Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2014

30. SjukförsäkringPDF-versio

Förklaring:Sjukförsäkringen kompletterar den offentliga hälso- och sjukvården genom att ersätta en del av befolkningens öppenvårdskostnader för läkemedel och resor samt genom att trygga möjligheterna att skaffa hälso- och sjukvårdsservice inom den privata sektorn till rimliga kostnader. Vidare garanterar sjukförsäkringen medborgarna en tillräcklig utkomst genom att utjämna det inkomstbortfall som kortvarig sjukdom och föräldraledighet ger upphov till.

Finansieringen av sjukförsäkringen har uppdelats i en sjukvårdsförsäkring och en arbetsinkomstförsäkring.

Från sjukvårdsförsäkringen ersätts en del av den öppna vårdens läkemedelskostnader, resekostnaderna, studenternas primärvård samt kostnaderna för den rehabilitering som ordnas av Folkpensionsanstalten. Från sjukvårdsförsäkringen ersätts även en del av den privata hälso- och sjukvårdens läkar- och tandläkararvoden samt en del av de undersökningar och den vård som föreskrivits av läkare.

Från arbetsinkomstförsäkringen ersätts sjukdagpenning, rehabiliteringspenning och specialvårdspenning samt moderskaps-, faderskaps-, föräldra- och särskild moderskapspenning. Dessutom ersätts från arbetsinkomstförsäkringen en del av kostnaderna för den företagshälsovård som ordnas av arbetsgivare och företagare samt för semestrar som intjänas under föräldraledighetsperioden.

Verksamhetens omfattning 2011—2014

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
uppskattning
         
Dagpenningar        
Mottagare av sjukdagpenningar 320 668 322 227 319 000 318 000
Mottagare av föräldradagpenningar 161 653 162 305 162 000 162 900
Genomsnittlig sjukdagpenning, €/dag 53,82 54,78 56,53 58,11
Genomsnittlig föräldrapenning, €/dag 62,81 60,67 62,66 65,38
Sjukdag- och föräldradagpenningens miniminivå (€/dag) 22,13 fr.o.m. 1.3.2011 22,13 22,96 23,77 23,99
         
Läkemedel        
Förskrivna läkemedel, självrisk (1 000 st.) 29 600 30 300 30 900 31 600
Sjukförsäkringens andel av grundersättningen för läkemedel (%) 42,0 42,0 35,01) 35,0
Gränsen för tilläggsersättning för läkemedel (€) 675,39 700,92 670,00 610,00
Antal personer som fått tilläggsersättning 130 532 129 031 172 000 177 000
Sjukvårdsersättningar        
År 2012 ersatte sjukförsäkringen 22,1 % av kostnaderna för läkararvoden, 33,3 % av kostnaderna för tandläkararvoden, 28,4 % av kostnaderna för undersökningar och vård och 90,8 % av resekostnaderna.        

1) fr.o.m. 1.2.2013

28. Omkostnader för en nationell kontaktpunkt och tjänsteutbudsorganet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 272 000 euro.

Anslaget får användas

1) för omkostnader för en nationell kontaktpunkt som placeras vid Folkpensionsanstalten

2) för ersättning av utgifter som föranleds av grundandet av tjänsteutbudsorganet och dess verksamhet samt för avlöning av personal motsvarande högst fyra årsverken vid det tjänsteutbudsorgan som ska grundas i anslutning till social- och hälsovårdsministeriet.

Förklaring:Finland har förbundit sig att som en del av Europeiska unionen uppfylla kraven i patientrörlighetsdirektivet (2011/24/EU). Vid Folkpensionsanstalten placeras en sådan nationell kontaktpunkt, som förutsätts enligt artikel 6 i patientrörlighetsdirektivet och vars uppgifter är att sammanställa, producera och distribuera information om utnyttjandet av hälsovårdstjänster och ersättning av kostnader som det föranleder i Finland och i andra EU-stater. Informationsinnehållet för informationsportalen, som är kontaktpunktens huvudsakliga informationskanal, produceras av flera nationella myndigheter och andra aktörer som sköter myndighetsuppgifter. Arbetet vid kontaktpunkten inleds redan 2013 för att den ska vara i drift vid den tidpunkt då lagen träder i kraft den 1 januari 2014.

Genomförandet av patientrörlighetsdirektivet förutsätter även att det nya tjänsteutbudsorganet grundas hösten 2013 för att det ska vara i drift då lagen träder i kraft. Direktivet förpliktar att ersätta endast sådan utomlands given vård, som ersätts i patientens hemland, dvs. som omfattas av hälso- och sjukvårdssystemet i staten i fråga. Tjänsteutbudet inom hälso- och sjukvården i Finland har för närvarande inte fastställts i detalj. Det organ som ska grundas för att fastställa tjänsteutbudet har till uppgift att fastställa innehållet i och tillämpningsprinciperna för hälso- och sjukvården i Finland och att uppdatera dessa regelbundet. Dessutom anger organet den vård och de patientgrupper i fråga om vilka tjänsteutbudet ska fastställas närmare och utför detta. Organet bedömer och anger sådan vård som är ineffektiv och föga kostnadseffektiv och som inte hör till tjänsteutbudet. När det gäller nya vårdmetoder bedömer organet om metoden har godkänts för allmänt bruk och således ska ingå i tjänsteutbudet. Organet kan även fastställa att någon vårdform eller -metod som tidigare har hört till det nationella tjänsteutbudet inte ska ingå i det om det inte längre finns grunder för användning av den.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Grundande och upprätthållande av det tjänsteutbudsorgan som implementeringen av patientrörlighetsdirektivet förutsätter 572
Grundande och upprätthållande av en nationell kontaktpunkt som implementeringen av patientrörlighetsdirektivet förutsätter 700
Sammanlagt 1 272

2014 budget 1 272 000
2013 I tilläggsb. 267 000

60. Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 294 600 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statens andelar enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) samt lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005)

2) till betalning av statens andel enligt lagen om ersättning av statens medel för vissa kostnader för lantbruksföretagares företagshälsovård (859/1984)

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård.

Folkpensionsanstalten får använda högst 82 400 000 euro till finansiering av behovsprövad individuell rehabilitering enligt lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner och högst 12 100 000 euro till finansiering enligt samma lag av individuella rehabiliteringsprojekt, förebyggande av sjukdomar samt forsknings- och utvecklingsprojekt som avser rehabilitering, förebyggande av sjukdomar och sjukförsäkringen.

Då det gäller den behovsprövade rehabiliteringen baserar sig dimensioneringen av anslaget i fråga om den individuella rehabiliteringen på prestationsprincipen.

Förklaring:Sjukförsäkringen är uppdelad i en sjukvårdsförsäkring och en arbetsinkomstförsäkring. Av utgifterna för sjukvårdsförsäkringen finansierar staten de sjukvårdsersättningar som betalas till EU-länder, kostnader som föranleds kommunerna av sjukvård för utomlands bosatta personer och en del av Folkpensionsanstaltens omkostnader. I övrigt deltar de försäkrade och staten i finansieringen av sjukvårdsförsäkringens utgifter med lika stora delar.

Arbetsinkomstförsäkringen finansieras av arbetsgivarna, löntagarna, företagarna samt staten. Av utgifterna för arbetsinkomstförsäkringen finansierar staten den sjukdagpenning, föräldradagpenning och rehabiliteringspenning som betalas till minimibelopp. Dessutom finansierar staten 0,1 % av utgifterna för föräldradagpenningar samt en del av utgifterna för företagarnas och lantbruksföretagarnas företagshälsovård. Staten ska också trygga sjukförsäkringsfondens likviditet.

Den behovsprövade rehabilitering som Folkpensionsanstalten ordnar fördelar sig på individuell rehabilitering, individuella rehabiliteringsprojekt, förebyggande av sjukdomar samt forsknings- och utvecklingsprojekt som avser rehabilitering, förebyggande av sjukdomar och sjukförsäkringen.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i en lag om temporär ändring av 13 kap. 11 § i sjukförsäkringslagen så, att försöket med en modell för hur studerandehälsovården för yrkeshögskolestuderande ska organiseras fortsätter. För ändamålet reserveras ett anslag på 200 000 euro för 2014.

För finansiering av sjukvårdsförsäkringen uppbärs år 2014 hos samtliga försäkrade en sjukvårdspremie på 1,33 %. När premien uppbärs på basis av pensions- och förmånsinkomster är procentsatsen dock 1,50 %. För finansiering av arbetsinkomstförsäkringen tas en premie ut hos löntagare och företagare för sjukförsäkringens dagpenning till ett belopp av 0,85 % för löntagare och 0,98 % för företagare, medan en sjukförsäkringsavgift på 2,15 % tas ut hos arbetsgivare.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av sjukförsäkringslagen så, att perioden för partiell sjukdagpenning förlängs och kriterierna för yrkesinriktad rehabilitering lindras med avseende på hotet om arbetsoförmåga. Reformerna ökar statens utgifter med 2 400 000 euro när det gäller rehabiliteringspenningarnas och rehabiliteringskostnadernas minimibelopp och med ca 100 000 euro när det gäller förlängningen av perioden för partiell sjukdagpenning.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av 5 kap. 8 och 9 § i sjukförsäkringslagen så att den årliga självriskandelen för läkemedel sänks. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 15 800 000 euro.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om gränsöverskridande hälso- och sjukvård. I propositionen föreslås att staten betalar ersättning till kommunerna för de hälso- och sjukvårdskostnader för personer som saknar hemkommun och för vilka Finland med stöd av EU-lagstiftningen ansvarar. Utgifterna för kommunal hälso- och sjukvård för personer som saknar hemkommun beräknas uppgå till ca 11 000 000 euro på årsnivå. Överföringen av kostnadsansvaret på staten är ur statens synvinkel en kostnadsneutral lösning eftersom motsvarande summa minskas från statsandelarna för kommernas basservice.

Enligt det lagförslag som gäller gränsöverskridande hälso- och sjukvård genom vilket EU:s patientrörlighetsdirektiv genomförs ska kostnaderna för hälso- och sjukvård som getts i en annan EU- eller EES-stat eller i Schweiz ersättas i enlighet med sjukförsäkringslagen. Lagändringen ökar statens utgifter med ca 7 000 000 euro.

Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.51 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 3 600 000 euro för genomförandet av det s.k. direktivet om kombinerade tillstånd, varav 200 000 euro föranleds av ökningen av statens andel av sjukvårdsersättningarna och 3 400 000 euro av betalning av ersättningar för offentlig hälso- och sjukvård som finansieras helt av staten.

Den kostnadsökning som föranleds av ändringar i förteckningen över läkemedel som berättigar till specialersättning uppgår till högst 8 400 000 euro på årsnivå.

Med beaktande av regeringens propositioner är utgifterna och statsandelarna för sjukförsäkringen år 2014 uppskattningsvis följande (mn euro)

   
Utgifter  
Arbetsinkomstförsäkring  
Sjukdagpenningar 893
Föräldradagpenningar 1 206
Dagtraktamenten för OFLA 7
Rehabiliteringspenningar 90
Företagshälsovård 331
Omkostnader 74
Företagarnas tilläggsdagar 7
Fondens andel på 8 % 10
Sammanlagt 2 618
   
Sjukvårdsförsäkring  
Läkemedelsersättningar 1 318
Resor 318
Sjukvårdsersättningar som betalas till EU-länder 56
Läkararvoden 77
Tandläkararvoden 132
Övriga ersättningar för sjukvård 96
Rehabiliteringsservice 320
Omkostnader 138
Fondens andel på 8 % 8
Sammanlagt 2 463
Utgifter sammanlagt 5 081
   
Inkomster  
Intäkter av arbetsinkomstförsäkringen  
De försäkrades premier 731
Arbetsgivarnas avgifter 1 738
Företagarnas tilläggsdagar 7
Statlig medfinansiering 143
Överskott/underskott år 2013 0
Sammanlagt 2 619
   
Intäkter av sjukvårdsförsäkringen  
Löntagarnas och företagarnas avgifter 872
Förmånstagarnas premier 384
Statlig medfinansiering 1 152
Överskott/underskott år 2013 21
Sammanlagt 2 429
Inkomster sammanlagt 5 048
   
Statens andelar sammanlagt 1 295
Arbetsinkomstförsäkring  
Föräldrapenningar 1
Minimidagpenningar 139
Andel av företagares och lantbruksföretagares företagshälsovård 3
Sjukvårdsförsäkring  
Andel av sjukvården 1 038
Andel av omkostnaderna 66
Sjukvårdsersättningar som betalas till EU-länder 48

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förlängning av perioden för partiell sjukdagpenning (arbetsgruppen för partiell arbetsförhet) 100
Lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård, ersättningar av statsmedel för hälso- och sjukvård för personer som saknar hemkommun 11 000
Lag om gränsöverskridande hälso- och sjukvård (genomförande av det s.k. patientrörlighetsdirektivet) 1.1.2014 7 000
Lindring av kriterierna för yrkesinriktad rehabilitering (arbetsgruppen för partiell arbetsförhet) 2 400
Sänkning av gränsen för tilläggsersättning för läkemedel 1.1.2014 15 800
Ändring av förordningen om läkemedelstaxa 1.1.2014 -15 800
Ändring av utlänningslagen (det s.k. direktivet om kombinerade tillstånd) 1.1.2014 3 600
Ändring i behovskalkylen 27 500
Sammanlagt 51 600

2014 budget 1 294 600 000
2013 budget 1 243 000 000
2012 bokslut 1 323 951 073