Statsbudgeten 2014
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 726 545 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet
2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Tillgången till larmtjänster minskar inte. Man ingriper i gärningar som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Omfattningen och resultatet av trafikövervakningen hålls på nuvarande nivå och styrningen av trafikövervakningen utvecklas i enlighet med riktlinjerna i PORA III. Man påverkar trafiksäkerheten genom att aktivt ingripa i förseelser som observeras i trafiken och genom att utnyttja tekniska övervakningsmetoder. Dessutom ökar man den tekniska trafikövervakningen genom att administrationen av den automatiska trafikövervakningen centraliseras. Övervakningen av den tunga trafiken effektiviseras. Man ingriper i familjevåld och våld i nära relationer genom hemalarm. Situationen i fråga om illegal inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa illegal inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas och dessutom förbereder man sig på de utmaningar som den ökande trafiken österifrån för med sig.
Tillsyn | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 357 | 346 | 341 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 825 | 858 | 832 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 190 928 | 193 932 | 198 625 |
Årsverken | 2 791 | 2 831 | 2 876 |
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro | 234 743 | 248 229 | 250 856 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 236 | 253 | 256 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) | 2,86 | - | 3,0 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) | 3,07 | - | 3,2 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) | 3,02 | - | 3,1 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 592 | 600 | 619 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 52 | 54 | 54 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 342 794 | 350 000 | 400 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 624 | 3 800 | 4 000 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 5 714 | 5 500 | 5 500 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 20 321 | 20 000 | 20 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. | 25 | 26 | 29 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 33 | 30 | 30 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 28 | 29 | 29 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,7 | 10,0 | 10,0 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Larmverksamhet | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 897 | 920 | 966 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 73 041 | 66 574 | 66 208 |
Årsverken | 1 110 | 1 065 | 1 015 |
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro | 90 983 | 83 238 | 84 119 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 121 | 111 | 112 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 9,2 | 10,0 | 10,0 |
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 16,7 | 16,9 | 16,7 |
Insatstid under 20 min (% av utryckningarna) | 73,2 | 73,0 | 74,0 |
Insatstid under 45 min (% av utryckningarna) | 93,3 | 92,0 | 94,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 1) | 3,13 | - | 3,2 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 23 656 | 27 000 | 25 000 |
Antal A- och B-utryckningar, st. | 749 954 | 750 000 | 750 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Medborgarna har ett starkt förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen genomför ett effektiviserat program för bekämpning av grå ekonomi. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återfås. Bekämpningen av grovt våld och gränsöverskridande brottslighet effektiviseras även med beaktande av ökningen av trafiken österifrån. Den brottsförebyggande verksamheten effektiviseras genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsförutsättningarna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa förhindrande åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom intensivt samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorism och den organiserade brottsligheten.
Brottsbekämpningen reagerar snabbt på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) | 79 | 82 | 85 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 279 730 | 280 044 | 280 612 |
Årsverken | 3 953 | 3 915 | 3 889 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 342 711 | 338 156 | 341 735 |
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro | 1 104 | 1 057 | 1 036 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 50,4 | 50,2 | 51,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 95 | 96 | 100 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 37,8 | 37,0 | 39,3 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 77,2 | 81,0 | 82,0 |
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst | 454 | 425 | 400 |
Årsverken i bekämpning av ekonomiska brott | 407 | 430 | 430 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 81 | 81 | 73 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 1 237 | 970 | 950 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal minst, vitsord 1—41) | 2,97 | - | 3,1 |
Bekämpning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,68 | - | 3,0 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,93 | - | 3,0 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,83 | - | 2,9 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,69 | - | 2,9 |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,76 | - | 3,0 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | - | 3,5 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 32 | 35 | 35 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 663 498 | 680 000 | 690 000 |
Uppklarade brott mot strafflagen, antal | 310 414 | 300 000 | 300 000 |
Återfående av nyttan av alla brott (netto), mn euro | 44 | 50 | 60 |
Återfående av nyttan av ekonomiska brott (netto), mn euro | 36 | 40 | 55 |
Antal avgjorda ekonomiska brottmål, st. | 1 693 | 2 050 | 2 150 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 007 | 1 700 | 1 400 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 530 | 600 | 600 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 40 953 | 38 000 | 38 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 809 | 800 | 800 |
1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.
Genom tillståndsprövning och övervakning av tillstånd medverkar tillståndsförvaltningen till att den allmänna ordningen och säkerheten upprätthålls och till administrativ brottsbekämpning. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser och förnya informationssystemen främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandena i samband med invandringen är effektiva och enhetliga på riksnivå. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. I fråga om identitetskort förbereder man sig dessutom på införandet av biometriska kännetecken. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt och rättvist beslutsfattande.
Tillståndsförvaltning | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 526 | 1 569 | 1 580 |
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 64 611 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | -7 471 | 2 171 | 2 183 |
Årsverken | 871 | 860 | 860 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 52 465 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 39 | 45 | 45 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 123 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | 3,28 | - | 3,3 |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 329 222 | 1 349 000 | 1 354 000 |
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) | 761 567 | 800 000 | 800 000 |
— Körtillstånd | 365 246 | 350 000 | 350 000 |
— Vapentillstånd | 59 048 | 60 000 | 60 000 |
— Tillstånd för säkerhetsbranschen | 62 534 | 62 000 | 62 000 |
— Tillstånd för utlänningar | 68 390 | 65 000 | 70 000 |
— Övriga tillstånd | 12 437 | 12 000 | 12 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Övervakning av tillstånd | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 210 | 212 | 212 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 13 842 | 14 101 | 14 135 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st | 70 925 | 72 688 | 72 700 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisyrkeshögskolan inleder en polisutbildning på yrkeshögskolenivå som harmoniserats med det allmänna examenssystemet. De studiesociala förmånerna för studerande som valts till den nya utbildningen är enhetliga med övriga yrkeshögskolestuderandes förmåner. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan bedriver sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisverksamheten och polisförvaltningen.
Polisutbildning | 2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. | 331,3 | 452,0 | 452,0 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,1 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 26 183 | 25 000 | 26 000 |
Årsverken | 196,6 | 201,0 | 189,0 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för grundexamen, högst, euro | 296 | 360 | 360 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för polisbefälsexamen, högst, euro | 239 | 260 | 300 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % | 97,9 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats | 13,0 | 7,3 | 5,0 |
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. | 102 | 168 | 240 |
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. | 290 | 326 | 152 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 135 403 | 133 871 | 128 420 |
Årsverken | 897 | 827 | 783 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 46 859 | 47 036 | 50 202 |
Årsverken | 708 | 689 | 676 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 57 764 | 59 604 | 60 805 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställigheten av en omorganisering säkerställs genom personalplanering på lång sikt.
Mänskliga resurser | 2012 utfall1) |
2013 uppskattning |
2014 mål |
Årsverken | 10 526 | 10 388 | 10 288 |
Kvinnor, % | 28,5 | 28,6 | 28,7 |
Polismän, årsv. | 7 546 | 7 564 | 7 564 |
Kvinnor, % | 14,3 | 14,4 | 14,5 |
Studerande, årsv.2) | 408 | 260 | 210 |
Kvinnor, % | 23,6 | 25,5 | 25,7 |
Övrig personal, årsv. | 2 572 | 2 564 | 2 514 |
Kvinnor, % | 71,1 | 71,0 | 71,0 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 8,7 | 8,7 | 8,8 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,2 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,3 | - | 3,45 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2012 tot. 10 465,4 årsverken andel anställda under övriga moment tot. 60,6 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2013 tot. 78 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2014 tot. 78 årsverken (poliser 14 årsv. + övriga tjänster 64 årsv.).
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 796 700 | 798 327 | 802 945 |
Bruttoinkomster | 78 498 | 74 700 | 76 400 |
Nettoutgifter | 718 202 | 723 627 | 726 545 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 14 069 | ||
— överförts till följande år | 22 234 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 71 881 | 68 036 | 69 262 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 59 333 | 68 036 | 69 262 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 12 548 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 121 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -8 100 |
Avgifter för teleavlyssning | 500 |
Avgiftsfritt utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.20.01) | -575 |
Bekämpning av terrorism | 1 600 |
Finansutskottets tillägg för bekämpning av grå ekonomi (bortfall av engångsutgift) | -50 |
Inbesparing per ansvarsområde (regeringsprogr.) | -3 000 |
Poliser som arbetar vid republikens presidents kansli (överföring från moment 22.02.01) | 295 |
Projekt för verksamhetslokaler | 500 |
Uppdatering av AFIS | 2 000 |
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) | 87 |
Vitja-projektet | -3 000 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | 200 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -1 814 |
Lönejusteringar | 2 550 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 2 208 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -1 583 |
Nivåförändring | 11 100 |
Sammanlagt | 2 918 |
2014 budget | 726 545 000 |
2013 I tilläggsb. | 2 800 000 |
2013 budget | 723 627 000 |
2012 bokslut | 726 367 000 |