Statsbudgeten 2014
Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för idrottsverksamhetens del för den allmänna ledningen, det allmänna utvecklandet och samordningen inom statsförvaltningen.
Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, regeringsprogrammet, statsbudgeten, undervisnings- och kulturministeriets strategier och riktlinjer samt internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig utvärdering av de idrottspolitiska åtgärderna.
För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen av motion och idrott genomförs inom de olika områdena av idrottspolitiken åtgärder som förenas av stärkandet av kunskapsbasen på området samt genomförandet av jämlikhet, etik och ärlighet.
Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten
Verksamhetens mål | De viktigaste åtgärderna |
---|---|
Motion och idrott ökar deltagandet | — Verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott stöds — Lokal föreningsverksamhet och idrottsverksamhet med låg tröskel stöds — En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet och träningsmöjligheterna för idrottare stöds — Åtgärder för att kombinera en idrottskarriär med studier eller skolgång stöds — Hederspris ges till finländska OS-vinnare — Organisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang stärks — Etiken och ärligheten inom idrotten stärks genom att man stöder antidopningskommittén och en professur i idrottsrätt — Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter samt ordförandeskapet för det internationella damidrottsnätet stöds |
Den motionsinriktade livsstilen blir allt vanligare | — Förutsättningarna för lokal idrottsverksamhet stärks genom att statsandel anvisas för kommunernas idrottsverksamhet — När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar betonas i första hand byggandet och renoverandet av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper — Man utökar omfattningen av programmet Främjande av motion i skolan — Åtgärder för att främja en motionsinriktad livsstil stöds — Projekt som ökar jämlikheten inom idrotten stöds |
Kunskapsbasen och kompetensen inom idrotten stärks | — Utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds — Olika befolkningsgruppers möjligheter att delta i fri utbildning inom idrotten stöds — Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov — Den idrottsvetenskapliga forskningens kvalitet höjs genom samarbete med Finlands Akademi — Tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för utvärdering av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas — Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion — Vetenskapliga internationella kongresser som ordnas i Finland stöds |
Vissa nyckeltal för idrottsväsendet
2011 utfall |
2012 utfall |
2014 uppskattning |
|
Projekt för lokala understöd till idrottsföreningsverksamhet för barn/Föreningsstödsprojekt (fr.o.m. 2013) | |||
---|---|---|---|
Beviljade | 355 | 380 | 490 |
Ansökningar | 853 | 1 093 | 1 300 |
Barn och unga | 80 000 | 80 000 | 100 000 |
— flickor (%) | 45 | 45 | 45 |
— pojkar (%) | 55 | 55 | 55 |
Understöd till idrottsakademier | |||
Antal understödda idrottsakademier | 10 | 10 | 20 |
Antal idrottare som är bundna till akademierna, nivå I och II | ca 1 000 | ca 1 100 | 2 000 |
Dopningstest (ADT ry) | |||
Test inom det nationella testningsprogrammet | 3 126 | 3 006 | 3 000 |
— utanför tävlingar | 1 722 | 1 570 | 1 500 |
— vid tävlingar | 1 404 | 1 436 | 1 500 |
— varav blodprov | 123 | 122 | 100 |
Idrottsprofiler, blodprov | 104 | 250 | |
Understöd till idrottsanläggningar som tjänar breda befolkningsgrupper (UKM) | |||
Motionslokaler som understöds med statsunderstöd (renoverings- och nybyggnadsprojekt) | |||
— simhallar (m2) | 23 268 | 24 243 | 24 000 |
— sporthallar (m2) | 38 131 | 19 025 | 23 000 |
— ishallar (m2) | 13 016 | 21 579 | 20 000 |
Sammanlagt | 74 415 | 64 847 | 67 000 |
— lokala idrottsplatser (st.) | 62 | 67 | 60 |
Programmet I form för livet | |||
Projekt | 196 | 211 | 190 |
Kommunerna | 95 | 103 | 100 |
Idrottsutövare | |||
— kvinnor (%) | 66 | 65 | 64 |
— män (%) | 34 | 35 | 36 |
Antal deltagare i verksamhet inom programmet I form för livet, 35—74 år | 120 000 | 120 000 | 140 000 |
Programmet Främjande av motion i skolan | |||
Skolor | 45 | 111 | 230 |
Elever | 10 000 | 30 000 | 60 000 |
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter | |||
Riksomfattande | 396 602 | 408 613 | 375 000 |
Ändring från föregående år, studerandedygn | 27 796 | 12 011 | -33 613 |
Ändring från föregående år, % | 7,5 | 3,0 | -8,2 |
Statsandelsfinansierade dygn/% | 279 900/70,6 | 279 900/68,5 | 279 900/74,6 |
Regionala | 85 381 | 85 517 | 80 000 |
Ändring från föregående år, studerandedagar | 85 381 | 136 | -5 517 |
Ändring från föregående år, % | 15,0 | 0,2 | -6,5 |
Statsandelsfinansierade dagar/% | 52 000/60,9 | 53 000/62,0 | 53 000/66,3 |
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 147 448 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (1054/1998), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)
2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet
3) till betalning av träningsstipendier till idrottare, högst 1 700 000 euro
4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, arbete mot dopning, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning, till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och till finansiering av informationssystemsprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten
5) till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö, högst 310 000 euro
6) till utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner
7) till hederspris för finländska OS-vinnare samt till betalning av Pro Idrott-utmärkelser
8) till utgifter för verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott
9) till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.
Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.
Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.
De stipendier som avses i punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen.
I fråga om de personer som avses i punkt 9 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) så att indexhöjningarna av statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren inte görs år 2014.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Deltagande i motion och idrott | 60 060 000 |
Medborgarverksamhet inom motion och idrott | 41 710 000 |
Elitidrott | 12 830 000 |
Elitidrottstävlingar | 1 700 000 |
Antidopningskommittén | 3 000 000 |
Internationalism | 820 000 |
Främjande av idrott för hela befolkningen | 56 700 000 |
Statsandelar för kommunernas idrottsverksamhet | 19 200 000 |
Understöd till byggande av idrottsanläggningar | 26 400 000 |
Främjande av en motionsinriktad livsstil | 11 100 000 |
Kompetensen och kunskapsbasen inom idrott | 30 688 000 |
Idrottsutbildningscenter | 19 680 000 |
Idrottsvetenskap samt forskning | 4 040 000 |
Forsknings- och utvecklingssammanslutningar samt utbildningsverksamhet | 3 890 000 |
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott | 350 000 |
Statens idrottsråds verksamhet | 480 000 |
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande | 2 248 000 |
Sammanlagt | 147 448 000 |
Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 87,88 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter har dessutom beviljats 30 000 euro under moment 29.90.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av intäktsföringen 1 % | 1 460 |
Sammanlagt | 1 460 |
2014 budget | 147 448 000 |
2013 budget | 145 988 000 |
2012 bokslut | 144 959 979 |
52. Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)
Under momentet beviljas 110 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter samt högst 80 000 euro till Finlands Akademi för förvaltningskostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga undersökningar samt till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) så att indexhöjningarna av statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren inte görs år 2014.
Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt högst 18 000 000 euro för statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 1 |
Momentets rubrik har ändrats.
2014 budget | 110 000 |
2013 budget | 109 000 |
2012 bokslut | 2 752 000 |
(53.) Tippnings- och penninglotterivinstmedel för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (förslagsanslag)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
Staten har anvisat ett anslag för planeringskostnader för renoveringsprojektet. I enlighet med det finanspolitiska ministerutskottets ståndpunkt beviljas projektet finansiering i statsbudgeten efter att de totala kostnaderna har preciserats. De totala kostnaderna för projektet preciseras när en projektplan enligt utkast 2 har färdigställts.
2013 budget | 6 300 000 |
2012 bokslut | 5 900 000 |