Statsbudgeten 2014
Förklaring:
Utgångspunkten för utvecklingen av småbarnsfostran och den allmänbildande utbildningen (dagvård, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att grundtryggheten i utbildningen garanteras och stärks för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Småbarnsfostran består av helheten vård, undervisning och fostran. Utgångspunkten är en helhetssyn på barnets tillväxt, utveckling och inlärning som baserar sig på bred, tvärvetenskaplig kunskap och forskning samt kännedom om pedagogiska metoder.
Målet är att öka handlingsförmågan, den regionala tillgängligheten och verkningsfullheten inom dagvårds-, skol- och läroanstaltsnätverket. Genom förskoleundervisningen garanteras högklassig kontinuitet i fostran och undervisning från dagvården till den grundläggande utbildningen. Den grundläggande undervisningen utvecklas som undervisning som är gemensam för en hel åldersgrupp och tryggar likvärdiga förutsättningar. Utgångspunkten för en grundläggande utbildning är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola.
Gymnasienätet och nätet av läroanstalter inom den grundläggande konstundervisningen utvecklas med hänsyn till det regionala utbildningsbehovet och utbildningsutbudet på bredare basis. Serviceförmågan förbättras i fråga om utbildning på andra stadiet.
Det centrala målet för verksamheten är att trygga de grundläggande utbildningsmässiga rättigheterna för alla barn, elever och studerande enligt förmåga och särskilda behov. Genom småbarnsfostran skapas en stark grund för en balanserad tillväxt och utveckling i fråga om barnets personlighet samt färdigheter, förmågor och värdegrund, för barnets livslånga lärande och för barnets välmående och hälsa. Målet är att stärka kontinuiteten för småbarnsfostran samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell småbarnsfostran och undervisning av god kvalitet, tillräckligt med handledning och stödåtgärder, elev- och studerandevård samt en trygg vård- och inlärningsmiljö. Barns och ungas välfärd stärks redan inom den tidiga fostran. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna och studerandena erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. Jämlikhet i utbildningen främjas. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.
Beredningen av en lag gällande småbarnsfostran fortsätter. Samarbetet med social- och hälsovården i fråga om småbarnsfostran intensifieras. Klientavgifterna för dagvård beaktas under budgetåret. Grundskolans förutsättningar att vara en läropliktsskola för alla barn förbättras genom att man beaktar skolornas verksamhetsmiljö. En jämlik tillgång på grundläggande utbildning av jämn kvalitet säkerställs också för framtiden. Målet är att finansieringen av dagvården och den grundläggande utbildningen i fortsättningen ska grunda sig mera på indikatorer som beskriver verksamhetsomgivningen och som i fråga om den grundläggande undervisningen är bl.a. invandrarnas befolkningsandel, den vuxna befolkningens utbildningsnivå samt arbetslöshetsgraden. Grunderna för bestämmande av statsandelarna justeras i samband med statsandelsreformen.
Finansieringsgrunderna för gymnasieutbildningen förnyas. Genom reformen tryggas gymnasieutbildningens kvalitet och tillgänglighet då åldersklasserna minskar.
Resurser inriktas på att stärka kvaliteten på småbarnsfostran, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen. Gruppstorlekarna minskas. Man stöder utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1—2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd. Resurser inriktas på att stödja skolornas klubbverksamhet. Barns och ungas läs- och skrivkunskap säkerställs genom att det riksomfattande programmet Läslust fortsätter.
Skolans roll som utvecklare av emotionella och sociala färdigheter hos barn stärks och åtgärderna för att minska mobbning effektiviseras. Tolerans- och umgängesfostran utökas i skolornas verksamhet. Välbefinnandet i skolan stärks genom att man genomför lagen om elev- och studerandevård som gäller planmässighet och förebyggande verksamhet för hela samfundet. Skolornas och läroanstalternas säkerhet och arbetsro stärks. Rätten för läropliktiga elever i öppen vård att delta i den grundläggande utbildningen och vid behov i sjukhusundervisning förbättras och rätten till grundläggande utbildning för omhändertagna barn och barn som placerats utom hemmet säkerställs. Alla elevers och studerandes delaktighet stärks. Elev- och studerandekårer etableras i alla grundskolor och läroanstalter på andra stadiet.
Kvaliteten på gymnasieutbildningen förbättras. Ett åtgärdsprogram för att stärka serviceförmågan och samarbetet inom utbildningen på andra stadiet inleds. Statsrådets förordning om allmänna riksomfattande mål för gymnasieutbildningen och om timfördelningen i gymnasieundervisningen revideras. Beredningen av grunderna för gymnasiets läroplan inleds så att de kan tas i bruk den 1 augusti 2016. En utbildning som ska förbereda invandrare och andra med främmande modersmål för gymnasieundervisningen inleds. Man producerar kvalitetskriterier för studiehandledning för dem som ordnar gymnasieutbildningen.
Studentexamen utvecklas så att den stöder målen i fråga om allmänbildningen och i större utsträckning kan utnyttjas i högskolornas antagning. Det andra provet i modersmålet utvecklas till ett prov som mäter allmänbildningen samt förmågan att behandla information och utvärdera kompetens. Ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik vid avläggandet av examen bereds.
Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas.
Tillgången till en mångsidig grundläggande konstundervisning av hög kvalitet främjas i hela landet.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2000—2009 och målen för 2015
2000 utfall |
2003 utfall |
2006 utfall |
2009 utfall |
20151) mål |
|
Läskunnighet | 546 | 543 | 547 | 536 | 538—550 |
Matematik | 536 | 544 | 548 | 541 | 538—550 |
Naturvetenskaper | 538 | 548 | 563 | 554 | 538—550 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2001, 2004, 2007, 2010 och 2013.
Antal barn och elever inom dagvården och den allmänbildande utbildningen, undervisningstimmar och ledda timmar åren 2011—2014
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Dagvård | 206 350 | 208 300 | 209 700 | 211 000 |
Förskoleundervisning1) | 58 910 | 59 700 | 60 000 | 61 000 |
Grundläggande utbildning | 526 930 | 522 000 | 522 000 | 519 000 |
Tilläggsundervisning | 2 280 | 2 000 | 2 500 | 2 300 |
Gravast utvecklingshämmade elever | 1 460 | 1 450 | 1 450 | 1 450 |
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga | 10 700 | 10 500 | 12 000 | 12 100 |
Förberedande undervisning för invandrare | 2 380 | 2 650 | 2 650 | 2 700 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 1 510 | 1 750 | 2 000 | 2 000 |
Elever i internatskolor | 900 | 880 | 880 | 880 |
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 16 440 | 24 000 | 24 000 | 24 000 |
Gymnasieutbildning för unga | 100 520 | 104 000 | 104 000 | 104 000 |
Gymnasieutbildning för vuxna | 24 220 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
— varav över 18 år | 5 810 | 6 500 | 6 500 | 6 500 |
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/ valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer | 1 100 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Grundläggande konstundervisning | ||||
— timmar vid musikläroanstalter | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 |
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen | 140 800 | 140 800 | 140 800 | 140 800 |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | ||||
— barn som deltar i verksamheten | 49 450 | 54 000 | 56 000 | 56 000 |
— ledda timmar | 3 117 130 | 3 320 000 | 3 390 000 | 3 390 000 |
1) Siffrorna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är från utfallsåret på hösten.
Ca 79 500 examinander deltar i studentexamen 2014 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 204 000 prov.
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 773 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid statens specialskolor för allmänbildande utbildning samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare
3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. De statliga specialskolorna för allmänbildande utbildning utvecklas. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.
Antal elever
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 786 | 821 | 860 | 860 |
Suomalais-venäläinen koulu | 688 | 682 | 716 | 705 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 431 | 440 | 414 | 398 |
Europaskolorna (finländska elever) | 682 | 667 | 650 | 650 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 162 | 154 | 160 | 160 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 195 | 239 | 275 | 285 |
Sammanlagt | 2 944 | 3 003 | 3 075 | 3 058 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 722 | 1 236 | 1 458 | 1 488 |
— elever | 563 | 866 | 920 | 945 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering | ||||
---|---|---|---|---|
— Stödperioddagar | 2 943 | 4 469 | 3 245 | 3 480 |
— Stödperiodernas elever | 460 | 474 | 530 | 555 |
Undervisning som främjar gymnasiestudier (Mikael-skolan) |
||||
— elever | 6 | 4 | 2 | - |
Årsverken
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 72,6 | 76,3 | 73 | 73 |
Suomalais-venäläinen koulu | 84,5 | 84,4 | 82 | 81 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 651,8 | 631,4 | 644,5 | 639,5 |
EU:s Europaskolor | 31,7 | 34,0 | 34 | 34 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 47,0 | 55,0 | 59 | 59 |
Sammanlagt | 887,6 | 881,1 | 892,5 | 886,5 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Språkskolor | 5 365 000 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 39 014 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 715 000 |
EU:s Europaskolor | 1 814 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 2 865 000 |
Sammanlagt | 50 773 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 67 014 | 67 564 | 69 273 |
Bruttoinkomster | 20 048 | 18 000 | 18 500 |
Nettoutgifter | 46 966 | 49 564 | 50 773 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 664 | ||
— överförts till följande år | 10 658 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 143 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avslutat hyrande av temporära lokaler för skolan Jyväskylän näkövammaisten koulu | -200 |
Gymnasieutbildningens utgiftsbesparing (överföring till moment 29.10.30) | -103 |
Inredning av en ny skola i Jyväskylä | 2 500 |
Omstruktureringen av förvaltningsområdet | -90 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Regeringens beslut om utgiftsbesparing | -766 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -121 |
Lönejusteringar | 170 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -91 |
Sammanlagt | 1 209 |
2014 budget | 50 773 000 |
2013 budget | 49 564 000 |
2012 bokslut | 48 959 000 |
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 949 000 euro.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 636 | 8 681 | 8 741 |
Bruttoinkomster | 6 929 | 6 776 | 6 792 |
Nettoutgifter | 707 | 1 905 | 1 949 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 | ||
— överförts till följande år | 603 |
De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bibehållande av de provrelaterade avgifterna inom gymnasieutbildningen (överföring från moment 29.10.30) | 44 |
Sammanlagt | 44 |
2014 budget | 1 949 000 |
2013 budget | 1 905 000 |
2012 bokslut | 1 305 000 |
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen och barndagvården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 12 697 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen och barndagvården
2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
3) till avlönande av personal motsvarande högst 1 årsverke.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Strategiskt utvecklande av dagvården och den allmänbildande utbildningen (överföring till moment 29.01.01) (I tilläggsbudg. 2013) | -152 |
Upprätthållande av en provbank (överföring till moment 29.01.02) | -45 |
Sammanlagt | -197 |
2014 budget | 12 697 000 |
2013 I tilläggsb. | -76 000 |
2013 budget | 12 894 000 |
2012 bokslut | 12 894 000 |
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 844 023 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro
3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 3 500 000 euro
4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro
5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 1 300 000 euro till betalning av understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme
6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 136 000 euro
7) till understöd för att utveckla och göra andra inlärningsmiljöer än de informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöerna mångsidigare och för internationalisering av skolorna och läroanstalterna, högst 3 596 000 euro
8) till främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 4 700 000 euro
9) till utveckling och uppföljning av kvaliteten på förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen samt morgon- och eftermiddagsverksamheten, högst 14 765 000 euro
10) till minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen, högst 60 000 000 euro
11) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 8 000 000 euro
12) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland, Norge och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område
13) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 11 975 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål
14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer
15) till sametingets förfogande högst 120 000 euro för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn
16) till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999)
17) till anordnande av dagvård i Finland för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet på samma villkor som i den egna hemkommunen.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 390 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.
Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 140 800 timmar.
Förklaring: Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen (RP 66/2013) med förslag till lagar om ändring av lagen om grundläggande utbildning (628/1998), gymnasielagen (629/1998), lagen om yrkesutbildning (630/1998), lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning (631/1998) och lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009), där man preciserar bestämmelserna om arbetsro, grundläggande utbildning för läropliktiga inom den specialiserade sjukvården, delaktighet och elevkårer samt den ersättning kommunerna emellan som betalas för en elev som får grundläggande utbildning och som är placerad på det sätt som avses i 16 b § 1 mom. i barnskyddslagen. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om elev- och studerandevård (RP 67/2013). I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som innehåller bestämmelser om ett beslut att inte höja statsandelsindex 2014, utgiftsbesparingsnedskärningar gällande priser per enhet för gymnasieutbildningen samt ändringar i priset per enhet som föranleds av inledandet av en utbildning som ska förbereda invandrare och studerande med främmande modersmål för gymnasieutbildning. Dessutom ska vissa finansieringsgrunder för den grundläggande utbildningen, vilka bestäms med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice, ändras på grund av utgiftsbesparingen.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) | 679 077 000 |
— kommunal gymnasieutbildning (92 008 * 6 425,98 € ) | 591 242 000 |
— privat gymnasieutbildning (9 549 * 6 664,38 €, inkl. moms) | 63 638 000 |
— kommunal gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (5 061 * 3 727,07 €) | 18 863 000 |
— privat gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (1 380 * 3 865,34 €, inkl. moms) | 5 334 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -401 947 000 |
—Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade (1 450 * 28 218 €) | 40 916 000 |
—Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga (11 200 * 17 601 €) | 197 131 000 |
Förberedande undervisning för invandrare (2 700 * 14 745 €) | 39 812 000 |
Tilläggsundervisning (2 300 * 7 518 €) | 17 291 000 |
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 12 609 000 |
Tillägg för internatskola (600 * 2 994 €) | 1 796 000 |
Skolhemsförhöjning | 1 531 000 |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 50 240 000 |
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme | 77 315 000 |
Statsandel för skolor i utlandet | 3 600 000 |
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 4 025 000 |
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) | 3 800 000 |
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) | 3 500 000 |
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) | 6 000 000 |
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 1 300 000 |
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 136 000 |
7) Utveckling och diversifiering av andra än informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöer samt internationalisering av skolorna och läroanstalterna (högst) | 3 596 000 |
8) Främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden (högst) | 4 700 000 |
9) Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (högst) | 14 765 000 |
10) Minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen (högst) | 60 000 000 |
11) Stödjande av klubbverksamhet (högst) | 8 000 000 |
12) Utgifter för undervisning i utlandet | 160 000 |
13) Stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 11 975 000 |
14) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer | 75 000 |
15) Tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) | 120 000 |
16) Betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999) | 2 000 000 |
17) Stöd för dagvård för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten | 500 000 |
Sammanlagt | 844 023 000 |
Den kommun som tillhandahåller dagvård för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 7 300,44 euro/invånare |
Genomsnittlig grunddel för hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 6 159,11 euro/invånare |
Gymnasieutbildning | 6 425,98 euro/studerande |
Grundläggande konstundervisning | |
— statsandel per undervisningstimme | 74,66 euro/undervisningstimme |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 26,00 euro/verksamhetstimme |
Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 501 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag av engångsnatur | -704 |
Avdrag från punkt 9) | -44 |
Etablering av elevkårer i grundskolorna (överföring till moment 28.90.30) | -333 |
Gymnasieutbildningens utgiftsbesparing, gäller de läroanstalter som staten upprätthåller (överföring från moment 29.10.01) | 103 |
Kalkylerade faktorers inverkan på finansieringen av gymnasieutbildningen, varav en nedskärning av priset per enhet på 4,2 % | -15 000 |
Oförändrade provrelaterade avgifter inom gymnasieutbildningen (överföring till moment 29.10.02) | -44 |
Precisering av priset per enhet, gäller gymnasieutbildningen | 79 |
Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning | 400 |
Ändring i det kalkylerade antalet studerande, förberedande undervisning för invandrare | 1 711 |
Ändring i det kalkylerade antalet studerande, morgon- och eftermiddagsverksamhet | 1 037 |
Nivåförändring | 5 000 |
Sammanlagt | -7 795 |
2014 budget | 844 023 000 |
2013 budget | 851 818 000 |
2012 bokslut | 812 197 785 |
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 46 400 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för anläggningsprojekt som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen och till betalning av statsandelar för anläggningsprojekt som beviljats med stöd av lagen om finansiering och undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen och yrkesutbildningen.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.
År 2014 får statsunderstöd beviljas för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 15 000 000 euro. Av statsunderstöden får högst 10 000 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.
Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas kan utrymmen byggas eller renoveras för uppskattningsvis 3 000 elever.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsunderstöd som beviljas 2014 | |
---|---|
— allmänbildande utbildning | 10 000 000 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2013 | |
— understöd för projekt inom den allmänbildande utbildningen | 33 300 000 |
räntor på efterfinansieringsposter | 2 979 000 |
— understöd för projekt inom yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna | 118 000 |
räntor på efterfinansieringsposter | 3 000 |
Sammanlagt | 46 400 000 |
De beviljade statsandelarna och statsunderstöden beräknas föranleda staten utgifter enligt följande (mn euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | |
Statsunderstöd som beviljas 2014 | |||||
---|---|---|---|---|---|
— allmänbildande läroanstalter | - | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 3,0 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2014 | |||||
— allmänbildande läroanstalter | 34,8 | 28,9 | 24,2 | 18,0 | 9,5 |
räntor på efterfinansieringsposter | 3,8 | 4,0 | 2,6 | 1,4 | 0,6 |
Sammanlagt | 38,6 | 33,6 | 27,5 | 20,1 | 13,1 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing (regeringsprogr.) | -11 600 |
Sammanlagt | -11 600 |
2014 budget | 46 400 000 |
2013 budget | 58 000 000 |
2012 bokslut | 78 000 000 |
51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 128 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom vissa utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -275 |
Sammanlagt | -275 |
2014 budget | 1 128 000 |
2013 budget | 1 403 000 |
2012 bokslut | 1 302 000 |