Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              43. Landskapsutvecklingspengar
              62. Utveckling av landsbygden
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2014

50. Regionutveckling och strukturfondspolitikPDF-versio

Förklaring:Regionutvecklingsverksamheten styrs förutom av en lag som gäller utveckling av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten också av de tyngdpunkter för utveckling av regionerna som statsrådet fastställt, de regionstrategier som preciserar utvecklingsmålen och som ministerierna fastställt och de landskapsprogram inklusive genomförandeplaner som landskapsförbunden har berett. Dessa nationella mål stöds av det strukturfondsprogram som ska utarbetas för Fastlandsfinland.

Regionutvecklingsstrategierna inom de olika förvaltningsområdena och inriktningen av anslagen i statsbudgeten stärker på ett verkningsfullt sätt regionpolitikens strategiska roll i beslutsfattandet vid statsrådet och inom de olika förvaltningsområdena.

Finansieringen av regionutvecklingen och genomförandet av åtgärder inom centralförvaltningen följs upp och utvärderas av en tväradministrativ regionutvecklingsdelegation som statsrådet tillsatt. Den största delen av regionutvecklingsåtgärderna kanaliseras via närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). Regionförvaltningsverkens verksamhet är central med tanke på tryggandet av tillgången till och utvecklandet av kommunala tjänster.

Av landskapsprogrammet och dess årliga genomförandeplan framgår regionutvecklingsmålen och åtgärderna för att nå dessa mål. Dessa handlingar knyter samman regionutvecklingsverksamheten inom de olika sektorerna vid NTM-centralerna och regionförvaltningsverken. Landskapsprogramprocessen utvecklas som ett samarbete mellan de ministerier som styr regionförvaltningsmyndigheterna, regionförvaltningsmyndigheterna och landskapsförbunden. De statliga regionförvaltningsmyndigheterna bereder i samarbete med landskapsförbunden förslag till strategiska resultatavtalshandlingar.I de resultatförhandlingar som förs om dessa med centralförvaltningen deltar också landskapsförbunden.

De drastiska förändringar som recessionen medfört i näringslivet och sysselsättningen i vissa regioner åtgärdas med hjälp av den nationella finansiering som reserverats för företagens investerings- och utvecklingsprojekt och för sysselsättningsåtgärder.

Nationell regionutveckling

Det nya programmet Innovativa städer (INKA) som inleds 2014 har som mål att stimulera uppkomsten av internationellt attraktiva innovationskluster i Finland. Tyngdpunkten för programmet ligger på de stora stadsregionerna, som utmanas till att skapa utvecklingsmiljöer och pionjärmarknader för affärsverksamhet som grundar sig på kunnande. Genom programmet stöds synergin mellan de innovationspolitiska nationella och regionrelaterade åtgärderna. Avsikten är att stadsregionerna och staten tillsammans snabbar upp tillkomsten av nya stora projekthelheter, som också har internationell synlighet. Specialprogrammet som grundar sig på lokala åtgärder kompletterar väl andra centrala innovationspolitiska instrument och ersätter delvis kompetenscentrumprogrammet (OSKE) som avlutas 2013.

De nationella särskilda politikprogrammen stadspolitik, landsbygdspolitik och skärgårdspolitik fortgår. Stadspolitiken, skärgårdspolitiken, som grundar sig på lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981), och landsbygdspolitiken styrs genom stadspolitiska, landsbygdspolitiska och skärgårdspolitiska åtgärdsprogram, som grundar sig på de nationella utvecklingsmål för regionerna som statsrådet fastställt. Metropolpolitiken fortgår som en specialåtgärd.

Nätverksbyggande såväl regionalt som nationellt och internationellt har vid sidan av den traditionella regionala eller sektorvisa politiken blivit ett nytt sätt att samarbeta. Nätverksbyggandet syns t.ex. i projekt som överskrider landskapsgränserna och i användningen av resurser.

Strukturfondspolitik

Året 2013 är det sista egentliga året för genomförande av programperioden 2007—2013, då programperiodens sista årsramar fördelas. Det praktiska genomförandet av programmet, de avslutande åtgärderna och säkerställandet av ett fullständigt genomförande fortsätter ända till slutet av 2015. Det allmänna målet med den nationella strukturfondsstrategin för 2007—2013 är att stärka både den nationella och den regionala konkurrenskraften, sysselsättningen och välfärden. Strukturfondsprogrammen genomför målen för Europa 2020-strategin under programperiodens sista år.

För EU:s strukturfonders programperiod 2014—2020 utarbetas en ny programhandling som inbegriper både Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) och Europeiska socialfondens (ESF) åtgärder. Strukturfondsprogrammet för Fastlandsfinland har som mål att skapa ny och mångsidig näringslivsstruktur i regionerna och att främja sysselsättningen, förbättra små och medelstora företags tillväxtmöjligheter, öka andelen förnybar energi och förbättra energieffektiviteten, minska den strukturella arbetslösheten och utveckla arbetslivets kvalitet, nyttiggöra kunnandet och ny kunskap för att stärka konkurrenskraften, säkerställa att det finns kunnig arbetskraft som motsvarar de behov arbetsmarknaden och näringslivet har, stöda livslångt lärande och främja social integration. Genom strukturfondsprogrammet genomförs Europa 2020-strategin och dess nationella program.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet för resultatområdet regionutveckling och strukturfondspolitik i samarbete med koncernens övriga resultatområden preliminärt upp följande mål för samhälleliga verkningar för 2014, härledda ur riktlinjerna för koncernstrategins mål och resultatområdets övriga strategier:

  2010
utfall
2011
uppskattning
2012
uppskattning
2013
mål
2014
mål
           
Regionernas internationella konkurrenskraft förbättras          
— Hela Finland: BNP/invånare (index, EU=100) 113,0 114,0 114,0 114,0 114,0
— Södra Finland: BNP/invånare (index, EU=100) 128,9 128,5 128,0 128,2 127,9
— Västra Finland: BNP/invånare (index, EU=100) 102,0 101,8 102,0 102,3 102,4
— Östra Finland: BNP/invånare (index, EU=100) 86,1 91,4 92,6 93,7 94,2
— Norra Finland: BNP/invånare (index, EU=100) 97,1 101,4 101,8 99,1 99,1
Skillnaderna mellan regionernas utvecklingsnivåer minskar          
— Landskapens BNP/invånare standardavvikelse (indextal) 15,1 13,5 13,1 12,9 12,8
En regionstruktur med många centrum som grundar sig på starka landskap stärker både stadsregionernas och landsbygdens livskraft          
Utarbetade eller uppdaterade byaplaner - - - 2 000 2 150

Strukturfondsprogrammens finansiering har under programperioden 2007—2013, i behövlig utsträckning, använts inom ramen för EU-lagstiftningen för behov som uppkommer i anslutning till plötsliga omstruktureringar. Från och med år 2014 reserveras det inte i EU:s strukturfondsmedel någon särskild finansiering för plötslig strukturomvandling.

Inkomsterna från EU för programperioderna 2007—2013 och 2014—2020 budgeteras under moment 12.32.50.

43. Landskapsutvecklingspengar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 566 000 euro.

Med anslaget avses sådana landskapsutvecklingspengar som avses i 2 § 2 punkten i en lag som gäller finansiering av regionutvecklingen och strukturfondsprojekten.

Anslaget får användas till

1) utvecklingsprojekt som avser regionutveckling och främjande av det näringspolitiska samarbetet mellan kommunerna i regionen

2) anskaffning, ombyggnad eller förbättring av anläggningstillgångar i syfte att utveckla basstrukturen

3) tidsbundna specialprogram enligt 8 § i en lag som gäller utvecklingen av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten

4) regionutvecklingsprogram och regionutvecklingsprojekt som gäller fler än en region eller som är nationellt viktiga

5) rekrytering av den personal motsvarande högst 12 årsverken som behövs för genomförande av offentligrättsliga samfunds projekt

6) betalning av kostnader för lokaler och andra kostnader som föranleds av rekryteringen av personal.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen i samband med budgeten en proposition med förslag till lagar som gäller utveckling av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten samt finansiering av regionutvecklingen och strukturfondsprojekten.

Med anslaget stöds genomförandet av stadspolitiska och skärgårdspolitiska mål.

Målet för stadspolitiken är starka och socialt enhetliga städer som har global konkurrenskraft. Avtalsgrundad stadspolitik genomförs i enlighet med regeringsprogrammet och det stadspolitiska åtgärdsprogrammet. Staten, universiteten, yrkeshögskolorna, de urbana regionerna och näringsutvecklingsbolag kommer överens om regionens utvecklingsåtgärder på lång sikt. Intentions- och tillväxtavtalspolitik förs i de stora stadscentren i hela landet. Genom avtalen främjas stadsregionernas långsiktiga utveckling, stärks deras internationella dragningskraft, främjas näringslivets modernisering och tillväxt samt stadsregionens funktion och fungerande vardag. Metropolpolitiken fortgår enligt de riktlinjer som delegationen för metropolpolitik dragit upp.

Genom skärgårdspolitiken genomförs de åtgärder för utveckling av skärgården som definierats i lagen om främjande av utvecklingen av skärgården och i det nationella skärgårdspolitiska åtgärdsprogrammet. Genom åtgärderna eftersträvar man att utnyttja landets vidsträckta skärgårds-, vattendrags-, havs- och strandresurser och att utjämna de olägenheter som den av skärgård, vattendrag och hav sönderbrutna strukturen orsakar. Åtgärdsprogrammets regionalt mindre del gäller de skärgårdskommuner och skärgårdsdelkommuner som utsetts enligt lagen om främjande av utvecklingen av skärgården och den större delen gäller i princip landets alla kommuner i landets alla landskap.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en post av engångsnatur -1 300
INKA-programmet (överföring till moment 32.20.42) -4 000
Regeringens utgiftsbesparing -1 000
Sammanlagt -6 300

2014 budget 5 566 000
2013 budget 11 866 000
2012 bokslut 15 566 000

62. Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 023 000 euro.

Med anslaget avses ett anslag som ska användas till utveckling av landsbygden enligt 2 § 3 punkten i en lag som gäller finansiering av regionutvecklingen och strukturfondsprojekten.

Anslaget får användas till

1) betalning av utgifter för genomförande av rikstäckande utvecklings- och forskningsprojekt som gäller landsbygden, inklusive de konsumtionsutgifter som ingår i projekten, i den utsträckning som anges i en lag som gäller finansiering av regionutvecklingen och strukturfondsprojekten och i förordningar som utfärdas med stöd av lagen

2) till betalning av utgifter som föranleds av landsbygdspolitikens samarbetsgrupp enligt en lag som gäller utveckling av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten

3) i anslutning till genomförandet av offentligrättsliga samfunds projekt, betalning av utgifter för avlönande av personal i en omfattning motsvarande högst 20 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter

4) riksomfattande utveckling av byaverksamheten i enlighet med statsunderstödslagen (688/2001).

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Regeringen överlämnar till riksdagen i samband med budgeten en proposition med förslag till lagar som gäller utveckling av regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten samt finansiering av regionutvecklingen och strukturfondsprojekten.

Med anslaget finansieras riksomfattande utvecklings- och forskningsverksamhet för landsbygden, särskilt skapandet av omfattande nätverk. Med anslaget stöds även genomförandet av målen för det landsbygdspolitiska åtgärdsprogrammet och det sjätte landsbygdspolitiska helhetsprogrammet. Anslaget används också till att delfinansiera tidsbundna landsbygdsprofessurer.

Anslaget används till Landsbygdspolitiska samarbetsgruppens omkostnader och tema- och arbetsgruppsarbete, till särskilda utredningar och utvecklingsprojekt enligt de behov som Landsbygdspolitiska samarbetsgruppen definierat samt till stöd för byaverksamheten.

Avsikten är att 850 000 euro av anslaget ska anvisas för riksomfattande utveckling av byaverksamheten. Syftet med statsbidrag för byaverksamhet är att stabilisera den finansiella basen och säkerställa att det nödvändiga utvecklingsarbetet fortgår.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Nationella forsknings- och utvecklingsprojekt 1 023 000
Statsbidrag till byaverksamhet 850 000
Samarbetsgruppen för landsbygdspolitiken 150 000
Sammanlagt 2 023 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av en post av engångsnatur -250
Sammanlagt -250

2014 budget 2 023 000
2013 budget 2 273 000
2012 bokslut 3 223 000

64. EU-medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 565 590 000 euro.

Anslaget får användas till

1) betalning av den statliga medfinansieringen och EU-medfinansieringen av projekt med anknytning till åtgärdsprogram som förverkligar målet regional konkurrenskraft och sysselsättning och som finansieras med medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden under EU:s programperiod 2007—2013 samt till betalning av den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till målet europeiskt territoriellt samarbete (mål 3) och delområdet gränsöverskridande samarbete inom målprogrammet Europeiska grannskaps- och partnerskapsinstrumentet (ENPI CBC)

2) betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till strukturfondsprogrammet för Fastlandsfinland som förverkligar målet investering, tillväxt och arbetsplats och som finansieras med medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden under EU:s programperiod 2014—2020 och till betalning av den statliga medfinansieringen av programmen för Europeiska regionala samarbetet

3) betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt som förverkligar ESF-programmet för Fastlandsfinland under EU:s programperiod 2007—2013 och till betalning av EU-medfinansieringen och den statliga medfinansieringen av projekt med anknytning till strukturfondsprogrammet för Fastlandsfinland under EU:s programperiod 2014—2020 som förverkligar målet investering, tillväxt och arbetsplats och som finansieras med medel ur Europeiska socialfonden.

4) betalning av tekniskt bistånd i anslutning till de ovan nämnda programmen och av de konsumtionsutgifter som är nödvändiga med tanke på genomförandet av programmen

5) avlöning av personal motsvarande högst 400 årsverken som behövs för att genomföra de program som delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden under programperioden 2007—2013 samt det program som delfinansieras under programperioden 2014—2020

6) betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser i fråga om projekt under EU:s programperiod 2000—2006 och till betalning av Finlands åtaganden enligt artikel 39 (finansiella korrigeringar) i rådets förordning (EG) nr 1260/1999

7) betalning av åtaganden som föranleds av förbindelser i fråga om projekt under EU:s programperiod 2007—2013 och till betalning av Finlands åtaganden enligt artiklarna 98—102 (finansiella korrigeringar) i rådets förordning (EG) nr 1083/2006

8) betalning av den statliga medfinansieringen av program som finansieras med medel ur fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Fullmakt

År 2014 får nya beslut om beviljande av medel fattas till ett belopp av sammanlagt 291 194 000 euro. Om en del av bevillningsfullmakten för 2013 är oanvänd, får beslut om beviljande av den oanvända delen fattas ännu år 2014.

De poster som föranleds av återkrav antecknas under moment 12.39.10.

Förklaring:Av bevillningsfullmakten är sammanlagt 158 233 000 euro EU:s strukturfonders medfinansiering och 132 961 000 euro statlig medfinansiering. Av bevillningsfullmakten är sammanlagt ett belopp på 536 454 000 euro avsett att användas under programperioden 2007—2013 för utbetalning av medel, varav 287 003 000 euro är EU:s strukturfonders medfinansiering och 249 451 000 euro är den statliga medfinansieringen. Av bevillningsfullmakten är sammanlagt 29 136 000 euro avsett att användas under programperioden 2014—2020 för utbetalning av medel, varav 15 851 000 euro är EU:s strukturfonders medfinansiering och 13 285 000 euro är den statliga medfinansieringen.

Den bevillningsfullmakt som reserverats för strukturfondsprogram under perioden 2007—2013 bör bindas i sin helhet företrädesvis fram till utgången av 2014 för att säkerställa att programmen kan genomföras fullt ut. För ett flerårigt projekt sker bindningen av bevillningsfullmakten för strukturfondsprogrammen i regel för ett år, så att flera projekt kan finansieras samtidigt och därmed säkra att programmedlen används fullt ut.

Vid användningen av finansieringen tillämpas de nationella bestämmelser och EU-bestämmelser som är tillämpliga inom verksamhet som finansieras av respektive förvaltningsområde, och finansieringen inriktas inom ramarna för de nämnda bestämmelserna och strukturfondsprogrammen inom varje förvaltningsområde på det sätt som ministeriet i fråga bestämmer. Rätten till stöd för kostnader som uppkommer ska dessutom vara granskad på förhand enligt de nationella bestämmelserna och Europeiska unionens bestämmelser, med undantag för betalningen av de arbetskraftspolitiska kostnaderna för överföringsutgifternas del.

Beslut om tekniskt bistånd fattas inom ramen för det förfarande som föreskrivs i EU:s strukturfondsbestämmelser och de nationella strukturfondsbestämmelserna. Av bevillningsfullmakten för 2014 är 14 572 000 euro tekniskt bistånd.

Finansieringen av strukturfondsprogrammen under programperioden 2007—2013 och projekt med anknytning till programmen riktas fortfarande på åtgärder som snabbt skapar företagsamhet, ny affärsverksamhet och nya arbetsplatser samt på sysselsättnings- och utbildningsåtgärder. Dessutom kommer programmen för målet europeiskt territoriellt samarbete (mål 3) och delområdet gränsöverskridande samarbete inom målprogrammet europeiska grannskaps- och partnerskapsinstrumentet (ENPI CBC) att fortfarande att genomföras i samarbete med flera andra länder.

Finansieringen av strukturfondsprogrammen under programperioden 2014—2020 riktas på att främja sysselsättningen, minska den strukturella arbetslösheten och förbättra arbetslivets kvalitet, säkerställa tillgången till arbetskraft, nyttiggöra kunnande och ny kunskap, förbättra tillväxtmöjligheterna för små och medelstora företag, öka den förnybara energin och förbättra energieffektiviteten samt främja den sociala integrationen. Genom prioritetsåtgärderna för det europeiska territoriella samarbetet för programperioden 2014—2020 stöds utbyte av erfarenheter, samarbete och nätverksbildning inom gränsområden och större samarbetsområden.

Utgifter som föranleds av användningen av bevillningsfullmakten för programperioderna 2007—2013 och 2014—2020, Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) och Europeiska socialfondens (ESF) medfinansiering och statlig medfinansiering sammanlagt (mn euro)

  2014 2015 2016 2017 Sammanlagt
fr.o.m.
2014
           
Programperioden 2007—2013          
Förbindelser år 2012 321,872 35,763 - - 357,635
Förbindelser år 2013 160,936 214,582 - - 375,518
Förbindelser år 2014 53,646 107,291 - - 160,937
Sammanlagt 536,454 357,636 - - 894,090
Programperioden 2014—2020          
Förbindelser år 2014 29,136 58,222 101,918 101,918 291,194
Sammanlagt 565,590 415,858 101,918 101,918 1 185,284

Användningen av bevillningsfullmakten och anslaget för olika programavsnitt och prioriteter, Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF), EU:s medfinansiering (mn euro)

Program/-avsnitt/prioritet De ekonomiska ramarna
i form av
fullmakt
under programperioden 2014—2020
Bevillningsfullmakt
år 2014
Anslag
år 2014
       
Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF)      
Tekniskt bistånd 51,000 7,286 0,730
Nationella teman 45,500 6,089 0,610
Regionala delar sammanlagt 628,500 84,104 8,425
   Östra Finland och Norra Finland 443,784 59,386 5,949
   Södra och Västra Finland 184,716 24,718 2,476
Sammanlagt 725,000 97,479 9,765
       
Europeiska socialfonden (ESF)      
Nationella teman 112,000 14,988 1,501
Regionala delar sammanlagt 342,000 45,766 4,585
   Östra Finland och Norra Finland 241,486 32,315 3,238
   Södra och Västra Finland 100,514 13,451 1,347
Sammanlagt 454,000 60,754 6,086
ERUF och ESF sammanlagt 1 179,000 158,233 15,851

Användningen av bevillningsfullmakten och anslaget för olika programavsnitt och prioriteter, statlig medfinansiering som motsvarar Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) och Europeiska socialfondens (ESF) medfinansiering samt statlig medfinansiering i Europeiska regionala samarbetet sammanlagt (mn euro)

Program De ekonomiska ramarna
i form av
fullmakt
under programperioden 2014—2020
Bevillningsfullmakt
år 2014
Anslag
år 2014
       
Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF)      
Tekniskt bistånd 51,000 7,286 0,728
Nationella teman 33,611 4,460 0,446
Regionala delar sammanlagt 464,271 61,606 6,155
   Östra Finland och Norra Finland 327,822 43,500 4,346
   Södra och Västra Finland 136,449 18,106 1,509
Sammanlagt 548,882 73,352 7,329
       
Europeiska socialfonden (ESF)      
Nationella teman 82,734 10,978 1,097
Regionala delar sammanlagt 252,634 33,524 3,350
   Östra Finland och Norra Finland 178,385 23,672 2,366
   Södra och Västra Finland 74,249 9,852 0,984
Sammanlagt 335,368 44,502 4,447
       
Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 105,750 15,107 1,509
ERUF, ESF och ETS sammanlagt 990,000 132,961 13,285

Inkomsterna har antecknats under moment 12.32.50.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Specificering av utbetalningarna 98 653
Sammanlagt 98 653

Momentets rubrik har ändrats.


2014 budget 565 590 000
2013 budget 466 937 000
2012 bokslut 495 138 213