2013 tilinpäätös685 000

Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)

Momentille myönnetään 898 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
1.Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus575 000
2.Paasikivi-Seura10 000
3.Tammenlehvän perinneliitto63 000
4.Ruotsinkielisen viittomakielen elvytysohjelma250 000
Yhteensä898 000

Selvitysosa: Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.

Lisäys 250 000 euroa talousarvioesityksen 648 000 euroon nähden aiheutuu ruotsinkielisen viittomakielen elvytysohjelmasta.


2015 talousarvio898 000
2014 talousarvio748 000
2013 tilinpäätös685 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)

Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus on ehdottanut momentille 250 000 euron lisäystä ruotsinkielisen viittomakielen elvytysohjelman käynnistämistä varten.

Suomessa käytetään sekä suomalaista että suomenruotsalaista viittomakieltä. Suomenruotsalaisen viittomakielen tulkkeja ei kuitenkaan ole riittävästi, koska alalle ei järjestetä koulutusta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suomenruotsalainen viittomakieli on luokiteltu vakavasti uhanalaiseksi ja sen arvioidaan katoavan noin 10 vuoden aikana, ellei pian ryhdytä toimenpiteisiin sen elvyttämiseksi.

Suomenruotsalaisen viittomakielen elvyttämiseksi on tarkoitus käynnistää ensin koulutuksen tutkimus- ja suunnitteluvaihe, minkä jälkeen aloitetaan varsinainen kouluttajakoulutus. Tavoitteena on, että tulkkikoulutus pääsisi käyntiin vuonna 2017.

Svenska Finlands folkting. Valiokunta lisää momentille 100 000 euroa Svenska Finlands folkting -nimisen järjestön valtionavustuksiin, jolloin avustus säilyy kuluvan vuoden tasolla.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 998 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
1.Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus675 000
2.Paasikivi-Seura10 000
3.Tammenlehvän perinneliitto63 000
4.Ruotsinkielisen viittomakielen elvytysohjelma250 000
Yhteensä998 000

51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 3 143 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
1.Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) 2 377 000
2.Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen566 000
 — mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) 452 000
3.Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille200 000
Yhteensä3 143 000

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Aiemmin lästimaksuilla rahoitetun Merimieskirkon toiminnan avustaminen (siirto momentilta 31.30.(50))48
Indeksikorotus Ortodoksisen kirkon avustukseen47
Säästöpäätös-100
Tasomuutos-150
Yhteensä-155

2015 talousarvio3 143 000
2014 talousarvio3 298 000
2013 tilinpäätös3 195 259

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)

Uskonnolliset yhdyskunnat tekevät yhteiskunnallisesti tärkeää työtä mm. syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä lasten, nuorison ja lapsiperheiden tukemiseksi. Ne tarvitsevat toiminnassaan fyysisiä toimitiloja, kokoontumispaikkoja, kurssikeskuksia yms., joiden hankkiminen, ylläpitäminen ja kunnostaminen vaativat ilman verotusoikeutta toimivilta yhdyskunnilta suuria ponnistuksia. Rahoitus perustuu suurelta osin vapaaehtoistyöhön ja lahjoituksiin, jolloin rakennusten kunnossapitoon ym. liittyvät maksut voivat nousta tuloihin nähden varsin suuriksi.

Valiokunta lisää momentille 150 000 euroa rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille ja niiden paikallisyhteisöille myönnettäviin rakentamisavustuksiin.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 3 293 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
1.Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) 2 377 000
2.Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen566 000
 — mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) 452 000
3.Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille350 000
Yhteensä3 293 000

 

I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.

Lisäksi momentin käyttösuunnitelmaa muutetaan seuraavasti:

Lisäys käyttösuunnitelmaan (euroa)

  Alkuperäinen
käyttösuunnitelma
LisätalousarvioMuutettu
käyttösuunnitelma
     
1.Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) 2 377 000-2 377 000
2.Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen566 000-566 000
 — mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) 452 000-452 000
3.Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille350 000+100 000450 000
Yhteensä3 293 000+100 0003 393 000

Selvitysosa: Lisämäärärahan tarve aiheutuu Helsingin juutalaisen seurakunnan synagogan ja seurakuntakeskuksen turvallisuuden parantamisesta.


2015 I lisätalousarvio100 000
2015 talousarvio3 293 000
2014 talousarvio3 298 000
2013 tilinpäätös3 195 259

 

Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)

Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.

Lisäksi momentin käyttösuunnitelmaa muutetaan seuraavasti:

Lisäys käyttösuunnitelmaan (euroa)

  Alkuperäinen
käyttösuunnitelma
LisätalousarvioMuutettu
käyttösuunnitelma
     
1.Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) 2 377 000-2 377 000
2.Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen566 000-566 000
 — mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) 452 000-452 000
3.Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille350 000+100 000450 000
Yhteensä3 293 000+100 0003 393 000

66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)

Momentille myönnetään 2 198 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Unescon ja muiden hallitustenvälisten monenkeskisen sivistyksellisen yhteistyön järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

  
Suomen maksuosuus Unescolle1 450 000
Suomen maksuosuus Euroopan nuorisosäätiöön37 000
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston nuorisokortin osittaissopimuksesta5 000
Suomen maksuosuus WIPOlle110 000
Suomen maksuosuus ICCROMille22 000
Maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelua koskevasta sopimuksesta aiheutuvat menot15 000
OECD/CERI jäsenmaksu26 000
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston EURIMAGES-rahastoon320 000
Suomen maksuosuus Euroopan audiovisuaaliselle observatoriolle22 000
Suomen maksuosuus Euroopan nykykielten keskukselle32 000
Suomen maksuosuus WADAlle57 000
OECD/INES jäsenmaksu28 000
Suomen maksuosuus kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista ja edistämistä koskevasta UNESCOn yleissopimuksesta20 000
Suomen maksuosuus urheilun dopinginvastaisesta UNESCOn yleissopimuksesta20 000
Suomen maksuosuus aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevasta UNESCOn yleissopimuksesta16 000
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston urheilua koskevasta laajennetusta osittaissopimuksesta18 000
Yhteensä2 198 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

  
Suomen maksuosuus aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevasta Unescon yleissopimuksesta16
Yhteensä16

2015 talousarvio2 198 000
2014 talousarvio2 182 000
2013 tilinpäätös2 071 862

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)

Momentille myönnetään 2 198 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Unescon ja muiden hallitustenvälisten monenkeskisen sivistyksellisen yhteistyön järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.