Statsbudgeten 2014
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendets kärnfunktioner är bevakning av gränserna, gränskontroll, brottsbekämpning, säkerhet till havs, vård av den marina miljön, internationellt samarbete och försvar. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften, säkert i alla förhållanden.
Människornas fria rörlighet i Europa baserar sig på ett välfungerande Schengensystem. Finland gör en stark insats i genomförandet och utvecklandet av en enhetlig och effektiv övervakning av EU:s yttre gränser. De största utmaningarna för den europeiska gränssäkerheten finns i Medelhavsområdet.
Finlands gränssäkerhet är god. Landet står emellertid inför stora utmaningar. Den ökande gränstrafiken vid sydostgränsen och i huvudstadsregionen ökar Gränsbevakningsväsendets uppgiftsbörda. Ytterligare resurser behövs för att förnya, stärka och utrusta gränsövergångsställena vid östgränsen. Samtidigt har Finland beredskap för visumfrihet mellan EU och Ryssland.
Med den tilläggsfinansiering som beviljats Gränsbevakningsväsendet i rambeslutet kan utvecklandet av gränsbevakningen vid sydostgränsen, i Helsingfors hamn och på Helsingfors-Vanda inledas under regeringsperioden. Med tilläggsfinansieringen kan man inte helt täcka de behov som uppstår enligt den beräknade ökningen av trafiken. Utvecklandet av gränsbevakningen och beredskapen när det gäller verkningarna av visumfrihet mellan EU och Ryssland efter regeringsperioden kommer att behandlas av följande regering och riksdag.
Att hålla Östersjön säker är viktigt för Finland. Den växande fartygstrafiken ökar risken för olyckor till havs som kan ha sektorsövergripande konsekvenser. Gränsbevakningsväsendets fortgående ledningsberedskap, heltäckande övervakningssystem och förnyade fartygs- och luftfarkostflotta ger större beredskap att förebygga och hantera olyckor. Man arbetar för att främja Östersjöländernas gemensamma ansvar för riskhantering.
Inbesparingarna inom den offentliga förvaltningen tillsammans med höjningen av kostnadsnivån minskar i betydande grad Gränsbevakningsväsendets ekonomiska svängrum. Gränsbevakningsväsendets resurser tryggas vid sydostgränsen, i huvudstadsregionen, i Finska viken och på norra Östersjön. Genom målmedvetna åtgärder och framförhållning säkerställs Gränsbevakningsväsendets funktionsförmåga och strategiska utveckling.
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 228 821 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar enligt 21 § 3 mom. i sjöräddningslagen (1145/2001) samt till betalning av ersättningar till Finavia för kostnader för alarmerings- och ledningsverksamhet som föranleds av flygtrafiktjänster som beror på gränssäkerhetsuppdrag (inkl. sjöräddning) utförda av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg och på flygräddningsuppdrag som hänför sig till sjöräddningstjänsten
2) till betalning av utgifter för om- och nybyggnad av sådana byggnader och konstruktioner som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, och av sådana övriga byggnader och konstruktioner i Gränsbevakningsväsendets besittning som används för gränsövervakning och utbildning och som befinner sig utanför de byggda fastigheterna
3) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
4) projekt som godkänts och finansierats av EU
5) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
Genom gränsövervakning förebyggs och upptäcks illegal inresa vid de yttre gränserna. På de kärnområden som baserar sig på riskanalys bör olovliga gränsöverskridningar observeras omedelbart och personer som olovligt skrider över gränsen tas fast på gränsområdet. Återkommande illegal verksamhet upptäcks också på andra gränsområden. Olovliga gränsöverskridningar utreds på ett tillförlitligt sätt så att man utan dröjsmål kan fatta beslut om alla behövliga fortsatta åtgärder.
Gränsövervakning | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Patrullering (h) | 249 663 | 250 300 | 228 300 |
— varav vid östgränsen | 182 081 | 179 550 | 172 500 |
Teknisk övervakning | 870 689 | 902 000 | 907 500 |
Kontroller | 28 141 | 25 000 | 25 200 |
Gränszonstillstånd | 7 755 | 6 650 | 6 950 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) | 495 | 575 | 550 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 114,9 | 115,1 | 110,1 |
Årsverken | 1 302 | 1 303 | 1 207 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 127 | 120 | 130 |
Resurshushållning (ind.) | 122 | 118 | 127 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,9 | 4,5 | 4,5 |
Förhindrande av gränsincidenter (%) | 84 | 98 | 98 |
Upptäckta gränsincidenter (%) | 77 | 93 | 93 |
Lägesbildens kvalitet | 3,6 | 3,9 | 3,9 |
Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Då det gäller medborgare från EU/EES görs en minimikontroll och i fråga om övriga en grundlig kontroll. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att temporärt återinföra gränsövervakning. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas för att trygga en smidig gränsövergångstrafik. Vid gränskontrollerna och de undersökningar som utförs och förvaltningsbeslut som fattas i samband med dem ser man till att personernas rättsskydd tryggas.
Gränskontroller | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Gränskontroller (mn pers.) | 16,5 | 18,0 | 20,3 |
Tullkontroller (pers.) | 2 792 | 5 510 | 5 560 |
Beslut om avvisning | 1 576 | 1 725 | 1 680 |
Beviljade visum | 1 267 | 1 834 | 1 837 |
Beslut i ansökningar om tillstånd att passera gränsen | 2 | 4 | 4 |
Asylansökningar som tagits emot | 280 | 211 | 213 |
Mottagna kvotflyktingar | 504 | 650 | 670 |
Verkställighet av andra myndigheters beslut | 619 | 620 | 570 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 96,2 | 96,2 | 102,2 |
Årsverken | 1 090 | 1 089 | 1 121 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 143 | 157 | 171 |
Resurshushållning (ind.) | 136 | 155 | 167 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,5 |
Gränskontrollernas täckningsgrad (%) | 100 | 100 | 100 |
Gränskontrollernas kvalitet (%) | 94,1 | 93,1 | 97,2 |
Gränskontrollernas smidighet (min) | 9 | 10 | 10 |
Gränskontrollernas kundservice (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Rättsskydd (%) | 99,9 | 100,0 | 100,0 |
Gränsbevakningsväsendet är verksamt som en yrkesskicklig, samarbetsvillig och effektiv brottsbekämpningsmyndighet i syfte att upprätthålla gränssäkerheten och särskilt för bekämpande av brottslighet som överskrider Schengenområdets yttre gräns. I Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning koncentreras arbetet på bekämpning av olaglig inresa och människohandel.
Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Polisanmälan | 925 | 990 | 955 |
Riksgränsbrott (st.) | 155 | 188 | 219 |
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) | 74 | 87 | 104 |
Övriga brott (st.) | 7 031 | 7 350 | 7 275 |
Ordningsbot | 727 | 810 | 780 |
Meddelande om straffanspråk | 4 290 | 4 500 | 4 170 |
Tvångsmedel | 3 684 | 4 000 | 3 370 |
Anmärkning | 737 | 860 | 830 |
Beslut i ärenden som gäller fartygsutsläpp | 5 | 7 | 7 |
Beslut i påföljdsavgift för transportör | 127 | 90 | 100 |
Säkerhetsåtgärd | 2 961 | 3 190 | 3 180 |
Annan anmälan | 1 559 | 1 235 | 1 150 |
Kontrollanmälan | 375 | 375 | 355 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 16,7 | 16,7 | 17,8 |
Årsverken | 189 | 189 | 195 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 118 | 126 | 117 |
Resurshushållning (ind.) | 113 | 124 | 114 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,4 |
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) | 82 | 87 | 87 |
Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (%) | 46 | 66 | 65 |
Utredningsnivå för fartygsutsläpp (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Andelen strafflagsbrott (%) som utretts inom utsatt tid (60 dygn) | 79 | 84 | 84 |
Andelen fall av organiserad illegal inresa och människohandel (%) som utretts inom utsatt tid (180 dygn) | 70 | 67 | 67 |
Rättsskydd (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Alla som hamnat i nödsituationer som kräver sjöräddning anvisas hjälp omedelbart. För att upptäcka och förebygga sjöräddningsincidenter och för att avhjälpa tillbud ser man i samband med gränsövervakningen till att övervakningen av havsområdena är tillräcklig. Räddningsväsendet och flygräddningen stöds enligt behov med Gränsbevakningsväsendets materiel och personal.
Sjöräddning och annan räddningsverksamhet | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Efterspaningar (st.) | 225 | 215 | 212 |
havsområde (st.) | 68 | 65 | 62 |
landområde (st.) | 157 | 150 | 150 |
Räddningsuppdrag (st.) | 1 132 | 1 250 | 1 250 |
havsområde (st.) | 1 027 | 1 100 | 1 100 |
landområde (st.) | 105 | 150 | 150 |
Sjuktransport (st.) | 409 | 432 | 432 |
havsområde (st.) | 48 | 52 | 52 |
landområde (st.) | 361 | 380 | 380 |
Assistans (st.) | 469 | 473 | 463 |
havsområde (st.) | 431 | 430 | 420 |
landområde (st.) | 38 | 43 | 43 |
Övriga räddningsprestationer (st.) | 485 | 477 | 474 |
havsområde (st.) | 289 | 300 | 300 |
landområde (st.) | 196 | 177 | 174 |
Jourtjänst samt sjöräddningens arbetstid (timmar) | 398 802 | 401 000 | 401 000 |
Personer som räddats (st.) | 2 666 | 3 705 | 3 705 |
Förhindrade olyckor (st.) | 11 | 16 | 16 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 7,5 | 6,6 | 7,3 |
Årsverken | 85 | 75 | 80 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 96 | 113 | 106 |
Resurshushållning (ind.) | 92 | 112 | 103 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 4,2 | 4,2 |
Kvaliteten på ledningen (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Enheternas beredskap (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Sjölägesbild (1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Försvarsplaner, sådan lednings- och aktionsberedskap som situationen kräver samt beredskapen att bilda styrkor upprätthålls. Man ansvarar för tillkomsten av gränstrupper genom att utbilda beväringar och ordna reservövningar.
Militärt försvar | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktion | |||
Utbildningsdygn | 74 908 | 84 560 | 85 000 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 10,5 | 10,1 | 10,2 |
Årsverken | 119 | 115 | 112 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 114 | 133 | 137 |
Resurshushållning (ind.) | 109 | 132 | 134 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Planeringsberedskap (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,9 |
Placerbarhet (%) | 78 | 86 | 86 |
Utbildningsbarhet (%) | 93 | 93 | 93 |
Placeringsläge (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Utbildning (1—5) | 3,7 | 3,8 | 3,9 |
Materielberedskap (1—5) | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur, antal anställda och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) | 13 | 13 | 11 |
Personalomsättning (%) | 0,4 | 0,6 | 0,6 |
Fältduglighet (1—5) | 0,0 | 4,4 | 4,4 |
Fysisk kondition (1—5) | 0,0 | 4,3 | 4,3 |
Sjukdomsfrekvens (sjukdagar/årsv.) | 8,7 | 8,6 | 8,2 |
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Personalens genomsnittsålder (år) | 40 | 40 | 40 |
Index för utbildningsnivån | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Könsfördelning (% kvinnor) | 12 | 12 | 12 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 236 143 | 233 386 | 236 321 |
Bruttoinkomster | 8 901 | 6 000 | 7 500 |
Nettoutgifter | 227 242 | 227 386 | 228 821 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 29 726 | ||
— överförts till följande år | 28 078 |
Under moment 26.01.22 beräknas sammanlagt ca 2,8 miljoner euro av årsprogrammen för 2013 anvisas för projekt inom ramen för fonden för de yttre gränserna 2014.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 270 | 2 580 | 3 375 |
— övriga intäkter | 20 | 20 | 25 |
Intäkter sammanlagt | 3 290 | 2 600 | 3 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 3 326 | 2 580 | 3 420 |
— andel av samkostnader | 2 244 | 1 720 | 2 280 |
Kostnader sammanlagt | 5 570 | 4 300 | 5 700 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 280 | -1 700 | -2 300 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 59 | 60 | 60 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -2 835 |
Avgiftsfritt utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.20.01) | -9 |
Förbättring av gränsövergångsställen | 4 900 |
Förbättring av Imatra och Valimaa gränsstationer | 1 296 |
Investeringar av engångsnatur i maskiner och anläggningar i samband med förnyelse av gränsövergångsstället i Imatra | -316 |
Lokalen i Vaalimaa | 150 |
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) | 139 |
Övervakningssystem till havs | -1 000 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -516 |
Lönejusteringar | 725 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 210 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -509 |
Nivåförändring | -800 |
Sammanlagt | 1 435 |
2014 budget | 228 821 000 |
2013 III tilläggsb. | 2 000 000 |
2013 budget | 227 386 000 |
2012 bokslut | 225 594 000 |
(70.) Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av utsjöbevakningsfartyg 2012 | -52 000 |
Ersättande av AB/B 412-helikopterflottan 2012 | -22 000 |
Modifiering och G-underhåll av Super Puma 2012 | -2 000 |
Sammanlagt | -76 000 |
2013 III tilläggsb. | 20 500 000 |
2013 budget | 76 000 000 |
2012 bokslut | 44 421 000 |