Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 470 357 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 9 103 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakter

1) År 2014 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2014—2018, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 294 700 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2014, PVKEH 2014).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2014 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2014.

2) År 2014 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 2018— Sammanlagt
fr.o.m.
2014
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakt för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) 7 436 11 080 9 800 9 800 19 100 57 216
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) 1 560 580       2 140
Beställningsfullmakten för kompletterande av beredskapsförbandens utrustning (VYV 2) 2 190         2 190
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) 14 496 15 128 24 107     53 731
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2008) 8 827         8 827
Beställningsfullmakten för effektivisering av kapaciteten för huvudstadsregionens luftförsvar (PKILPU 2008) 1 200         1 200
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) 123 468 55 294 28 942     207 704
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) 15 050 4 280       19 330
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2011) 2 860         2 860
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) 101 600 53 000 40 984     195 584
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) 128 212 127 508 135 150 25 000   415 870
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) 10 540 9 980 8 160     28 680
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 417 439 276 850 247 143 34 800 19 100 995 332
             
Nya beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) 43 300 87 400 79 400 76 600 8 000 294 700
Nya beställningsfullmakter sammanlagt 43 300 87 400 79 400 76 600 8 000 294 700
             
Fullmakter sammanlagt 460 739 364 250 326 543 111 400 27 100 1 290 032

Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:

Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.

  • — Försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — Bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — Dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för det informationstekniska underlaget utvecklas
  • — Informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
  • — Utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — Utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder.
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och de övervaknings- och mållägesbilder som behövs som stöd för beslutsfattande samt för ledning av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — Datainsamlings- och analysresurserna upprätthålls och utvecklas
  • — Medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — Kompetensen för luftburen spaning och övervakning bibehålls och utvecklas
  • — Informationssystemet för spaning upprätthålls
  • — Skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
  • — Den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens gemensamma insatser

Kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

  • — Tunga raketartillerisystem moderniseras
  • — Markmålskapacitet byggs upp
  • — Skjutförnödenheter för fjärrverkan anskaffas
  • — Skapandet av en interoperabel specialtrupp fortsätter.
Programmet för utveckling av logistiken

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem upprätthålls. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

  • — Man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
  • — Transportförmågan utvecklas genom fortsatta helikopteranskaffningar och genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
  • — För att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materialanskaffningarna för territoriella trupper
  • — Anskaffningen av simulatorer för stridutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Programmet för utveckling av markförsvaret

De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas kapacitet upprätthålls.

  • — De territoriella trupperna utvecklas genom att den kapacitet som försvinner ersätts och en övergripande strukturreform genomförs
  • — De operativa trupperna kompletteras och upprätthålls
  • — Skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnet förnyas
  • — Anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — Nya minröjningsfartyg tas i bruk
  • — De totalrenoverade fartygen av Rauma-klass mottas
  • — Ledningssystemet för marinens luftvärn utvecklas
  • — Minvapnet upprätthålls
  • — Kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
  • — Anskaffningen av skjutförnödenheter inleds.
Programmet för utveckling av luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.

  • — Man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — Anskaffningarna för utvecklandet av huvudstadsregionens luftvärn fortsätter
  • — Anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds
  • — Projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2014 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

De största projekten inom ramen för utvecklingsprojekten som ingår i beställningsfullmakten PVKEH 2014

Inom programmet för utveckling för försvarsmaktens insatser anskaffas det ammunition till artilleriet.

Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik anskaffas materiel för underhållstrupperna, med betoning på de territoriella trupperna, samt redskap för den logistiska ledningen. Med beställningsfullmakten anskaffas det ammunition till artilleriet och granatkastarförbandet. I programmet för utvecklandet av logistiken inleds i anslutning till försvarsmaktsreformen en anskaffning av simulatorer för utbildnings- och inlärningsmiljöer.

De största anskaffningarna inom programmet för utveckling av markförsvaret är en modernisering av stridsfordon, anskaffningar för stridsledningsnätet och anskaffningar för systemen för territorialövervakning.

I programmet för utveckling av sjöförsvaret betonas utvecklingen av ledningsförmågan för marinens luftvärn och upprätthållandet av beredskapsammunition för stridsfartygen.

Inom programmet för utveckling för luftförsvaret inleds anskaffningen av luftvärnsystem med kort räckvidd.

Det beräknas att det behövs 515 000 euro för de utgifter som beror på index- och valutakursförändringar till följd av beställningsfullmakterna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5%) 7 160
Kostnadsnivåjustering i efterhand i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2012 2 070
Tekniska överföringar och strukturella korrigeringar -5 365
Tidigareläggning av anskaffningar av försvarsmateriel -20 000
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) -30 000
Överföring av betalningar -84 228
Överföring till moment 27.10.01 -80 559
Överföring till moment 27.30.20 -5 000
Nivåförändring 1 007
Sammanlagt -214 915

2014 budget 470 357 000
2013 III tilläggsb. 25 000 000
2013 I tilläggsb. -53 626 000
2013 budget 685 272 000
2012 bokslut 641 996 025