Statsbudgeten 2014
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 736 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2014. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Målen för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården är att
- — identifiera och förutse risker som anknyter till befolkningens hälsa och välfärd samt servicesystemet och inrikta arbetet utgående från detta
- — särskilt sörja för rättigheterna hos personer som inte själva kan försvara sina rättigheter
- — harmonisera den styrning som tillsynen över social- och hälsovårdsbranschen förutsätter till en helgjuten riksomfattande helhet
- — styra verksamhetsutövarna så att de effektiviserar sin egenkontroll
- — vara aktiva och påverka inom EU och internationellt samarbete.
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården är en tillstånds- och tillsynsmyndighet, vars verksamhetseffekter har en indirekt betydelse för de samhälleliga målen. På de samhälleliga målen inverkar samtidigt statskoncernens verksamhet som helhet betraktat, olika aktörer i samhället i övrigt och den internationella utvecklingen.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig delvis på nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är avgifter för prestationer som gäller tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och riksomfattande tillstånd för social- och hälsovården samt tillstånd för privata serviceproducenter och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Dessutom betalar regionförvaltningsverken till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården en andel av de årsavgifter de tar ut som motsvarar de kostnader som tillsynscentralen föranleds av upprätthållandet av ett register över privata tillhandahållare av service.
Funktionell effektivitet
2012 bokslut | 2013 mål | 2014 mål | |
Produktivitetsindex för arbete | 96,07 | förändring>0 | förändring>0 |
Totalproduktivitetsindex | 98,96 | förändring>0 | förändring>0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Bruttoutgifter | 17 278 | 14 460 | 14 236 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 2 015 | 2 340 | 2 500 |
Nettoutgifter | 15 263 | 12 120 | 11 736 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 628 | ||
— överförts till följande år | 4 108 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 3 606 | 3 300 | 3 850 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 103 | 970 | 1 150 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader, sammanlagt | 2 586 | 2 200 | 2 750 |
— andel av samkostnader, sammanlagt | 1 370 | 1 100 | 1 100 |
Totalkostnader, sammanlagt | 3 956 | 3 300 | 3 850 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -350 | 0 | 0 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 91 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2012 utfall |
2013 prognos |
2014 prognos |
2013/2014 förändrings-% |
|
Beslut om utövning av yrken inom hälso- och sjukvården | 18 760 | 17 000 | 18 800 | 10,6 |
Tillsynsärenden | 1 247 | 1 200 | 1 300 | 8,3 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 1 020 | 900 | 1 000 | 11,1 |
Serviceförmåga | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 uppskattning |
Beslut om rätten att utöva yrke, 90 % av ansökningarna behandlade inom utsatt tid | |||
— finländsk reglerad utbildning, 5 dagar | 5 dagar | förenligt med målet |
förenligt med målet |
— utbildning i EU/EES-länder, 3 eller 4 mån. | 80—85 % behandlades inom 4 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
— utbildning i länder utanför EU/EES, 4 mån. | 80 % behandlades inom 4 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Ärenden som gäller avbrytande av havandeskap, inom 4 arbetsdagar | inom 4 arbetsdagar | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Tillståndsärenden inom den privata hälso- och sjukvården, mediantid för behandling 6 mån. och 70 % av tillståndsärendena behandlas inom 8 mån. | mediantid för behandling 3,5 mån. och medeltal 5,5 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Tillsynsärenden inom hälso- och sjukvården, mediantid för behandling 9 mån. och 80 % av ärendena behandlas inom 20 mån. | mediantid för behandling 6 mån. och 80 % av ärendena behandlades inom knappt 16 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Tillståndsärenden inom den privata socialservicen, mediantid för behandling 7 mån. och 70 % av tillståndsärendena behandlas inom 7 mån. | mediantid 4 mån. och medeltal 4 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Tillsynsärenden inom socialvården, mediantid för behandling 11,5 mån. och 80 % av ärendena behandlas inom 18 mån. | mediantid 5 mån. och genomsnittlig behandlingstid 9 mån. | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Ärenden gällande alkoholtillstånd | |||
— behandling av tillverkningstillstånd, 90 dagar | 132 dagar | förenligt med målet |
förenligt med målet |
— behandling av partihandelstillstånd för alkohol, 90 dagar | 96 dagar | förenligt med målet |
förenligt med målet |
— behandling av tillstånd för industriell användning av alkohol, 30 dagar | 14 dagar | förenligt med målet |
förenligt med målet |
Personal och personalstrukturer utvecklas på ett sådant sätt att produktionen av verkets kärnfunktioner säkras.
Planeringen av nödvändiga utvecklingsåtgärder förutsätter att verkets kärnfunktioner klarläggs och att uppgifter och funktioner av sekundär karaktär gallras bort. Personalens kompetens utvecklas på det sätt som kärnfunktionerna kräver. Personalomsättningen hanteras så att kompetensen hos avgående personal vid behov kan ersättas samtidigt som omsättningen utnyttjas för att skaffa ny kompetens.
Arbetet med att stödja personalens välbefinnande i arbetet fortsätter med tyngdpunkten förlagd till förhandsprognoser. Genom planmässig verksamhet, utnyttjande av flexibiliteten i arbetslivet och tidigt ingripande upprätthålls personalens arbetsförmåga och motivation.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Certifiering av patientdatasystem (överföring från moment 33.01.25) | 70 |
Förnyande av alkoholnäringsregistret (överföring till moment 33.01.21) | 50 |
Lönejusteringar | 35 |
Samordnad upphandling | -12 |
Utförande av certifikattjänster | -500 |
Ändring i behovskalkylen | -72 |
Överföring som hänför sig till verkställigheten av biobankslagen från moment 33.03.04 (1 årsv.) | 70 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -25 |
Sammanlagt | -384 |
2014 budget | 11 736 000 |
2013 budget | 12 120 000 |
2012 bokslut | 14 743 000 |