Statsbudgeten 2014
05. Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 510 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas avgifter för kemikalieregistrets produktregister, arvoden som Europeiska kemikalieverket betalat på basis av kommissionens förordning (EG) nr 340/2008 samt den finansiering som fås av övriga parter för gemensamma projekt.
Förklaring:I enlighet med kemikalielagen (599/2013) överfördes de uppgifter som hänför sig till marknadskontrollen från regionförvaltningsverket och kommunernas kemikaliekontroll till Säkerhets- och kemikalieverket den 1 september 2013.
Säkerhets- och kemikalieverket övervakar och främjar den tekniska säkerheten och överensstämmelsen med kraven hos produkter, tjänster och produktionssystem samt övervakar och främjar konsumentsäkerhet samt kemikaliers säkerhet och kvalitet. Verket är också nationell gruvmyndighet. Målet är att förebygga skador på personer, egendom och miljön, förebygga olägenheter för hälsan och miljön och säkerställa den fria rörligheten för varor och tjänster som överensstämmer med föreskrivna krav. Verksamheten inriktas på industrin, handeln, primärproduktionen, verksamhetsutövarna, serviceproducenterna, den offentliga förvaltningen och enskilda medborgare.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet samt i fråga om produkttillsynen över kemikalier de övriga styrande ministerierna (jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet) preliminärt upp följande resultatmål för Säkerhets- och kemikalieverket för 2014:
Effekt
- — De skador på människa, miljö och egendom som beror på brister i hanteringen av säkerhetsrisker ökar inte inom Säkerhets- och kemikalieverkets (Tukes) verksamhetsområden.
- — Företagens och de andra verksamhetsutövares och medborgarnas tillvägagångssätt blir tryggare.
- — Den tekniska säkerheten och överensstämmelsen med kraven i fråga om produkter, anläggningar och inrättningar förblir åtminstone på samma nivå som tidigare.
- — Kommunikationen förstärks och det finns tillgång till uppdaterad information om frågor som hänförs till Tukes ansvarsområde.
- — Företag och andra verksamhetsutövare förbinder sig till att följa lagstiftningen och till att på eget initiativ avlägsna eventuella bristande överensstämmelser med kraven.
Resultatet av verksamheten
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Totalproduktivitet | |||
— Värdet på totalproduktivitetsindexet | 110 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet | |||
— Kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet | 98 | 100 | 100 |
— Kostnadsmotsvarighet för det nettobudgeterade kemikalieproduktregistret | 102 | 100 | 100 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Övervakningen är synlig och systematisk | |||
— Tillsynsbesök | 6 232 | 5 155 | 5 155 |
— Tillstånd och anmälningar (inkl. prestationer i anslutning till gruvdrift) | 6 275 | 6 050 | 6 050 |
— Beslut om godkännande av växtskyddsmedel och biocider | 326 | 452 | 505 |
— Riskbedömningar av biocider och växtskyddsmedel för EU | 7 | 19 | 13 |
— Utvärderingsuppgifter enligt REACH- och CLP-förordningarna | 308 | 120 | 120 |
— Behandlade kemikalieanmälningar | 15 945 | 12 000 | 12 000 |
— Registreringar | 13 200 | 13 500 | 13 500 |
— Förfrågningar och utredningar | 3 971 | 1 500 | 1 900 |
— Andelen ärenden som handlagts inom utsatt tid, % | 92 | 89 | 89 |
Konsumenterna och verksamhetsutövarna har tillgång till information om produkternas och verksamhetens överensstämmelse med kraven och riskhanteringen | |||
— Antal besökare på ingångssidan www.tukes.fi/dag | 1 778 | 2 000 | 2 200 |
— Kontakter med kemikalierådgivningen | 521 | 650 | 800 |
— Pressmeddelanden | 131 | 110 | 120 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
|
Utvecklingen av årsverken1) | 213,5 | 220 | 225 |
Förändring i sjukfrånvaron (+/- arbetsdagar/årsv.) | -0,7 | -0,2 | -0,1 |
Ledningen som exempel och vägvisare (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
Den allmänna organiseringen av arbetet i arbetsgemenskapen (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Resultat- och utvecklingssamtalens lämplighet för kompetensutvecklingen (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
De möjligheter att förnyas i arbetet som cheferna och ledningen ger (1—5) | - | - | 3,3 |
Arbetsgemenskapens öppenhet vid beredning och beslutsfattande (1—5) | 3,1 | 3,1 | 3,3 |
Arbetets sporrande verkan och upplevd arbetsglädje (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
1) Inkluderar inte IM:s årsverken
Inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har antecknats under moment 12.32.20.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 proposition |
|
Bruttoutgifter | 19 426 | 19 390 | 19 610 |
Bruttoinkomster | 1 327 | 1 121 | 1 100 |
Nettoutgifter | 18 099 | 18 269 | 18 510 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 117 | ||
— överförts till följande år | 1 603 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Totalreform av kemikalielagen (överföring från moment 28.90.30) | 375 |
Totalreform av kemikalielagen (överföring från moment 33.70.01) | 40 |
Övrig förändring | -105 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -39 |
Lönejusteringar | 54 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -51 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -33 |
Sammanlagt | 241 |
2014 budget | 18 510 000 |
2013 budget | 18 269 000 |
2012 bokslut | 18 585 000 |