Statsbudgeten 2014
01. Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 214 000 euro.
Anslaget får också användas till betalning av sådana utgifter som föranleds av ombyggnaden av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer och som hänförs till investeringsutgifter, till betalning av utgifter som föranleds av inrättandet av den planerade naturresurscentralen samt till betalning av utgifter som hänför sig till självfinansieringsandelen för projekt som genomförs med stöd som beviljas ur EU-fonder.
Förklaring:Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet har till uppgift att producera forskningsinformation och sakkunnigtjänster som stöder ett hållbart och mångsidigt utnyttjande av fisk- och viltresurserna, upprätthåller naturens mångfald samt tryggar fiskeri-, vilt- och renhushållningens livskraft.
Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — gör sådana bedömningar och prognoser över vilt- och fiskbeståndens tillstånd som behövs för regleringen av ett hållbart och mångsidigt nyttjande av vilt- och fiskbestånden, tar fram statistik över fällda djur som behövs för regional och tidsmässig reglering samt sörjer för den forskning som behövs för utvecklandet av beståndsberäkningen i synnerhet när det gäller stora rovdjur
- — tar fram forskningsdata som behövs vid beredningen och genomförandet av strategier, program och förvaltningsplaner inom vilt- och fiskerihushållningen, har hand om den forskning som krävs i fråga om vilt- och fiskbestånd som gått tillbaka eller som är hotade
- — tar fram information i syfte att stärka de sociala och ekonomiska välfärdseffekter som följer av fiskeri-, vilt- och renhushållningsnäringarna samt användningen av fisk- och viltresurserna för rekreation
- — tar fram statistik för fiskeri- och renhushållningsnäringarna samt information om användningen och bearbetningen av fisk, vilt och ren och om handeln med dessa produkter
- — främjar ett hållbart utnyttjande av naturresurserna och hanteringen av konflikter i anslutning till skyddet genom att ta fram forskningsdata om modeller för att hantera konflikter, metoder för att förhindra viltskador samt dynamiken för hur stammen regleras
- — odlar utrotningshotade fiskarter och deltar i de utvecklingsuppgifter som förutsätts i avsnittet om vattenbruket i EU:s Östersjöstrategi
- — sköter bedömningen av renbetesmarkernas tillstånd samt forskningen kring renskötsel och renhushållning särskilt inom den arktiska forskningen.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för år 2014 upp följande resultatmål för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet:
- — institutets forskning inriktas och stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen utvecklas i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET)
- — institutet deltar i beredningen av inrättandet av Naturresurscentralen
- — institutet deltar i ministeriets effektivitets- och resultatprojekt (bl.a. LUHTI och ELMA).
I tabellen nedan anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets hela verksamhet (även andra än moment 30.40.01). Uppgifterna om årsverkena 2012 baserar sig på utfallet enligt TAHTI-systemet.
Kostnader, intäkter och årsverken för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets huvudfunktioner
2012 utfall | 2013 uppskattning | 2014 uppskattning | |||||||
Kostnader 1 000 € | Intäkter 1000 € | Årsv. | Kostnader 1 000 € | Intäkter 1000 € | Årsv. | Kostnader 1 000 € | Intäkter 1000 € | Årsv. | |
Uppskattning av viltbestånd och fiskresurserna samt statistikföring | 7 558 | 1 281 | 90 | 7 600 | 850 | 93 | 7 650 | 820 | 91 |
— uppföljning av fiskbestånd | 4 755 | 1 033 | 58 | 4 500 | 700 | 58 | 4 450 | 650 | 57 |
— uppföljning av vilt och ren | 1 947 | 47 | 22 | 2 300 | 50 | 25 | 2 400 | 70 | 25 |
— statistik och insamling av ekonomisk information | 856 | 201 | 10 | 800 | 100 | 10 | 800 | 100 | 9 |
Forskning och sakkunskap | 11 367 | 3 749 | 124 | 10 600 | 1 840 | 124 | 10 950 | 1 920 | 124 |
Politikområdet för fiskerinäringen | 8 618 | 3 055 | 94 | 7 850 | 1 540 | 94 | 8 010 | 1 590 | 93 |
— forskning | 6 423 | 1 934 | 77 | 5 850 | 800 | 76 | 5 810 | 760 | 76 |
— sakkunniguppgifter | 1 499 | 373 | 13 | 1 700 | 440 | 15 | 1 850 | 480 | 15 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 696 | 748 | 4 | 300 | 300 | 3 | 350 | 350 | 2 |
Politikområdet för vilt- och renhushållningen | 2 749 | 694 | 30 | 2 750 | 300 | 30 | 2 940 | 330 | 31 |
— forskning | 2 318 | 659 | 26 | 2 020 | 240 | 25 | 2 100 | 240 | 25 |
— sakkunniguppgifter | 431 | 35 | 4 | 700 | 30 | 5 | 800 | 50 | 6 |
— avgiftsbelagd verksamhet | - | - | - | 30 | 30 | - | 40 | 40 | - |
Vattenbruk | 5 829 | 2 346 | 56 | 5 300 | 1 850 | 55 | 5 150 | 1 800 | 54 |
— vattenbruk | 3 486 | 642 | 37 | 3 300 | 650 | 37 | 3 300 | 650 | 37 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 1 569 | 1 704 | 18 | 1 200 | 1 200 | 17 | 1 150 | 1 150 | 16 |
— kontraktsodling | 774 | - | 1 | 800 | - | 1 | 700 | - | 1 |
Annan produktion av tjänster | 462 | 204 | 3 | 300 | 200 | 3 | 300 | 200 | 3 |
Sammanlagt1) | 25 216 | 7 580 | 273 | 23 800 | 4 740 | 275 | 24 050 | 4 740 | 272 |
1) Årsverkskvoter under moment 30.40.01: 273 årsverken i budgeten för 2012, 270 årsverken i budgeten för 2013 och 260 årsverken i budgetpropositionen för 2014.
Den strategiska ledningen enligt den nya verksamhets- och organisationsmodellen och införandet av strategin samt utvecklandet av nätverket av verksamhetsställen och kompetensledningen fortsätter. Forskningsinstitutet förbättrar arbetsproduktiviteten genom att effektivisera verksamheten, anpassa uppgifterna till resurserna och koncentrera sig på kärnuppgifterna. Forskningsinstitutet fortsätter som kund inom statsförvaltningens gemensamma system och tjänster och deltar i statsförvaltningens övriga gemensamma utvecklingsprojekt och utvidgar deras användning.
Forskningsinstitutet fortsätter i enlighet med sin strategi att ändra tyngdpunkterna mellan forskningen inom olika politikområden. Med sektorsövergripande forskningsprogram och forskningsprojekt som är planerade enligt kundernas behov svarar man på ett heltäckande sätt på samhällets behov. Forskningen kring stora rovdjur och inventeringen av bestånden av dem stärks ytterligare, likaså rapporteringen från inventeringen av alla viltbestånd samt närings- och samhällsforskningen. Resurser inriktas på utveckling av nya produkter och informationshantering. För vård av fiskbestånden används ca 0,70 miljoner euro för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.
Avsikten är att forskningsinstitutets externa finansiering från den privata och offentliga sektorn ska kvarstå på nuvarande nivå. Av den avgiftsbelagda verksamheten beräknas det inflyta 1,5 miljoner euro. Den avgiftsbelagda vattenbruksverksamhetens lönsamhet förbättras ytterligare genom påbörjade åtgärder.
Forskningens och sakkunniguppgifternas förmåga att tjäna samhället och deras effekt förbättras genom en ökad tvärvetenskaplig hantering av forskningsteman och genom erbjudande av lösningsmodeller som motsvarar kundernas behov. Forskningsinstitutet nätverkar med universiteten i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Uleåborg och Åbo och samarbetar också med internationella forskningsinstitut och universitet.
Möjligheterna att utnyttja forsknings- och sakkunnigarbetet utökas. Antalet publicerade vetenskapliga publikationer hålls på nuvarande nivå. Produktionsmängderna inom vattenbruket minskas, förutom när det gäller utrotningshotade fiskbestånd.
Forskningsinstitutet producerar högklassig information enligt vetenskapliga kriterier. Projektarbete, inklusive evalueringssystem, stärks ytterligare. Dessutom utvecklas uppföljningsmetoder och analyser, chefsarbetet och ledningssystemet. Kvaliteten på verksamheten inom vattenbruket, beståndsberäkningen och statistikföringen samt forskningen förbättras med hjälp av verksamhetssystem samt genom en effektivisering av forsknings- och kundprocesserna. Informationssäkerhetsplanen genomförs.
Nyckeltal för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet
2012 utfall |
2013 budget |
2014 mål |
|
Funktionell effektivitet1) | |||
— lönsamhetsindex | 90 | - | 92 |
— produktivitetsindex | 110 | - | 92 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Publikationer | |||
— refererade vetenskapliga publikationer | 77 | 73 | 73 |
— ej refererade vetenskapliga publikationer | 21 | 202) | 20 |
— publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten | 199 | 2202) | 200 |
Utlåtanden | 138 | 100 | 100 |
Medlemskap i arbetsgrupper/Sakkunniguppgifter | 397 | 300 | 300 |
Statisktik och uppskattningar av bestånden | 23 | 23 | 22 |
Rom, liter | 4 396 | 4 300 | 4 400 |
Yngel från fiskodlingsanstalter, 1 000 yngelenheter à 5 g/st. | 1 783 | 1 500 | 1 400 |
Yngel från naturdammar, 1 000 yngelenheter | 1 366 | 1 300 | 1 200 |
Stamfisk och nejonöga, förvarade bestånd/bestånd i romproduktion, st. | 64 | 60 | 64 |
Mjölke i mjölkebank, bevarade bestånd, st. | 42 | 42 | 43 |
1) Indextalen har räknats ut enligt en metod med parvisa år, varvid föregående års jämförelsetal är 100. Lönsamhetsindex = kostnadsindex/avkastningsindex; produktivitetsindex = avkastningsindex/arbetsinsatsindex.
2) I budgeten för 2013 anges ett medelvärde för refererade publikationer under tre år samt ett sammanlagt mål på 240 för övriga publikationer (ej refererade publikationer samt publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten). I denna tabell följs en ny indelning.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 24 216 | 21 518 | 21 954 |
Bruttoinkomster | 8 055 | 4 040 | 4 740 |
Nettoutgifter | 16 161 | 17 478 | 17 214 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 995 | ||
— överförts till följande år | 4 312 |
Antalet årsverken minskar med 9 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) | -100 |
Bortfall av engångsutgift, Talvivaara | -180 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -41 |
Lönejusteringar | 57 |
Sammanlagt | -264 |
2014 budget | 17 214 000 |
2013 I tilläggsb. | — |
2013 budget | 17 478 000 |
2012 bokslut | 17 478 000 |