Statsbudgeten 2014
20. Utkomstskydd för arbetslösa
Förklaring:Utkomsten för arbetslösa tryggas genom arbetslöshetsdagpenningen, som betalas enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa, och arbetsmarknadsstödet. Arbetslöshetsdagpenningen betalas antingen som grunddagpenning eller som inkomstrelaterad dagpenning. En arbetslös måste uppfylla arbetsvillkoret för att få dagpenning. Även en arbetslös som flyttar från Finland till ett annat EU- eller EES-land för att söka arbete kan få arbetslöshetsdagpenning för tre månader. Arbetsmarknadsstödet tryggar utkomsten för de arbetslösa bosatta i Finland som på grund av att de inte uppfyller arbetsvillkoret inte är berättigade till dagpenning eller vilkas rätt till dagpenning har upphört.
Syftet med utkomstskyddet för arbetslösa är att garantera alla arbetslösa en skälig utkomst. Skälig utkomst definieras som en minimiutkomst och i relation till tidigare inkomster.
Arbetslöshetsförmån betalas utöver under arbetslöshetstiden ut också under tiden för sysselsättningsfrämjande service. I sådana fall betalas till den arbetssökande den arbetslöshetsförmån som han skulle ha rätt till som arbetslös. För att sporra arbetslösa arbetssökande till att själva vara aktiva betalas en högre ersättning ut under utbildning och andra aktiveringsåtgärder än under arbetslöshetstiden. Under tiden för sysselsättningsfrämjande åtgärder betalas dessutom kostnadsersättning.
Utkomstskyddet för arbetslösa utvecklas så att det stöder aktiva alternativ och en förlängning av den yrkesverksamma tiden. Arbetslösa, uppsagda och permitterade uppmuntras att delta i utbildning eller andra sysselsättningsfrämjande åtgärder för att deras möjligheter att snabbt hitta ett nytt arbete ska förbättras. Nivåerna på förtjänstdelen minskas till två genom att den förhöjda förtjänstdelen slopas. Under tiden för sysselsättningsfrämjande åtgärder betalas en förtjänstdel som är lika stor som omställningsskyddet.
Invandrare har rätt till arbetsmarknadsstöd i form av integrationsstöd för invandrare under förutsättning att de har en gällande integrationsplan. Målet för arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte är att bevara eller återställa personens arbetsförmåga. För personer som har varit arbetslösa under en längre tid och som erhåller arbetsmarknadsstöd eller utkomststöd ordnar kommunen arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för att främja sysselsättningen.
För att möta förändringarna i arbetslivet ska yrkesskickligheten bevaras och vid behov kunna kompletteras så att den passar för nya uppgifter. Syftet med vuxenutbildningsstöd som betalas till personer i arbetslivet är att främja sådant kunnande som personer i arbetslivet behöver inom arbetslivet samt ett livslångt lärande, vilket samtidigt förebygger arbetslöshet.
För att den åldrande arbetskraften ska hållas kvar i arbetslivet har åldersgränsen för rätten till tilläggsdagar höjts till 60 år för personer födda 1955 eller senare. Åldersgränsen höjs ytterligare till 61 år för personer födda 1957 eller senare.
Alterneringsersättning betalas till en arbetstagare som blir alterneringsledig för den tid som arbetsgivaren avlönar en arbetslös.
Verksamhetens omfattning 2011—2014
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 uppskattning |
|
Arbetslöshetsgrad (%) | 7,8 | 7,7 | 8,3 | 8,2 |
Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte | ||||
Antal personer som deltar i verksamheten i genomsnitt per år | 11 800 | 17 000 | 19 000 | 21 000 |
Genomsnittligt antal verksamhetsdagar per år/deltagare | 105 | 115 | 120 | 125 |
Inkomstrelaterad dagpenning | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 127 400 | 126 500 | 136 000 | 136 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 31,4 | 30,8 | 34,8 | 34,0 |
— under arbetslöshetstiden | 27,2 | 27,3 | 30,8 | 30,1 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 4,2 | 3,7 | 4,0 | 3,9 |
Genomsnittlig dagpenning, €/dag | 60,8 | 64,3 | 65,7 | 66,3 |
Grunddagpenning | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 29 300 | 25 400 | 28 000 | 27 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 7,8 | 6,7 | 7,7 | 7,7 |
— under arbetslöshetstiden | 6,6 | 5,6 | 6,6 | 6,7 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,0 |
Genomsnittlig dagpenning, €/dag | 27,82 | 32,66 | 33,8 | 34,2 |
Arbetsmarknadsstöd | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 125 900 | 135 800 | 154 000 | 164 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 32,7 | 35,3 | 41,0 | 42,9 |
— under arbetslöshetstiden | 22,8 | 24,6 | 28,7 | 30,6 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 9,8 | 10,7 | 12,3 | 12,3 |
Genomsnittligt arbetsmarknadsstöd, €/dag | 28,95 | 33,97 | 35,1 | 35,5 |
Vuxenutbildningsstöd | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 4 245 | 5 400 | 6 500 | 6 500 |
Utbetalad förmån i genomsnitt (€/mån.) | 1 301 | 1 417 | 1 446 | 1 500 |
Alterneringsersättning | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 6 989 | 8 349 | 7 700 | 7 700 |
Ersättningsdagar inom förtjänstskyddet, mn st. | 1,7 | 1,8 | 1,9 | 1,9 |
Ersättningsdagar inom grundskyddet, mn st. | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 |
Genomsnittlig ersättning inom förtjänstskyddet (€/dag) | 50,9 | 55,8 | 62,0 | 62,0 |
Genomsnittlig ersättning inom grundskyddet (€/dag) | 18,5 | 19,0 | 19,0 | 19,0 |
31. Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 26 486 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (189/2001).
Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen.
Förklaring:Den ersättning som betalas till kommunen är 10,09 euro per dag och deltagare i arbetsverksamheten. Verksamheten omfattar personer som länge varit arbetslösa och som får arbetsmarknadsstöd eller utkomststöd och för vilka kommunen ordnar arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för främjande av sysselsättningen. Antalet deltagare i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte beräknas uppgå till ca 21 000 personer 2014 och antalet verksamhetsdagar till i genomsnitt 125 per deltagare. Statlig ersättning betalas för varje person som deltar i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och för de dagar personen i fråga deltar i den, dock för högst fem dagar i veckan.
2014 budget | 26 486 000 |
2013 budget | 26 486 000 |
2012 bokslut | 13 237 589 |
50. Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 962 850 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av den inkomstrelaterade dagpenningen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) på det sätt som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om arbetslöshetskassor (603/1984) bestäms om statens andel
2) till finansiering av kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) så som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av arbetslöshetskassornas andel av förvaltningskostnaderna enligt lagen om arbetslöshetskassor (603/1984).
Förklaring:Inkomstrelaterad dagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Den inkomstrelaterade dagpenningen finansieras av Arbetslöshetsförsäkringsfonden, arbetslöshetskassorna och staten. Arbetslöshetskassornas andel av löntagarens dagpenningar är i regel 5,5 %, dock så, att Arbetslöshetsförsäkringsfonden helt och hållet finansierar förhöjningsdelarna av förtjänstskyddet och tilläggen för omställningsskyddet. Staten finansierar den del som motsvarar grunddagpenningen och fonden den resterande delen. Staten deltar inte i finansieringen av de dagpenningar som betalas under permitteringstid för s.k. tilläggsdagar och inte heller i finansieringen av barnförhöjningarna. I syfte att trygga Arbetslöshetsförsäkringsfondens finansiering deltog staten undantagsvis 2012 och 2013 i finansieringen av de dagpenningar som betalas under permitteringstid med en andel som motsvarar grunddagpenningen. Av dagpenningen för företagare finansierar staten den del som motsvarar grunddagpenningen och barnförhöjningarna, medan företagarkassorna finansierar den resterande delen. Staten finansierar kostnadsersättningarna under tiden för sysselsättningsfrämjande service.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och vissa lagar som har samband med den från och med den 1 januari 2014. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 48 900 000 euro till följd av att arbetsvillkoret förkortats från 34 veckor till 26 veckor och 2 000 000 euro till följd av höjningen av maximibeloppet av den jämkade arbetslöshetsförmånen från 90 procent till 95 procent. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 1 100 000 euro till följd av att maximibeloppet av den jämkade arbetslöshetsförmånen sänks till 95 % för personer vilkas nuvarande maximibelopp är 100 procent.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 764 850 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 140 000 000 |
Kostnadsersättningar | 50 000 000 |
Statsandel av förvaltningskostnader | 8 000 000 |
Sammanlagt | 962 850 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förkortning av arbetsvillkoret från 34 veckor till 26 veckor | 48 900 |
Höjning av maximibeloppet av den jämkade arbetslöshetsförmånen för personer, vars maximibelopp nu är 90 % | 2 000 |
Statlig medfinansiering av permitteringsdagar | -160 000 |
Sänkning av maximibeloppet av den jämkade arbetslöshetsförmånen för personer, vars maximibelopp nu är 100 % | -1 100 |
Ändring i behovskalkylen | -31 550 |
Sammanlagt | -141 750 |
2014 budget | 962 850 000 |
2013 budget | 1 104 600 000 |
2012 bokslut | 850 000 000 |
51. Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 234 680 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering av grunddagpenning och den därtill anslutna barnförhöjningen i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och till finansiering av de lagstadgade kostnadsersättningarna i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel.
Anslaget får också användas till ersättning av kostnader mellan stater till en annan EU-medlemsstat för de tre första månaderna i situationer där en person inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsförmån enligt den nationella lagstiftningen.
Förklaring:Grunddagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Grunddagpenningen, den därtill anslutna barnförhöjningen, de förhöjningsdelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service och tilläggen för omställningsskyddet finansieras med statsmedel och intäkterna av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie. Staten finansierar kostnadsersättningarna under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Arbetslöshetsförsäkringsfonden finansierar de förhöjningsdelar som betalats under arbetslöshetstiden. De arbetslöshetsförsäkringspremier som uppbärs hos dem som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa redovisas till Folkpensionsanstalten.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.20.50 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 36 100 000 euro för förkortning av arbetsvillkoret från 34 veckor till 26 veckor.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 225 180 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 51 500 000 |
Kostnadsersättningar | 10 000 000 |
Andel av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremier | -52 000 000 |
Sammanlagt | 234 680 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förkortning av arbetsvillkoret från 34 veckor till 26 veckor | 36 100 |
Ändring i behovskalkylen | 23 230 |
Sammanlagt | 59 330 |
2014 budget | 234 680 000 |
2013 budget | 175 350 000 |
2012 bokslut | 167 000 000 |
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 373 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arbetsmarknadsstöd, den därtill anslutna barnförhöjningen och de förhöjningsandelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service med stöd av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och lagen om främjande av integration (1386/2010) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel
2) till finansiering av lagstadgade kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) på det sätt som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av grunddelen av den lönesubvention som med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice betalas till arbetsgivaren för de personer som har fått arbetslöshetsförmån på grund av arbetslöshet i minst 500 dagar eller arbetsmarknadsstöd på grund av arbetslöshet i minst 130 dagar och uppfyller villkoren i 11 kap. 8 § i lagen eller som är under 25 år och har fått arbetsmarknadsstöd på grund av arbetslöshet utan avbrott i minst 65 dagar
4) till betalning av en andel som motsvarar startpengens grunddel till personer som är berättigade till arbetsmarknadsstöd med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna får till betalning av grunddelen av den lönesubvention och startpeng som med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice betalas till arbetsgivaren använda högst 125 000 000 euro. Lönesubventionens och startpengens grunddel budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Kommunerna och staten finansierar vardera hälften av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 500 dagar av den tid de varit arbetslösa. Till övriga delar finansieras arbetsmarknadsstödet helt av staten. Därutöver svarar staten för Folkpensionsanstaltens likviditet beträffande arbetsmarknadsstödet (likviditetsbelopp).
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.20.50 har vid dimensioneringen av anslaget som avdrag beaktats 85 100 000 euro för förkortningen av arbetsvillkoret från 34 veckor till 26 veckor samt 1 500 000 euro för utvidgningen av behovsprövningen i fråga om arbetsmarknadsstödet till att omfatta även de första 180 dagarna. Dessutom har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 950 000 euro för upphävningen av begränsningarna på 500 dagar och 180 dagar som gäller arbetsmarknadsstödets förhöjningsdel samt 500 000 euro för beaktandet av självrisktiden för arbetsmarknadsstödet endast en gång innan arbetsvillkoret uppfylls.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Arbetsmarknadsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 924 200 000 |
— kommunernas finansieringsandel | -238 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 370 000 000 |
— kostnadsersättningar | 76 200 000 |
Integrationsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 25 600 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 72 100 000 |
— kostnadsersättningar | 18 600 000 |
Lönesubventionens och startpengens grunddel; utbetalas av NTM-centralerna | 125 000 000 |
Sammanlagt | 1 373 700 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Beaktande av självrisktiden för arbetsmarknadsstöd endast en gång | 500 |
Förkortning av arbetsvillkoret från 34 veckor till 26 veckor | -85 100 |
Upphävning av begränsningarna på 500 och 180 dagar som gäller arbetsmarknadsstödets förhöjningsdel | 950 |
Utvidgning av behovsprövningen i fråga om arbetsmarknadsstödet till att omfatta även de första 180 dagarna | -1 500 |
Ändring i behovskalkylen | 205 850 |
Sammanlagt | 120 700 |
2014 budget | 1 373 700 000 |
2013 budget | 1 253 000 000 |
2012 bokslut | 1 143 679 941 |
55. Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 55 160 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt lagen om vuxenutbildningsstöd (1276/2000).
Förklaring:Vuxenutbildningsstöd för löntagare består av en grunddel som är lika stor som grunddagpenningen och en förtjänstdel. I vuxenutbildningsstöd för företagare betalas endast grunddelen. Staten finansierar den del som motsvarar grunddagpenningen. Om vuxenutbildningsstödet utbetalas som jämkat, finansierar staten ett belopp som motsvarar grunddelens relativa andel av fullt vuxenutbildningsstöd. Arbetslöshetsförsäkringsfonden finansierar förtjänstdelen och Utbildningsfonden förvaltningskostnaderna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Reform av vuxenutbildningen (ramavtalet) | 400 |
Ändring i behovskalkylen | 11 760 |
Sammanlagt | 12 160 |
2014 budget | 55 160 000 |
2013 I tilläggsb. | 170 000 |
2013 budget | 43 000 000 |
2012 bokslut | 43 000 000 |
56. Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 52 150 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandel till alterneringsersättning i enlighet med lagen om alterneringsledighet (1305/2002) så som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) bestäms om statsandel.
Förklaring:Utgifterna för alterneringsersättningarna finansieras på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsförmåner. Statens andel av de ersättningar som betalas till medlemmarna i en arbetslöshetskassa motsvarar grunddagpenningens andel av den inkomstrelaterade dagpenningens fulla belopp. Alterneringsersättningarna till personer som inte hör till någon arbetslöshetskassa finansieras helt av staten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 1 350 |
Sammanlagt | 1 350 |
2014 budget | 52 150 000 |
2013 budget | 50 800 000 |
2012 bokslut | 48 231 799 |