Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2014

05. Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 510 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas avgifter för kemikalieregistrets produktregister, arvoden som Europeiska kemikalieverket betalat på basis av kommissionens förordning (EG) nr 340/2008 samt den finansiering som fås av övriga parter för gemensamma projekt.

Förklaring:I enlighet med kemikalielagen (599/2013) överfördes de uppgifter som hänför sig till marknadskontrollen från regionförvaltningsverket och kommunernas kemikaliekontroll till Säkerhets- och kemikalieverket den 1 september 2013.

Säkerhets- och kemikalieverket övervakar och främjar den tekniska säkerheten och överensstämmelsen med kraven hos produkter, tjänster och produktionssystem samt övervakar och främjar konsumentsäkerhet samt kemikaliers säkerhet och kvalitet. Verket är också nationell gruvmyndighet. Målet är att förebygga skador på personer, egendom och miljön, förebygga olägenheter för hälsan och miljön och säkerställa den fria rörligheten för varor och tjänster som överensstämmer med föreskrivna krav. Verksamheten inriktas på industrin, handeln, primärproduktionen, verksamhetsutövarna, serviceproducenterna, den offentliga förvaltningen och enskilda medborgare.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet samt i fråga om produkttillsynen över kemikalier de övriga styrande ministerierna (jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet) preliminärt upp följande resultatmål för Säkerhets- och kemikalieverket för 2014:

Effekt

  • — De skador på människa, miljö och egendom som beror på brister i hanteringen av säkerhetsrisker ökar inte inom Säkerhets- och kemikalieverkets (Tukes) verksamhetsområden.
  • — Företagens och de andra verksamhetsutövares och medborgarnas tillvägagångssätt blir tryggare.
  • — Den tekniska säkerheten och överensstämmelsen med kraven i fråga om produkter, anläggningar och inrättningar förblir åtminstone på samma nivå som tidigare.
  • — Kommunikationen förstärks och det finns tillgång till uppdaterad information om frågor som hänförs till Tukes ansvarsområde.
  • — Företag och andra verksamhetsutövare förbinder sig till att följa lagstiftningen och till att på eget initiativ avlägsna eventuella bristande överensstämmelser med kraven.

Resultatet av verksamheten

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Funktionell effektivitet      
Totalproduktivitet      
— Värdet på totalproduktivitetsindexet 110 100 100
Kostnadsmotsvarighet      
— Kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet 98 100 100
— Kostnadsmotsvarighet för det nettobudgeterade kemikalieproduktregistret 102 100 100
Produktion och kvalitetsledning      
Övervakningen är synlig och systematisk      
— Tillsynsbesök 6 232 5 155 5 155
— Tillstånd och anmälningar (inkl. prestationer i anslutning till gruvdrift) 6 275 6 050 6 050
— Beslut om godkännande av växtskyddsmedel och biocider 326 452 505
— Riskbedömningar av biocider och växtskyddsmedel för EU 7 19 13
— Utvärderingsuppgifter enligt REACH- och CLP-förordningarna 308 120 120
— Behandlade kemikalieanmälningar 15 945 12 000 12 000
— Registreringar 13 200 13 500 13 500
— Förfrågningar och utredningar 3 971 1 500 1 900
— Andelen ärenden som handlagts inom utsatt tid, % 92 89 89
Konsumenterna och verksamhetsutövarna har tillgång till information om produkternas och verksamhetens överensstämmelse med kraven och riskhanteringen      
— Antal besökare på ingångssidan www.tukes.fi/dag 1 778 2 000 2 200
— Kontakter med kemikalierådgivningen 521 650 800
— Pressmeddelanden 131 110 120

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Utvecklingen av årsverken1) 213,5 220 225
Förändring i sjukfrånvaron (+/- arbetsdagar/årsv.) -0,7 -0,2 -0,1
Ledningen som exempel och vägvisare (1—5) 3,1 3,1 3,3
Den allmänna organiseringen av arbetet i arbetsgemenskapen (1—5) 3,3 3,3 3,3
Resultat- och utvecklingssamtalens lämplighet för kompetensutvecklingen (1—5) 3,1 3,1 3,3
De möjligheter att förnyas i arbetet som cheferna och ledningen ger (1—5) - - 3,3
Arbetsgemenskapens öppenhet vid beredning och beslutsfattande (1—5) 3,1 3,1 3,3
Arbetets sporrande verkan och upplevd arbetsglädje (1—5) 3,6 3,6 3,6

1) Inkluderar inte IM:s årsverken

Inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har antecknats under moment 12.32.20.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
proposition
       
Bruttoutgifter 19 426 19 390 19 610
Bruttoinkomster 1 327 1 121 1 100
Nettoutgifter 18 099 18 269 18 510
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 117    
— överförts till följande år 1 603    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Totalreform av kemikalielagen (överföring från moment 28.90.30) 375
Totalreform av kemikalielagen (överföring från moment 33.70.01) 40
Övrig förändring -105
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -39
Lönejusteringar 54
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -51
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -33
Sammanlagt 241

2014 budget 18 510 000
2013 budget 18 269 000
2012 bokslut 18 585 000