Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2014

Huvudtitel 29

UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

De statsandelar som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras 2014 på grundval av beslutet om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Finland påverkas i hög grad av konjunkturerna i världsekonomin. Säkerställandet av kunnandet, välfärden och konkurrenskraften kräver satsningar på småbarnsfostran, utbildning, forskning, kreativitet, kultur och innovationsverksamhet. Ungdomsarbetslösheten är en särskild utmaning för utbildnings- och ungdomspolitiken. Ministeriet har utarbetat en verksamhetsstrategi som sträcker sig till 2020 och som för sin del bidrar till att bemöta utmaningarna i verksamhetsmiljön.

Antalet barn i dagvård har ökat från och med år 2004. År 2011 omfattades 63 % av 1—6-åringarna av dagvård. Till följd av ändringarna i vårdsystemet kommer föräldrarna sannolikt att förvärvsarbeta mera, varför också efterfrågan på dagvård kan öka.

Den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning minskar. I fråga om den åldersklass som börjar studera på högskolenivå kommer det inte att ske några väsentliga förändringar. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Efterfrågan på vuxenutbildning ökar.

Det kreativa arbetet och den kreativa verksamheten och produktionen samt den digitala användningen av kulturinnehåll får ökad betydelse till följd av utvecklingen av informationssamhället. Den kreativa ekonomins sysselsättande effekt ökar. I och med att samhället blir allt mer mångskiftande och differentierat blir det en utmaning att stärka medborgarverksamheten så att den främjar den sociala gemenskapen, välfärden och hälsan. Medborgarverksamhetens roll i produktionen av kultur- och idrottstjänster förväntas växa.

Den regionala differentieringen innebär en utmaning när det gäller att tillhandahålla jämlika tjänster i hela landet. Dessutom accentueras betydelsen av att stärka inlärningen och välbefinnandet bland barn och unga då åldersklasserna blir mindre och den samhällsekonomiska försörjningskvoten blir sämre.

Tryggandet av basservicen förutsätter att reformen av kommunstrukturen och av kommunernas servicestruktur fortsätter.

Förvaltningsområdets samhälleliga verkningar
Utbildnings- och vetenskapspolitiken

Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå, fungerande dagvårdstjänster och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning såväl inom tidig fostran som inom högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att finländarna 2020 är världens kunnigaste folk. Serviceförmågan förbättras i fråga om utbildning på andra stadiet. Finländarnas utbildningsnivå ska utvecklas så att 88 % av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder har avlagt examen efter grundstadiet och 30 % högskoleexamen målåret 2020. På motsvarande sätt ska 94 % av 30-åringarna ha avlagt examen efter grundstadiet och 42 % högskoleexamen.

Redan inom en nära framtid kommer det att bli brist på kunnig arbetskraft åtminstone inom vissa branscher. Särskilt stora kommer problemen med tillgången på arbetskraft att vara inom social- och hälsovårdsområdet, men också t.ex. inom vissa områden inom teknik och trafik. Genom åtgärder riktade till utbildningssystemet ska arbetskarriärerna förlängas i början och utbildningsutbudet riktas så att det motsvarar det branschvisa arbetskraftsbehovet. Målet är att de ungas studievägar ska bli kortare än tidigare och att de unga utbildas inom branscher där förutsättningarna för att få arbete är goda. Det branschvisa och regionala utbudet av utbildning riktas i enlighet med befolkningsutvecklingen och behovet av arbetskraft.

Man säkerställer verkställandet av ungdomsgarantin och genomför kompetensprogrammet för unga vuxna. De ungas läroavtalsutbildning samt kombinerandet av de ungas läroavtalsutbildning och utbildning vid läroanstalter främjas.

Målet är att

  • — 95 % av 4-åringarna ska delta i verksamhet inom småbarnsfostran senast år 2020
  • — 100 % av 6-åringarna ska ha deltagit i förskoleundervisning
  • — alla som går ut grundstadiet inleder studier efter grundstadiet
  • — hälften av de nya studenterna fortsätter sina studier samma år
  • — den genomsnittliga åldern för dem som utexamineras från högskolor sjunker
  • — genomströmningen i utbildningen förbättras på alla utbildningsstadier.

Tillgången på arbetskraft påverkas förutom genom utbildning för unga också genom utveckling av vuxenutbildningstjänster. Genom vuxenutbildning stöder man arbetsmotivationen och trivseln på arbetsplatsen. Målet är att 60 % av de vuxna årligen ska delta i utbildning och att deltagarunderlaget för vuxenutbildningen breddas.

Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)

  2009 2010
2011
2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
uppskattning
             
Studerande i yrkesutbildning 44,0 43,8 44,3 44,6 45,0 45,5
— utbildning som leder till grundexamen1) 41,2 40,7 41,2 41,5 41,8 42,5
— förberedande utbildningar2) 2,8 3,1 3,1 3,1 3,2 3,0
Studerande i gymnasieutbildning1) 50,2 50,4 49,6 51,7 52,0 52,0
Studerande i grundskolans påbyggnadsundervisning3) 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5
— i grundskolor 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0
— i folkhögskolor 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Utbildningar som leder till examen sammanlagt 91,4 91,1 90,8 93,2 93,8 94,5
Påbyggnadsundervisning och föreberedande utbildningar sammanlagt 5,3 5,6 5,6 5,6 5,7 5,5
Sammanlagt 96,7 96,7 96,4 98,8 99,5 100,0

1) Källa: Statistikcentralen.

2) Källa: statistik för statsandelssystemet (också siffran för 2012 anger utfallet). Inkluderar även förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för personer med funktionshinder, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).

3) De tal som gäller sådan påbyggnadsutbildning som ordnas i anslutning till grundskolorna är uppskattningar som grundar sig på Statistikcentralens statistik över elevantal. De tal som gäller påbyggnadsundervisning som ordnas i folkhögskolor är uppskattningar som grundar sig på elevantalet enligt statsandelsstatistiken.

Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1)

  2009 2010
2011
2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
uppskattning
             
Yrkeshögskoleexamen 25,2 25,2 25,2 25,0 24,9 24,9
Högre högskoleexamen 27,3 27,9 27,6 27,3 27,0 27,0

1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.

Andelen (%) studerande som avlagt examen inom målsatt tid av dem som inlett studier1)

  2009 2010
2011
2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
uppskattning
             
Gymnasieutbildning (3 år) 79,4 79,2 80,3 81,0 82,0 83,0
Yrkesinriktad grundexamen (3 år) 59,7 60,6 61,0 62,0 63,0 64,0
Yrkeshögskoleexamen (5 år) 59,9 64,0 60,5 61,0 63,0 63,0
Lägre och högre yrkeshögskoleexamen (7 år) 51,4 51,0 49,9 46,0 49,0 52,0

1) Källa: Statistikcentralen. Inkluderar endast utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. Inkluderar inte utbildning som förbereder för en yrkesinriktad grundexamen som avläggs i form av en fristående examen eller läroavtalsutbildning. Avser i fråga om lägre och högre högskoleexamina andelen studerande som avlagt målexamen, den högsta examen som en ny studerande har beviljats rätt att avlägga. I fråga om 2011 är det tal som anger utbildning som leder till yrkesinriktad grundexamen en uppskattning.

Undervisning och examina1)

  2009 2010 2011 2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
uppskattning
             
Dagvård            
— barn   204 750 206 350 208 300 209 700 211 000
Förskoleundervisning            
— antal studerande 57 750 58 770 58 910 59 700 60 000 61 000
Grundläggande utbildning            
— nya studerande 56 770 57 880 59 100 59 200 60 500 60 500
— studerande som fått avgångsbetyg 65 090 64 960 63 440 61 200 61 000 60 000
— antal studerande 536 780 530 680 526 930 522 000 522 000 519 000
Gymnasieutbildning            
— nya studerande 38 060 37 870 36 790 38 000 38 000 38 000
— avlagda studentexamina2) 32 650 32 700 32 810 33 000 33 000 33 000
— antal studerande 108 390 107 400 106 320 110 000 110 000 110 000
Grundläggande yrkesutbildning (vid läroanstalter)            
— nya studerande 59 740 59 990 61 000 61 500 63 000 62 800
— avlagda examina 36 930 37 220 40 510 41 700 42 800 43 700
— antal studerande3) 143 930 149 200 150 560 150 300 151 300 151 000
Grundläggande yrkesutbildning (läroavtalsutbildning)4)            
— nya studerande   6 835 8 438 7 900 8 500 8 900
— avlagda examina   5 922 5 985 6 000 6 200 6 400
— antal studerande3)   23 099 23 378 23 200 23 900 24 600
Yrkesinriktad tilläggsutbildning5)            
— nya studerande   32 634 31 801 32 800 26 000 27 000
— avlagda examina   16 006 16 153 16 700 15 400 15 600
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter   33 586 35 190 36 200 35 700 35 100
— antal studerande i läroavtalsutbildning   36 470 33 356 33 400 27 000 28 500
Grundexamina vid yrkeshögskolor            
— studerande som inlett sina studier6) 33 676 33 978 34 963 34 900 32 900 32 900
— avlagda examina 20 044 20 581 21 312 22 121 22 060 22 060
— antal studerande 129 282 131 595 131 838 131 369 128 000 126 000
Högre yrkeshögskoleexamina            
— studerande som inlett sina studier 2 308 2 722 2 739 2 800 2 900 2 900
— avlagda examina 941 1 253 1 521 1 708 1 750 1 750
— antal studerande 5 557 6 580 7 321 7 834 8 000 8 000
Grundexamina vid universitet7)            
— nya studerande 20 169 19 988 20 119 19 853 19 800 19 800
— avlagda lägre högskoleexamina 10 775 12 300 13 275 13 014 13 500 14 200
— avlagda högre högskoleexamina 10 535 14 384 12 515 13 829 14 500 15 023
— antal studerande 145 033 144 321 144 441 143 505 142 300 141 300
Doktorsexamina vid universitet 1 642 1 518 1 653 1 649 1 635 1 635

1) Utbildning som lyder under undervisningsförvaltningen. De tal som gäller nya barn i dagvården och studerande inom grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning, studerande som fått avgångsbetyg från grundläggande utbildning, studerande som avlagt examen inom yrkesinriktad grund- och tilläggsutbildning och utländska studerande är i fråga om 2012 uppskattningar. Antalet studerande inom förskoleutbildning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning (exkl. läroavtalsutbildning) är antalet studerande enligt statsandelssystemet.

2) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.

3) Omfattar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.

4) Omfattar sådan utbildning i läroavtalsform som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.

5) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.

6) Med studerande som inlett sina studier för YH-examen avses fr.o.m. 2010 studerande som under statistikåret i fråga för första gången är skrivit in sig som närvarande i en utbildning som leder till YH-examen vid en yrkeshögskola.

7) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina.

Konst- och kulturpolitiken

Konsten och kulturen främjar befolkningens välbefinnande och livskvalitet samt stärker det kulturella kapitalet. Genom att stärka kulturgrunden, verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande samt kulturekonomin främjas bildningen, kreativiteten, kunnandet och innovativiteten, regionernas livskraft samt utvecklingen av sysselsättningen och samhällsekonomin.

Centrala kulturpolitiska områden är konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken liksom även den audiovisuella politiken och den kommunala kulturverksamheten.

I Finland har deltagandet i kulturella aktiviteter ökat och skillnaderna i deltagande mellan befolkningsgrupperna har jämnats ut. Det finns emellertid grupper där deltagandet är mycket lågt. Kulturtjänsterna koncentreras till de större städerna, varvid tillgången till tjänsterna varierar i olika delar av landet. Andelen av hela befolkningen som besöker bibliotek och teatrar är störst av EU-länderna och andelen finländare som ser inhemska filmer är klart över genomsnittet jämfört med den nationella andelen i andra länder. Medvetenheten om konstens och kulturens positiva effekter på befolkningens välbefinnande samt utnyttjandet av kulturbaserade metoder inom olika områden av samhällelig verksamhet har ökat.

Antalet personer som arbetar i yrken inom konst och kultur samt i konst- och kulturbranschen har ökat ytterligare under de senaste åren. En större variation vad gäller kulturella och konstnärliga uttrycks- och deltagandeformer och konsumtionsbehovet inom kultur samt digitaliseringen präglar utvecklingen inom konst och kultur. Digitaliseringen inverkar på ett genomgripande sätt på produktionen, distributionen, bevarandet och konsumtionen av konst och kultur.

Målen för de samhälleliga verkningarna inom kulturpolitiken är:

1. Kulturgrunden stärks

Kulturgrunden stärks genom att man främjar infrastrukturen för och tillgången till kultur och information, bevarandet av kulturarvet och kulturmiljöerna, konst-, kulturarvs- och mediefostran liksom även den nationella, regionala och lokala konst- och kulturförvaltningens funktioner och kulturens internationalisering, med beaktande av omvärldens utmaningar globalt och med tanke på den tekniska och hållbara utvecklingen.

2. Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras

Verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras genom att stödformerna för konst och kultur utvecklas, konstnärernas utkomstmöjligheter görs mångsidigare och ett fungerande upphovsrättssystem utvecklas. Dessutom stärks förutsättningarna för företagsamhet inom kulturella och kreativa branscher.

3. Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolkningsgrupper ökas

Möjligheterna till kulturellt deltagande för alla befolknings- och medborgargrupper förbättras genom att den nationella, regionala och lokala tillgången och tillgängligheten till konst- och kulturtjänster och kulturarvet förbättras och genom att utvecklingen av kulturell mångfald främjas (inkl. kulturtjänster).

4. Kulturekonomin och den kreativa ekonomin stärks

Förutsättningarna för att utveckla kulturekonomin och den kreativa ekonomin och deras effekt på sysselsättningen förbättras genom att den finansiella basen och kunskapsunderlaget för kulturen utvecklas och breddas, regeringsprogrammets spetsprojekt som gäller kreativa branscher och kulturexport genomförs och upphovsrätten utnyttjas bättre.

Nyckeltal för kulturpolitiken

  2011
utfall
2012
utfall
2014
uppskattning
       
1. Stärkande av kulturgrunden      
Teatrar med rätt till statsandel      
— uppskattade årsverken 2 469 2 469 2 469
— antal föreställningar 12 198 13 467 13 000
Orkestrar med rätt till statsandel      
— uppskattade årsverken 1 033 1 033 1 033
— antal konserter 1 861 1 907 1 900
Finlands Nationalopera      
— antal anställda med månadslön 538 532 525
— antal föreställningar 292 283 237
Suomen Kansallisteatteri      
— antal anställda 346 326 325
— antal föreställningar 597 698 650
Museer med rätt till statsandel, uppskattade årsverken 1 183 1 183 1 183
2. Personer som utför kreativt arbete      
Antal mottagare/sökande av årsstipendier 286/1 971 303/2 131 300/2 100
Andelen personer som bor i huvudstadsregionen av dem som får stipendium från statens konstkommissioner, % 55 57 50
Antal konstnärspensioner sammanlagt (31.12) 1 048 1 044 1 042
— Antal nya mottagare av konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % 13,33 11,96 11,96
— Antal personer som arbetar i yrken inom kultur (arbetskraftsundersökningen) 81 725 83 463 85 000
3. Kulturen och medborgarna      
Besökare på teatrar med rätt till statsandel, 1 000 personer 2 507 2 393 2 400
Suomen Kansallisteatteris publikkontakter, 1 000 personer 167 185 170
Åhörare vid orkestrar med rätt till statsandel, 1 000 personer 777 772 775
Finlands Nationaloperas publikkontakter, 1 000 personer 264 278 280
Besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer 4 984 5 183 5 100
Premiärer på inhemska filmer 32 35 28
Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer 1 225 2 362 1 500
Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer, st. 794 787 787
Den totala utlåningen vid inhemska bibliotek, 1 000 st. 97 428 94 914 95 000
Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. 52 797 52 829 53 000
Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. 56 874 56 733 57 000
Deltagare i evenemang som ordnas av biblioteken, 1 000 personer - 650 700
4. Kulturen och ekonomin      
Verksamhetsställen för företag inom kulturbranschen 21 577 .. 22 000
Idrottspolitiken

Idrott ökar delaktigheten och välbefinnandet. En motionsinriktad livsstil utgör en del av bildningsbasen. Elitidrott ger upplevelser och ökar också intresset för att börja utöva idrott som hobby. Målet med idrottspolitiken är att främja idrotten och därigenom öka delaktigheten samt öka befolkningens välbefinnande med hjälp av idrott. Motion och idrott har också ekonomiska effekter samt effekter som ökar arbets- och funktionsförmågan.

Målen för de samhälleliga verkningarna inom idrottspolitiken är:

1. Motion och idrott ökar deltagandet

Finländare deltar rätt aktivt i motions- och idrottsföreningars verksamhet. Det finns dock skillnader mellan olika befolkningsgrupper när det gäller deltagande i föreningsverksamhet, engagemang och motionsaktivitet. Elitidrotten är en del av den finländska kulturen. Grunden för den skapas inom idrotts- och motionsföreningsverksamhet. Målet är att förbättra kvaliteten på och livskraften hos medborgarverksamheten inom motion och idrott och deltagandet i medborgarverksamheten på ett lokalt plan i synnerhet när det gäller sådana befolkningsgrupper som hindras att delta av sociala, ekonomiska eller kulturella faktorer. Ett mål är också att förbättra de finländska idrottarnas framgångar inom elitidrotten och integreringen av handikappidrott på elitnivå samt att stärka effekterna av elitidrottsevenemang som ordnas i Finland.

2. Den motionsinriktade livsstilen blir allt vanligare

Kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrotten hör till de kulturella grundläggande rättigheterna, och säkerställandet av tillgängligheten till den påverkas främst av flyttningsrörelsen inom landet, reformen av kommunstrukturen samt förändringar i idrottsförvaltningen och idrottskulturen. Idrotten har positiva effekter på människans välbefinnande, hälsa och arbets- och funktionsförmåga. Ett mål är att hela befolkningens fysiska aktiviteter och utövande av idrott och motion ska öka genom att man tryggar en likvärdig och jämlik tillgång på idrott och motion och skapar förutsättningar för deltagande i idrottsverksamhet i hela landet. Målgrupper är framför allt barn och unga samt sådana befolkningsgrupper som är mindre aktiva när det gäller motion och idrott.

3. Kunskapsbasen och kompetensen inom idrotten stärks

En ökning av kunnandet och sakkunskapen inom idrotten skapar de bästa förutsättningarna för att öka befolkningens idrottsaktivitet, trygga livskraften hos medborgarverksamheten inom motion och idrott samt öka framgången inom elitidrotten. Som stöd för beslutsfattandet inom idrotten ska man använda kunskapsunderlag som producerats på ett tillräckligt tillförlitligt sätt. Målet är att beredningen av idrottspolitiska åtgärder samt beslutsfattandet på olika nivåer baseras på ett relevant kunskapsunderlag, såsom branschens forsknings-, utrednings- och utvärderingsuppgifter.

Nyckeltal för idrottspolitiken

  2011
utfall
2012
utfall
2014
uppskattning
       
Föreningsidrott minst 1 gång/vecka, undersökning av de ungas hälsovanor      
— pojkar 50,05 50,05 52
— flickor 46,5 46,5 48
Elittävlingsmedaljer i olympiska grenar      
— olympiska spelen   3  
— världsmästerskap 13 4  
— Europamästerskap 2 3  
Dopningsbrott 13 8  
Kommunernas aktivitet för främjande av idrotten, beskriver planering och ledning av verksamheten/webbtjänsten TEAviisari      
— medeltal för hela landet avvägt i förhållande till befolkningen 55 62 65
Personer som motionerar på fritiden minst 4 ggr/v i åldern 15—64 (%)1)      
— män 29 30 35
— kvinnor 31 33 35
Barn och unga som motionerar och är fysiskt aktiva på fritiden (%) (enkäten Hälsa i skolan) 2)      
Ansträngande idrott högst 1 h/v      
— åk 8—9 35 35 32
— åk 1—2 i gymnasiet 31 31 28
— åk 1—2 i yrkesutbildningen 48 48 46

1) Motion minst 30 min. så att personen blir åtminstone lätt andfådd eller svettas.

2) Material från 2011: sydvästra, västra, inre och norra Finland samt Åland; mellanår 2012.

Ungdomsarbetet och ungdomspolitiken

Målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken är att stödja de ungas utveckling och självständighetsprocess, att främja ett aktivt medborgarskap hos de unga, att stärka de ungas sociala identitet samt att förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Dessa mål gäller alla som är under 29 år och bor i Finland. Utgångspunkten för målen är gemenskap, solidaritet, likställdhet och jämlikhet, kulturell mångfald och internationalism, sunda levnadsvanor samt respekt för miljön och livet. Ett centralt programdokument är det barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram som godkänns av statsrådet vart fjärde år och som förverkligar de gemensamma målen inom ungdomsområdet i EU.

Det skärpta ekonomiska läget ökar ojämlikheten mellan ungdomar och förutsätter nya lösningar inom ungdomsarbetet och ungdomspolitiken. De ungas möjligheter att vara med och påverka i samhället har förbättrats under de senaste åren. De regionala skillnaderna är fortfarande betydande. De ungas deltagande sker numera allt oftare utanför den traditionella organisationsverksamheten, särskilt i sociala nätverk.

Målen för de samhälleliga verkningarna inom ungdomspolitiken är:

1. Aktivare medborgarskap för unga

En målinriktad verksamhet bland unga i samhället främjas. Man skapar förutsättningar för de unga att delta och påverka samt förutsättningar för deras fritidsaktiviteter.

2. De ungas sociala identitet stärks

Man stärker de ungas förmåga att hantera vardagen och förebygger utslagning. Målet är att få varje ung person med i samhälls- och arbetslivet.

3. De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras

Man strävar i samarbete med andra aktörer efter att de ungas levnadsvillkor ska uppnå samma nivå som hos andra befolkningsgrupper.

Nyckeltal för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken

  2011
utfall
2012
utfall
2014
uppskattning
       
Aktivt medborgarskap för unga      
— Initiativkanal för ungdomar, andel av kommunerna 45 % 50 % 65 %
— Ungdomsfullmäktige eller motsvarande organ, andel av kommunerna 70 % 70 % 80 %
— Informations- och rådgivningstjänster för unga, andel av kommunerna 73 % 74 % 83 %
Stärkande av de ungas sociala identitet      
— Ungdomsverkstäder, andel av kommunerna 80 % 82 % 85 %
— Unga (under 29 år) i verkstäderna 12 982 14 100 14 500
— Arbetslösa unga (under 25 år) 30 036 32 080 32 000
— Unga som nåtts genom uppsökande ungdomsarbete 10 041 14 614 15 000
— Uppsökande ungdomsarbete, andel av kommunerna 77 % 87 % 100 %
Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor      
— Nätverk för vägledning av och tjänster för unga, andel av kommunerna 60 % 81 % 100 %
Ensamma barn i grundskoleålder (har ingen vän/Enkäten Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd) 9 % 9 % 8 %
Nedstämda och sorgsna barn i grundskoleålder (i vilken sinnesstämning är du/Enkäten Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd) 13 % 13 % 12 %
Kyrkliga ärenden

Undervisnings- och kulturministeriets mål är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkan och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten. I fråga om det allmänna ordnandet av begravningsväsendet är utgångspunkten religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.

Internationellt samarbete

Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.

Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.

Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)

Moment Verksamhetsform 2012 2013 2014 2013/2014
förändring
           
29.10.30 Allmänbildande utbildning 812 198 851 818 844 023 -7 795
29.10.34 Byggande av skolor 78 000 58 000 46 400 -11 600
29.30.20 Yrkesutbildning 715 160 723 774 719 867 -3 907
29.30.30 Fritt bildningsarbete 164 144 164 818 164 618 -200
29.30.31 Yrkesinriktad tilläggsutbildning 154 361 142 175 138 075 -4 100
29.30.32 Läroavtalsutbildning 131 003 116 494 117 343 849
29.30.33 Kompetensprogrammet för unga vuxna - 27 000 52 000 25 000
29.30.51 Särskilda yrkesläroanstalter 21 061 19 279 15 879 -3 400
29.40.30 Yrkeshögskolor 424 371 411 754 404 277 -7 477
29.80.30 Bibliotek 4 613 4 513 4 713 200
29.80.31 och 52 Teatrar och orkestrar 74 418 81 163 80 651 -512
29.80.32 och 52 Museer 35 845 36 811 36 811 0
29.80.33 Kommunernas kulturverksamhet 106 106 106 0
29.80.34 Byggande av bibliotek 5 300 5 000 5 500 500
29.90.50 och 52 Idrottsutbildningscenter 17 773 17 773 18 030 257
29.90.50 Kommunernas idrottsväsende 19 058 19 147 19 200 53
29.91.50 Kommunernas ungdomsarbete 8 094 8 099 8 321 222
Sammanlagt   2 665 505 2 687 724 2 675 814 -11 910
           
Uppskattning av fördelningen av statsandelar och statsunderstöd        
Kommunerna och samkommunerna 1 071 533 1 080 465 1 075 667 -4 788
— Kommuner   -445 758 -449 473 -447 482 1 992
— Samkommuner 1 517 291 1 529 939 1 523 159 -6 780
Privata 1 593 972 1 607 259 1 600 137 -7 122

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och av lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) så att vissa priser per enhet sänks samt så att man av besparingsskäl låter bli att höja statsandelsindexet inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde för 2014.

Tippnings- och penninglotterivinstmedel

I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Tippningsvinstmedlen utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovannämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.

Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för 2014 uppskattas till 517,5 miljoner euro. Utöver de beräknade egentliga intäkterna ställs ur Veikkaus Ab:s fond för ofördelade vinstmedel sammanlagt 23,3 miljoner euro till förfogande, varvid det totala beloppet av tippningsvinstmedel som står till förfogande 2014 uppgår till 540,8 miljoner euro, vilket är en ökning på ca 1,7 % jämfört med budgeten för 2013. I tillägget har ett extra belopp på 10,0 miljoner euro beaktats som ställts till förfogande ur fonden för ofördelade vinstmedel för förmånstagare inom konsten med anledning av finansieringen av Nationalgalleriets verksamhet. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna enligt den lag som gäller fördelning av tippningsvinstmedel.

Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 103,2 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 237,1 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 147,4 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 53,1 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsarbetet.

Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås 2014 uppgå till 984,3 miljoner euro, varav 540,8 miljoner euro, dvs. 54,9 %, beviljas av tippningsvinstmedel.

Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro

  2006
bokslut
2007
bokslut
2008
bokslut
2009
bokslut
2010
bokslut
2011
bokslut
2012
bokslut
2013
budget
2014
budgetprop.
                   
Statsandel för bibliotekens driftskostnader 90,8 110,6 115,2 119,5 - - - -  
— tippningsvinstmedel 39,9 36,5 24,7 13,1 - - - -  
— budgetmedel 50,9 74,1 90,5 106,4 1) - - -  
                   
Vetenskap 261,3 270,6 283,7 332,1 355,1 388,3 409,9 398,8 309,2
— tippningsvinstmedel 79,5 76,6 77,1 86,9 95,8 100,3 101,2 102,2 103,2
— budgetmedel 181,8 194,0 206,6 245,2 259,3 288,0 308,7 296,6 205,9
                   
Konst 274,3 281,6 311,2 363,9 400,6 425,1 432,6 434,9 454,0
— tippningsvinstmedel 150,4 152,3 164,5 191,3 209,3 220,3 222,4 224,8 237,1
— budgetmedel 123,9 129,3 146,7 172,6 191,3 204,8 210,2 210,1 216,9
                   
Idrott 99,1 101,4 106,7 127,6 137,6 142,5 153,6 152,4 147,6
— tippningsvinstmedel 97,8 100,1 104,0 124,3 135,8 141,9 150,9 152,3 147,4
— budgetmedel 1,3 1,3 2,7 3,3 1,8 0,6 2,8 0,1 0,1
                   
Ungdom 39,9 42,7 47,0 55,6 69,3 65,2 71,8 74,1 74,5
— tippningsvinstmedel 35,2 36,0 37,4 44,7 51,3 51,5 51,9 52,6 53,1
— budgetmedel 4,7 6,7 9,6 10,9 18,0 13,7 19,9 21,5 21,4
                   
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek 362,9 365,0 383,2 447,2 492,3 514,1 526,4 531,9 540,8
Tippningsvinstmedel sammanlagt 402,8 401,5 407,9 460,3 492,3 514,1 526,4 531,9 540,8

1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras fr.o.m. 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.

Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro)

  Tippnings-
vinstmedel
Allmänna
budgetmedel
Sammanlagt
       
Omkostnader för Institutet för de inhemska språken 3 052 000 2 013 000 5 065 000
Finlands Akademis forskningsanslag 70 673 000 139 807 000 210 480 000
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar 40 231 000 40 420 000 80 651 000
Statsandelar för museer 19 380 000 17 431 000 36 811 000
Idrottsutbildningscenter 19 680 000 30 000 19 710 000
Utveckling av verkstadsverksamheten för unga och uppsökande ungdomsarbete 6 000 000 21 000 000 27 000 000
Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Genomförandet av informationsförvaltningsstrategin för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 2006—2015 fortsätter. I enlighet med informationsförvaltningsstrategins riktlinjer stärks den gemensamma kunskapsbasen för undervisningen, forskningen och kulturen. Nya tjänster tillhandahålls i elektronisk form. Inom förvaltningsområdet övergår man i verksamheten inom förvaltningen och ämbetsverk emellan till elektronisk kommunikation och elektronisk förvaltning. Informationsförvaltningens kostnadseffektivitet förbättras alltjämt. Centrala metoder är ökad användning av gemensamma tjänster och andra resurser och samarbete vid anskaffningar.

Förbättring av produktiviteten

En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. Produktiviteten förbättras bl.a. genom åtgärder enligt effektivitets- och resultatprogrammet. Enligt regeringsprogrammet kommer storleksklassen av de mål som ställts för att öka funktionernas effektivitet att kvarstå till sina totala ekonomiska konsekvenser. För de produktivitetsfrämjande åtgärderna redogörs närmare i samband med de berörda kapitlen.

Bedömning av könskonsekvenserna i samband med budgetpropositionen

Över hälften av anslagen inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.

I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis och tillhandahålla utbildning som förbereder för yrkesutbildning bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.

Flickors och pojkars segregerade studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickors och pojkars studieval.

Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Främjande av jämställdhet enligt idrottslagen är utgångspunkten i strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. Inom ungdomsarbetet riktas finansieringen vid behov särskilt till projekt som gäller flickor eller pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka inom ungdomsarbetet. Kulturbranschen är kvinnodominerad såväl när det gäller kulturaktörer som när det gäller användare av kulturtjänster och kulturutövare, men männens andel som användare av kulturtjänster har ökat på 2000-talet. Däremot tjänar kvinnor som får sin försörjning från konstens område i genomsnitt sämre än män, och avsikten är att uppmärksamma detta när verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete förbättras.

Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisnings- och kulturministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.

Huvudtitelns fullmakter enligt moment (mn euro)

  2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
29.01.51 Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag)    
  — fullmakt för ombyggnad 1,2 -
29.10.34 Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen 12,0 15,0
29.40 Högskoleundervisning och forskning    
  —fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt 282,6 280,0
29.40.02 Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)    
  — fullmakt för hyresavtal - 0,25
29.80.34 Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för anläggningsprojekt 4,50 4,50
29.80.75 Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt för ombyggnad och småprojekt 1,60 1,30

Förvaltningsområdets anslag 2012—2014

    År 2012
bokslut
1000 €
År 2013
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2014
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2013—2014
    1000 € %
 
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet 117 906 121 805 123 724 1 919 2
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 26 894 27 609 27 717 108 0
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 22 077 22 695 23 058 363 2
03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) 8 836 8 807 8 635 -172 -2
04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna (reservationsanslag 2 år) 2 539 2 539 3 575 1 036 41
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 3 920 3 790 3 726 -64 -2
22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) 17 888 18 088 18 238 150 1
23. Produktivitetsanslag för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 1 994 1 994 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 29 980 32 003 30 803 -1 200 -4
50. Vissa understöd (fast anslag) 685 685 648 -37 -5
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) 2 844 3 252 3 148 -104 -3
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 2 243 2 337 2 182 -155 -7
10. Allmänbildande utbildning 954 658 975 584 956 970 -18 614 -2
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) 48 959 49 564 50 773 1 209 2
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 305 1 905 1 949 44 2
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen och barndagvården (reservationsanslag 2 år) 12 894 12 894 12 697 -197 -2
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 812 198 851 818 844 023 -7 795 -1
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 78 000 58 000 46 400 -11 600 -20
(35.) Understöd till projekt som gäller inomhusluften och fuktskador i allmänbildande läroanstalter och daghem (reservationsanslag 3 år) 0
51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 1 302 1 403 1 128 -275 -20
20. Yrkesutbildning 728 110 736 705 732 719 -3 986 -1
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) 8 585 8 566 8 487 -79 -1
20. Inlärning på arbetsplatsen (reservationsanslag 2 år) 3 026 3 026 3 026 0
21. Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) 1 339 1 339 1 339 0
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 715 160 723 774 719 867 -3 907 -1
30. Vuxenutbildning 507 075 505 539 523 538 17 999 4
20. Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) 25 747 25 347 25 347 0
21. Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) 3 010 3 010 3 010 0
30. Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) 164 144 164 818 164 618 -200 0
31. Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) 154 361 142 175 138 075 -4 100 -3
32. Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) 131 003 116 494 117 343 849 1
33. Kompetensprogrammet för unga vuxna (förslagsanslag) 27 000 52 000 25 000 93
51. Statsandelen för driftskostnaderna för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) 21 061 19 279 15 879 -3 400 -18
(52.) Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 308 0
53. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 7 441 7 416 7 266 -150 -2
40. Högskoleundervisning och forskning 2 727 775 2 739 102 2 667 194 -71 908 -3
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) 12 958 12 455 12 305 -150 -1
02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 406 19 588 19 059 -529 -3
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) 2 049 2 055 2 013 -42 -2
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 609 1 621 1 866 245 15
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) 30 526 35 431 31 364 -4 067 -11
22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år) 4 000 5 000 8 500 3 500 70
30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag) 424 371 411 754 404 277 -7 477 -2
50. Statlig finansiering för universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) 1 832 287 1 862 922 1 893 258 30 336 2
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag) 251 695 238 592 143 807 -94 785 -40
52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag) 30 731 30 159 29 144 -1 015 -3
53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) 101 156 102 191 103 213 1 022 1
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 16 988 17 334 18 388 1 054 6
(89.) Statlig finansiering av kapitalplaceringar i offentligrättsliga universitet (fast anslag) 0
70. Studiestöd 847 202 916 102 916 505 403 0
01. Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) 696 703 703 0
52. Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) 30 807 30 200 30 200 0
55. Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) 734 550 798 000 798 275 275 0
57. Måltidsstöd till högskolestuderande (förslagsanslag) 27 781 32 200 30 750 -1 450 -5
58. Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) 5 478 5 549 5 877 328 6
59. Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) 47 889 49 450 50 700 1 250 3
80. Konst och kultur 432 646 434 881 454 017 19 136 4
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år) 4 893 4 919 4 500 -419 -9
(02.) Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 442 19 469 -19 469 -100
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) 2 905 2 644 2 712 68 3
04. Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 21 459 22 728 19 473 -3 255 -14
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) 6 464 6 385 5 800 -585 -9
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år) 7 664 7 611 7 335 -276 -4
(08.) Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år) 1 245 0
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) 17 481 19 142 18 575 -567 -3
20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år) 16 300 16 300 0
30. Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag) 4 613 4 513 4 713 200 4
31. Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) 40 445 40 800 40 420 -380 -1
32. Statsandelar för museer (förslagsanslag) 17 683 17 431 17 431 0
33. Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) 106 106 106 0
34. Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) 5 300 5 000 4 500 -500 -10
35. Statsunderstöd till anläggingskostnader för ett projekt för 100-årsjubileet för Finlands självständighet (reservationsanslag 3 år) 1 000 1 000 0
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) 240 252 252 0
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) 9 308 8 570 1 160 -7 410 -86
51. Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) 13 574 14 091 14 246 155 1
52. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) 222 397 224 821 237 069 12 248 5
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) 18 824 19 824 29 156 9 332 47
54. Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) 7 402 7 336 7 210 -126 -2
55. Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år) 2 500 2 100 2 200 100 5
(57.) För grundkapitalet för den stiftelse som fortsätter den verksamhet som bedrivits av Institutet för Ryssland och Östeuropa (fast anslag) 80 0
59. Vissa understöd till Nationalgalleriet (reservationsanslag 2 år) 14 670 14 670 0
70. Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) 2 825 2 250 500 -1 750 -78
72. Utökande av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år) 739 739 739 0
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) 5 040 4 000 3 800 -200 -5
95. Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) 17 150 150 0
(96.) Donation till jubileumsfonden för märkesåret för 150 år av riksdagsverksamhet (reservationsanslag 2 år) 0
90. Idrottsverksamhet 153 612 152 397 147 558 -4 839 -3
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) 144 960 145 988 147 448 1 460 1
52. Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag) 2 752 109 110 1 1
(53.) Tippnings- och penninglotterivinstmedel för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (förslagsanslag) 5 900 6 300 -6 300 -100
91. Ungdomsarbete 71 777 74 056 74 481 425 1
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) 51 904 52 556 53 081 525 1
51. Verkstadsverksamhet för unga och uppsökande ungdomsarbete (reservationsanslag 2 år) 19 523 21 000 21 000 0
52. Samernas kultur- och språkboverksamhet (reservationsanslag 2 år) 350 500 400 -100 -20
Sammanlagt 6 540 761 6 656 171 6 596 706 -59 465 -1
  Det totala antalet anställda 3 515 3 472 3 430