Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2014

30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Statens statistikväsen ska sörja för att statistik över samhällsförhållandena och deras utveckling framställs för allmänt bruk. Statistikcentralen är allmän myndighet inom statens statistikväsen. Utöver framställandet av statistik ska centralen sörja för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga statistikframställande myndigheter. När det gäller att revidera och utveckla statistiken är målet att så väl som möjligt koppla samman de inhemska informationsbehoven med de internationella förpliktelserna. Man försöker påverka utvecklingen av internationella och i synnerhet europeiska statistiksystem så att utvecklandet av statistiken sker koordinerat på ett sådant sätt att överlappande statistikföring undviks samt befintliga statistikrättsakter förtydligas och gallras. I det internationella statistiksamarbetet främjas ryktbarheten av och den goda praxisen i det finländska statistikkunnandet.

Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) Till stöd för beslutsfattandet utövar statens ekonomiska forskningscentral tillämpad ekonomisk forskning och gör ekonomiska analyser om frågor som är viktiga med tanke på samhällsekonomin och de ekonomiska besluten i Finland.

Befolkningsregistercentralen

Befolkningsregistercentralen har i uppgift att möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Med sin verksamhet främjar Befolkningsregistercentralen skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god databehandling och god informationshantering. Befolkningsregistercentralen är tillsammans med magistraterna registeransvariga inom befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen tillhandahåller informationstjänster och certifikattjänster ur befolkningsdatasystemet.

Finansministeriet ställer upp följande preliminära effektmål för statistikväsendet, statens ekonomiska forskning och Befolkningsregistercentralen för 2014:

Effektmål Åtgärder för 2014
   
Man säkerställer att statistiken och informationsmaterialet håller hög kvalitet och är tillförlitliga.

Insamlingen av information på internet utökas och utvecklas när det gäller information om både företag och personer. För att förbättra felfriheten när det gäller publiceringen av statistik förnyas verksamhetssätten. Utvecklandet av en kvalitetsrapportering i enlighet med det europeiska statistiksystemet inleds.
Förutsättningarna för det samhälleliga beslutsfattandet, forskningen och medborgarnas tillgång till information förbättras. Projektet med att utveckla kommunstatistiken fortsätter. Miljöräkenskaperna och statistikföringen av välfärden utvecklas i takt med den internationella utvecklingen.
Statistikerna och informationsmaterialen är mer tidsenliga, täckande och användbara och statistikproduktionen reagerar snabbt på det förändrade informationsbehovet.
Utökandet av mängden öppen data fortsätter. Projektet för utveckling av företagsregistret avslutas och företagsstatistiksystemet färdigställs. Ett automatiserat mottagningssystem tas i bruk i fråga om allt administrativt material.
Utnyttjandet av och tillgången till informationsmaterial främjas i enlighet med den nationella forskningspolitiken och de överenskomna utvecklingsriktlinjerna. Mängden undersökningsmaterial som forskarservicen förfogar över utökas och kvaliteten på den metadata som hänför sig till materialen förbättras. Antalet nya avtal om informationstjänster utökas.
Den forskning som VATT utövar stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i Finlands samhällsekonomi.







VATT utövar vetenskaplig forskning och gör tillämpade analyser om de offentliga tjänsternas produktivitet och effektivitet, om de offentliga samfundens strukturer, om effekten av skatter och inkomstöverföringar på företagens och hushållens beteende och i synnerhet på utbudet av arbete, om arbetsmarknadens, arbetskraftspolitikens och socialpolitikens funktion, om miljö- och energipolitikens effektivitet och inverkan på samhällsekonomins struktur, om bostadspolitik, inkomstfördelning, utbildning, den offentliga ekonomins hållbarhet och om strukturella förändringar i Finlands samhällsekonomi på lång sikt.
VATT säkerställer kvaliteten på forskningen och den tillämpade analysen med hjälp av akademisk sakkunnigbedömning och intern handledning. VATT strävar efter att höja den egna produktivitet som mäts genom produktivitetsindexet för publicering. Indexet grundar sig på det sammanlagda antalet vetenskapliga artiklar, sakkunnigartiklar och andra sakkunnigtjänster, som sedan jämförs med det totala antalet forskarårsverken vid centralen.
VATT säkerställer att forsknings- och sakkunniginformationen kan utnyttjas i beredningen av den ekonomiska politiken. VATT informerar om sin forskning och sina analyser på sin hemsida och vid separata presskonferenser samt vid öppna forskningsseminarier. VATT publicerar sakkunnigrapporter om aktuella finanspolitiska teman. VATT:s ledning och forskare ställer upp som föreläsare vid möten som ordnas av ministerierna. VATT ordnar i samarbete med finansministeriet gemensamma seminarier om analyser som stöder den ekonomiska politiken.
Tillförlitligheten hos befolkningsdatasystemet (BDS) och certifikattjänsterna bevaras samtidigt som både tillgängligheten och utnyttjandet ökar. Kvaliteten på BDS säkerställs genom att det elektroniska informationsutbytet utökas med såväl medborgare som andra myndigheter.

Systemens tillgänglighet tryggas som en del av den kontinuerliga verksamheten.

Särskild uppmärksamhet fästs vid att rösträttsregistret vid EU-valet är felfritt.
Kunderna kan med hjälp av Befolkningsregistercentralens tjänster effektivisera och få stöd för sin verksamhet. Genomförandet av projektet för utveckling av byggnads- och fastighetsuppgifter och särskilt införandet av en permanent byggnadsbeteckning.

Certifikattjänsterna utvidgas till socialsektorn samt i större omfattning än för närvarande till hälso- och sjukvården och kommunerna.
Genom att utveckla folkbokföringen och dess datasystem främjar man kvaliteten på samhällets basregisteruppgifter och en kostnadseffektiv tillgång till uppgifterna särskilt med beaktande av dataskydds- och datasäkerhetsaspekterna. Genom att utveckla registreringen av utlänningar förbättras kvaliteten på och tillgängligheten till dessa uppgifter.

Man förbereder sig på att genomföra de krav som följer av en förordning om informationssäkerheten och som träder i kraft 2015.

01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 51 311 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av vederlagsfria medlemsavgifter

2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster

1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten

2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Antal offentliggöranden, st. 618 619 620
Antal verkställande tjänster, st. (över 500 €) 817 820 820
Andel offentliggöranden i rätt tid, % 97 97 98
Andel felfria offentliggöranden, % 86 95 96
Antal avtal om informationstjänster inom forskarservicen, st. 48 45 60
       
Funktionell effektivitet      
Produktivitetsförändring, % -1,3 2 2
De fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna, % 77 75 76
Produktionsutgifter per statistikuppgift som offentliggörs, 1 000 € 90 84 84
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % 105 100 100
Andel som svarat via internetblanketter eller automatisk rapportering av alla svarande i insamling av företagsdata, % 79 85 90
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken vid centralen sammanlagt 864 855 843
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 11,3 10,5 10,5
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,48 3,47 3,48

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 60 325 60 607 62 011
Bruttoinkomster 10 915 10 020 10 700
Nettoutgifter 49 410 50 587 51 311
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 066    
— överförts till följande år 4 856    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 8 443 8 250 8 850
— övriga intäkter 427 60 150
Intäkter sammanlagt 8 870 8 310 9 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 8 458 8 310 9 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 412 0 0
Kostnadsmotsvarighet, % 104,9 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utarbetande av en genomsnittlig mervärdesskattesatskalkyl (överföring från moment 28.01.21) 20
Utarbetande av en mikrosimulationsmodell (överföring från moment 28.01.21) 70
Överföring av ansvaret för betalningsbalansstatiken från Finlands Bank till Statistikcentralen (motsvarande summa har beaktats i intäkterna under moment 13.04.01) 721
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -136
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -164
Öppnande av offentliga datalager (regeringsprog.) 250
Nivåförändring -37
Sammanlagt 724

2014 budget 51 311 000
2013 budget 50 587 000
2012 bokslut 49 200 000

02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 219 000 euro.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Kundtillfredsställelsen ökar   3,5  
Antal publikationer      
— internationella publikationer, st. 23 25 27
— publikationer inom VATT:s egna publikationsserier, st. 23 25 27
— övriga inhemska publikationer, st. 42 46 51
       
Funktionell effektivitet      
Förändring av helhetsproduktivitetsindexet, genomsnitt +1 %/år (medeltalet för 3 år)   1 1
Förändring av produktivitetsindexet för publicering, genomsnitt +1 %/år (medeltalet för 3 år)   1 1
VATT:s andel av kostnaderna för gemensam forskning, % 40,7 50 50
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken, årsv. 55 58 58
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 9 7,5 7
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,3   3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 5 215 5 413 5 449
Bruttoinkomster 1 026 1 180 1 230
Nettoutgifter 4 189 4 233 4 219
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 797    
— överförts till följande år 1 815    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -11
Lönejusteringar 15
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -13
Nivåförändring -5
Sammanlagt -14

2014 budget 4 219 000
2013 budget 4 233 000
2012 bokslut 4 207 000

03. Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 811 000 euro.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Funktionell effektivitet      
Produktivitet inom informationstjänsten, 1 000 €/årsv. 588 4181) 4181)
Produktivitet inom Certifikattjänsten, 1 000 €/årsv. 396 2602) 2602)
       
Produktion och kvalitetsledning      
Riktigheten i elektronisk identitet, % 100 100 100
Dataenheter som överlämnats vid tillämpningsförfrågan, mn st. 10,8 9,8 10
Möjlighet att använda direktåtkomst
i befolkningsdatasystemet, %
99,95 99,95 99,95
Möjlighet att använda certifieringssystem, % 100 99,95 99,95
Flyttningsanmälan på internet, % 61 63 65
       
Hantering och utvecklande av personalresurser      
Årsverken, centralen sammanlagt 109 111 107
— varav bekämpning av grå ekonomi, årsv. 4 4 4
— varav den nya verksamhetsmodellen för certifikattjänsterna, årsv.   4 4
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 8,9 8,5 8,5
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,44 3,35 3,4

1) Den standardiserade informationstjänsten inom den offentliga förvaltningen blev avgiftsfri 2013.

2) Den understödspenning för införandet av certifikattjänster som tidigare fakturerats Valvira överförs från moment 33.10.28 till BRC:s omkostnadsmoment åren 2013—2014.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 25 491 23 253 24 001
Bruttoinkomster 20 129 16 170 14 190
Nettoutgifter 5 362 7 083 9 811
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 212    
— överförts till följande år 6 327    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) (Informationstjänsten)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 4 761 1 3501) 1 3501)
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 4 707 1 500 1 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 54 -150 -150
Kostnadsmotsvarighet, % 101 90 90
       
Företagsekonomiska prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 7 602 7 000 7 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 3 844 3 300 3 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 3 758 3 700 3 700
Kostnadsmotsvarighet, % 198 212 212

1) Innefattar endast den avgiftsbelagda verksamheten. Den standardiserade informationstjänsten inom den offentliga förvaltningen blev avgiftsfri 2013.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) (Certifikattjänsten)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 6 628 4 3401) 4 6401)
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 724 6 340 4 640
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -96 -2 000 -
Kostnadsmotsvarighet, % 99 68 100
       
Företagsekonomiska prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 1 040 1 100 1 100
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 166 1 100 1 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -126 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 89 100 100

1) Den understödspenning för införandet av certifikattjänster som tidigare fakturerats Valvira överförs från moment 33.10.28 till BRC:s omkostnadsmoment åren 2013—2014.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av Certifikattjänsten i ibruktagningsskedet (överföring från moment 33.10.60) 2 040
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -4
Lönejusteringar 6
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -23
Nivåförändring 709
Sammanlagt 2 728

2014 budget 9 811 000
2013 I tilläggsb. 2 740 000
2013 budget 7 083 000
2012 bokslut 7 477 000