Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård
              70. Fartygsinvesteringar

Statsbudgeten 2014

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:Under kapitlet har budgeterats de anslag som huvudsakligen ska användas för sådan verksamhet som främjar miljö- och naturvård inom förvaltningsområdet och vid de ämbetsverk inom regionförvaltningen som sköter miljöuppgifter.

Miljövård

Syftet är att använda anslagen för miljövård för att i synnerhet förbättra Östersjöns, insjöarnas och grundvattnets tillstånd, minska de miljörisker som uppstår till följd av förorenad mark och förebygga miljöskador till följd av olje- och kemikalieolyckor. Åtgärder för att förbättra Östersjöns och insjöarnas tillstånd och för att förebygga och bekämpa miljöhot mot Östersjön och insjöarna finansieras och vidtas som ett omfattande samarbete inom olika förvaltningsområden i syfte att uppnå en så bra effekt och kostnadseffektivitet som möjligt för åtgärderna. När det gäller att effektivisera skyddsåtgärderna vad gäller Östersjön är samarbetet med de andra Östersjöländerna av största vikt liksom även havsvården och genomförandet av HELCOM:s handlingsprogram och EU:s strategi för Östersjöregionen samt samarbetet med S:t Petersburg och det övriga nordvästra Ryssland för att minska belastningen i Östersjön. Förverkligandet av de mål för minskning av näringsbelastningen som bedömts och avtalats om vid HELCOM-ministermötet 2013 och verkställandet av de övriga besluten inleds.

För att förbättra Östersjöns och insjöarnas tillstånd understöds utvecklandet och ibruktagandet av effektiva åtgärder för vatten- och havsvård. Särskilt vattenvården inom jordbruket och återvinningen av näringsämnen effektiviseras. När det gäller vattenvården inom skogsbruket och torvproduktionen främjar man försök med nya vattenvårdsmetoder och bereder nationella mätnings- och bruksanvisningar. Uppgifter från inventeringarna av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön används till att både främja skyddet av Östersjöns naturtyper, arter och havsområden och att stödja en hållbar användning av havet och dess naturresurser.

Man främjar en koncentrering av hanteringen av avloppsvatten till större, effektivare och driftsäkrare enheter genom att stödja sådana projekt i anslutning till överföringsavlopp som främjar vattenvården i samhällena och glesbygden. Med understöden stöds avloppsreningen och planeringen av skyddet av grundvatten i glesbygden.

Genom restaurering av vattnen stoppas den inre belastningen på sjöarna, vilket möjliggör en hållbar förbättring av deras tillstånd och en märkbar ökning av vattnens rekreationsvärde. Behovet av sanering av förorenade markområden utreds systematiskt. De mest brådskande objekten saneras även som statligt avfallshanteringsarbete främst för att sanitära olägenheter och olägenheter i fråga om grundvatten ska kunna avlägsnas i de fall då det i övrigt finns förutsättningar för statligt deltagande.

En grön ekonomi främjas genom utvecklings- och försöksprojekt, de konsekvensanalyser och utredningar som internationella klimatförhandlingar och minskade utsläpp kräver samt genom verksamhet inom klimatpanelen.

Tillräcklig beredskap för bekämpning av olje- och kemikalieskador förebygger och minskar de skador som följer av olyckor. Målet är att upprätthålla trivseln i vatten- och havsområdena och områdenas användbarhet för rekreation och ekonomisk verksamhet. Det behövs fortfarande sjödugligt bekämpningsmaterial för att uppnå en tillräcklig bekämpningsberedskap.

Genom oljeavfallsavgifterna stöds upprätthållandet av ett nationellt heltäckande system för oljeavfallshantering och sanering av oljeförorenade områden.

Naturvård

Finlands nätverk av naturskyddsområden kompletteras genom att förhandlingarna om förvärv av och ersättning för sådana områden i privat ägo som är reserverade för naturskydd fortsätter. Man bereder ett program för skydd av myrar.

Genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2020 fortsätter i samarbete med skogsmyndigheterna och övriga samarbetsparter. Man strävar efter att skogar i privat ägo ska bli skyddade på frivillig basis. Målet för den gällande handlingsplanen METSO är att 96 000 hektar nya skogsområden ska bli skyddade. Under 2005—2012 har ca 25 700 hektar skyddats.

På naturskyddsområdena fortsätter återställandet av skogar och myrar, iståndsättningen och skötseln av vårdbiotoper samt inventeringen av naturtyper. Det främsta målet med skyddsåtgärderna för de områden som ingår i nätverket Natura 2000 är att förbättra skyddsnivån för arter och naturtyper.

Inventeringar av landskapsområden som är nationellt värdefulla främjas kostnadseffektivt. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen fortsätter.

För att hindra att den biologiska mångfalden försvinner effektiviseras åtgärder som baserar sig på den bedömning av hotade arter som blev färdig 2010 och det åtgärdsprogram som gjordes upp utifrån den bedömning av hotade naturtyper som blev färdig 2008.

Målen för verksamheten när det gäller Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter har uppställts i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av ordnande av bekämpning av olje- och andra miljöskador, upprätthållande av bekämpningsberedskapen på fartyg, anskaffning av bekämpningsmateriel och vidtagande av bekämpningsåtgärder samt utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador

2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete vid bekämpning av miljöskador, utbildnings- och utvecklingsverksamhet och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd och arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten

3) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten av att olagliga internationella avfallstransporter måste sändas tillbaka och av att alla kostnader inte alltid genast kan tas ut av den som orsakat skadan.

Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.

Fullmakt

År 2014 får 10-åriga avtal om en helhetsservice vad gäller anskaffning av oljebekämpningstjänster ingås för högst 4 000 000 euro av totalkostnaderna.

Förklaring:De utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99.

Ersättningarna ur oljeskyddsfonden och från skadevållarna intäktsförs under moment 12.35.10. Uttaget av en höjd oljeskyddsavgift har förlängts till 2013—2015.

Finlands miljöcentral avtalar om köp av oljebekämpningstjänster i samarbete med Trafikverket i anslutning till den fullmakt på högst 53 030 000 euro som i budgetpropositionen för 2013 anvisats under moment 31.30.66 för köp av trafiktjänster. Genom köpet av förbindelsefartygstrafiktjänster tryggas helhetsservicen där tjänsteleverantörerna ansvarar för upphandling och underhåll av de fartyg som går i trafik på rutterna Kotka–Pyttis och Hitis. Fartygen lämpar sig även för oljebekämpningsuppgifter. Förbindelsefartygstrafiktjänsterna, inklusive oljebekämpningstjänsterna har konkurrensutsatts. Planeringen och byggandet av fartygen har utförts 2012—2013. Serviceavtalen gäller 2014—2023. För kostnaderna för köp av oljebekämpningstjänster söks motsvarande ersättning ur oljeskyddsfonden. En motsvarande fullmakt beviljades i den första tilläggsbudgeten för 2010, men den användes inte.


2014 budget 5 200 000
2013 budget 5 200 000
2012 bokslut 5 197 360

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 840 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inventering, märkning och skötsel av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden och av landskapsområden

2) till åtgärder som ingår i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och som särskilt gäller kommunikation, inventeringar, samarbete och uppföljning

3) till uppföljning, skydd och vård av hotade arter, förebyggande av skador orsakade av fredade arter och till ordnande av vård för skadade vilda djur i naturtillstånd och den vård av djur som EU:s CITES -förordning förutsätter

4) till naturskyddsplanering och tillämpning av marktäktslagen samt till planering och iståndsättning som gäller skydd av grundvatten

5) till avlöning av personal motsvarande högst 20 årsverken i uppgifter för viss tid enligt motiveringen ovan.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Med anslaget inventeras och sköts privata naturskyddsområden särskilt till den del skötseln inte hör till handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO). Inventeringen av naturtyper enligt naturvårdslagen fortsätter. Skyddsprogram för hotade arter som anges i naturvårdslagen bereds och genomförs. Planer och åtgärder för skötsel som främjar den biologiska mångfalden genomförs i fråga om värdefulla vårdbiotoper. Planer görs upp för skötseln av i huvudsak nationellt värdefulla landskapsområden, och inventeringsuppgifterna om områdena uppdateras. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till skyddet av grundvatten fortsätter. Marktäktsområden som kommit till innan marktäktslagen trädde i kraft ska återställas i mån av möjlighet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beredning av myrskyddsprogrammet (överföring av engångsnatur från moment 35.10.63) 300
Slutförande av beredningen av myrskyddsprogrammet 100
Sammanlagt 400

2014 budget 2 840 000
2013 budget 2 440 000
2012 bokslut 2 440 000

22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 15 860 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter av konsumtionstyp som föranleds av iståndsättning och vård av miljön och som gäller utveckling av verksamheten och beredning av projekt och till kontrollskyldigheter och övriga skyldigheter som föranleds av statens projekt

2) till skötsel och utvecklande av det hydrologiska nätet för observation

3) till anskaffning av laboratorietjänster och andra köptjänster som gäller miljöuppgifter

4) till gemensamma utvecklingsprojekt och ordnande av utbildning som gäller miljöuppgifter

5) till inventeringar av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön

6) till främjande av återvinning av näringsämnen för att minska belastningen i Östersjön samt till effektivisering av vattenvården inom jordbruket i Skärgårdshavets och Bottenhavets avrinningsområden

7) till samordning av planeringen av havsvården

8) till utredningar i anslutning till målen för minskade utsläpp och internationella klimatförhandlingar, till utvecklande av klimatpolitiken samt till utvecklings- och försöksprojekt som främjar en grön ekonomi

9) för avlönande av personal motsvarande högst 53 årsverken i uppgifter som anges i punkterna 1—4, för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 15 årsverken i uppgifter som anges i punkt 4 samt för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 17 årsverken i uppgifter som anges i punkterna 5—8.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Utgifter för miljövården 5 800 000
Styrning och utveckling av miljöuppgifter 2 700 000
Skydd av Östersjön 4 840 000
Utveckling av en grön ekonomi och försöksprojekt 2 520 000
Sammanlagt 15 860 000

Avsikten är att använda 2 800 000 euro av anslaget för beredningen av projekt för iståndsättning av miljön och vattendrag och för gemensam utvecklingsverksamhet, skötsel av förpliktelserna samt för underhåll och skötsel av det hydrologiska nätet för observation, och 3 000 000 euro för anskaffning av köptjänster för närings-, trafik- och miljöcentralernas laboratorieuppgifter och andra miljöuppgifter.

För att minska belastningen i Östersjön och förbättra Skärgårdshavets tillstånd riktas anslaget särskilt till utvecklingsprojekt och skyddsåtgärder i anslutning till programmet för återvinning av näringsämnen inom Bottenhavets och Skärgårdshavets avrinningsområden. Anslaget för skydd av Östersjön används även till inventeringar av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön, vilkas syfte är att före 2015 få en allmän bild av utbredningen av viktiga naturtyper och arter som förekommer i Finlands havsområde så att användningen och skyddet av havsområdet kan planeras enligt en ekosystembaserad metod. Genom planering av havsvården genomförs för sin del Finlands program för skydd av Östersjön och uppnås andra mål för skyddet av Östersjön.

Anslaget används även till utvecklings- och försöksprojekt som främjar en grön ekonomi, till konsekvensanalys av internationella klimatförhandlingar och målen för att minska utsläppen, till verksamhet inom klimatpanelen samt till försöksprojekt i anknytning till programmet för hållbar konsumtion och produktion och återvinning av avfall.

Avsikten är att anslaget ska användas även för att stärka styrningen och skötseln av miljöuppgifter och för miljöförvaltningens gemensamma utvecklingsprojekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 000
Stärkande av miljöuppgifternas styrnings- och utvecklingsfunktion (överföring till moment 35.01.01) -300
Stärkningen av miljöförvaltningens styrning och annan utveckling 2 000
Ökningen av Östersjö-finansieringen 700
Sammanlagt 1 400

2014 budget 15 860 000
2013 budget 14 460 000
2012 bokslut 14 160 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 28 755 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) till utgifter för skötsel av och guidning i nationalparker, övriga naturskyddsområden och ödemarksområden som Forststyrelsen besitter

2) för sådant byggande inom naturskyddsområden som tjänar skyddsändamålet och för utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars anskaffningspris överstiger 10 000 euro och vars ekonomiska livslängd överstiger tre år.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Målen för verksamheten inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • — Forststyrelsen deltar i förverkligandet av skyddsmålen för de områden som ingår i nätverket Natura 2000 och i den regelbundna bedömningen av områdenas tillstånd samt svarar för bedömningen av effekterna av skötseln och underhållet av hela nätverket av skyddsområden
  • — Forststyrelsen förbättrar skyddsnivån för hotade arter och naturtyper genom att komplettera kunskapsunderlaget om dem och utifrån det rikta skyddsåtgärderna så effektivt som möjligt
  • — Forststyrelsen främjar ekosystemens sammanlänkning och återställandet av försvagade ekosystem samt underhåller och förbättrar ekosystemtjänsternas verksamhet i de skyddsområden som Forststyrelsen besitter
  • — Forststyrelsen skapar förutsättningar för naturturism och användning av naturen för rekreation genom att förbättra serviceutrustningen, guidningen och slitagetåligheten inom de naturskyddsområden som är viktiga med tanke på användningen
  • — Forststyrelsen informerar effektivt om skyddet av och möjligheterna att nyttja den biologiska mångfalden och främjar således de positiva effekter rekreation i naturen medför.

Förklaring:Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultaten av verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
         
Förvaltning av områden        
Antal Natura-områden för vilka en skötsel- och nyttjandeplan färdigställs 20 18 13 15
Naturvård        
Återställande (ha) 2 148 1 897 2 240 2 240
Skötsel av vårdbiotoper (ha) 3 071 3 388 3 215 3 500
Skötsel och iståndsättning av värdefulla naturtyper (ha) 313 332 300 300
Inventering av naturtyper (ha) 47 310 77 613 52 500 70 000
Inventering av naturtyper som förekommer under vatten (ha) 5 345 10 000 9 000 9 000
Däggdjur och fåglar som hör till Forststyrelsens ansvarsområde, observerade objekt (st.) 1 789 1 886 1 750 1 750
Kartläggning av arter inom METSO-handlingsplanen (st.) 1 000 1 620 700 1 500
Användning av naturen för rekreation        
Kundtillfredsställelse med rekreationstjänsterna (skala 1—5) 4,3 4,2 >=4 >=4
Besök i nationalparker (st.) 2 086 500 2 087 300 2 090 000 2 095 000
Besök i naturcenter och på andra kundtjänstställen (st.) 833 000 896 500 950 000 1 000 000

Forststyrelsen

  • — svarar för åtgärderna i praktiken när det gäller skötseln av privata skyddsområden
  • — deltar i samarbete med miljöministeriet i lagberedningsprojekt som gäller skyddsområden
  • — deltar i planeringen och genomförandet av havsvården och utvecklar skyddet av den biologiska mångfalden i insjöarna
  • — delar i beredningen av det kompletterande programmet för skydd av myrar och i genomförandet av de åtgärder som krävs för att trygga vattenhushållningen i skyddade myrar
  • — deltar i uppdateringen av databasen för nätverket Natura 2000
  • — svarar för utvecklandet och upprätthållandet av databaser som gäller naturskyddsområden
  • — följer upp hur nöjda kunderna är med nationalparkerna, kundtjänstställena och nättjänsten utinaturen.fi
  • — upprätthåller och sköter kulturhistorisk fastighetsförmögenhet i enlighet med principerna i statens fastighetsstrategi.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 3 200 000 euro i inkomster till Forststyrelsen, av vilket ca 150 000 euro är intäkter av försäljning av onödiga fastigheter.

Övriga nyckeltal

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
budgetprop.
         
Skötsel av nationalparker (st.) 37 37 37 37
Skötsel av andra naturskyddsområden (st.) 507 515 640 680
Skötsel av nationalparker (ha) 981 000 980 000 984 000 986 000
Skötsel av andra naturskyddsområden (ha) 702 000 702 000 750 000 970 000
Skötsel av andra naturskyddsobjekt (ha) 1 011 000 1 040 000 997 000 784 000
Skötsel av ödemarksområden (12 st., ha) 1 490 000 1 490 000 1 490 000 1 490 000
Skydd av platser med arter som kräver särskilt skydd (st.) 4 141 4 371 4 550 4 750
Skydd av platser med andra hotade arter och arter som avses i habitatdirektivet (st.)1) 25 825 27 012 28 500 30 000
Fornminnen (st., Museiverkets register) 4 642 2 380 2 450 2 550
Skyddade byggnader (st.) 233 267 301 310
Naturcenter och andra kundtjänstställen (st.) 29 30 31 31

1) Baserar sig även 2013—2014 på den gällande förordningen som gäller hotade arter och arter som kräver särskilt skydd.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 000 000 euro för överföring av kulturhistoriskt betydelsefull fastighetsförmögenhet från Museiverket för skötseln av Forststyrelsens naturtjänster.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av riksdagens tillägg -700
Förvaltning och skötsel av statens kulturhistoriska fastighetsförmögenhet 1 000
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-1 årsv.) -45
Forststyrelsens naturtjänster (regeringsprogr.) 500
Lönejusteringar 56
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -40
Sammanlagt 771

2014 budget 28 755 000
2013 III tilläggsb. 4 500 000
2013 budget 27 984 000
2012 bokslut 31 889 000

60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av överföringen till oljeskyddsfonden med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift (894/1986).

Förklaring:En del av de influtna oljeavfallsavgifterna kan i statsbudgeten överföras till oljeskyddsfonden för att användas till ersättning av kostnaderna för sanering av oljeförorenade markområden. Närmare bestämmelser om grunderna för ersättningen finns i 15 § i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004).

Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.65 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.


2014 budget 3 000 000
2013 budget 3 000 000
2012 bokslut 3 700 000

61. Främjande av miljövården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 11 542 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd enligt lagen om stödjande av vatten- och avloppsåtgärder (686/2004) för investeringar som främjar vattenvården i samhällen och på glesbygden

2) till betalning av utgifter som föranleds av planering och byggande, ombyggnad och byggnadsskyldigheter när det gäller miljöarbeten som utförs som statens arbete eller som understöd, och till betalning av utgifter som föranleds av utförande av de statliga avfallshanteringsarbeten som föreskrivs i avfallslagen (646/2011)

3) till bidrag för uppgörande av skyddsplaner för grundvattenområden

4) för stödjande av den rådgivning och handledning som krävs för att påskynda verkställigheten av statsrådets förordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet (209/2011).

Anslaget får också användas till utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 15 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter som föranleds av projekten. Avtal får ingås om att ett arbete som finansierats med anslag under momentet och som inletts och slutförts som statens arbete överlåts till kommunen eller en annan samarbetspartner. Samtidigt ska man avtala om de villkor som den som mottar arbetet ska följa efter överlåtelsen.

Fullmakt

Avtal och förbindelser som gäller nya projekt får ingås så att det behov av anslag som dessa föranleder efter 2014 är högst 4 500 000 euro.

Förklaring:Av anslaget används 2 000 000 euro för att understödja rådgivningen om avloppsvatten i glesbygden, genomförandet av vattenvårdsinvesteringar i samhällena och glesbygden och av skyddsplanerna för grundvattenområden, 8 030 000 euro för att understödja eller som statens arbete genomföra sådan iståndsättning av förorenade områden och vattendrag som utförs som gemensamma projekt samt andra miljöarbeten, och ca 1 512 000 euro används för de uppskattade mervärdesskatteutgifterna för dessa projekt

Genom investeringar som främjar vattenvården i samhällen och glesbygdsområden och genom skyddsplaner för grundvattenområden genomförs de förvaltningsplaner som godkänts av statsrådet, det nationella programmet för avloppssystem och Finlands program för skydd av Östersjön. Med understöden främjas särskilt verkställigheten av statsrådets förordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet (209/2011) samt reduktionen av näringsämnen i kommunalt avloppsvatten. Med anslaget finansieras även sådana överföringsledningar och förbindelsevattenledningar och sådan sanering av förorenade områden, iståndsättning av vattendrag och andra miljöarbeten som samfinansieras och utförs på statens vägnar.

Genom rådgivning om avloppsvatten i glesbygdsområden stöds genomförandet av ändamålsenliga lösningar när det gäller fastigheternas behandling av avloppsvatten. Åtgärder för skydd av grundvatten kräver att kommunerna deltar i uppgörandet av skyddsplaner.

Användningen av den mervärdesskatt som betalas med anslag under momentet följs upp och vid behov ändras dimensioneringen av anslaget.

Vatten- och avloppsprojekten samt projekten för iståndsättning av miljön finansieras i någon mån också med anslag under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, närmast som löneutgifter och andra konsumtionsutgifter för arbetsledningen på arbetsplatserna.

Beräknad användning av anslaget

    Totalkostnadsförslag
1 000 €
Statens andel
för vidstående
1 000 €
Beviljat
tidigare
1 000 €
Beviljas
           
           
1. Nya miljöprojekt 27 900 8 800   5 100 000
2. Påbörjade miljöprojekt        
3. Sanering av förorenade områden       1 340 000
4. Iståndsättning av vattendrag och andra miljöarbeten       1 590 000
5. Övriga understöd       2 000 000
6. Mervärdesskatt       1 512 000
  Sammanlagt 27 900 8 800   11 542 000

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 Sammanlagt fr.o.m.
2014
           
Förbindelser år 2014 - 2 500 2 000 - 4 500
Utgifter sammanlagt - 2 500 2 000 - 4 500

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -1 400
Sammanlagt -1 400

2014 budget 11 542 000
2013 budget 12 942 000
2012 bokslut 11 750 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 53 530 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp och inlösen av jord- och vattenområden samt byggnader för naturskyddsändamål och till köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) till ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 7 a § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) till ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) till ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) till utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 160 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka man främjar behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO)

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) till ersättningar som närings-, trafik- och miljöcentralerna betalat ut för skador orsakade av fridlysta sällsynta djur

10) till kommunerna och till samfund som kommunerna bildat för förvärv av rekreationsområden för stödjande av förvärv av regionalt och nationellt betydelsefulla rekreationsområden med stöd av statsunderstödslagen. Förvärven ska främja skyddet av den biologiska mångfalden

11) till betalning enligt lagen om bekämpning av skogsskador av de utgifter som föranleds av ersättningar för de skogsskador som spritts från naturskyddsområden eller från områden i statens ägo som förvärvats för naturskyddsändamål och av bedömning av skadorna.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000 och handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) får det 2014 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2014 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro. Utgifterna på grund av fullmakten får uppgå till högst 5 000 000 euro före utgången av 2015, högst 8 000 000 euro före utgången av 2016 och sammanlagt högst 10 000 000 euro före utgången av 2017.

Förklaring:Genom förvärv till staten av mark för naturskyddsändamål och genom ett ersättningsförfarande genomförs i huvudsak de naturskyddsprogram som fastställts av statsrådet, nätverket Natura 2000, skyddet av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt planerna. Dessutom genomförs handlingsplanen METSO. Vid sidan av närings-, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen att förvärva skyddsområden. Åren 1971—2012 har det till statens ägo förvärvats områden för naturskyddsändamål omfattande totalt ca 385 000 hektar och inrättats privata skyddsområden mot ersättning omfattande totalt 159 000 hektar.

Man bedömer att användningen av anslaget kommer att fördelas så att 10 000 000 euro används för förvärv till staten av områden enligt naturskyddsprogram eller andra motsvarande reserveringar och 10 000 000 euro till ersättningar. Till förvärv av och ersättningar för skogsområden enligt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland används 33 730 000 euro. För stödjande av förvärv av rekreationsområden reserveras 100 000 euro. Avsikten är att anvisa 2 000 000 euro av anslaget för Forststyrelsens bruk.

I anslutning till punkt 11) i beslutsdelen överlämnar regeringen i samband med budgetpropositionen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om bekämpning av skogsskador som ersätter den gällande lagen om bekämpning av insekt- och svampskador i skog (263/1991). Ersättningen av skogsskador som spritts från naturskyddsområden överförs i och med den nya lagen till detta moment från moment 30.60.43 under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel. Eftersom man utifrån erfarenheten från tidigare år beräknar att de skador som ska ersättas blir obetydliga, har propositionen inga konsekvenser för dimensioneringen av anslaget under momentet.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 Sammanlagt
fr.o.m.
2014
           
Förbindelser 2014 - 5 000 3 000 2 000 10 000
Utgifter sammanlagt - 5 000 3 000 2 000 10 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beredning av myrskyddsprogrammet (överföring av engångsnatur till moment 35.10.21) -300
Sammanlagt -300

2014 budget 53 530 000
2013 budget 53 830 000
2012 bokslut 50 830 000

64. EU:s miljöfonds deltagande i miljö- och naturvårdsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av projekt som EU-kommissionen godkänt och som delfinansieras ur LIFE-miljöfonden för finansieringsperioden 2007—2013 och den nya perioden 2014—2020 samt till betalning av EU-medfinansieringsandelar för andra pilotprojekt.

Anslaget får användas till avlönande av personal för projektuppgifter motsvarande ca 60 årsverken. Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:Anslaget används för EU-delfinansiering av projekt som organisationerna inom statsförvaltningen genomför inom programmet LIFE+ 2007—2013 och den nya programperioden 2014—2020.

EU-delfinansieringen av LIFE-projekten och pilotprojekten intäktsförs under moment 12.35.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -1 500
Sammanlagt -1 500

2014 budget 3 000 000
2013 budget 4 500 000
2012 bokslut 4 000 000

65. Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 000 000 euro.

Anslaget får med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift användas till betalning av ersättningar för oljeavfall samt insamling, transport, lagring och behandling av oljeavfall enligt de grunder som närmare bestäms i statsrådets beslut om användningen av de medel som inflyter i oljeavfallsavgifter till oljeavfallshantering (1191/1997).

Förklaring:Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.60 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.


2014 budget 1 000 000
2013 budget 1 000 000
2012 bokslut 300 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 324 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och överenskommelser i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klimat och atmosfär 200 000
Kemikalier och avfall 90 000
Skydd av flora, fauna och deras livsmiljö 400 000
Havs- och annan vattenmiljö 560 000
Andra betalningar till utlandet 74 000
Sammanlagt 1 324 000

2014 budget 1 324 000
2013 budget 1 324 000
2012 bokslut 1 324 000

70. Fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 13 500 000 euro.

Anslaget får användas till en grundläggande renovering av marinens oljebekämpningsfartyg Hylje samt anskaffning av två oljebekämpningsutrustningar som fungerar i isförhållanden och annan utrustning för oljebekämpning till havs.

Förklaring:Oljebekämpningsfartyget Hylje är i fråga om oljebekämpningsförmåga det tredje största och effektivaste av Finlands 16 oljebekämpningsfartyg. Fartyget är byggt 1981 och det har delvis genomgått en grundläggande renovering 1991. Den grundläggande renoveringen av fartyget behövs för att uppdatera tekniken och hålla fartyget i full bekämpningsberedskap.

Det beräknas att man ur oljeskyddsfonden som ersättningar för de utgifter som föranleds av den grundläggande renoveringen av marinens oljebekämpningsfartyg Hylje får 4 000 000 euro och för de utgifter som föranleds av oljebekämpningsutrustningen som fungerar i isförhållanden och anskaffningen av utrustningen för oljebekämpning till havs får 1 500 000 euro. Ersättningarna intäktsförs under moment 12.35.10.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av oljebekämpningsutrustning och utrustning för oljebekämpning till havs 1 500
Den grundläggande renoveringen av oljebekämpningsfartyget Hylje 12 000
Planeringen av den grundläggande renoveringen av oljebekämpningsfartyget Hylje -500
Sammanlagt 13 000

2014 budget 13 500 000
2013 budget 500 000
2012 bokslut 850 000