Statsbudgeten 2014
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 16 372 000 euro.
Av anslaget får högst 1 500 000 euro användas för samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet:
1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare
2) till betalning av statens överföringsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbetet.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2014. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Målet är att det inte ska inträffa några olyckor eller allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används och att arbetstagarnas stråldoser ska hållas under den fastställda gränsen för personlig stråldos.
När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte inträffar några olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små vid normal drift och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets förordning (733/2008). Behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget. Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet ska vara informerad om strålningsnivån i miljön.
Strålsäkerhetscentralens verksamhet baserar sig på effektiv övervakning, upprätthållande av snabb beredskap inför olyckor samt påverkan genom betydande aktörer så att objekt som är avgörande med tanke på strål- och kärnsäkerheten tryggas. Strålsäkerhetscentralen inriktar forskningsverksamhet som är relevant bl.a. för beredskapsverksamheten efter samhällets behov och utarbetade riktlinjer. Genom effektiv riskkommunikation i olika sammanhang tillgodoser Strålsäkerhetscentralen olika aktörers och medborgarnas informationsbehov som anknyter till strål- och kärnsäkerhet. Strålsäkerhetscentralen ordnar effektiv övervakning med hjälp av en flexibel organisation och strävar efter att genom systematisk kompetensförsörjning säkerställa kunnandet i myndighetsverksamheten inom strål- och kärnsäkerhet, särskilt i samband med stora kärnsäkerhetsprojekt och övervakning av strålningen i miljön. Strålsäkerhetscentralen strävar efter att utveckla sin serviceverksamhet som en del av stabiliseringen av den offentliga ekonomin.
Finansieringsstruktur och årsverken
2012 utfall 1 000 € |
årsv. | 2013 ordinarie budget 1 000 € |
årsv. | 2014 proposition 1 000 € |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 13 960 | 118 | 13 872 | 124 | 16 372 | 121 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 24 154 | 222 | 25 833 | 213 | 32 843 | 249 |
Samfinansierad verksamhet | 1 018 | 23 | 1 000 | 25 | 800 | 20 |
Sammanlagt | 39 132 | 363 | 40 705 | 362 | 50 015 | 390 |
Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken resultatområdesvis
2012 bokslut 1 000 € |
årsv. | 2013 mål 1 000 € |
årsv. | 2014 mål 1 000 € |
årsv.1) | |
Kärnenergi | 18 553 | 121 | 18 800 | 121 | 28 122 | 146 |
Strålningsverksamhet | 4 473 | 33 | 4 150 | 31 | 4 126 | 32 |
Beredskapsverksamhet | 1 779 | 12 | 1 700 | 12 | 1 893 | 12 |
Forskning och utveckling | 6 589 | 45 | 7 500 | 51 | 6 262 | 35 |
Tjänster | 4 483 | 25 | 4 500 | 24 | 5 243 | 27 |
Kommunikation | 1 039 | 7 | 1 100 | 7 | 1 214 | 7 |
Miljö | 2 183 | 10 | 2 530 | 10 | 3 155 | 14 |
Gemensamma tjänster2) | - | 42 | - | 41 | - | 45 |
Sammanlagt | 39 099 | 295 | 40 280 | 297 | 50 015 | 318 |
1) Tabellen omfattar inte semestrar och frånvaro. År 2014 uppskattas dessa motsvara 72 årsv.
2) Kostnaderna för gemensamma tjänster har överförts på andra resultatområden.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Bruttoutgifter | 38 967 | 40 705 | 50 015 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 25 510 | 26 833 | 33 643 |
Nettoutgifter | 13 457 | 13 872 | 16 372 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 570 | ||
— överförts till följande år | 3 073 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom övervakningen av kärnsäkerheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 17 008 | 19 073 | 25 129 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 16 947 | 19 073 | 25 129 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 2 663 | 2 440 | 2 814 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 625 | 2 440 | 2 814 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 101 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 149 | 200 | 100 |
— finansiering från EU | 717 | 700 | 600 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 152 | 100 | 100 |
Intäkter sammanlagt | 1 018 | 1 000 | 800 |
Totala kostnader för projekt | 2 320 | 2 000 | 1 600 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -1 302 | -1 000 | -800 |
Självfinansieringsandel, % | 56 | 50 | 50 |
Målet är att personalens kompetens och yrkesskicklighet är av hög klass, att den tid som personalen använder för utbildning uppgår till 3—4 % av den totala arbetstiden och att personalens arbetstillfredsställelse och motivation utvecklas i positiv riktning. Ytterligare ett mål är att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 8,5 per årsverke.
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat sex olika ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är riktade till höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så, att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. I projekten har ingått bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten och leveranser av utrustning, utveckling av metoder för kontroll av utrustningen och framtagande av bestämmelser. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för närområdessamarbetet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förnyande av apparatur för strålningsövervakning och beredskapsverksamhet | 1 200 |
Lönejusteringar | 42 |
Produktivitetsinbesparing | -162 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) (omfördelning till moment 33.01.21) | 30 |
Överföring från moment 33.02.66 | 1 500 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -30 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -50 |
Nivåförändring | -30 |
Sammanlagt | 2 500 |
2014 budget | 16 372 000 |
2013 budget | 13 872 000 |
2012 bokslut | 13 960 000 |