Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2014

01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 35 554 000 euro.

Anslaget får användas även för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-direktiv:

1) för att begränsa användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter, förpackningar, batterier och ackumulatorer samt förpackningarnas grundkrav

2) för konstaterande och registrering av behörigheten hos personer som utför underhåll på anläggningar, vilket förutsätts enligt Europeiska gemenskapernas förordningar om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om fluorerade växthusgaser

3) CE-märkta byggprodukter

4) ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter.

Dessutom får anslaget användas till ersättningar till Motiva Services Oy för skötseln av uppgifter i fråga om förfarandet vid tilldelning av EU-miljömärke.

Förklaring:Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) utför, på uppdrag av miljöministeriet, marknadskontroll enligt statsrådets förordning om begränsning av användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter (853/2004) och statsrådets förordning om batterier och ackumulatorer (422/2008). För genomförandet av direktiv (2011/65/EU) har regeringen överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning. Tukes utför även verifieringen av de certifikat som krävs enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 842/2006 om vissa fluorerade växthusgaser, och registrerar dem i enlighet med statsrådets förordning (452/2009). Det föreslås att i den ändring av miljöskyddslagen som är under beredning utvidgas Tukes uppgifter 2014 så att de innefattar övervakning av kompetens. Intäkterna av hanteringen av certifikaten intäktsförs under moment 12.35.99. Marknadskontrollen utvidgas från och med ingången av 2014 till att gälla även kontroll enligt statsrådets beslut om förpackningar och förpackningsavfall (962/1997). Statsrådets beslut revideras till följd av avfallslagen (646/2011).

Tukes utför med stöd av 181 § i markanvändnings- och bygglagen (132/1999) den marknadskontroll av byggprodukter som grundar sig på EU:s byggproduktförordning (EU) nr 305/2011. I den nya byggproduktförordningen som trätt i kraft den 1 juli 2013 föreskrivs om skyldigheterna vid marknadskontrollen av CE-märkta byggprodukter. CE-märkningen av byggprodukter är obligatorisk från och med den 1 juli 2013 samtidigt som antalet harmoniserade produktstandarder ökar. Således har behovet av både kontroll och rådgivning ökat märkbart. Marknadskontrollen för att säkerställa en behörig tillämpning av verkställighetsförfattningarna för direktivet om effektivitetskrav för värmepannor (92/42/EEG), energimärkningsdirektivet (2010/30/EU) och ekodesigndirektivet (2009/125/EG) baserar sig på lagen om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter (1005/2008).

Vid genomförandet av artikel 4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 66/2010 om ett EU-miljömärke har man i lagen om förfarandet vid tilldelning av EU-miljömärke (86/2011) till nationellt behörigt organ utsett Motiva Services Oy, som får ersättning för de utgifter som föranleds av uppgifterna i anknytning till miljömärket.

De viktigaste målen för miljöministeriet 2014:

Miljö- och naturvård
  • — Man agerar i FN:s klimatförhandlingar och i EU för åtgärder för minskning av utsläppen och för anpassning till klimatförändringen. Man fortsätter verkställandet av den nationella klimatpolitiken för att uppnå de klimat- och energimål som ställts upp för 2020—2050 och utvecklar den nationella klimatpolitiken på lång sikt.
  • — Man bereder förordningar som utfärdas med stöd av avfallslagen (646/2011) och ändringar av dessa förordningar, inleder revideringen av den riksomfattande avfallsplanen samt genomför utvecklings- och försöksprojekt som främjar materialåtervinning och användning av återvunnet material.
  • — Man ser till att den nya miljöskyddslagen verkställs och säkerställer att EU:s industriutsläppsdirektiv genomförs som en del av beslutsfattandet om miljötillstånd.
  • — Den gröna ekonomin utvecklas genom att genomföra ett program för hållbar konsumtion och produktion, främja resurseffektiviteten genom pilotprojekt och genom att utvärdera olika alternativa politikåtgärder och deras effekt.
  • — Den nationella strategin för hållbar utveckling omarbetas före 2050 med beaktande av resultaten från toppmötet Rio+20, och genomförandet och uppföljningen av strategin inleds som ett förvaltningsövergripande samarbete.
  • — Ett övervakningsprogram för havsförvaltningsplanen tas i bruk. Indikatorer för när tillståndet i havet är bra utvecklas och ett åtgärdsprogram bereds. EU:s omarbetade strategi för Östersjöområdet och åtgärdsprogrammet för strategin genomförs. Återvinningen av näringsämnen samt programmet för att förbättra tillståndet i Skärgårdshavet och Bottenhavet genomförs.
  • — Förvaltningsplaner och åtgärdsprogram fram till 2021 bereds. Regeringens propositioner i anslutning till skyddet av grundvatten färdigställs och anvisningar om verkställandet av dem ges. Övervakningen av skadliga och farliga ämnen ökas för genomförandet av den reviderade EU-lagstiftningen. Förvaltningsplanerna och havsförvaltningsplanen samt upprättandet av planer för hantering av översvämningsrisker och planeringen av havsområden samordnas.
  • — Utifrån en utvärdering av hur naturvårdslagen fungerar bereder man en ändring av lagen samt bestämmelser om de naturskyddsområden som ska grundas. Ratificeringen av Nagoyaprotokollet i fråga om tillgången till och fördelningen av nyttan av de genetiska resurserna fortsätter.
  • — Nivån på skyddet av arter och naturtyper förbättras och skyddsåtgärderna riktas till de mest hotade arterna och naturtyperna. Terrängkartläggningen som ingår i programmet för inventeringen av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön slutförs i huvudsak. Beredningen av naturskyddsprogrammet för tryggande av nationellt värdefull myrnatur fortsätter.
  • — Finlands ekosystemtjänsters betydelse och ekonomiska värde bedöms.
  • — Ett hållbart nyttjande av naturresurserna tryggas genom att man deltar särskilt i omarbetningen av den gemensamma jordbrukspolitiken samt i genomförandet av strategin för bioekonomin.
  • — En utredning för att reda ut förhållandena mellan tillståndsförfarandena enligt marktäktslagen, miljöskyddslagen och vattenlagen inleds.
Hållbar samhällsutveckling och hållbart byggande och boende
  • — Genom styrningen av områdesanvändningen och genom att förbättra planeringssamarbetet när det gäller markanvändningen, boendet, trafiken, tjänsterna och näringarna i stadsregioner bidrar man till att förtäta samhällsstrukturen och minska trafikbehovet i stadsregionerna samt förbättra kvaliteten på livsmiljön.
  • — Utifrån utvärdering av hur markanvändnings- och bygglagen fungerar inleds åtgärder för att förnya och utveckla styrningssystemet för områdesanvändningen och byggandet.
  • — Den hållbara utvecklingen och samordningen av den nationella regionstrukturen och trafiksystemet främjas genom att en långsiktig utvecklingsbild utarbetas.
  • — Man koordinerar genomförandet av metropolpolitiken och ser till att nyckelprojekt inom den skrider framåt. Man strävar efter att hålla bostadsområdena levande och förhindrar segregation.
  • — Förutsättningarna för den statsstödda produktionen av hyresbostäder förbättras i de stora stadsregionerna och särskilt i Helsingforsregionen bl.a. genom att göra alternativen i räntestödsfinansieringen för byggande av hyresbostäder mångsidigare.
  • — Äldres boende förbättras, bostadslöshet förhindras och bostadsförhållandena för grupper som behöver särskilt stöd förbättras.
  • — Kvaliteten, inomhusklimatet och energiprestandan hos nybyggen och existerande byggnadsbestånd förbättras genom författnings-, informations- och ekonomistyrning.
  • — Utbyggnaden av vindkraft främjas genom att utveckla styrmedel och understöda en högklassig planläggning som styr utbyggnaden.
  • — Man ser till att nationellt värdefulla landskapsområden och viktiga byggda kulturmiljöer bevaras och blir bestående. Genomförandet av åtgärdsprogrammet för kulturmiljöstrategin inleds.
  • — Man utvecklar styrmedel för planeringen av havsområden och bereder sig på genomförandet av direktivet om fysisk planering i kust- och havsområden.
  • — Man tar i bruk elektroniska tjänster för boende och byggande och ser till att de används i stor utsträckning. I den byggda miljön och i arbetet med att utveckla den främjas intelligenta lösningar.
Utveckling och planering

Information som betjänar förvaltningen produceras för prognostiseringen av verksamheten, beredningen, utvecklingen och verkställandet av miljöpolitiken och lagstiftningen, för det internationella samarbetet samt beslutsfattandet och bedömningen av konsekvenserna av besluten.

Finansieringsobjekt för utvecklingsverksamheten 2014 är verkställighet av den reviderade miljöskyddslagen och avfallslagstiftningen, främjande av hållbart nyttjande av naturresurser och materialeffektivitet, verkställighet av förvaltnings- och havsförvaltningsplanerna, handlingsprogrammet för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden och genomförande av METSO-programmet, den byggda miljöns energiprestanda samt säkerhet och hälsosamhet och här särskilt åtgärdsprogrammet mot fukt och mögel, metropolpolitiken, bostadspolitiken, samhälls- och servicestrukturen i stadsregioner, samordningen av markanvändningen, boendet och trafiken i stadsregionerna, kulturmiljön samt ombyggnad. Som stöd för reformen av miljöuppföljningen behövs dessutom ett kunskapsunderlag om både dämpandet av klimatförändringen och anpassningen till den.

Arbetstidens fördelning på uppgiftsområdena (årsv.)

Uppgiftsområde 2012
utfall
2013
prognos
2014
uppskattning
       
Miljövård 51 52 52
Naturmiljö 47 49 48
Byggd miljö 86 86 88
Internationella frågor och EU-ärenden 20 20 20
Kommunikation 14 15 15
Ledning och förvaltning 60 59 58
Sammanlagt 278 281 281

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 36 425 34 850 35 754
Bruttoinkomster 679 500 500
Nettoutgifter 35 746 34 350 35 254
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 10 670    
— överförts till följande år 9 578    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägget av engångsnatur för forsknings- och utvecklingsfinansiering -750
Ersättning för Tukes tjänster 250
Fortsättning av handlingsprogrammet för åtgärder mot fukt och mögel 900
Handlingsprogrammet för åtgärder mot fukt och mögel 2009-2013 -900
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-2 årsv.) -90
Samordningen av förbättrandet av äldres boende (överföring från moment 35.20.55) 500
Stärkande av miljöuppgifternas styrnings- och utvecklingsfunktion (överföring från moment 35.10.22) 300
Tilläggsutgifter i anslutning till flytten till MM:s lokaler vid Alexandersgatan 7 500
Totalrenovering av MM:s lokaler vid Alexandersgatan 7 (överföring av engångsnatur till moment 23.01.01) -350
Utredningar om energieffektivitet vid byggande 1 000
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -57
Lönejusteringar 80
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -109
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -50
Sammanlagt 1 204

2014 budget 35 554 000
2013 budget 34 350 000
2012 bokslut 34 654 000