Statsbudgeten 2014
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 626 683 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till betalning av en behovsprövad höjning av statsandelen, högst 20 000 000 euro.
Det grundpris för den grundläggande konstundervisningen som används som grund för bestämmandet av statsandelen är 1,40 euro och grundpriset för allmän kulturverksamhet är 3,50 euro per invånare.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Den allmänna delen av statsandelen för kommunernas basservice | 276 438 |
Finansiering av social- och hälsovård, förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet | 7 502 706 |
Kalkylerade kostnader | 25 373 758 |
— kalkylerade kostnader för social- och hälsovård | 20 834 113 |
— kalkylerade kostnader för förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet | 4 539 645 |
Kommunernas finansieringsandel | -17 871 052 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde | 35 262 |
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna | -50 851 |
Behovsprövad höjning av statsandelen (högst) | 20 000 |
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 2 127 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 058 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | 835 446 |
Utjämning av systemförändringar | 497 |
Sammanlagt | 8 626 683 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 29,57. En justering av kostnadsnivån med 2,4 % har gjorts i statsandelarna, med undantag för kommunernas allmänna kulturverksamhet och den grundläggande konstundervisningen per invånare. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 398 173 vid årsskiftet 2012/2013.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice så att statsandelsprocenten för kommunal basservice ändras från 30,96 % till 29,57 % år 2014. I ändringen har som avdrag beaktats 1,43 procentenheter i anslutning till sänkningen av statsandelarna med 362 000 000 euro. I ändringen har som avdrag beaktats 0,03 procentenheter i anslutning till överföringen av uppgifter mellan staten och kommunerna. I ändringen har som tillägg beaktats 0,05 procentenheter i anslutning till genomförandet av den s.k. äldreomsorgslagen på så sätt att statsandelen är 54,3 %. I ändringen har som tillägg beaktats 0,02 % i anslutning till genomförandet av till övriga delar nya och utvidgade uppgifter så att statsandelen är 50 %. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 352 500 000 euro på grund av lagändringen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn. Ändringen hänför sig till främjandet av flexibiliteten i fråga om systemet för barnomsorg. Det föreslås att den partiella vårdpenning som betalas till föräldrar till barn under 3 år ersätts med en ny flexibel vårdpenning. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 11 000 000 euro på grund av det ökade behov av barndagvårdstjänster som föranleds av ändringen och som avdrag 70 000 euro till följd av avdrag i förmånerna.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om elev- och studerandevård. Lagen avses träda i kraft den 1 augusti 2014. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 8 450 000 euro på grund av lagändringen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av barnskyddslagen så att skyldigheten att beakta barnets bästa preciseras i alla frågor som gäller barnet och att utnyttjandet av multiprofessionell sakkunskap säkerställs. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 4 650 000 euro på grund av lagändringen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om ordnande av utredningar av sexualbrott mot barn (1009/2008) så att lagens tillämpningsområde utvidgas till att även omfatta misshandelsbrott. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 2 200 000 euro på grund av lagförslaget.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om grundläggande utbildning, så att varje grundskola har en elevkår. Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 333 000 euro på grund av lagförslaget.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om gränsöverskridande hälso- och sjukvård. I den lagen föreskrivs det bl.a. om hur kommunerna via FPA ska få ersättning för hälso- och sjukvårdskostnader inom den offentliga hälso- och sjukvården för sådana medborgare i EU- och EES-stater samt Schweiz som arbetar i Finland. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 11 000 000 euro på grund av lagförslaget.
Den allmänna delen av statsandelen för kommunernas basservice, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grunddel | |
— genomsnittligt eurobelopp (33,84 €/inv.) * invånarantal vid årsskiftet 2012/2013 | 182 674 |
Förhöjningsdelar | |
— skärgårdsförhöjning | 11 235 |
— fjärrortsförhöjning | 36 497 |
— tätortsstrukturförhöjning | 36 040 |
— språkförhöjning | 5 827 |
— förhöjning p.g.a. förändringar i invånarantal | 4 165 |
Statsandel, sammanlagt | 276 438 |
---|
Social- och hälsovård, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Socialvård | |
---|---|
Grundpris | |
— 0—6-åringar (7 380,76 euro/inv.) | 3 117 561 |
— 7—64-åringar (345,06 euro/inv.) | 1 367 515 |
— 65—74-åringar (1 025,69 euro/inv.) | 576 646 |
— 75—84-åringar (6 127,44 euro/inv.) | 2 007 650 |
— 85-åringar och äldre (16 816,90 euro/inv.) | 2 065 368 |
Enligt antalet arbetslösa (652,81 euro/inv.) | 164 923 |
Enligt arbetslöshetsgraden (59,54 euro/inv.) | 324 105 |
Enligt antalet funktionshindrade (17,75 euro/inv.) | 95 818 |
Enligt behovet av barnskydd (50,17 euro/inv.) | 271 432 |
De kalkylerade kostnaderna för socialvård, sammanlagt | 9 991 018 |
Hälso- och sjukvård | |
Grundpris | |
— 0—6-åringar (948,39 euro/inv.) | 400 587 |
— 7—64-åringar (1 024,42 euro/inv.) | 4 071 789 |
— 65—74-åringar (2 419,68 euro/inv.) | 1 360 351 |
— 75—84-åringar (4 663,49 euro/inv.) | 1 527 988 |
— 85-åringar och äldre (8 090,51 euro/inv.) | 993 636 |
Enligt sjukfrekvensen (441,57 euro/inv.) | 2 395 401 |
De kalkylerade kostnaderna för hälso- och sjukvård, sammanlagt | 10 749 752 |
Fjärrortskoefficient | 92 899 |
Skärgårdskoefficient | 444 |
De kalkylerade kostnaderna för social- och hälsovård, sammanlagt | 20 834 113 |
Finansiering av förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris (7 701,20 euro/6—15-åringar) | 3 435 099 |
Förhöjningar | |
— Boendetäthet | 198 967 |
— 13—15-åringar | 405 056 |
— Tvåspråkighet | 53 372 |
— Skärgårdsområde | 1 854 |
— Svenskspråkiga 6—15-åringar | 27 752 |
— 6—15-åringar som talar främmande språk | 45 341 |
De kalkylerade kostnaderna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, sammanlagt | 4 167 441 |
Bibliotek (63,68 euro/inv.) | 346 345 |
Kommunens allmänna kulturverksamhet (3,50 euro/inv.) | 18 894 |
Grundläggande konstundervisning (1,40 euro/inv., 256 kommuner) | 6 965 |
De kalkylerade kostnaderna för allmänna bibliotek, grundläggande konstundervisning och allmän kulturverksamhet, sammanlagt | 372 204 |
De kalkylerade kostnaderna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt allmänna bibliotek och kulturverksamhet, sammanlagt | 4 539 645 |
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 398 173 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 3 310,85 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 17 871 052 |
Tilläggsdelar på basis av särskilt gles bosättning, för skärgårdskommuner och kommuner inom samernas hembygdsområde (1 000 euro)
Kommuner med särskilt gles bosättning | 26 707 |
Skärgårdskommuner | 5 021 |
Kommuner inom samernas hembygdsområde | 3 534 |
Sammanlagt | 35 262 |
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)
Tillägg | Avdrag | Netto |
791 261 | -842 112 | -50 851 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskning av statsandelen | |
— förändrad prissättning på standardutlämnanden av uppgifter | -1 296 |
— finansiering av sjukvårds- och läkarhelikopterverksamhet | -22 121 |
— finansiering av statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt (-1,58 euro/inv.) |
-8 529 |
— tillägg till den behovsprövade höjningen av statsandelen | -5 020 |
— statsandelsreformen, tilläggsandel till 30 kommuner | -35 250 |
— överföring till moment 26.30.01 | -1 500 |
— överföring till moment 29.01.02 | -3 275 |
— överföring till moment 33.60.34 | -2 200 |
— ändringar i beskattningsgrunderna 2014 | -47 000 |
Minskningar, sammanlagt | -126 191 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2010 | 375 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2011 | 129 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 | 299 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2013 | 11 500 |
— ökning motsvarande intäkterna från avfallsskatten | 70 000 |
— återbäring av underhållsstöd som drivits in | 6 964 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 500 |
— utjämningens neutralitet | 40 124 |
Ökningar, sammanlagt | 961 637 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun | 2 127 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 058 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslutning av datasystemet för kommunernas räddningsväsende och för den prehospitala akutsjukvården till säkerhetsnätet (överföring till moment 26.30.01) | -1 500 |
Elev- och studerandevård | 8 450 |
Ersättande via FPA av hälso- och sjukvårdskostnader för sådana medborgare i EU- och EES-stater samt Schweiz som arbetar i Finland och som saknar hemkommun | -11 000 |
Etablering av elevkårer i grundskolorna (överföring från moment 29.10.30) | 333 |
Finansiering av sjukvårds- och läkarhelikopterverksamhet | -22 121 |
Flexibel vårdpenning | -70 |
Främjande av flexibilitet i fråga om hemvårdsstöd och systemet med barnomsorg; ökad efterfrågan på dagvård efter införandet av flexibel vårdpenning | 11 000 |
Förändringar i invånarantal och bestämningsfaktorer | 81 403 |
Hemkommunsersättning till 6-15-åringar som saknar hemkommun | -504 |
Indexhöjning | 190 483 |
Minskning av statsandel (125 mn € + 237 mn €) | -362 000 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 132 |
Reform av genomförandet av antagningen av studerande (överföring till moment 29.01.02) | -3 275 |
Totalreform av kemikalielagen (överföring till moment 32.40.05) | -375 |
Utjämningens neutralitet | 5 242 |
Utvecklande av barnskyddet | 4 650 |
Återföring av anslag från moment 28.90.20 | 500 |
Återföring från moment 28.90.31 | 2 000 |
Äldreomsorgslagen | 27 200 |
Ändringar i beskattningsgrunderna | -47 000 |
Ändring i utjämningen | -3 098 |
Ökning motsvarande intäkterna från avfallsskatten | 70 000 |
Överföring av kostnaderna för utredning av misshandelsbrott mot barn till statens ansvar (överföring till moment 33.60.34) | -2 200 |
Övriga förändringar | 1 028 |
Sammanlagt | -50 722 |
2014 budget | 8 626 683 000 |
2013 I tilläggsb. | 500 000 |
2013 budget | 8 677 405 000 |
2012 bokslut | 8 470 927 096 |