Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2014

Huvudtitel 33

SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 och 33.20.51, 52, 56.

Förklaring:

Omvärlden

Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar.

Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla, även om omständigheterna förändras. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.

Budgetpropositionens utgångspunkter

Regeringens mål är att minska fattigdom, ojämlikhet och utslagning, stabilisera den offentliga ekonomin och stärka en hållbar ekonomisk tillväxt samt förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften. För att minska skillnaderna i inkomster, välfärd och hälsotillstånd stärks och reformeras basservicen, tryggas en människovärdig ålderdom, satsas resurser på förebyggande av sociala och hälsorelaterade problem och på mentalvård och missbrukarvård. Utkomstskyddet förbättras och differentieringen av bostadsområden förhindras.

Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något under en femtedel av socialutgifterna. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.

De strategiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
  • — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden
  • — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla
  • — En livsmiljö som stöder hälsa och välmående

Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik samt främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet i allt beslutsfattande vid statsrådet. Vid ministeriet genomförs detta i enlighet med den funktionella jämställdhetsplan som utfärdats för åren 2012—2015. Beredningen omfattar bl.a. likalönsprogrammet på trepartsbasis, samarbetet mellan parterna inom arbetslivet för att främja kvinnors karriärutveckling och det förvaltningsövergripande programmet för minskning av våldet mot kvinnor. Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter i lagberedningen, vid beredningen av budgeten samt inom andra projekt som är väsentliga med tanke på jämställdheten.

Inom ramen för social- och hälsovårdsministeriets strategiska projekt genomförs en analys av könskonsekvenserna, särskilt inom det tvärsektoriella åtgärdsprogrammet som ska minska utslagning, fattigdom och hälsoproblem och vid genomförandet av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste).

Social- och hälsovårdsministeriet genomför i tillämpliga delar principerna för lagen om utveckling av regionerna (1651/2009). Vid den regionala fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel (ERUF- och ESF-programmen) förhandlas de regionala resurserna för projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Med hjälp av en dispositionsplan ser man till att resurserna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.

Samhälleliga effektmål strategivis
För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden

Inom ramen för socialskyddet ökas människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas också av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.

Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och säkerställer att arbetstagaren är frisk vid sin pensionering. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att

  • — hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
  • — arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
  • — livets olika delområden balanseras
  • — finansieringen av socialskyddet är hållbar

Nycketal för en stadig grund för välfärden

  2000
utfall
2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
               
En prognostiseringsmetod i bruk i kommunen, andelen % av kommunerna viktad med befolkningen .. .. .. 39 451) 50 55
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet)              
— i kommunledningen .. .. .. 61 65 68 70
— inom primärvården .. .. 54 .. 60 69 70
— i idrottsverksamheten .. .. 55 .. 62 65 68
— inom den grundläggande utbildningen .. 63 .. 66 65 68 70
Förväntad pensioneringsålder för 25-åringar 58,8 59,8 60,4 60,5 60,9 61,0 61,2
— män 58,6 59,7 60,3 60,4 60,9 61,0 61,2
— kvinnor 58,9 59,9 60,4 60,5 60,8 60,9 61,1
Inledd åldersstandardiserad sjuk- eller invalidpension2) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt 8,7 7,6 7,2 7,2 6,3 6,3 6,2
— män 9,1 7,7 7,2 7,1 6,2 6,2 6,1
— kvinnor 8,3 7,5 7,2 7,4 6,5 6,4 6,4
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % 4,0 4,6 4,5 4,6 4,5 4,4 4,4
— män 3,6 4,1 4,0 3,9 3,8 3,7 3,6
— kvinnor 4,5 5,2 4,9 5,2 5,2 5,0 5,0
Andelen arbetstagare som i egenskap av löntagare omfattas av företagshälsovård, % 92 92 .. .. 94 94 95
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare, per miljon arbetstimmar) 30,0 29,0 30,2 31,1 30,03) 29,5 29,3
Misstanke om yrkessjukdom och yrkessjukdomar som ersatts (löntagare) .. 5 701 5 484 4 429 4 510 4 500 4 400
Andelen dagar som betalats till fäder av föräldrardagepenningen, % 4,2 6,7 7,1 8,3 8,7 9,2 11,0
Socialutgifterna/BNP, % 25,1 30,4 30,6 30,0 31,2 32,1 32,5
Socialutgifterna, €/invånare (2010 års prisnivå) 7 462 9 916 10 166 10 143 10 400 10 700 10 800
Finansieringen av socialutgifterna, %              
— av skattemedel 43,1 45,0 46,1 46,0 45,6 45,2 44,8
— av arbetsgivarna 37,6 37,3 35,8 35,4 35,6 35,8 36,0
— annan 19,3 17,7 18,1 18,6 18,8 19,0 19,2
Social- och hälsovårdsväsendets utgifter i förhållande till kommunernas totala utgifter, % 50,9 55,0 54,4 54,8 55,0 49,5 50,0

1) Uppskattning

2) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.

3) Förhandsuppgitf

För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla

Alla har rätt till en tryggad grundläggande försörjning och tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rättigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.

Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att att glida in i fattigdom. Det som inger farhågor är utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna. När befolkningens ålderstruktur ändras finns det fler åldringar, demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att

  • — att minska välfärds- och hälsoskillnader
  • — att placera kunden i centrum för servicen
  • — att förnya servicestrukturer och arbetssätt
  • — att stärka den sociala samhörigheten.

Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal

  2000
utfall
2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
               
Andelen som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), %              
— män 37,6 35,0 36,8 35,6 33,4 32,9 32,3
  — 0—12 års utbildning 42,4 40,5 38,8 40,2 38,6 38,0 37,3
  — 13 eller fler års utbildning 29,3 27,0 30,1 27,6 25,6 25,1 24,7
— kvinnor 33,7 34,0 32,9 32,1 32,8 32,4 32,0
  — 0—12 års utbildning 38,6 36,3 36,5 38,6 37,6 38,0 38,5
  — 13 eller fler års utbildning 29,4 30,5 29,4 27,5 26,9 25,7 24,5
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (årskurs 8—9), % 16 19 17 17 171) 16 15
Förväntad livslängd hos nyfödda 77,7 79,8 80,0 80,4 80,61) 80,8 81,0
— män 74,1 76,5 76,7 77,2 77,51) 77,7 78,0
— kvinnor 81,0 83,1 83,2 83,5 83,71) 83,9 84,0
Förväntad livslängd hos 25-åringar              
— män 49,7 52,4 52,6 52,91) 53,21) 53,5 53,8
   — grundskoleutbildning 47,4 49,2 49,7 50,01) 50,41) 50,8 51,2
   — mellanstadieutbildning 50,1 52,3 52,4 52,61) 52,81) 53,0 53,2
   — utbildning på högre nivå 54,0 55,6 55,9 56,11) 56,31) 56,5 56,7
— kvinnor 56,1 59,0 59,0 59,11) 59,21) 59,3 59,4
   — grundskoleutbildning 54,6 56,9 56,6 56,61) 56,61) 56,6 56,6
   — mellanstadieutbildning 57,2 59,0 59,1 59,21) 59,31) 59,4 59,5
   — utbildning på högre nivå 58,4 60,2 60,3 60,41) 60,61) 60,7 60,9
Andel 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, %2)              
— män 76 84 841) 87 861) 86 87
— kvinnor 72 78 781) 79 801) 80 82
Andel som röker dagligen, %              
— män (25—64 år.) 28,3 23,3 24,1 23,4 21,0 20 19
— kvinnor (25—64 år) 19,9 16,5 15,3 14,9 14,5 13 12
— pojkar (årskurs 8—9) 25 17 17 17 151) 14 13
— flickor (årskurs 8—9) 22 14 14 14 131) 12 11
Den totala alkoholkonsumtionen, l/pers. 8,8 10,2 10,0 10,1 9,6 9,6 9,6
Andel överviktiga (BMI 25 eller högre) av 25—64-åringar., %              
— män 58,4 65,5 62,7 65,0 63,3 62 62
— kvinnor 41,2 46,8 48,3 48,3 47,9 46 45
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.)              
— män 1 170 950 921 8681) 875 852 829
— kvinnor 368 341 291 2551) 2771) 269 262
Andel3) låginkomsttagare, %              
— befolkningen som helhet 10,5 13,2 13,7 13,2 13,21) 13,3 13,3
— barn 8,8 11,5 11,8 11,1 11,11) 11,2 11,2
Mottagare av allmänt bostadsbidrag (hushåll), antal 170 352 161 842 164 154 167 364 180 665 190 000 189 000
Mottagare av unkomststöd, antal              
— hushåll 271 686 238 755 240 257 239 212 240 2001) 250 000 250 000
— personer 454 353 377 688 375 152 371 898 372 3101) 388 000 388 000
— 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid i andel av befolkningen, % 2,4 2,1 2,2 2,2 2,21) 1,8 ..
  — män 2,7 2,4 2,5 2,5 2,51) 2,2 ..
  — kvinnor 2,0 1,7 1,8 1,8 1,81) 1,6 ..
Ginikoefficient (disponibla inkomster)4), % 24,9 25,5 25,9 25,9 26,01) 26,1 26,1
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % 4,3 5,1 4,8 4,7 4,71) 4,7 4,7
— 18—24-åriga pojkar 5,4 6,5 6,0 5,8 5,81) 5,8 5,8
— 18—24-åriga flickor 3,1 3,6 3,6 3,6 3,61) 3,6 3,6
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % 80,6 81,8 82,8 83,2 83,15) 83,3 83,5
Uppföljningen av befolkningens hälsotillstånd genomförs inom primärvården (% av målvärdet) .. .. 33 .. 32 40 40
Tillgång till vård              
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån. 66 000 3 748 1 245 751 938 1 000 1 000
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) .. 66 72 77 81 80 80
— mun- och tandvård: antal som väntat längre än 6 månader .. 7 600 12 100 14 000 7 205 7 200 7 200
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som väntat längre än 3 månader .. 84 136 73 64 50 50
Antalet patientskador som ersatts av patientskadenämnden .. 2 359 2 204 2 214 2 073 2 100 2 100
Infektioner i anslutning till hälso- och sjukvård6)              
— fall/år av smitta från resistenta mikrober (MRSA blod/likvor) .. 30 28 42 30 30 30
— fall/år av antibiotikaassocierade diarré (Clostridium diff.) .. 5 700 4 813 5 382 5 256 5 200 5 200
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, %              
— regelbunden hemvård 11,8 11,3 11,8 12,2 11,9 13,1 13,6
  — män 8,7 8,4 8,9 9,3 8,9 10,2 10,7
  — kvinnor 13,2 12,8 13,4 13,9 13,5 15,0 15,6
— serviceboende med heldygnsomsorg 1,7 5,1 5,6 5,9 6,31) 6,7 7,1
  — män 1,1 3,3 3,7 3,9 4,21) 4,5 4,8
  — kvinnor 2,0 6,0 6,7 7,1 7,71) 8,2 8,8
— ålderdomshem och hälsocentralernas bäddavdelningar 8,4 5,4 4,7 4,4 3,91) 3,4 2,9
  — män 5,6 3,8 3,3 3,1 2,81) 2,4 2,1
  — kvinnor 9,6 6,3 5,5 5,1 4,51) 3,9 3,3
— stöd för närståendevård 3,0 4,1 4,2 4,4 4,5 4,7 4,9
Serviceboende för gravt handikappade, inv./år 1 894 4 008 4 310 4 630 4 844 4 984 4 991
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % .. 6,8 6,0 6,5 6,3 6 6
Bristen på andra viktiga grupper av yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården än läkare, % .. .. 3,6 .. 3,2 3,2 3,2
Personal reserverad för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer              
— läkare på mödravårdrådgivningsbyråer .. 55 .. 62 641) 66 66
— läkare på barnrådgivningar .. 13 .. 20 251) 28 30
— skolläkare .. 4 .. 6 81) 10 12
— hälsovårdare på mödravårdrådgivningsbyråer .. 52 .. 59 601) 62 62
— hälsovårdare på barnrådgivningar .. 29 .. 34 381) 40 42
— skolhälsovårdare .. 60 .. 75 781) 80 82
Omfattande hälsoundersökningar genomförs (% av hälsocentralerna)              
— inom mödrarådgivningen .. 50 .. 87 881) 89 90
— inom barnrådgivningen .. 47 .. 84 861) 86 88
— inom skolhälsovården .. 49 .. 75 771) 79 81
Arbetslösa längre än ett år, antal 86 800 41 300 54 000 57 200 61 200 71 800 77 500
— män 47 500 23 800 32 900 34 100 36 000 42 600 46 000
— kvinnor 39 300 17 500 21 100 23 100 25 100 29 200 31 500
0—17-åringar placerade utom hemmet, % 0,9 1,3 1,3 1,4 1,41) 1,5 1,5
— pojkar 1,0 1,3 1,4 1,4 1,51) 1,5 1,5
— flickor 0,9 1,2 1,3 1,3 1,41) 1,4 1,5
Bostadslösa 10 000 8 150 7 880 7 570 7 850 8 090 8 170
— män 8 250 6 560 6 490 5 990 5 950 6 000 6 070
— kvinnor 1 750 1 590 1 390 1 580 1 890 2 090 2 100
Antal brott mot liv och hälsa som kommit till polisens kännedom 37 554 35 569 35 563 42 571 40 460 39 000 38 000
Andel personer med invandrarbakgrund av social- och hälsovårdspersonalen, % 1,9 2,9 3,6 3,7 3,8 3,9 4,0

1) Uppskattning

2) Kolumnen för år 2000 innehåller 2001 års uppgifter.

3) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna ligger under 60% av medianinkomsten per konsumtionsenhet för samtliga hushåll.

4) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta dall disponibel inkomst). Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.

5) Förhandsuppgift

6) Indikatorn ersätts senare med en som bättre beskriver patientsäkerheten.

För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet

Livsmiljöns tillstånd påverkar människors hälsa och välmående. Sämre naturförhållanden, upprepade naturkatastrofer och tillståndet i ekosystemet totalt sett minskar möjligheterna till välmående. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.

En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, de ekonomiska störningarna, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. Den ökande ojämlikheten och bostadsområdenas differentiering leder också till säkerhetsrisker.

Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbete och beredskap av myndigheterna.

Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att

  • — att stärka miljöns livsduglighet
  • — att garantera samhällets funktion i specialsituationer.

En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal

  2000
utfall
2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
               
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda 2 256 2 595 2 572 2 453 2 4281) 2 404 2 380
— män .. 1 750 1 649 1 610 1 5941) 1 578 1 562
— kvinnor .. 845 923 843 8351) 826 818
Epidemier som sprids via vatten              
— antalet epidemier 7 4 2 5 2 5 5
— antalet insjuknade 6 428 213 38 70 53 100 100
Halterna av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) 15,3 .. 81) 81) 5,6 5,8 5,5
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad .. 24,1 29,6 22,4 26,4 - -
Arbetspensionsfonder/BNP, % 50,2 72,5 77,7 72,2 77,7 79,2 79,3

1) Uppskattning

Vissa förmåners utveckling (euro/mån.)

  2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 20141)
                 
Barnbidrag                
— 1:a barnet 100 100 100 100 100 104 104 104
— 2:a barnet 111 111 111 111 111 115 115 115
— 3:a barnet 131 131 141 141 142 147 147 147
— förhöjning för ensamförsörjare 37 47 47 47 47 49 49 49
Stöd för hemvård av barn                
— vårdpenning 294 294 314 314 316 327 337 342
— följande barn under 3 år 94 94 94 94 94 98 101 102
— övriga barn under skolåldern 60 60 60 60 61 63 65 66
— vårdtillägg 168 168 168 168 169 175 180 183
Stöd för privata vård av barn                
— vårdpenning 137 137 160 160 161 167 171 174
— vårdtillägg 135 135 135 135 135 140 144 146
Partiellt vårdpenning 70 70 70 90 90 94 96 98
Föräldrapenning                
— minimum 380 380 551 551 553 574 594 603
— i genomsnitt, män 1 620 1 747 1 858 1 936 1 997 2 035 2 097 2 181
— i genomsnitt, kvinnor 1 170 1 241 1 342 1 398 1 427 1 467 1 513 1 563
Sjukdagpenning                
— minimum (efter 55 dagar) 380 380 551 551 553 574 594 603
— i genomsnitt, män 1 228 1 277 1 368 1 429 1 421 1 461 1 508 1 550
— i genomsnitt, kvinnor 1 075 1 110 1 184 1 235 1 249 1 292 1 333 1 370
Arbetsmarknadsstöd 514 527 551 551 553 674 698 708
Grundpenning för arbetslösa 514 527 551 551 553 674 698 708
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa                
— i genomsnitt, män 1 201 1 234 1 326 1 401 1 409 1 514 1 565 ..
— i genomsnitt, kvinnor 922 945 1 017 1 071 1 082 1 159 1 184 ..
Folkpension, ensamstående 525 558 584 584 586 609 630 639
Garantipension         688 714 739 749
Ålderspension (egenpension i genomsnitt)                
— män 1 507 1 557 1 659 1 687 1 728 1 809 .. ..
— kvinnor 971 1 000 1 071 1 097 1 133 1 195 .. ..
Sjukpension (egenpension i genomsnitt)                
— män 1 117 1 077 1 117 1 119 1 121 1 149 .. ..
— kvinnor 934 891 927 929 934 962 .. ..
Ålderspensioner som börjat löpa (egenpension i genomsnitt)                
— män 1 814 1 793 1 922 1 974 1 947 2 025 .. ..
— kvinnor 1 250 1 199 1 326 1 365 1 370 1 441 .. ..
Sjukpensioner som börjat löpa (egenpension i genomsnitt)                
— män 1 044 1 018 1 090 1 126 1 174 1 192 .. ..
— kvinnor 841 809 842 884 907 943 .. ..
Utkomststöd, grunddel, ensamstående 390 399 417 417 419 461 477 ..

1) De slutliga eurobeloppen för 2014 fastställs 14.10.2013.

Produktivitet och resultat

Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde genomförs effektivitets- och resultatprogrammet med hjälp av verkligt produktivitetshöjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. De nämnda åtgärderna för att öka produktivitet och resultat omfattar alla ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet. Inom förvaltningsområdet genomförs i form av effektivitets- och resultatprojekt ett informationssystemsprojekt inom den rättsmedicinska verksamheten och ett projekt som gäller tillsyn, ordnande och finansiering av hälso- och sjukvård för fångar. Förvaltningsområdet har utgående från en kärnfunktionsanalys tillsatt 25 projekt som främjar effektiviteten och produktiviteten. Genomförandet av dessa pågår. Överföringen av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdets verksamhet till Kuopio genomförs stegvis senast 2018.

Förvaltningsområdets anslag 2012—2014

    År 2012
bokslut
1000 €
År 2013
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2014
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2013—2014
    1000 € %
 
01. Förvaltning 82 340 85 947 91 454 5 507 6
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 40 262 41 190 40 903 -287 -1
02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) 2 365 2 243 2 244 1 0
03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) 5 237 4 534 4 537 3 0
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) 301 600 600 0
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 548 548 548 0
21. Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 26 100 1 070 970 970
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) 10 470 11 800 16 330 4 530 38
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 18 598 20 900 20 900 0
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) 4 532 4 032 4 322 290 7
02. Tillsyn 44 246 41 376 43 902 2 526 6
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 13 960 13 872 16 372 2 500 18
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) 14 743 12 120 11 736 -384 -3
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) 4 147 3 584 5 494 1 910 53
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) 9 896 10 300 10 300 0
(66.) Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år) 1 500 1 500 -1 500 -100
03. Forskning och utveckling 117 645 117 488 112 891 -4 597 -4
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 69 796 70 198 68 319 -1 879 -3
50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) 37 369 37 964 36 842 -1 122 -3
63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) 10 480 9 326 7 730 -1 596 -17
10. Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster 2 476 454 2 548 938 2 614 900 65 962 3
50. Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) 11 500 11 800 11 800 0
51. Barnbidrag (förslagsanslag) 1 481 500 1 483 300 1 483 100 -200 0
52. Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) 2 379 2 500 2 900 400 16
53. Militärunderstöd (förslagsanslag) 20 700 20 250 19 200 -1 050 -5
54. Bostadsbidrag (förslagsanslag) 603 900 655 800 714 100 58 300 9
55. Underhållsstöd (förslagsanslag) 172 380 180 900 185 800 4 900 3
56. Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) 30 396 34 966 38 300 3 334 10
60. Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet och servicefonden som betalas till Folkpensionsanstalten (förslagsanslag) 153 700 159 422 159 700 278 0
20. Utkomstskydd för arbetslösa 2 265 149 2 653 236 2 705 026 51 790 2
31. Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) 13 238 26 486 26 486 0
50. Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) 850 000 1 104 600 962 850 -141 750 -13
51. Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) 167 000 175 350 234 680 59 330 34
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) 1 143 680 1 253 000 1 373 700 120 700 10
55. Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) 43 000 43 000 55 160 12 160 28
56. Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) 48 232 50 800 52 150 1 350 3
30. Sjukförsäkring 1 323 951 1 243 000 1 295 872 52 872 4
28. Omkostnader för en nationell kontaktpunkt och tjänsteutbudsorganet (reservationsanslag 2 år) 1 272 1 272 0
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) 1 323 951 1 243 000 1 294 600 51 600 4
40. Pensioner 4 279 873 4 460 508 4 539 700 79 192 2
50. Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) 54 100 58 358 62 000 3 642 6
51. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 564 900 580 000 608 000 28 000 5
52. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) 29 100 70 000 100 000 30 000 43
53. Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) 1 246 2 389 3 000 611 26
54. Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) 15 020 15 761 17 200 1 439 9
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) 3 615 506 3 734 000 3 749 500 15 500 0
50. Stöd till veteranerna 302 338 301 356 273 334 -28 022 -9
30. Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) 1 605 1 550 1 450 -100 -6
50. Fronttillägg (förslagsanslag) 42 031 38 500 31 300 -7 200 -19
51. Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) 156 219 149 833 135 121 -14 712 -10
52. Statlig ersättning för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar (reservationsanslag 2 år) 65 207 68 207 66 207 -2 000 -3
53. Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) 3 100 3 100 3 100 0
54. Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) 80 70 60 -10 -14
55. Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) 3 500 3 500 3 500 0
56. Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 30 588 30 588 23 988 -6 600 -22
57. Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 8 6 008 8 608 2 600 43
60. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård 529 129 555 267 540 381 -14 886 -3
30. Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) 200 500 500 0
31. Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) 17 500 17 900 11 500 -6 400 -36
32. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) 36 000 31 000 30 000 -1 000 -3
33. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) 105 998 110 240 110 440 200 0
34. Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) 7 716 10 500 13 200 2 700 26
35. Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) 308 855 345 350 332 150 -13 200 -4
36. Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) 600 480 480 0
(37.) Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt (reservationsanslag 3 år) 20 000 0
(38.) Statsunderstöd till kommunerna för verkställigheten av den s.k. äldreomsorgslagen (reservationsanslag 2 år) 5 757 -5 757 -100
(39.) Understöd till kommunerna för projekt gällande inomhusluften och fuktskador i social- och hälsovårdens byggnader (reservationsanslag 3 år) 0
40. Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) 22 460 23 740 32 811 9 071 38
63. Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) 3 500 3 500 3 000 -500 -14
64. Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) 6 300 6 300 6 300 0
70. Främjande av hälsa och funktionsförmåga 61 217 61 307 59 320 -1 987 -3
01. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) 27 720 27 675 27 738 63 0
20. Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) 22 890 24 390 22 890 -1 500 -6
21. Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) 1 000 930 930 0
22. Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) 660 660 660 0
50. Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) 5 100 3 780 3 130 -650 -17
51. Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) 2 900 2 900 2 900 0
52. Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) 947 972 1 072 100 10
80. Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare 225 713 223 740 225 040 1 300 1
40. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 206 673 205 000 206 000 1 000 0
41. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) 2 600 2 600 1 700 -900 -35
42. Statlig ersättning för kostnaderna för försöket med vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) 300 300 300 0
50. Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) 16 140 16 140 17 040 900 6
90. Understöd från Penningautomatföreningen 282 180 301 000 308 000 7 000 2
50. Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) 282 180 301 000 308 000 7 000 2
Sammanlagt 11 990 235 12 593 163 12 809 820 216 657 2
  Det totala antalet anställda (årsv.)1) 3 646 3 634 3 658    

1) Antalet årsverken innehåller inte den andel som gäller Arbetshälsoinstitutet. År 2014 uppgår den avgiftsbelagda verksamhetens andel till 1 596 årsverken och den samfinansierade verksamhetens andel till 371 årsverken.