Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Utveckling av landsbygden
         20. Jordbruk
              43. Främjande av renskötseln
         50. Vattenhushållning
         60. Skogsbruk
         63. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2014

01. Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 214 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av sådana utgifter som föranleds av ombyggnaden av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer och som hänförs till investeringsutgifter, till betalning av utgifter som föranleds av inrättandet av den planerade naturresurscentralen samt till betalning av utgifter som hänför sig till självfinansieringsandelen för projekt som genomförs med stöd som beviljas ur EU-fonder.

Förklaring:Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet har till uppgift att producera forskningsinformation och sakkunnigtjänster som stöder ett hållbart och mångsidigt utnyttjande av fisk- och viltresurserna, upprätthåller naturens mångfald samt tryggar fiskeri-, vilt- och renhushållningens livskraft.

Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:

  • — gör sådana bedömningar och prognoser över vilt- och fiskbeståndens tillstånd som behövs för regleringen av ett hållbart och mångsidigt nyttjande av vilt- och fiskbestånden, tar fram statistik över fällda djur som behövs för regional och tidsmässig reglering samt sörjer för den forskning som behövs för utvecklandet av beståndsberäkningen i synnerhet när det gäller stora rovdjur
  • — tar fram forskningsdata som behövs vid beredningen och genomförandet av strategier, program och förvaltningsplaner inom vilt- och fiskerihushållningen, har hand om den forskning som krävs i fråga om vilt- och fiskbestånd som gått tillbaka eller som är hotade
  • — tar fram information i syfte att stärka de sociala och ekonomiska välfärdseffekter som följer av fiskeri-, vilt- och renhushållningsnäringarna samt användningen av fisk- och viltresurserna för rekreation
  • — tar fram statistik för fiskeri- och renhushållningsnäringarna samt information om användningen och bearbetningen av fisk, vilt och ren och om handeln med dessa produkter
  • — främjar ett hållbart utnyttjande av naturresurserna och hanteringen av konflikter i anslutning till skyddet genom att ta fram forskningsdata om modeller för att hantera konflikter, metoder för att förhindra viltskador samt dynamiken för hur stammen regleras
  • — odlar utrotningshotade fiskarter och deltar i de utvecklingsuppgifter som förutsätts i avsnittet om vattenbruket i EU:s Östersjöstrategi
  • — sköter bedömningen av renbetesmarkernas tillstånd samt forskningen kring renskötsel och renhushållning särskilt inom den arktiska forskningen.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för år 2014 upp följande resultatmål för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet:

  • — institutets forskning inriktas och stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen utvecklas i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET)
  • — institutet deltar i beredningen av inrättandet av Naturresurscentralen
  • — institutet deltar i ministeriets effektivitets- och resultatprojekt (bl.a. LUHTI och ELMA).
Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet

I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets hela verksamhet (även andra än moment 30.40.01). Uppgifterna om årsverkena 2012 baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet.

Kostnader, intäkter och årsverken för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets huvudfunktioner

  2012 utfall 2013 uppskattning 2014 uppskattning
  Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv. Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv. Kostnader 1 000 € Intäkter 1000 € Årsv.
                   
Uppskattning av viltbestånd och fiskresurserna samt statistikföring 7 558 1 281 90 7 600 850 93 7 650 820 91
— uppföljning av fiskbestånd 4 755 1 033 58 4 500 700 58 4 450 650 57
— uppföljning av vilt och ren 1 947 47 22 2 300 50 25 2 400 70 25
— statistik och insamling av ekonomisk information 856 201 10 800 100 10 800 100 9
                   
Forskning och sakkunskap 11 367 3 749 124 10 600 1 840 124 10 950 1 920 124
Politikområdet för fiskerinäringen 8 618 3 055 94 7 850 1 540 94 8 010 1 590 93
— forskning 6 423 1 934 77 5 850 800 76 5 810 760 76
— sakkunniguppgifter 1 499 373 13 1 700 440 15 1 850 480 15
— avgiftsbelagd verksamhet 696 748 4 300 300 3 350 350 2
Politikområdet för vilt- och renhushållningen 2 749 694 30 2 750 300 30 2 940 330 31
— forskning 2 318 659 26 2 020 240 25 2 100 240 25
— sakkunniguppgifter 431 35 4 700 30 5 800 50 6
— avgiftsbelagd verksamhet - - - 30 30 - 40 40 -
                   
Vattenbruk 5 829 2 346 56 5 300 1 850 55 5 150 1 800 54
— vattenbruk 3 486 642 37 3 300 650 37 3 300 650 37
— avgiftsbelagd verksamhet 1 569 1 704 18 1 200 1 200 17 1 150 1 150 16
— kontraktsodling 774 - 1 800 - 1 700 - 1
                   
Annan produktion av tjänster 462 204 3 300 200 3 300 200 3
Sammanlagt1) 25 216 7 580 273 23 800 4 740 275 24 050 4 740 272

1) Årsverkskvoter under moment 30.40.01: 273 årsverken i budgeten för 2012, 270 årsverken i budgeten för 2013 och 260 årsverken i budgetpropositionen för 2014.

Den strategiska ledningen enligt den nya verksamhets- och organisationsmodellen och införandet av strategin samt utvecklandet av nätverket av verksamhetsställen och kompetensledningen fortsätter. Forskningsinstitutet förbättrar arbetsproduktiviteten genom att effektivisera verksamheten, anpassa uppgifterna till resurserna och koncentrera sig på kärnuppgifterna. Forskningsinstitutet fortsätter som kund inom statsförvaltningens gemensamma system och tjänster och deltar i statsförvaltningens övriga gemensamma utvecklingsprojekt och utvidgar deras användning.

Forskningsinstitutet fortsätter i enlighet med sin strategi att ändra tyngdpunkterna mellan forskningen inom olika politikområden. Med sektorsövergripande forskningsprogram och forskningsprojekt som är planerade enligt kundernas behov svarar man på ett heltäckande sätt på samhällets behov. Forskningen kring stora rovdjur och inventeringen av bestånden av dem stärks ytterligare, likaså rapporteringen från inventeringen av alla viltbestånd samt närings- och samhällsforskningen. Resurser inriktas på utveckling av nya produkter och informationshantering. För vård av fiskbestånden används ca 0,70 miljoner euro för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.

Avsikten är att forskningsinstitutets externa finansiering från den privata och offentliga sektorn ska kvarstå på nuvarande nivå. Av den avgiftsbelagda verksamheten beräknas det inflyta 1,5 miljoner euro. Den avgiftsbelagda vattenbruksverksamhetens lönsamhet förbättras ytterligare genom påbörjade åtgärder.

Produktion och kvalitetsledning

Forskningens och sakkunniguppgifternas förmåga att tjäna samhället och deras effekt förbättras genom en ökad tvärvetenskaplig hantering av forskningsteman och genom erbjudande av lösningsmodeller som motsvarar kundernas behov. Forskningsinstitutet nätverkar med universiteten i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Uleåborg och Åbo och samarbetar också med internationella forskningsinstitut och universitet.

Möjligheterna att utnyttja forsknings- och sakkunnigarbetet utökas. Antalet publicerade vetenskapliga publikationer hålls på nuvarande nivå. Produktionsmängderna inom vattenbruket minskas, förutom när det gäller utrotningshotade fiskbestånd.

Forskningsinstitutet producerar högklassig information enligt vetenskapliga kriterier. Projektarbete, inklusive evalueringssystem, stärks ytterligare. Dessutom utvecklas uppföljningsmetoder och analyser, chefsarbetet och ledningssystemet. Kvaliteten på verksamheten inom vattenbruket, beståndsberäkningen och statistikföringen samt forskningen förbättras med hjälp av verksamhetssystem samt genom en effektivisering av forsknings- och kundprocesserna. Informationssäkerhetsplanen genomförs.

Nyckeltal för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet

  2012
utfall
2013
budget
2014
mål
       
Funktionell effektivitet1)      
— lönsamhetsindex 90 - 92
— produktivitetsindex 110 - 92
Produktion och kvalitetsledning      
Publikationer      
— refererade vetenskapliga publikationer 77 73 73
— ej refererade vetenskapliga publikationer 21 202) 20
— publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten 199 2202) 200
Utlåtanden 138 100 100
Medlemskap i arbetsgrupper/Sakkunniguppgifter 397 300 300
Statisktik och uppskattningar av bestånden 23 23 22
Rom, liter 4 396 4 300 4 400
Yngel från fiskodlingsanstalter, 1 000 yngelenheter à 5 g/st. 1 783 1 500 1 400
Yngel från naturdammar, 1 000 yngelenheter 1 366 1 300 1 200
Stamfisk och nejonöga, förvarade bestånd/bestånd i romproduktion, st. 64 60 64
Mjölke i mjölkebank, bevarade bestånd, st. 42 42 43

1) Indextalen har räknats ut enligt en metod med parvisa år, varvid föregående års jämförelsetal är 100. Lönsamhetsindex = kostnadsindex/avkastningsindex; produktivitetsindex = avkastningsindex/arbetsinsatsindex.

2) I budgeten för 2013 anges ett medelvärde för refererade publikationer under tre år samt ett sammanlagt mål på 240 för övriga publikationer (ej refererade publikationer samt publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten). I denna tabell följs en ny indelning.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 24 216 21 518 21 954
Bruttoinkomster 8 055 4 040 4 740
Nettoutgifter 16 161 17 478 17 214
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 995    
— överförts till följande år 4 312    

Antalet årsverken minskar med 9 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) -100
Bortfall av engångsutgift, Talvivaara -180
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -41
Lönejusteringar 57
Sammanlagt -264

2014 budget 17 214 000
2013 I tilläggsb.
2013 budget 17 478 000
2012 bokslut 17 478 000