Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Utveckling av landsbygden
         20. Jordbruk
         50. Vattenhushållning
         60. Skogsbruk
              43. Vissa ersättningar
              47. Energistöd för klenträd
         63. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2014

01. Skogsforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 44 753 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder samt till utgifter som föranleds av förberedelser för och inrättandet av den planerade naturresurscentralen.

Förklaring:Skogsforskningsinstitutet (Metla) har till uppgift att genom forskning främja en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar skötsel och användning av skogarna. Metla producerar, inhämtar och förmedlar högklassig vetenskaplig information om skogsnaturen och olika former av skogsnyttjande samt om skogstillgångarna och utnyttjandet samt tryggandet av dem, till stöd för beslutsfattandet i samhället och i syfte att främja samhällets välstånd. Metla utövar tillämpad forskning, grundforskning som stöder den tillämpade forskningen, utvecklar forskningssamarbetet inom skogssektorn och främjar utnyttjandet av forskningsrön, sörjer för de myndighetsuppgifter som hör till institutet och deltar i den verksamhet som bedrivs vid strategiska kluster för spetskompetens. Metlas verksamhet är kundinriktad och problemcentrerad. Resurserna inriktas på forskning samt på överföring av information och teknologi, samtidigt som man ser till att detta sker på ett sätt som överensstämmer med målen för myndighetsuppgifterna. Verksamheten utgår från personalens yrkesskicklighet och sakkunskap samt ett mångsidigt nationellt och internationellt samarbete.

Genom att producera information och kunskap stöder Metla uppnåendet av effektmålen för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde i syfte att

  • — främja den skogsbaserade bioekonomin
  • — förbättra skogsbrukets lönsamhet och konkurrenskraft
  • — öka användningen av träbaserad energi och trä, i synnerhet träbyggande, samt
  • — öka skogarnas mångfald, miljönytta och effekter på välfärden.

Metla genomför de åtgärder som institutet ålagts i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland 2008–2016 (METSO) och deltar i genomförandet av Finlands nationella skogsprogram 2015 (KMO).

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2014 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Metla:

Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet

Metlas verksamhet prioriteras i enlighet med den gällande strategin. De åtgärder som behövs för att förbättra riskhanteringen beaktas vid planeringen av funktionerna och vid beslutsfattandet.

I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Skogsforskningsinstitutets hela verksamhet (även andra än moment 30.60.01). Uppgifterna om antalet årsverken baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet år 2012.

Kostnader, intäkter och årsverken för Skogsforskningsinstitutets huvudfunktioner

  2012 utfall 2013 uppskattning 2014 uppskattning
  Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv. Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv. Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv.
                   
Forskning och utveckling1) 47 916 11 341 581 47 384 10 000 573 47 375 11 000 538
Sakkunnigverksamhet1) - - - - - - - - -
Myndighetsuppgifter 9 553 - 124 9 000 - 121 8 500 - 120
Uppföljning och datalager - - - - - - - - -
Sammanlagt2) 57 469 11 341 705 56 384 10 000 694 55 875 11 000 658

1) Tabellen har gjorts upp enligt samma struktur som i den rapport som en arbetsgrupp inom Rådet för forskningsinstitutionernas direktörer (TUNE) lagt fram den 16 november 2011, även om uppgifterna om Metla ännu inte kan särskiljas på det sätt som förutsätts. Metlas huvudfunktioner är forskning och utveckling samt myndighetsuppgifter. I huvudfunktionen forskning och utveckling ingår både sakkunnigverksamhet och datalager. I myndighetsuppgifterna ingår myndighetstjänster och uppföljning, datalager och andra myndighetsuppgifter.

2) Årsverkskvoterna under moment 30.60.01: 641 årsverken i budgeten för 2012, 632 årsverken i budgeten för 2013 och 621 årsverken i budgetpropositionen för 2014.

  • — institutets forskning inriktas och stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen utvecklas i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET)
  • — institutet deltar i beredningen av inrättandet av Naturresurscentralen
  • — institutet effektiviserar sina samhälleliga effekter (samarbete med dem som utnyttjar forskningen och utvecklande av tjänsterna)
  • — myndighetsuppgifterna utförs i enlighet med målen och på ett effektivt sätt.

Metlas funktioner utvecklas i syfte att rationalisera funktionerna och förbättra kostnadseffektiviteten. Användningen av informations- och kommunikationsteknik (IKT) effektiviseras.

De produktivitetsfrämjande åtgärder som överenskoms för 2014 genomförs.

Resultatmålet för den avgiftsbelagda serviceverksamheten är 2,0 miljoner euro så att verksamheten täcker de kostnader som föranleds av den.

Nyckeltal för Skogsforskningsinstitutet

  2012
utfall
2013
budget
2014
mål
       
Effektivitet      
— slut- och halvtidsutvärderingar av genomförda forskningsprogram slututvärdering av 4 program och 1 halvtidsutvärdering I bruk I bruk
Funktionell effektivitet      
a) Resurshushållning, 1 000 €      
— totala kostnader för forskningsverksamheten/forskare, årsv. 147 140 146
— totala kostnader för forskningsverksamheten/årsv. 69 67 72
— totala kostnader för forskningsverksamheten/publikation 143 128 144
— intäkter av den samfinansierade och avgiftsbelagda serviceverksamheten/forskare, årsv. 32 27 31
b) Produktivitet, st.      
— produktion inom forskningsverksamheten/forskare, årsv. 1,0 1,1 1,0
— prestationer inom överföring av information och teknologi/forskare, årsv. 8,5 4,8 8,3
Produktion och kvalitetsledning, st.      
— refererade vetenskapliga artiklar 232 260 230
— ej refererade vetenskapliga skrifter 104 100 100
— införande av forskningsmaterial i en gemensam databas 100 10 10
— överföring av information och teknologi samt sakkunnigtjänster 2 7621) 2 700 2 700

1) I siffran ingår följande prestationer: publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten, sakkunnigutlåtanden, medlemskap i arbetsgrupper, konsult- och förhandlingstjänster, handledning av lärdomsprov vid högskolor, föredrag och postrar samt evenemang för intressentgrupper.

År 2014 ställs den viktigaste produktionen i relation till de disponibla resurserna.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 56 319 53 302 54 753
Bruttoinkomster 10 074 9 000 10 000
Nettoutgifter 46 245 44 302 44 753
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 059    
— överförts till följande år 2 082    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 4 857 4 400 5 000
— finansiering från EU 888 600 600
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 307 2 000 2 400
Intäkter sammanlagt 8 052 7 000 8 000
       
Totala kostnader för projekt 12 999 14 000 16 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -4 947 -7 000 -8 000
Självfinansieringsandel, % 38 50 50

Som inkomster har beaktats alla inkomster som inflyter av Skogsforskningsinstitutets verksamhet.

Antalet årsverken minskar med 9 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder.

Det anslag som är avsett för temporär användning av produktivitetsinbesparingar används för tryggande av forskningsmaterialets livscykel (projektet TAISTO II).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) -610
Bortfall av inbesparingen enligt regeringsprogrammet 750
Engångsanvändning av produktivitetsinbesparingar 330
Överföring till moment 30.01.01 (-1 årsv.) -70
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -122
Lönejusteringar 173
Sammanlagt 451

2014 budget 44 753 000
2013 I tilläggsb.
2013 budget 44 302 000
2012 bokslut 44 268 000