Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

20. GränsbevakningsväsendetPDF-versio

Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendets kärnfunktioner är bevakning av gränserna, gränskontroll, brottsbekämpning, säkerhet till havs, vård av den marina miljön, internationellt samarbete och försvar. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften, säkert i alla förhållanden.

Människornas fria rörlighet i Europa baserar sig på ett välfungerande Schengensystem. Finland gör en stark insats i genomförandet och utvecklandet av en enhetlig och effektiv övervakning av EU:s yttre gränser. De största utmaningarna för den europeiska gränssäkerheten finns i Medelhavsområdet.

Finlands gränssäkerhet är god. Landet står emellertid inför stora utmaningar. Den ökande gränstrafiken vid sydostgränsen och i huvudstadsregionen ökar Gränsbevakningsväsendets uppgiftsbörda. Ytterligare resurser behövs för att förnya, stärka och utrusta gränsövergångsställena vid östgränsen. Samtidigt har Finland beredskap för visumfrihet mellan EU och Ryssland.

Med den tilläggsfinansiering som beviljats Gränsbevakningsväsendet i rambeslutet kan utvecklandet av gränsbevakningen vid sydostgränsen, i Helsingfors hamn och på Helsingfors-Vanda inledas under regeringsperioden. Med tilläggsfinansieringen kan man inte helt täcka de behov som uppstår enligt den beräknade ökningen av trafiken. Utvecklandet av gränsbevakningen och beredskapen när det gäller verkningarna av visumfrihet mellan EU och Ryssland efter regeringsperioden kommer att behandlas av följande regering och riksdag.

Att hålla Östersjön säker är viktigt för Finland. Den växande fartygstrafiken ökar risken för olyckor till havs som kan ha sektorsövergripande konsekvenser. Gränsbevakningsväsendets fortgående ledningsberedskap, heltäckande övervakningssystem och förnyade fartygs- och luftfarkostflotta ger större beredskap att förebygga och hantera olyckor. Man arbetar för att främja Östersjöländernas gemensamma ansvar för riskhantering.

Inbesparingarna inom den offentliga förvaltningen tillsammans med höjningen av kostnadsnivån minskar i betydande grad Gränsbevakningsväsendets ekonomiska svängrum. Gränsbevakningsväsendets resurser tryggas vid sydostgränsen, i huvudstadsregionen, i Finska viken och på norra Östersjön. Genom målmedvetna åtgärder och framförhållning säkerställs Gränsbevakningsväsendets funktionsförmåga och strategiska utveckling.

01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 228 821 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av ersättningar enligt 21 § 3 mom. i sjöräddningslagen (1145/2001) samt till betalning av ersättningar till Finavia för kostnader för alarmerings- och ledningsverksamhet som föranleds av flygtrafiktjänster som beror på gränssäkerhetsuppdrag (inkl. sjöräddning) utförda av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg och på flygräddningsuppdrag som hänför sig till sjöräddningstjänsten

2) till betalning av utgifter för om- och nybyggnad av sådana byggnader och konstruktioner som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, och av sådana övriga byggnader och konstruktioner i Gränsbevakningsväsendets besittning som används för gränsövervakning och utbildning och som befinner sig utanför de byggda fastigheterna

3) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)

4) projekt som godkänts och finansierats av EU

5) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:

Gränsövervakning

Genom gränsövervakning förebyggs och upptäcks illegal inresa vid de yttre gränserna. På de kärnområden som baserar sig på riskanalys bör olovliga gränsöverskridningar observeras omedelbart och personer som olovligt skrider över gränsen tas fast på gränsområdet. Återkommande illegal verksamhet upptäcks också på andra gränsområden. Olovliga gränsöverskridningar utreds på ett tillförlitligt sätt så att man utan dröjsmål kan fatta beslut om alla behövliga fortsatta åtgärder.

Gränsövervakning 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Patrullering (h) 249 663 250 300 228 300
— varav vid östgränsen 182 081 179 550 172 500
Teknisk övervakning 870 689 902 000 907 500
Kontroller 28 141 25 000 25 200
Gränszonstillstånd 7 755 6 650 6 950
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) 495 575 550
Insatser      
Kostnader (mn euro) 114,9 115,1 110,1
Årsverken 1 302 1 303 1 207
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 127 120 130
Resurshushållning (ind.) 122 118 127
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,9 4,5 4,5
Förhindrande av gränsincidenter (%) 84 98 98
Upptäckta gränsincidenter (%) 77 93 93
Lägesbildens kvalitet 3,6 3,9 3,9
Gränskontroller

Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Då det gäller medborgare från EU/EES görs en minimikontroll och i fråga om övriga en grundlig kontroll. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att temporärt återinföra gränsövervakning. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas för att trygga en smidig gränsövergångstrafik. Vid gränskontrollerna och de undersökningar som utförs och förvaltningsbeslut som fattas i samband med dem ser man till att personernas rättsskydd tryggas.

Gränskontroller 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Gränskontroller (mn pers.) 16,5 18,0 20,3
Tullkontroller (pers.) 2 792 5 510 5 560
Beslut om avvisning 1 576 1 725 1 680
Beviljade visum 1 267 1 834 1 837
Beslut i ansökningar om tillstånd att passera gränsen 2 4 4
Asylansökningar som tagits emot 280 211 213
Mottagna kvotflyktingar 504 650 670
Verkställighet av andra myndigheters beslut 619 620 570
Insatser      
Kostnader (mn euro) 96,2 96,2 102,2
Årsverken 1 090 1 089 1 121
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 143 157 171
Resurshushållning (ind.) 136 155 167
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,3 4,3 4,5
Gränskontrollernas täckningsgrad (%) 100 100 100
Gränskontrollernas kvalitet (%) 94,1 93,1 97,2
Gränskontrollernas smidighet (min) 9 10 10
Gränskontrollernas kundservice (1—5) 4,1 4,1 4,1
Rättsskydd (%) 99,9 100,0 100,0
Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder

Gränsbevakningsväsendet är verksamt som en yrkesskicklig, samarbetsvillig och effektiv brottsbekämpningsmyndighet i syfte att upprätthålla gränssäkerheten och särskilt för bekämpande av brottslighet som överskrider Schengenområdets yttre gräns. I Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning koncentreras arbetet på bekämpning av olaglig inresa och människohandel.

Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Polisanmälan 925 990 955
Riksgränsbrott (st.) 155 188 219
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) 74 87 104
Övriga brott (st.) 7 031 7 350 7 275
Ordningsbot 727 810 780
Meddelande om straffanspråk 4 290 4 500 4 170
Tvångsmedel 3 684 4 000 3 370
Anmärkning 737 860 830
Beslut i ärenden som gäller fartygsutsläpp 5 7 7
Beslut i påföljdsavgift för transportör 127 90 100
Säkerhetsåtgärd 2 961 3 190 3 180
Annan anmälan 1 559 1 235 1 150
Kontrollanmälan 375 375 355
Insatser      
Kostnader (mn euro) 16,7 16,7 17,8
Årsverken 189 189 195
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 118 126 117
Resurshushållning (ind.) 113 124 114
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,2 4,4 4,4
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) 82 87 87
Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (%) 46 66 65
Utredningsnivå för fartygsutsläpp (1—5) 5,0 5,0 5,0
Andelen strafflagsbrott (%) som utretts inom utsatt tid (60 dygn) 79 84 84
Andelen fall av organiserad illegal inresa och människohandel (%) som utretts inom utsatt tid (180 dygn) 70 67 67
Rättsskydd (%) 99,9 99,9 99,9
Sjöräddning och annan räddningsverksamhet

Alla som hamnat i nödsituationer som kräver sjöräddning anvisas hjälp omedelbart. För att upptäcka och förebygga sjöräddningsincidenter och för att avhjälpa tillbud ser man i samband med gränsövervakningen till att övervakningen av havsområdena är tillräcklig. Räddningsväsendet och flygräddningen stöds enligt behov med Gränsbevakningsväsendets materiel och personal.

Sjöräddning och annan räddningsverksamhet 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Efterspaningar (st.) 225 215 212
havsområde (st.) 68 65 62
landområde (st.) 157 150 150
Räddningsuppdrag (st.) 1 132 1 250 1 250
havsområde (st.) 1 027 1 100 1 100
landområde (st.) 105 150 150
Sjuktransport (st.) 409 432 432
havsområde (st.) 48 52 52
landområde (st.) 361 380 380
Assistans (st.) 469 473 463
havsområde (st.) 431 430 420
landområde (st.) 38 43 43
Övriga räddningsprestationer (st.) 485 477 474
havsområde (st.) 289 300 300
landområde (st.) 196 177 174
Jourtjänst samt sjöräddningens arbetstid (timmar) 398 802 401 000 401 000
Personer som räddats (st.) 2 666 3 705 3 705
Förhindrade olyckor (st.) 11 16 16
Insatser      
Kostnader (mn euro) 7,5 6,6 7,3
Årsverken 85 75 80
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 96 113 106
Resurshushållning (ind.) 92 112 103
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,5 4,2 4,2
Kvaliteten på ledningen (1—5) - 4,0 4,0
Enheternas beredskap (1—5) - 4,5 4,5
Sjölägesbild (1—5) 3,5 3,8 3,8
Militärt försvar

Försvarsplaner, sådan lednings- och aktionsberedskap som situationen kräver samt beredskapen att bilda styrkor upprätthålls. Man ansvarar för tillkomsten av gränstrupper genom att utbilda beväringar och ordna reservövningar.

Militärt försvar 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktion      
Utbildningsdygn 74 908 84 560 85 000
Insatser      
Kostnader (mn euro) 10,5 10,1 10,2
Årsverken 119 115 112
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 114 133 137
Resurshushållning (ind.) 109 132 134
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga 3,9 3,9 4,0
Planeringsberedskap (1—5) 3,6 3,7 3,9
Placerbarhet (%) 78 86 86
Utbildningsbarhet (%) 93 93 93
Placeringsläge (1—5) 4,6 4,6 4,6
Utbildning (1—5) 3,7 3,8 3,9
Materielberedskap (1—5) 3,7 3,5 3,5
Mänskliga resurser

Gränsbevakningsväsendets personalstruktur, antal anställda och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.

Mänskliga resurser 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) 13 13 11
Personalomsättning (%) 0,4 0,6 0,6
Fältduglighet (1—5) 0,0 4,4 4,4
Fysisk kondition (1—5) 0,0 4,3 4,3
Sjukdomsfrekvens (sjukdagar/årsv.) 8,7 8,6 8,2
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) 0,9 0,9 0,9
Arbetsklimat (1—5) 3,5 3,6 3,6
Personalens genomsnittsålder (år) 40 40 40
Index för utbildningsnivån 4,2 4,1 4,1
Könsfördelning (% kvinnor) 12 12 12

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 236 143 233 386 236 321
Bruttoinkomster 8 901 6 000 7 500
Nettoutgifter 227 242 227 386 228 821
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 29 726    
— överförts till följande år 28 078    

Under moment 26.01.22 beräknas sammanlagt ca 2,8 miljoner euro av årsprogrammen för 2013 anvisas för projekt inom ramen för fonden för de yttre gränserna 2014.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 270 2 580 3 375
— övriga intäkter 20 20 25
Intäkter sammanlagt 3 290 2 600 3 400
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 3 326 2 580 3 420
— andel av samkostnader 2 244 1 720 2 280
Kostnader sammanlagt 5 570 4 300 5 700
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 280 -1 700 -2 300
Kostnadsmotsvarighet, % 59 60 60

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder -2 835
Avgiftsfritt utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.20.01) -9
Förbättring av gränsövergångsställen 4 900
Förbättring av Imatra och Valimaa gränsstationer 1 296
Investeringar av engångsnatur i maskiner och anläggningar i samband med förnyelse av gränsövergångsstället i Imatra -316
Lokalen i Vaalimaa 150
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) 139
Övervakningssystem till havs -1 000
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -516
Lönejusteringar 725
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) 210
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -509
Nivåförändring -800
Sammanlagt 1 435

2014 budget 228 821 000
2013 III tilläggsb. 2 000 000
2013 budget 227 386 000
2012 bokslut 225 594 000

(70.) Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av utsjöbevakningsfartyg 2012 -52 000
Ersättande av AB/B 412-helikopterflottan 2012 -22 000
Modifiering och G-underhåll av Super Puma 2012 -2 000
Sammanlagt -76 000

2013 III tilläggsb. 20 500 000
2013 budget 76 000 000
2012 bokslut 44 421 000