Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2014

92. EU och internationella organisationerPDF-versio

Förklaring:År 2014 är det första budgetåret i EU:s följande fleråriga budgetram. Europeiska rådet nådde i februari 2013 enighet om rådets ståndpunkt, men för godkännande av budgetramarna krävs också Europaparlamentets godkännande. Dessutom kräver verkställandet av budgetramarna bl.a. att det beslut som gäller egna medel godkänns och ratificeras av de nationella parlamenten, vilket beräknas ta ett par år. I budgeten för 2014 ingår en fortsatt rabatt för Förenade kungariket. Dessutom fortsätter den rabatt Tyskland, Österrike, Nederländerna och Sverige beviljats för deltagande i betalningen av den ovan nämnda rabatten oförändrad. De mervärdesskattebaserade rabatterna och rabatterna i form av klumpsummor slopas vid utgången av 2013. De nya rabatter som ersätter dessa förfaller till betalning retroaktivt efter det att det beslut som gäller egna medel har godkänts, vilket beräknas ske 2016.

20. Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av resekostnader enligt ett beslut om ersättning för resekostnader för EU:s medlemsstaters delegationer samt till betalning av mervärdesskatteutgifter i anslutning till resekostnaderna.

Förklaring:Europeiska unionen betalar i förskott ersättning till medlemsländerna för resekostnader för deltagande i rådets och dess arbetsgruppers möten. Medlemsstaterna får årligen ett totalt anslag som utgör en för varje medlemsstat fastställd procentuell andel av anslaget under punkten Möten och kallelser i allmänhet i EU:s budget. Till den del resandet föranleder sådana utgifter som EU inte går med på att ersätta, betalas utgifterna av omkostnadsanslagen. Medlemsstaterna ska årligen före utgången av februari förete rådets generalsekreterare en redovisning av hur de använt det anslag som anvisats dem.

Motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.28.93.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Preciserad kalkyl -300
Sammanlagt -300

2014 budget 2 500 000
2013 budget 2 800 000
2012 bokslut 2 400 000

40. Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag)

Under momentet beviljas 9 140 000 euro.

Anslaget får användas till ersättning av den ekonomiska nytta som Finland anses få av att vara värdland för Nordiska Investeringsbanken.

Förklaring:Finland anses årligen vinna ca 9 140 000 euro på att Nordiska Investeringsbanken är belägen i Helsingfors, vilket motsvarar det skattebelopp som banken år 2012 innehållit av de anställdas löner. Avsikten med anslaget är att befästa bankens ställning i synnerhet på den internationella marknaden. Det är inte avsett att användas till tilläggsförmåner för bankens anställda. Arrangemanget avtalades i tiden vid de nordiska finansministrarnas möte i Helsingfors den 10 november 1997. Eftersom de anställda vid Nordiska miljöfinansieringsbolaget och Nordiska utvecklingsfonden formellt avlönas av Nordiska Investeringsbanken, ingår i värdlandsersättningen också den skatt på lönen som de anställda vid ovan nämnda institutioner betalar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Budgetprop. 2014 uppskattning enligt utfall 790
Sammanlagt 790

2014 budget 9 140 000
2013 budget 8 350 000
2012 bokslut 7 929 302

67. Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 170 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inlösen av förbindelser som 1982—1986 givits internationella finansiella institut på basis av medlemskap i instituten samt till betalning av kostnader som föranleds av inlösningen

2) till betalning av valutakursförluster och inlösningskostnader i samband med inlösen av förbindelser som har givits efter 1986.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Av de förbindelser som givits åren 1982—1986 var förbindelser till ett belopp av ca 1,0 miljoner euro oinlösta den 31 december 2012.


2014 budget 170 000
2013 budget 170 000
2012 bokslut

68. Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens grundkapital (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 3 340 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den fjärde posten på ca 4 350 000 US-dollar, eller motvärdet ca 3 340 000 euro, av Finlands andel år 2014 av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens (International Bank for Reconstruction and Development, IBRD) grundkapital. Anslaget får dessutom användas till avgifter för eventuell skyldighet att upprätthålla värdebeständigheten.

Förklaring:Motvärdena under momentet har beräknats enligt valutakursen EUR/USD=1,3046 per den 18 april 2013.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Uppdaterad uppskattning enligt valutakursen EUR/USD=1,3045 -10
Sammanlagt -10

2014 budget 3 340 000
2013 budget 3 350 000
2012 bokslut 3 288 274

69. Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 925 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av det mervärdesskattebaserade bidrag och det bidrag baserat på bruttonationalinkomsten som Finland ska betala till Europeiska unionen

2) till medfinansiering av den avgiftsnedsättning som beviljas Förenade kungariket.

Förklaring:Om de medel som ska tilldelas för finansiering av EU:s budget och om medlemsstaternas finansiella bidrag bestäms i rådets beslut 2007/436/EG, som gäller EU:s egna medel.

EU:s egna medel inbegriper

1) diverse inkomster och traditionella egna medel, dvs. tullar och produktionsavgifter för socker

2) mervärdesskattebaserade avgifter och avgifter baserade på bruttonationalinkomsten (momsavgift och BNI-avgift) som medlemsstaterna ska betala.

Med undantag av uppbördsprovisionen ingår de traditionella egna medel som Finland samlar in för EU:s räkning inte i statsbudgeten.

Närmare bestämmelser om beräkningen av momsavgiften och BNI-avgiften finns i följande av rådets förordningar (EG)

1) nr 1150/2000: förordningen gällande genomförande av beslutet om systemet för EU:s egna medel

2) nr 1553/1989: förordningen om den slutliga enhetliga ordningen för uppbörd av egna medel som härrör från mervärdesskatt

3) nr 2223/1996: förordningen gällande beräkningen av bruttonationalinkomst till marknadspris.

År 2014 är det första året i EU:s följande budgetramperiod. Anslaget baserar sig på en uppskattning av verkningarna av Europeiska rådets enighet om budgetramarna den 8 februari 2013. Anslagsnivån baserar sig på nivån för budgetramens betalningstak.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Mervärdesskattebaserade avgifter 292 000 000
Avgifter baserade på bruttonationalinkomst 1 497 000 000
Finansiering av den avgiftsnedsättning som beviljas Förenade kungariket 136 000 000
Sammanlagt 1 925 000 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Preciserad kalkyl -5 000
Sammanlagt -5 000

2014 budget 1 925 000 000
2013 budget 1 930 000 000
2012 bokslut 1 789 958 053

(87.) Finlands andel av höjningen av Europeiska investeringsbankens grundkapital (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2013 budget 127 835 000
2012 bokslut