Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2014

01. Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 331 000 euro.

Av anslaget får högst 100 000 euro även användas till att sänka priset på tidningen Kuluttaja.

Förklaring:Konkurrens- och konsumentverket främjar marknadens funktionsduglighet. Målet är att trygga en sund och fungerande konkurrens och att öka effektiviteten inom ekonomin såväl i privat som offentlig verksamhet och att företagen handlar ansvarsfullt och att konsumenterna kan lita på att marknaden fungerar och att störningssituationer snabbt kan redas ut. Verket sköter även de övervakningsuppgifter som hör till konsumentombudsmannen. Verkets verksamhet inriktas på ärenden och problem som samhälleligt har stor betydelse. Dessutom arbetar verket allmänt för en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning och handhar internationella uppgifter som tilldelats verket.

Konkurrens- och konsumentverkets analyskapacitet stärks genom att fem årsverken överförs från Konsumentforskningscentralen.

Verket genomför konkurrens- och konsumentpolitik med hjälp av programmet för främjande av sund konkurrens och det konsumentpolitiska programmet. Målet är att säkerställa jämlika konkurrensförhållanden för företag av olika storlek och en fungerande marknad som tillgodoser konsumenternas intressen. Det är viktigt att stärka konsumentens ställning särskilt inom den passiva konkurrensens områden och genom reform av offentliga tjänster. Uppmärksamhet fästs också vid att avlägsna strukturella hinder för konkurrens och olika diskriminerande och bindande förfaringssätt genom vilka konkurrenter kan utestängas från marknaden. Konsumenträttslig tillsyn, information och påverkan inriktas på branscher där det förekommer mest brister i fråga om marknadens funktion. Informationen om brister i marknadens funktion grundar sig på den konsumentrespons som fås från EU:s konsumenttavla för konsumentmarknaderna och databanken för konsumentförvaltningen.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2014:

Resultatet av verksamheten

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Funktionell effektivitet      
Kostnadsmotsvarighet      
— Registret över paketreserörelser, de avgiftsbelagda prestationernas kostnadsmotsvarighet (%) 62 100 100
Produktion och kvalitetsledning      
Konkurrens- och konsumenttillsynen är effektiv och förebygger problem      
— Stärkt trovärdig politik mot "hard core"-karteller (intressentgruppernas bedömning 1—5) 3,8 > 4,0 > 4,0
— Antalet föreslagna påföljdsavgifter i viktiga konkurrenstillsynsfrågor av kategori I och II (st.) 1 > 1 > 1
— En övervakning av företagsförvärv som effektivt förhindrar konkurrensproblem i företagskoncentrationer (intressentgruppsbedömning 1—5) 3,5 > 3,7 > 3,7
— Antalet fall där företag genom konsumentombudsmannens åtgärder har ändrat sin verksamhet i enlighet med konsumentskyddslagstiftningen - - 130
— Säkerheternas tillräcklighet vid en paketreserörelses konkurs (%) 96,19 100 100
Konsumenterna har tillgång till webbtjänster, som till sitt innehåll är aktuella och lättanvända och fungerar smidigt enligt självbetjäningsprincipen      
— Antal besök på webbtjänsterna/månad - - 140 000
Behandlingstiderna hålls på en skälig nivå      
— Inrikes konkurrensbegränsningsfall som varit över 3 år under behandling (antal) 9 0 0
— Effektivitetskategori 3 behandlingstid för konkurrensärenden (median, dagar) 30 < 30 < 30
— Behandlingstiden för paketreserörelsers registreringsansökningar (dagar) 14 7 7

Uppskattad fördelning av årsverken sektorsvis

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Främjande av marknadernas funktion - 23 30
Konkurrenstillsyn - 55 59
Konsumenträttslig tillsyn och ekonomiska gottgörelser - 26 27
Konsumentinformation - 12 12
Styrning av regional- och lokalförvaltningen - 9 6
Förvaltningstjänster - 23 22
Sammanlagt 143 148 156

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Utvecklingen av årsverken 143 148 156
— Ledningen som exempel och vägvisare (1—5) - 3,4 3,4
— Den allmänna organiseringen av arbetet i arbetsgemenskapen (1—5) - 3,3 3,4
— Resultat- och utvecklingssamtalens lämplighet för kompetensutvecklingen (1—5) - 3,3 3,4
— De möjligheter att förnyas i arbetet som cheferna och ledningen ger (1—5) - 3,5 3,5
— Arbetsgemenskapens öppenhet vid beredning och beslutsfattande (1—5) - 3,3 3,4
— Arbetets sporrande verkan och upplevd arbetsglädje (1—5) - 3,6 3,7
— Förändring i sjukfrånvaron (+/- arbetsdagar/årsv.) - - -0,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget

2014
proposition
       
Bruttoutgifter 11 945 12 019 12 381
Bruttoinkomster 1 052 1 060 1 050
Nettoutgifter 10 893 10 959 11 331
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 997    
— överförts till följande år 2 294    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tillsyn över konkurrensneutraliteten 200
Överföring från moment 32.40.04 (5 årsv.) 350
Övrig förändring -140
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -27
Lönejusteringar 38
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -36
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -13
Sammanlagt 372

2014 budget 11 331 000
2013 I tilläggsb. 100 000
2013 budget 10 959 000
2012 bokslut 11 190 000