Statsbudgeten 2014
40. Högskoleundervisning och forskning
För Finlands Akademis forskningsprojekt som ska finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53 och för främjande av forskning som finansieras av Finlands Akademi får förbindelser ingås 2014 till ett värde av 280 014 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för stärkandet av forskningsinfrastrukturerna på nationell och internationell nivå och ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförandet av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT). Om en del av bevillningsfullmakten för 2013 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2014.
Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.
Förklaring:
- — Universiteten och yrkeshögskolorna främjar genom sin verksamhet den finländska konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en mångkulturell samhällsutveckling.
- — Den finländska vetenskapens internationella nivå och kunskaps- och kompetensgrund stärks samt samhällsekonomins innovationskapacitet ökar.
- — Tillgången till en högt utbildad arbetskraft och forskarkår tryggas.
- — Innehållet i högskoleutbildningen och i högskoleexamina utvecklas så att de kvantitativt och kvalitativt sett bättre svarar mot de föränderliga behoven i samhället och i arbetslivet. Studieprocesserna utvecklas så att arbetskarriärerna förlängs.
- — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet, inklusive kommersialisering, i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande främjas.
Högskolorna (universiteten och yrkeshögskolorna) utvecklar sin verksamhet som internationella och drivkraftiga inlärnings- och forskningsmiljöer. Högskolorna profilerar sig inom de egna starka områdena och deras roll som europeiska aktörer inom högskole- och forskningsområdet stärks. Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utgående från de olika målen och innehållen i examina.
Högskolornas verksamhet är ekonomisk, produktiv och effektiv. Högskolorna stärker ändamålsenligt samarbete och fortsätter reformera sina verksamhetsstrukturer. Högskolornas nuvarande nätverk av verksamhetsställen koncentreras till tillräckligt högklassiga, omfattande och innovativa kompetenscentrum. Förutsättningarna för spetsforskning stärks och förutsättningar skapas för att utveckla områden på frammarsch. Universiteten främjar forskarkarriärerna.
Högskolorna planerar sitt utbildningsutbud och sin utbildningsstruktur så att utbildning som leder till examen och annan utbildning bildar en helhet som utgår från arbetslivets behov och stöder livslångt lärande. Antagningen av högskolestuderande reformeras så att av de antagna ska andelen som första gången ansöker om studieplats vid en högskola bli större. För att högskoleplatserna ska utnyttjas mer effektivt ska ett gemensamt elektroniskt ansökningssystem utvecklas för högskolorna och tas i bruk 2014. Genom att utveckla utbildningen efter examen stöds förnyelse av kompetensen och längre arbetskarriärer.
Högskolorna förbättrar kvaliteten på undervisningen och förutsättningarna för god inlärning. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och inlärningsmiljöer.
Genom vetenskapspolitiken främjar man starka och nätverkande forskningskoncentrationer, internationalisering och kontakter till EU:s samt globala forsknings- och kompetensnätverk. Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och forskningsstrukturerna samt forskning som stöder och skapar nationella starka sidor.
Forskningens medie- och medborgarsynlighet, vetenskapsfostran samt utnyttjandet av forskningsresultaten i det offentliga beslutsfattandet och i utvecklandet av näringslivet stärks.
Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och informationsförsörjning inom forskningen. Den öppna tillgången till forskningsmaterial förbättras. Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt sökbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena.
Forskningens kvalitet och effekter
2008 | 2009 | 2010 | 20111) | 2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
2014 uppskattning |
|
FoU-utgifternas andel av BNP (%) | 3,72 | 3,92 | 3,90 | 3,78 | 3,65 | 3,57 | 3,50 |
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) | 2,49 | 2,46 | 2,44 | 2,35 | 2,35 | 2,35 | 2,35 |
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)2) | 1 700 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
1) Uppskattning av vetenskapliga publikationer i uppgifterna för 2011.
2) Källa: ISI Web of Knowledge (artiklar, översiktsartiklar, kommentarer, brev och konferenspublikationer).
Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)
Bevillningsfullmakt | Utgifter | |||||||
År | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
2006 | 205,6 | 5,7 | ||||||
2007 | 225,3 | 0,0 | 0,0 | |||||
2008 | 245,6 | 8,9 | 1,1 | 0,0 | ||||
2009 | 258,5 | 57,3 | 1,7 | 0,0 | ||||
2010 | 369,1 | 106,7 | 45,8 | 7,4 | 0,0 | |||
2011 | 316,1 | 111,6 | 93,3 | 29,6 | 6,0 | 0,1 | ||
2012 | 282,4 | 80,8 | 81,9 | 63,5 | 28,3 | 6,0 | ||
2013 | 302,6 | 17,0 | 74,6 | 74,6 | 71,8 | 52,0 | 12,5 | |
2014 | 280,0 | 16,2 | 68,8 | 68,8 | 65,9 | 50,8 | 9,6 | |
Sammanlagt | 388,0 | 314,6 | 243,9 | 175,0 | 124,0 | 63,3 | 9,6 |
Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 10 000 000 euro för ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT), 10 000 000 euro för finansieringen av forskningsinfrastrukturerna, vilket år 2013 budgeterades som ett anslag som inte ingår i fullmakten, och 38 000 euro med anledning av lönejusteringar för sådan personal inom statsförvaltningen som avlönas genom forskningsfinansiering samt som avdrag 27 000 euro med anledning av centraliseringen av utbildningsmedel enligt ramavtalet samt ett sparbeslut på 17 000 000 euro, ett tillägg av engångsnatur på 20 000 000 euro (III tilläggsbudg. 2013) och 5 593 000 euro som en andel av finansieringen av 1-åriga projekt som inte tas in i bevillningsfullmakten från år 2014. Ändringen i de årliga posterna föranleds av ändringen av budgeteringen under moment 29.40.51 så att den baseras på förslagsanslag. Detta leder till en helhetsändring av beräkningsmodellen, där den tidigare användningen av anslagen, vilken var mera koncentrerad till slutet, beaktas.
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 305 000 euro.
Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken.
- — Finlands Akademi riktar forskningsfinansiering till Finlands starka forskningsområden och värnar samtidigt om diversiteten och förnyelsen inom vetenskapen. Akademin stöder nya vetenskapliga öppningar och genombrott samt uppkomsten av innovationer i alla finansieringsformer.
- — Akademin stöder utvecklandet av en tillräcklig och internationellt konkurrenskraftig forskarkår med beaktande av Finlands starka forskningsområden och forsknings- och innovationssystemets behov.
- — Akademin stöder forskningssamarbete med strategiskt valda målländer. Akademin främjar forskarnas internationella mobilitet och nätverk genom att stöda forskarnas och forskningsorganisationernas deltagande i europeiskt och globalt forskningssamarbete.
- — Akademin främjar en öppen tillgång till vetenskapliga material och publikationer.
- — Finlands akademi utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Akademin utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sitt system för beslutsfattande för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Nyckeltal | 2011 utfall |
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Projektbeståndets volym, strategiskt tyngdpunktsområde (%) | ||||
Akademins forskningsprogram | 6 | 6 | ökar | ökar |
Program för spetsforskningsenheter | 7 | 8 | ökar | ökar |
Forskningsinfrastrukturer | 5 | 3 | ökar | ökar |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
Antal ansökningar som behandlats | 3 409 | 3 724 | 3 800 | 3 800 |
Forskningsprogram /där internationellt finansieringssamarbete ingår | 11/10 | 12/12 | 11/11 | 12/12 |
Funktionell effektivitet | ||||
De totala kostnaderna för finansieringsverksamheten/finansieringsbeslut (%) | 3 | 2,9 | <3,5 | <3,5 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Sjukdagar antal/årsv. | 7,8 | 7,9 | <8 | <8 |
Årsverken1) | 149,5 | 142,5 | 143 | 135 |
1) Utfallet för 2011 innehåller 4,2 årsv. personer som överskridit den personliga pensionsåldern och högskolepraktikanter.
För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under moment 29.40.22, 29.40.51, 29.40.53 och 29.40.66.
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för Finlands Akademis prestationer (694/2012).
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 13 118 | 12 855 | 12 420 |
Bruttoinkomster | 318 | 400 | 115 |
Nettoutgifter | 12 800 | 12 455 | 12 305 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 143 | ||
— överförts till följande år | 7 301 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -135 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -26 |
Lönejusteringar | 36 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -25 |
Sammanlagt | -150 |
2014 budget | 12 305 000 |
2013 budget | 12 455 000 |
2012 bokslut | 12 958 000 |
02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 059 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom arkivverkets internationella samarbete
2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.
Riksarkivet får ingå ett hyresavtal om centralarkivets nybyggnad i S:t Michel under 2014 så att den utgiftsökning det föranleder från och med år 2017 på årsnivå är högst 250 000 euro. Hyresavtalet förutsätter att Riksarkivet senast den 30 juni 2018 avstår från lokalerna i Sörnäs i Helsingfors.
Förklaring:Arkivverket är en sakkunnig- och serviceorganisation som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad och effektivt användbar form. Arkivverket har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och är tillgängliga samt stöda forskning och utveckla arkivfunktionen.
- — Arkivverket utvecklar och styr arkivfunktionen så att dokumentförvaltningen och arkivfunktionen inom den offentliga sektorn sköts effektivt och ekonomiskt.
- — Arkivverket förvarar det arkivmaterial som det innehar effektivt och tryggt samt förbättrar tillgången till och användbarheten hos materialet.
- — Arkivverket erbjuder sina kunder mångsidig, tillförlitlig och snabb upplysningstjänst genom att utveckla den elektroniska beställnings- och kundservicen.
- — Arkivverket utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Arkivverket utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sin organisation för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för arkivverkets prestationer (1294/2010).
Nyckeltal | 2011 utfall |
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
---|---|---|---|---|
Samhälleliga verkningar | ||||
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) | 190 046 | 195 292 | 200 000 | 204 000 |
Digitaliserat material (antal bildfiler) | 13 033 119 | 16 788 779 | 14 500 000 | 22 100 000 |
Besök i forskarsalar (st.) | 49 303 | 39 827 | 48 000 | 38 000 |
Användning av material på nätet (nedladdningar, st.) | 17 000 000 | 28 470 000 | 21 000 000 | 38 000 000 |
Produktion och kvalitetsledning | ||||
Utökande av material (hyllmeter/år) | 4 156 | 5 246 | 4 000 | 4 000 |
Digitalisering (bildfiler/år) | 2 442 478 | 3 755 660 | 1 500 000 | 800 000 |
Utbildning (föreläsningstimmar/deltagare) | 836/1 350 | 550/1 233 | 550/1 100 | 350/700 |
Utfärdade intyg och gjorda utredningar (st.) | 21 981 | 22 068 | 24 000 | 25 000 |
Funktionell effektivitet | ||||
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter/årsv.) | 767 | 829 | 818 | 864 |
Hantering av mänskliga resurser | ||||
Sjukdagar antal/årsv. | 11,9 | 7,2 | <9 | <9 |
Årsverken1) | 247,7 | 235,7 | 244,5 | 236 |
1) Omfattar också personalen i tidsbundna projekt.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 511 | 20 188 | 19 659 |
Bruttoinkomster | 2 037 | 600 | 600 |
Nettoutgifter | 19 474 | 19 588 | 19 059 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 331 | ||
— överförts till följande år | 263 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av hyrorna | 165 |
Omstruktureringen av förvaltningsområdet (regeringsprog.) | -500 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -34 |
Lönejusteringar | 47 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -37 |
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprog.) | 55 |
Sammanlagt | -529 |
2014 budget | 19 059 000 |
2013 budget | 19 588 000 |
2012 bokslut | 19 406 000 |
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 013 000 euro.
Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation vars uppgifter omfattar språkvården av finska och svenska samt samordningen av språkvården av samiska, teckenspråk och romani. Till institutets uppgifter hör dessutom rådgivning och ordboksarbete samt forskning med anknytning till språkvård och ordboksarbete.
Nyckeltal | 2011 utfall |
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
---|---|---|---|---|
Publikationsverksamhet, st. | 556 | 382 | 300 | 300 |
Informationstjänstuppgifter, st. | 1 871 | 1 419 | 1 500 | 1 200 |
Elektroniska material1) | 40 061 | 43 099 | 44 000 | 48 000 |
Sjukdagar antal/årsv. | 4,3 | 5 | <8 | <8 |
Årsverken | 87,3 | 76,1 | 88,8 | <88,8 |
1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.
För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 2 336 | 2 655 | 2 613 |
Bruttoinkomster | 678 | 600 | 600 |
Nettoutgifter | 1 658 | 2 055 | 2 013 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 695 | ||
— överförts till följande år | 1 087 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för prestationer av Forskningscentralen för de inhemska språken (1293/2010).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -45 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -13 |
Lönejusteringar | 19 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -3 |
Sammanlagt | -42 |
2014 budget | 2 013 000 |
2013 budget | 2 055 000 |
2012 bokslut | 2 049 000 |
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 866 000 euro.
Förklaring:Depåbibliotekets uppgift är att ta emot och förvara material som överförs från vetenskapliga och allmänna bibliotek samt att ställa materialet till förfogande. Depåbiblioteket ansvarar för utvecklingen av den riksomfattande politiken för samlingarna. Avsikten med verksamheten är att minska utrymmesbehovet för samlingar i alla bibliotek i Finland genom att ta emot material av dem.
Nyckeltal | 2011 utfall |
2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
---|---|---|---|---|
Mängd material som tagits emot (hyllmeter) | 4 817 | 7 718 | 6 000 | 5 000 |
Antal beställningar | 82 529 | 79 448 | 82 000 | 82 000 |
Sjukdagar antal/årsv. | 15,9 | 12,6 | <8 | <8 |
Årsverken | 19,7 | 18,95 | 18,8 | 19 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 604 | 1 627 | 1 871 |
Bruttoinkomster | 6 | 6 | 5 |
Nettoutgifter | 1 598 | 1 621 | 1 866 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 79 | ||
— överförts till följande år | 90 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för prestationer vid Depåbiblioteket (1346/2006).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av hyrorna | 15 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -13 |
Utvidgning av lokaler | 245 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -3 |
Lönejusteringar | 4 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -3 |
Sammanlagt | 245 |
2014 budget | 1 866 000 |
2013 budget | 1 621 000 |
2012 bokslut | 1 609 000 |
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 31 364 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut samt till stipendier för främjande av internationaliseringen av högskolor som man kommer överens om särskilt med CIMO
2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen, till central finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen samt andra motsvarande gemensamma utgifter
3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid.
Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. För att studerandena ska studera snabbare och inleda studierna vid en lägre ålder utvecklas ett nytt elektroniskt ansökningssystem för högskolorna.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet | 2 583 000 |
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen | 28 781 000 |
Sammanlagt | 31 364 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Medlemsavgift till anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) (överföring till moment 29.40.66) | -600 |
Tillägg av engångsnatur | -2 700 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -719 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -48 |
Sammanlagt | -4 067 |
2014 budget | 31 364 000 |
2013 III tilläggsb. | 200 000 |
2013 budget | 35 431 000 |
2012 bokslut | 30 526 000 |
22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningsinfrastrukturprojekt samt till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete kring forskningsinfrastrukturprojekt och av finansiella bidrag till internationella organisationer. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar.
Förklaring:Genom finansieringen stärks forskningens infrastrukturer och främjas den nationella infrastrukturpolitiken. Vid styrningen av finansieringen beaktas forskningsinfrastrukturernas vägkarta där Finlands nationellt och internationellt sett viktigaste forskningsinfrastrukturer har identifierats. Uppdateringen av vägkartan publiceras i början av år 2014.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 3 500 |
Sammanlagt | 3 500 |
2014 budget | 8 500 000 |
2013 budget | 5 000 000 |
2012 bokslut | 4 000 000 |
30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 404 277 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt yrkeshögskolelagen (351/2003) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till utvecklande och stödjande av verksamheten, högst 10 100 000 euro som projektfinansiering enligt yrkeshögskolelagen
3) till projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi, högst 11 185 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), så att priserna per enhet för yrkeshögskolor sänks på grund av en utgiftsbesparing.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna
2008 utfall |
2010 utfall |
2012 utfall |
20141) uppskattning |
|
Yrkeshögskoleexamina | 21 089 | 20 581 | 22 157 | 21 907 |
Högre yrkeshögskoleexamina | 631 | 1 253 | 1 708 | 2 018 |
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade | 1 519 | 1 684 | 1 740 | 1 600 |
Utländska examensstuderande | 6 294 | 7 724 | 7 8922) | 7 745 |
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) | 7 473 | 8 390 | 8 654 | 8 830 |
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera | 59,8 | 59,3 | .. | 67,3 |
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen | .. | 36,5 | 38,22) | 44,9 |
Examina/undervisning och FoU-personal | .. | 2,88 | .. | 3,7 |
Lärares och sakkunnigas internationella rörlighet/lärare och FoU-personal | 0,84 | 0,93 | .. | 1,09 |
Avlagda studiepoäng inom FoU-projekt/närvarande examensstuderande | 2,8 | 4,8 | .. | 6,4 |
1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2014 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.
2) Utfallet för 2011
Regeringen har till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om ändring av yrkeshögskolelagen (RP 9/2013 rd) i syfte att påskynda den strukturella reformen av yrkeshögskolorna och förbättra verksamhetens kvalitet och genomslagskraft. I detta sammanhang upphör giltigheten för de nuvarande tillstånden och statsrådet beviljar nya tillstånd från och med den 1 januari 2014. Vidare ska grunderna för bestämmande av den basfinansiering som beviljas yrkeshögskolans huvudman ses över. Genom projektfinansiering stöder undervisnings- och kulturministeriet målen för den nationella högskolepolitiken och en strategisk och strukturell reform av yrkeshögskolorna.
I syfte att trygga tillgången på kunnig arbetskraft riktas utbildningsutbudet i enlighet med riksomfattande prognostiseringar. Yrkeshögskolorna har minskat sitt utbildningsutbud med 2 030 nybörjarplatser från och med år 2013. År 2014 minskar utbildningsutbudet med ca 2 230 studieplatser.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerade kostnader (kalkylerat antal studerande * pris per enhet) | 879 007 709 |
— kommunala yrkeshögskolor (10 855 * 7 689 €) | 83 464 095 |
— privata yrkeshögskolor (99 457 * 7 998,87 €, inkl. moms) | 795 543 614 |
Kommunernas finansieringsandel | -500 575 552 |
Kompensering för kostnader för återbetalning av mervärdesskatt | 4 560 000 |
Projektfinansiering för utvecklande och stödjande av verksamheten (högst) | 10 100 000 |
Projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi (högst) | 11 185 000 |
Sammanlagt | 404 277 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inverkan på priserna per enhet på grund av en minskning av tidigare anläggningsprojekt (L 1705/2009, 69 §) | 257 |
Justering av den mervärdesskatt som ingår i priset per enhet | 3 266 |
Minskning av priset per enhet (-1,2 %) | -6 900 |
Ändring i antalet studerande | -4 100 |
Sammanlagt | -7 477 |
2014 budget | 404 277 000 |
2013 III tilläggsb. | 10 000 000 |
2013 budget | 411 754 000 |
2012 bokslut | 424 370 575 |
50. Statlig finansiering för universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 893 258 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)
1) 1 633 114 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder
2) 163 144 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning
3) 70 000 000 euro för tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet
4) 27 000 000 euro för tilläggsfinansiering för verksamhet vid andra universitet än Aalto-universitetet.
Förklaring:Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.
Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, effektivitet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationaliseringen beaktas genom flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.
Universitetens basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt universitetsindexet.
Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget för universiteten.
Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna enligt 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.
I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.
Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 7 900.
Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten
2008 utfall |
2010 utfall |
2012 utfall |
20141) mål |
|
Lägre högskoleexamina | 13 878 | 12 800 | 13 014 | 14 200 |
Högre högskoleexamina | 21 8522) | 14 384 | 13 829 | 15 023 |
Doktorsexamina | 1 527 | 1 518 | 1 649 | 1 635 |
Utländska examensstuderande | 6 195 | 7 809 | 8 7523) | 8 950 |
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) | 9 799 | 10 444 | 10 661 | 11 950 |
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal | 1,52 | 1,57 | .. | 1,75 |
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. | 0,67 | 0,57 | .. | 0,72 |
Lärar- och forskarbesök /undervisnings- och forskningspersonal | 0,21 | 0,36 | .. | 0,42 |
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal4) | 1,64 | 0,78 | .. | 0,88 |
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret | 26,0 % | 26,9 %5) | 31,7 % |
1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2014 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.
2) Den stora ökningen av antalet högre högskoleexamina har sin förklaring i slutförandet av examensstrukturreformen 2008.
3) Utfallet för 2011
4) Besökens minimilängd 1 vecka från och med uppgifterna för 2010, tidigare 2 veckor.
5) Utfallet för 2011
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Övrig basfinansiering av universiteten | 1 633 114 000 |
— Nationalbiblioteket | 16 811 000 |
— Övningsskolor | 48 794 000 |
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten | 1 567 509 000 |
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet | 70 000 000 |
Tilläggsfinansiering för verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet | 27 000 000 |
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning utgör av de kostnader som universiteten föranleds | 163 144 000 |
Uppskattning av moms-kompensationen år 2014 | 143 766 000 |
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2012 och utfallet | 19 378 000 |
Sammanlagt | 1 893 258 000 |
---|
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 358 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -3 150 |
Justering av universitetsindex 2012 | -2 485 |
Precisering av moms-kompensationen | 23 234 |
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetet (regeringsprog.) | -10 000 |
Tilläggsfinansiering för universitetens verksamhet, andra universitet än Aalto-universitetet (regeringsprog.) | -10 000 |
Universitetsindex (1,9 %) | 32 737 |
Sammanlagt | 30 336 |
2014 budget | 1 893 258 000 |
2013 budget | 1 862 922 000 |
2012 bokslut | 1 832 287 000 |
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 143 807 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer
3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU
4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
Förklaring:Anslag som överförts från tidigare budgetår kommer att användas för finansiering av Akademins åtaganden åren 2014—2015. Användningen av de överförda anslagen minskar budgetårets anslagsbehov som ett belopp av engångsnatur.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inbesparade medel till följd av fullmaktsbesluten åren 1997-2006 | -12 000 |
Inverkan på anslagsbehovet orsakad av ändringen till förslagsanslag och ändringen av tidpunkten för betalningen av fullmakten | -85 096 |
Lönejusteringar som gäller statsförvaltningens personal | 38 |
Sparbeslut | -2 000 |
Stödjande av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT) | 1 000 |
Utgiftsbesparing (regeringsprogr.) | -700 |
Ökning av fullmakten (III tilläggsbudgetprop. 2013) | 4 000 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -27 |
Sammanlagt | -94 785 |
Anslaget under momentet har ombildats till ett förslagsanslag.
2014 budget | 143 807 000 |
2013 budget | 238 592 000 |
2012 bokslut | 251 695 000 |
52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag)
Under momentet beviljas 29 144 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av kompensation enligt 75 och 92 a § i universitetslagen till Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet för deras apoteksrörelse.
Förklaring:Enligt universitetslagen kompenserar staten årligen Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet till ett belopp som motsvarar den samfundsskatt som universiteten har betalat på näringsinkomsten från sin apoteksrörelse. Staten kompenserar dessutom årligen universitetet med ett belopp som motsvarar den apoteksavgift som betalats för universitetets apoteksrörelse. Anslaget har dimensionerats på basis av utfallet 2012, som var 29 948 000 euro, och som avdrag har beaktats 804 000 euro som skillnaden mellan det anslag som budgeterats för ersättningar 2012 och utfallet.
Avsikten är att av anslaget bevilja 27 786 000 euro till Helsingfors universitet och 1 358 000 euro till Östra Finlands universitet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Precisering av de poster som ersättningarna grundar sig på | -1 015 |
Sammanlagt | -1 015 |
2014 budget | 29 144 000 |
2013 budget | 30 159 000 |
2012 bokslut | 30 731 000 |
53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 103 213 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete
2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd
3) till Finlands Akademis förfogande högst 4 066 000 euro för 1-åriga projekt: betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, utvecklings- och underhållsavgifter för informationssystem för forskningsfinansiering samt andra 1-åriga projekt
4) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU
5) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar
6) till betalning av utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv
7) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 88 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst
8) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet
9) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete
10) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik och för forskningens informationsförsörjning samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen
11) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken
12) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.
Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.
I fråga om de personer som avses i punkt 7 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning | 70 673 000 |
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv | 5 345 000 |
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken | 3 052 000 |
Verksamhetsunderstöd för vetenskapsinstitut och forskningsinstitut, Vetenskapscentret Heureka samt vissa vetenskapliga samfund och föreningar | 11 416 000 |
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet | 600 000 |
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet | 3 075 000 |
Utgifter som föranleds av främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället och övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen | 8 405 000 |
Betalning av understöd för lokalkostnader för de vetenskapsinstitut som betalar hyra till Senatfastigheter | 647 000 |
Sammanlagt | 103 213 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring av intäktsföringskalkylen | 1 022 |
Sammanlagt | 1 022 |
2014 budget | 103 213 000 |
2013 budget | 102 191 000 |
2012 bokslut | 101 155 735 |
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 388 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI), den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) och anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.
Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjda medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser | 454 |
Medlemsavgift till anläggningen för forskning om antiprotoner och joner i Europa (FAIR) (överföring från moment 29.40.20) | 600 |
Sammanlagt | 1 054 |
2014 budget | 18 388 000 |
2013 budget | 17 334 000 |
2012 bokslut | 16 987 916 |