Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

10. Militärt försvarPDF-versio

Förklaring:Försvarsmaktens viktigaste uppgift är det militära försvaret av Finland. Uppgiften genomförs genom att en uppdaterad och till säkerhetsmiljön relaterad försvarsförmåga upprätthålls i enlighet med verksamhetslinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse 2012 (SRR 6/2012). De resurser som har anvisats försvarsmakten kanaliseras så att prioriterade uppgifter kan genomföras i alla situationer. Balansen mellan den materiella beredskapen, nivån på verksamheten och utvecklandet av kapaciteterna granskas årligen.

År 2014 ligger tyngdpunkten på genomförandet av försvarsmaktsreformen. Reformens utgångspunkter är att bevara försvarsmaktens nuvarande uppgifter, att säkerställa en välfungerande allmän värnplikt och att utveckla försvarsprincipen utgående från det territoriella försvaret. Genom reformen skapas en balanserad krigs- och fredstida helhet som motsvarar 2020-talets krav. Att målen med reformen nås är en förutsättning för försvarsmaktens verksamhet och fortsatta utveckling. Tyngdpunkten för utvecklandet av försvarsmaktens kapacitet under undantagsförhållanden ligger 2014 på att utveckla de territoriella trupperna och den militära fjärrpåverkan.

Försvarsmakten fortsätter genomföra besluten om anpassningsåtgärder för att uppnå utgiftsbesparingar, kontrollera utgiftstrycket och finansiera försvarsmaktsreformen. Reservistutbildningen, övningsverksamheten samt flyg- och fartygsverksamheten fortsätter på en begränsad nivå ännu år 2014. Ett centralt mål med reformen av försvarsmakten är att återställa utbildnings- och övningsverksamheten till en nivå som motsvarar utbildningskraven för krigstida trupper.

Resultatmål för verksamheten

På det militära försvaret ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som framgår av motiveringen till huvudtiteln.

Ett effektivt försvarssystem
  • — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som ger en tillfredsställande förvarning.
  • — Försvarsmakten har övervakat den territoriella integriteten och förebyggt och vid behov avvärjt territoriekränkningar.
  • — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet, och den kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel.
  • — Försvarsmakten deltar i enlighet med försvarsministeriets anvisning i beredningen och genomförandet av de spetsprojekt som ingår i regeringens strategiska verkställighetsplan.
  • — Försvarsmakten har 2015 genomfört de strukturella och operativa reformerna och övergått till en sådan organisation som reformen förutsätter.
  • — Försvarsmakten utvecklar de kapaciteter hos trupperna som är en förutsätt för att trupperna ska kunna ge och ta emot bistånd.
  • — Försvarsmakten utvecklar värnplikten och det frivilliga försvaret som en del av försvarsmaktsreformen.
  • — Verkställandet av ett anpassat personalsystem har genomförts i enlighet med tidtabellen för försvarsmaktsreformen. I fråga om personalarrangemangen följer försvarsmakten de förfaringssätt som statsrådet har fastställt i enlighet med försvarsmaktsreformens målsättningar. Det totala antalet personer som sägs upp minskas genom åtgärder som syftar till att stödja omplacering av personal som hotas av uppsägning.
  • — Försvarsmakten riktar lokal-, fastighets- och miljöinvesteringarna kostnadseffektivt, med tonvikten lagd på hälsa, säkerhet, miljöansvar och på de krav som undantagsförhållanden ställer.
  • — Försvarsmakten beställer i medeltal 15 jordtäckta skyddsupplag per tvåårsperiod, tills lagringen överensstämmer med bestämmelserna.
  • — Försvarsmakten planerar och genomför överlåtelsen av förvaltningens säkerhetsnät till Suomen Turvallisuusverkko Oy och anpassar sin egen verksamhet till den gemensamt skapade verksamhetsmodellen.
  • — Försvarsmakten deltar i utvecklandet av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna, och överför före slutet av 2016 de icke-branschspecifika IKT-uppgifterna till statsförvaltningens gemensamma servicecenter.
Ett tryggt samhälle
  • — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter.
  • — Försvarsmakten utvecklar samarbetsförmågan och tillvägagångssätten vid samarbete med andra myndigheter, bl.a. i fråga om den riksomfattande säkerhetstillsynen. Försvarsmakten utvecklar dessutom säkerhetstillsynen genom att koncentrera funktioner och förenhetliga säkerhetstekniken med beaktande av samarbetet med andra myndigheter.
  • — Försvarsmakten deltar i genomförandet och utvecklandet av den nationella cyberstrategin i enlighet med det verkställighetsprogram som görs upp för varje förvaltningsområde.

01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 858 647 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper och förberedelser för denna samt för försvarsmaktens övriga internationella samarbete

2) till betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang under en övergångsperiod som försvarsministeriet fastställt i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 4 000 000 euro

3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 200 000 euro

4) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter till försvarsmaktens verksamhet och kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling

5) till utgifter för Frihetskorsets Orden

6) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering

7) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov.

Fullmakter

1) År 2014 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2014—2016, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 63 359 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2014).

2) År 2014 får långtidsavtal för stöd och upprätthållande av simuleringssystemet ingås så att de under åren 2014—2020 får föranleda staten utgifter på högst 21 000 000 euro (beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid).

3) År 2014 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som varje år beviljas för försvarsmaktens omkostnader.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten

Funktionell effektivitet 2012
utfall
2013
prognos
2014
uppskattning
       
Resurshushållning      
Pris per dag i beväringstjänst (euro) 49 49 53
Pris per dag i reservisttjänst (euro) 238 238 238
Pris per flygtimme, HN (euro) 8 834 9 000 9 000
Pris per flygtimme, NH-90 (euro) 3 800 3 770 3 770
Pris per beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (euro) 9 691 9 949 9 900
       
Produktivitet      
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna för militärlänen/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) 11 10 11
Antal utbildare/utbildningspluton 1,7 1,7 1,9
       
Lönsamhet      
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst 102 105 105
Produktion och kvalitetsledning 2012
utfall
2013
prognos
2014
uppskattning
       
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar 25 23 25
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar 4 321 5 000 6 000
Flygtimmar, HN (st) 8 071 8 000 8 000
Flygtimmar, NH-90 (st) 1 414 1 850 1 850
Beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (st) 1 003 1 300 1 300
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/antal som placerats i krigstida trupper (%) 1,2 1,4 1,7

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 2018— Sammanlagt fr.o.m. 2014
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för NH90-utbildningstjänster 2 200         2 200
Beställningsfullmakten för upphandling av tjänster till Sodankylä verkstad för klädvård 1 392         1 392
Beställningsfullmakten för tjänster inom underhållet av arméns materiel 58 092 55 078 53 994 4 493   171 657
Beställningsfullmakten för service av luftvärnssystemen ITO 2005 och 2005M 3 000         3 000
Beställningsfullmakten för upprätthållande och utveckling av helikopterbataljonens prestationsförmåga (HESKY) 3 550         3 550
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel 4 581 4 581 4 581 3 502 2 424 19 669
Beställningsfullmakten för avtal om service och underhåll av luftvärnssystem 90 MOD Crotale NG (ITO90MOD service) 3 000         3 000
Beställningsfullmakten för omkostnader 2011 4 300         4 300
Beställningsfullmakten för omkostnader 2012 13 120 7 000       20 120
Beställningsfullmakten för service och underhåll som gäller luftvärnssystem 5 600         5 600
Beställningsfullmakten för omkostnader 2013 49 696 18 034 14 373     82 103
Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013 (PVLOG 2013) 21 550 17 200 40 100 9 750   88 600
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 170 081 101 893 113 048 17 745 2 424 405 191
             
Nya beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för omkostnader 2014 3 500 48 455 11 404     63 359
underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid -beställningsfullmakter 3 000 3 000 3 000 3 000 9 000 21 000
Nya beställningsfullmakter sammanlagt 6 500 51 455 14 404 3 000 9 000 84 359
             
Fullmakter sammanlagt 176 581 153 348 127 452 20 745 11 424 489 550

Det antal anställda som avlönas med anslag från momentet minskar med 240 årsverken. Minskningen föranleds i huvudsak av försvarsmaktsreformen. För den tid som reformen av försvarsmakten pågår finns det därtill kvar personal som ingår i en s.k. extra personalstyrka. Det finns ännu inte uppgifter om hur många personer det gäller.

Avsikten är att man med beställningsfullmakten för omkostnader år 2014 ska anskaffa reservdelar och tjänster inom underhållet av materiel till armén, marinen och flygvapnet.

De nya beställningsfullmakterna jämte alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 761 659 1 785 268 1 881 429
Bruttoinkomster 29 731 14 719 22 782
Nettoutgifter 1 731 928 1 770 549 1 858 647
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 89 893    
— överförts till följande år 98 459    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 609 4 650 4 771
— övriga intäkter 12 869 11 300 11 597
Intäkter sammanlagt 16 478 15 950 16 368
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 14 235 13 315 13 664
— andel av samkostnaderna 1 673 1 900 1 950
Kostnader sammanlagt 15 908 15 215 15 614
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 570 735 754
Kostnadsmotsvarighet, % 104 105 105
       
Prisstöd 228 200 200
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 798 935 954

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (regeringsprogr.) (överföring till moment 31.20.01) -25
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (regeringsprogr.) (överföring till moment 31.50.01) -242
Beväringarnas resor 2 000
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5 %) 14 984
Konsekvenser av i förtid avslutade hyresavtal 635
Kostnadsnivåjustering i efterhand i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2012 11 723
Tekniska överföringar och strukturella korrigeringar 4 278
Tilläggskostnader till följd av upprätthållandet av ett säkerhetsnät 3 500
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) -20 000
Ökat antal repetitionsövningar, bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 000
Överföring från moment 22.02.01 93
Överföring från moment 27.10.18 80 559
Överföring till moment 29.30.32 -49
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -2 612
Lönejusteringar 3 673
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -5 736
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -3 683
Sammanlagt 88 098

2014 budget 1 858 647 000
2013 III tilläggsb. 3 300 000
2013 I tilläggsb. 11 674 000
2013 budget 1 770 549 000
2012 bokslut 1 740 494 000

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 470 357 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 9 103 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakter

1) År 2014 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2014—2018, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 294 700 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2014, PVKEH 2014).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2014 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2014.

2) År 2014 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 2018— Sammanlagt
fr.o.m.
2014
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakt för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) 7 436 11 080 9 800 9 800 19 100 57 216
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) 1 560 580       2 140
Beställningsfullmakten för kompletterande av beredskapsförbandens utrustning (VYV 2) 2 190         2 190
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) 14 496 15 128 24 107     53 731
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2008) 8 827         8 827
Beställningsfullmakten för effektivisering av kapaciteten för huvudstadsregionens luftförsvar (PKILPU 2008) 1 200         1 200
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) 123 468 55 294 28 942     207 704
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) 15 050 4 280       19 330
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2011) 2 860         2 860
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) 101 600 53 000 40 984     195 584
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) 128 212 127 508 135 150 25 000   415 870
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) 10 540 9 980 8 160     28 680
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 417 439 276 850 247 143 34 800 19 100 995 332
             
Nya beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) 43 300 87 400 79 400 76 600 8 000 294 700
Nya beställningsfullmakter sammanlagt 43 300 87 400 79 400 76 600 8 000 294 700
             
Fullmakter sammanlagt 460 739 364 250 326 543 111 400 27 100 1 290 032

Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:

Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.

  • — Försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — Bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — Dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för det informationstekniska underlaget utvecklas
  • — Informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
  • — Utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — Utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder.
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och de övervaknings- och mållägesbilder som behövs som stöd för beslutsfattande samt för ledning av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — Datainsamlings- och analysresurserna upprätthålls och utvecklas
  • — Medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — Kompetensen för luftburen spaning och övervakning bibehålls och utvecklas
  • — Informationssystemet för spaning upprätthålls
  • — Skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
  • — Den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens gemensamma insatser

Kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

  • — Tunga raketartillerisystem moderniseras
  • — Markmålskapacitet byggs upp
  • — Skjutförnödenheter för fjärrverkan anskaffas
  • — Skapandet av en interoperabel specialtrupp fortsätter.
Programmet för utveckling av logistiken

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem upprätthålls. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

  • — Man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
  • — Transportförmågan utvecklas genom fortsatta helikopteranskaffningar och genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
  • — För att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materialanskaffningarna för territoriella trupper
  • — Anskaffningen av simulatorer för stridutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Programmet för utveckling av markförsvaret

De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas kapacitet upprätthålls.

  • — De territoriella trupperna utvecklas genom att den kapacitet som försvinner ersätts och en övergripande strukturreform genomförs
  • — De operativa trupperna kompletteras och upprätthålls
  • — Skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnet förnyas
  • — Anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — Nya minröjningsfartyg tas i bruk
  • — De totalrenoverade fartygen av Rauma-klass mottas
  • — Ledningssystemet för marinens luftvärn utvecklas
  • — Minvapnet upprätthålls
  • — Kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
  • — Anskaffningen av skjutförnödenheter inleds.
Programmet för utveckling av luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.

  • — Man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — Anskaffningarna för utvecklandet av huvudstadsregionens luftvärn fortsätter
  • — Anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds
  • — Projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2014 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

De största projekten inom ramen för utvecklingsprojekten som ingår i beställningsfullmakten PVKEH 2014

Inom programmet för utveckling för försvarsmaktens insatser anskaffas det ammunition till artilleriet.

Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik anskaffas materiel för underhållstrupperna, med betoning på de territoriella trupperna, samt redskap för den logistiska ledningen. Med beställningsfullmakten anskaffas det ammunition till artilleriet och granatkastarförbandet. I programmet för utvecklandet av logistiken inleds i anslutning till försvarsmaktsreformen en anskaffning av simulatorer för utbildnings- och inlärningsmiljöer.

De största anskaffningarna inom programmet för utveckling av markförsvaret är en modernisering av stridsfordon, anskaffningar för stridsledningsnätet och anskaffningar för systemen för territorialövervakning.

I programmet för utveckling av sjöförsvaret betonas utvecklingen av ledningsförmågan för marinens luftvärn och upprätthållandet av beredskapsammunition för stridsfartygen.

Inom programmet för utveckling för luftförsvaret inleds anskaffningen av luftvärnsystem med kort räckvidd.

Det beräknas att det behövs 515 000 euro för de utgifter som beror på index- och valutakursförändringar till följd av beställningsfullmakterna.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5%) 7 160
Kostnadsnivåjustering i efterhand i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2012 2 070
Tekniska överföringar och strukturella korrigeringar -5 365
Tidigareläggning av anskaffningar av försvarsmateriel -20 000
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) -30 000
Överföring av betalningar -84 228
Överföring till moment 27.10.01 -80 559
Överföring till moment 27.30.20 -5 000
Nivåförändring 1 007
Sammanlagt -214 915

2014 budget 470 357 000
2013 III tilläggsb. 25 000 000
2013 I tilläggsb. -53 626 000
2013 budget 685 272 000
2012 bokslut 641 996 025

50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 1 878 000 euro.

Anslaget får användas

1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet

2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta

3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet 2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Resurshushållning      
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (euro) 41 53 50
Produktivitet      
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antal årsverken i Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) 1 823 1 360 1 360
Produktion och kvalitetsledning 2012
utfall
2013
prognos
2014
mål
       
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) 57 343 45 000 45 000
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar 5 000 3 000 3 000
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 4,28 4,00 4,00

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -200
Sammanlagt -200

2014 budget 1 878 000
2013 budget 2 078 000
2012 bokslut 2 028 000