Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2014

10. Allmänbildande utbildningPDF-versio

Förklaring:

Samhälleliga verkningar

Utgångspunkten för utvecklingen av småbarnsfostran och den allmänbildande utbildningen (dagvård, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att grundtryggheten i utbildningen garanteras och stärks för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Småbarnsfostran består av helheten vård, undervisning och fostran. Utgångspunkten är en helhetssyn på barnets tillväxt, utveckling och inlärning som baserar sig på bred, tvärvetenskaplig kunskap och forskning samt kännedom om pedagogiska metoder.

Målet är att öka handlingsförmågan, den regionala tillgängligheten och verkningsfullheten inom dagvårds-, skol- och läroanstaltsnätverket. Genom förskoleundervisningen garanteras högklassig kontinuitet i fostran och undervisning från dagvården till den grundläggande utbildningen. Den grundläggande undervisningen utvecklas som undervisning som är gemensam för en hel åldersgrupp och tryggar likvärdiga förutsättningar. Utgångspunkten för en grundläggande utbildning är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola.

Gymnasienätet och nätet av läroanstalter inom den grundläggande konstundervisningen utvecklas med hänsyn till det regionala utbildningsbehovet och utbildningsutbudet på bredare basis. Serviceförmågan förbättras i fråga om utbildning på andra stadiet.

Det centrala målet för verksamheten är att trygga de grundläggande utbildningsmässiga rättigheterna för alla barn, elever och studerande enligt förmåga och särskilda behov. Genom småbarnsfostran skapas en stark grund för en balanserad tillväxt och utveckling i fråga om barnets personlighet samt färdigheter, förmågor och värdegrund, för barnets livslånga lärande och för barnets välmående och hälsa. Målet är att stärka kontinuiteten för småbarnsfostran samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell småbarnsfostran och undervisning av god kvalitet, tillräckligt med handledning och stödåtgärder, elev- och studerandevård samt en trygg vård- och inlärningsmiljö. Barns och ungas välfärd stärks redan inom den tidiga fostran. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna och studerandena erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. Jämlikhet i utbildningen främjas. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.

Verksamhetens resultat

Beredningen av en lag gällande småbarnsfostran fortsätter. Samarbetet med social- och hälsovården i fråga om småbarnsfostran intensifieras. Klientavgifterna för dagvård beaktas under budgetåret. Grundskolans förutsättningar att vara en läropliktsskola för alla barn förbättras genom att man beaktar skolornas verksamhetsmiljö. En jämlik tillgång på grundläggande utbildning av jämn kvalitet säkerställs också för framtiden. Målet är att finansieringen av dagvården och den grundläggande utbildningen i fortsättningen ska grunda sig mera på indikatorer som beskriver verksamhetsomgivningen och som i fråga om den grundläggande undervisningen är bl.a. invandrarnas befolkningsandel, den vuxna befolkningens utbildningsnivå samt arbetslöshetsgraden. Grunderna för bestämmande av statsandelarna justeras i samband med statsandelsreformen.

Finansieringsgrunderna för gymnasieutbildningen förnyas. Genom reformen tryggas gymnasieutbildningens kvalitet och tillgänglighet då åldersklasserna minskar.

Resurser inriktas på att stärka kvaliteten på småbarnsfostran, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen. Gruppstorlekarna minskas. Man stöder utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1—2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd. Resurser inriktas på att stödja skolornas klubbverksamhet. Barns och ungas läs- och skrivkunskap säkerställs genom att det riksomfattande programmet Läslust fortsätter.

Skolans roll som utvecklare av emotionella och sociala färdigheter hos barn stärks och åtgärderna för att minska mobbning effektiviseras. Tolerans- och umgängesfostran utökas i skolornas verksamhet. Välbefinnandet i skolan stärks genom att man genomför lagen om elev- och studerandevård som gäller planmässighet och förebyggande verksamhet för hela samfundet. Skolornas och läroanstalternas säkerhet och arbetsro stärks. Rätten för läropliktiga elever i öppen vård att delta i den grundläggande utbildningen och vid behov i sjukhusundervisning förbättras och rätten till grundläggande utbildning för omhändertagna barn och barn som placerats utom hemmet säkerställs. Alla elevers och studerandes delaktighet stärks. Elev- och studerandekårer etableras i alla grundskolor och läroanstalter på andra stadiet.

Kvaliteten på gymnasieutbildningen förbättras. Ett åtgärdsprogram för att stärka serviceförmågan och samarbetet inom utbildningen på andra stadiet inleds. Statsrådets förordning om allmänna riksomfattande mål för gymnasieutbildningen och om timfördelningen i gymnasieundervisningen revideras. Beredningen av grunderna för gymnasiets läroplan inleds så att de kan tas i bruk den 1 augusti 2016. En utbildning som ska förbereda invandrare och andra med främmande modersmål för gymnasieundervisningen inleds. Man producerar kvalitetskriterier för studiehandledning för dem som ordnar gymnasieutbildningen.

Studentexamen utvecklas så att den stöder målen i fråga om allmänbildningen och i större utsträckning kan utnyttjas i högskolornas antagning. Det andra provet i modersmålet utvecklas till ett prov som mäter allmänbildningen samt förmågan att behandla information och utvärdera kompetens. Ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik vid avläggandet av examen bereds.

Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas.

Tillgången till en mångsidig grundläggande konstundervisning av hög kvalitet främjas i hela landet.

Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2000—2009 och målen för 2015

  2000
utfall
2003
utfall
2006
utfall
2009
utfall
20151)
mål
           
Läskunnighet 546 543 547 536 538—550
Matematik 536 544 548 541 538—550
Naturvetenskaper 538 548 563 554 538—550

1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2001, 2004, 2007, 2010 och 2013.

Antal barn och elever inom dagvården och den allmänbildande utbildningen, undervisningstimmar och ledda timmar åren 2011—2014

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
2014
mål
         
Dagvård 206 350 208 300 209 700 211 000
Förskoleundervisning1) 58 910 59 700 60 000 61 000
Grundläggande utbildning 526 930 522 000 522 000 519 000
Tilläggsundervisning 2 280 2 000 2 500 2 300
Gravast utvecklingshämmade elever 1 460 1 450 1 450 1 450
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga 10 700 10 500 12 000 12 100
Förberedande undervisning för invandrare 2 380 2 650 2 650 2 700
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) 1 510 1 750 2 000 2 000
Elever i internatskolor 900 880 880 880
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 16 440 24 000 24 000 24 000
Gymnasieutbildning för unga 100 520 104 000 104 000 104 000
Gymnasieutbildning för vuxna 24 220 26 000 26 000 26 000
— varav över 18 år 5 810 6 500 6 500 6 500
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/ valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer 1 100 1 200 1 200 1 200
Grundläggande konstundervisning        
— timmar vid musikläroanstalter 1 653 000 1 653 000 1 653 000 1 653 000
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen 140 800 140 800 140 800 140 800
Morgon- och eftermiddagsverksamhet        
— barn som deltar i verksamheten 49 450 54 000 56 000 56 000
— ledda timmar 3 117 130 3 320 000 3 390 000 3 390 000

1) Siffrorna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är från utfallsåret på hösten.

Ca 79 500 examinander deltar i studentexamen 2014 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 204 000 prov.

01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 773 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna

2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid statens specialskolor för allmänbildande utbildning samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare

3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors.

Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. De statliga specialskolorna för allmänbildande utbildning utvecklas. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.

Antal elever

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 786 821 860 860
Suomalais-venäläinen koulu 688 682 716 705
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 431 440 414 398
Europaskolorna (finländska elever) 682 667 650 650
Grundläggande utbildning vid skolhem 162 154 160 160
Europeiska skolan i Helsingfors 195 239 275 285
Sammanlagt 2 944 3 003 3 075 3 058

Nyckeltal för handledningsverksamheten

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
         
Handledningsverksamhet på fältet        
— handledningsbesök 722 1 236 1 458 1 488
— elever 563 866 920 945
Tillfällig undervisning och rehabilitering        
— Stödperioddagar 2 943 4 469 3 245 3 480
— Stödperiodernas elever 460 474 530 555
Undervisning som främjar gymnasiestudier
(Mikael-skolan)
       
— elever 6 4 2 -

Årsverken

  2011
utfall
2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
         
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 72,6 76,3 73 73
Suomalais-venäläinen koulu 84,5 84,4 82 81
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 651,8 631,4 644,5 639,5
EU:s Europaskolor 31,7 34,0 34 34
Europeiska skolan i Helsingfors 47,0 55,0 59 59
Sammanlagt 887,6 881,1 892,5 886,5

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Språkskolor 5 365 000
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning 39 014 000
Grundläggande utbildning vid skolhem 1 715 000
EU:s Europaskolor 1 814 000
Europeiska skolan i Helsingfors 2 865 000
Sammanlagt 50 773 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 67 014 67 564 69 273
Bruttoinkomster 20 048 18 000 18 500
Nettoutgifter 46 966 49 564 50 773
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 8 664    
— överförts till följande år 10 658    

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 143 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avslutat hyrande av temporära lokaler för skolan Jyväskylän näkövammaisten koulu -200
Gymnasieutbildningens utgiftsbesparing (överföring till moment 29.10.30) -103
Inredning av en ny skola i Jyväskylä 2 500
Omstruktureringen av förvaltningsområdet -90
Produktivitetsfrämjande åtgärder -90
Regeringens beslut om utgiftsbesparing -766
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -121
Lönejusteringar 170
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -91
Sammanlagt 1 209

2014 budget 50 773 000
2013 budget 49 564 000
2012 bokslut 48 959 000

02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 949 000 euro.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 7 636 8 681 8 741
Bruttoinkomster 6 929 6 776 6 792
Nettoutgifter  707 1 905 1 949
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5    
— överförts till följande år 603    

De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bibehållande av de provrelaterade avgifterna inom gymnasieutbildningen (överföring från moment 29.10.30) 44
Sammanlagt 44

2014 budget 1 949 000
2013 budget 1 905 000
2012 bokslut 1 305 000

20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen och barndagvården (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 12 697 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen och barndagvården

2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

3) till avlönande av personal motsvarande högst 1 årsverke.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Strategiskt utvecklande av dagvården och den allmänbildande utbildningen (överföring till moment 29.01.01) (I tilläggsbudg. 2013) -152
Upprätthållande av en provbank (överföring till moment 29.01.02) -45
Sammanlagt -197

2014 budget 12 697 000
2013 I tilläggsb. -76 000
2013 budget 12 894 000
2012 bokslut 12 894 000

30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 844 023 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro

3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 3 500 000 euro

4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro

5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 1 300 000 euro till betalning av understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme

6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 136 000 euro

7) till understöd för att utveckla och göra andra inlärningsmiljöer än de informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöerna mångsidigare och för internationalisering av skolorna och läroanstalterna, högst 3 596 000 euro

8) till främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 4 700 000 euro

9) till utveckling och uppföljning av kvaliteten på förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen samt morgon- och eftermiddagsverksamheten, högst 14 765 000 euro

10) till minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen, högst 60 000 000 euro

11) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 8 000 000 euro

12) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland, Norge och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område

13) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 11 975 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål

14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer

15) till sametingets förfogande högst 120 000 euro för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn

16) till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999)

17) till anordnande av dagvård i Finland för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet på samma villkor som i den egna hemkommunen.

Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 390 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.

Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 140 800 timmar.

Förklaring: Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen (RP 66/2013) med förslag till lagar om ändring av lagen om grundläggande utbildning (628/1998), gymnasielagen (629/1998), lagen om yrkesutbildning (630/1998), lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning (631/1998) och lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009), där man preciserar bestämmelserna om arbetsro, grundläggande utbildning för läropliktiga inom den specialiserade sjukvården, delaktighet och elevkårer samt den ersättning kommunerna emellan som betalas för en elev som får grundläggande utbildning och som är placerad på det sätt som avses i 16 b § 1 mom. i barnskyddslagen. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om elev- och studerandevård (RP 67/2013). I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som innehåller bestämmelser om ett beslut att inte höja statsandelsindex 2014, utgiftsbesparingsnedskärningar gällande priser per enhet för gymnasieutbildningen samt ändringar i priset per enhet som föranleds av inledandet av en utbildning som ska förbereda invandrare och studerande med främmande modersmål för gymnasieutbildning. Dessutom ska vissa finansieringsgrunder för den grundläggande utbildningen, vilka bestäms med stöd av lagen om statsandel för kommunal basservice, ändras på grund av utgiftsbesparingen.

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) 679 077 000
— kommunal gymnasieutbildning (92 008 * 6 425,98 € ) 591 242 000
— privat gymnasieutbildning (9 549 * 6 664,38 €, inkl. moms) 63 638 000
— kommunal gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (5 061 * 3 727,07 €) 18 863 000
— privat gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (1 380 * 3 865,34 €, inkl. moms) 5 334 000
Kommunernas finansieringsandel -401 947 000
—Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade (1 450 * 28 218 €) 40 916 000
—Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga (11 200 * 17 601 €) 197 131 000
Förberedande undervisning för invandrare (2 700 * 14 745 €) 39 812 000
Tilläggsundervisning (2 300 * 7 518 €) 17 291 000
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga 12 609 000
Tillägg för internatskola (600 * 2 994 €) 1 796 000
Skolhemsförhöjning 1 531 000
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet 50 240 000
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme 77 315 000
Statsandel för skolor i utlandet 3 600 000
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas 4 025 000
   
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) 3 800 000
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) 3 500 000
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) 6 000 000
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 1 300 000
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) 136 000
7) Utveckling och diversifiering av andra än informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöer samt internationalisering av skolorna och läroanstalterna (högst) 3 596 000
8) Främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden (högst) 4 700 000
9) Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (högst) 14 765 000
10) Minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen (högst) 60 000 000
11) Stödjande av klubbverksamhet (högst) 8 000 000
12) Utgifter för undervisning i utlandet 160 000
13) Stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) 11 975 000
14) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer 75 000
15) Tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) 120 000
16) Betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999) 2 000 000
17) Stöd för dagvård för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten 500 000
Sammanlagt 844 023 000

Den kommun som tillhandahåller dagvård för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.

Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)

   
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning 7 300,44 euro/invånare
Genomsnittlig grunddel för hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning 6 159,11 euro/invånare
Gymnasieutbildning 6 425,98 euro/studerande
Grundläggande konstundervisning  
— statsandel per undervisningstimme 74,66 euro/undervisningstimme
Morgon- och eftermiddagsverksamhet 26,00 euro/verksamhetstimme

Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 501 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avdrag av engångsnatur -704
Avdrag från punkt 9) -44
Etablering av elevkårer i grundskolorna (överföring till moment 28.90.30) -333
Gymnasieutbildningens utgiftsbesparing, gäller de läroanstalter som staten upprätthåller (överföring från moment 29.10.01) 103
Kalkylerade faktorers inverkan på finansieringen av gymnasieutbildningen, varav en nedskärning av priset per enhet på 4,2 % -15 000
Oförändrade provrelaterade avgifter inom gymnasieutbildningen (överföring till moment 29.10.02) -44
Precisering av priset per enhet, gäller gymnasieutbildningen 79
Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning 400
Ändring i det kalkylerade antalet studerande, förberedande undervisning för invandrare 1 711
Ändring i det kalkylerade antalet studerande, morgon- och eftermiddagsverksamhet 1 037
Nivåförändring 5 000
Sammanlagt -7 795

2014 budget 844 023 000
2013 budget 851 818 000
2012 bokslut 812 197 785

34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 46 400 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för anläggningsprojekt som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen och till betalning av statsandelar för anläggningsprojekt som beviljats med stöd av lagen om finansiering och undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen och yrkesutbildningen.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.

Fullmakt

År 2014 får statsunderstöd beviljas för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 15 000 000 euro. Av statsunderstöden får högst 10 000 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.

Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas kan utrymmen byggas eller renoveras för uppskattningsvis 3 000 elever.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Statsunderstöd som beviljas 2014  
— allmänbildande utbildning 10 000 000
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2013  
— understöd för projekt inom den allmänbildande utbildningen 33 300 000
     räntor på efterfinansieringsposter 2 979 000
— understöd för projekt inom yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna 118 000
     räntor på efterfinansieringsposter 3 000
Sammanlagt 46 400 000

De beviljade statsandelarna och statsunderstöden beräknas föranleda staten utgifter enligt följande (mn euro)

  2015 2016 2017 2018 2019—
           
Statsunderstöd som beviljas 2014          
— allmänbildande läroanstalter - 0,7 0,7 0,7 3,0
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2014          
— allmänbildande läroanstalter 34,8 28,9 24,2 18,0 9,5
     räntor på efterfinansieringsposter 3,8 4,0 2,6 1,4 0,6
Sammanlagt 38,6 33,6 27,5 20,1 13,1

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing (regeringsprogr.) -11 600
Sammanlagt -11 600

2014 budget 46 400 000
2013 budget 58 000 000
2012 bokslut 78 000 000

51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag)

Under momentet beviljas 1 128 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom vissa utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsutgift -275
Sammanlagt -275

2014 budget 1 128 000
2013 budget 1 403 000
2012 bokslut 1 302 000