Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2014

01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 726 545 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet

2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).

Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:

Tillsyns- och larmverksamhet

Tillgången till larmtjänster minskar inte. Man ingriper i gärningar som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Omfattningen och resultatet av trafikövervakningen hålls på nuvarande nivå och styrningen av trafikövervakningen utvecklas i enlighet med riktlinjerna i PORA III. Man påverkar trafiksäkerheten genom att aktivt ingripa i förseelser som observeras i trafiken och genom att utnyttja tekniska övervakningsmetoder. Dessutom ökar man den tekniska trafikövervakningen genom att administrationen av den automatiska trafikövervakningen centraliseras. Övervakningen av den tunga trafiken effektiviseras. Man ingriper i familjevåld och våld i nära relationer genom hemalarm. Situationen i fråga om illegal inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa illegal inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas och dessutom förbereder man sig på de utmaningar som den ökande trafiken österifrån för med sig.

Tillsyn 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) 357 346 341
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. 825 858 832
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 190 928 193 932 198 625
Årsverken 2 791 2 831 2 876
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro 234 743 248 229 250 856
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro 236 253 256
Serviceförmåga och kvalitet      
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—41) 2,86 - 3,0
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—41) 3,07 - 3,2
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—41) 3,02 - 3,1
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. 592 600 619
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. 52 54 54
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. 342 794 350 000 400 000
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. 3 624 3 800 4 000
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. 5 714 5 500 5 500
Fall av rattfylleri, högst, st. 20 321 20 000 20 000
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. 25 26 29
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn 33 30 30
Prestationer      
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. 995 505 980 000 980 000
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % 28 29 29
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) 9,7 10,0 10,0

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

Larmverksamhet 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) 897 920 966
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 73 041 66 574 66 208
Årsverken 1 110 1 065 1 015
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro 90 983 83 238 84 119
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro 121 111 112
Serviceförmåga och kvalitet      
Insatstiden vid utryckningar av A-klass, min. 9,2 10,0 10,0
Insatstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. 16,7 16,9 16,7
Insatstid under 20 min (% av utryckningarna) 73,2 73,0 74,0
Insatstid under 45 min (% av utryckningarna) 93,3 92,0 94,0
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 1) 3,13 - 3,2
Prestationer      
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. 23 656 27 000 25 000
Antal A- och B-utryckningar, st. 749 954 750 000 750 000
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. 995 505 980 000 980 000

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

Brottsbekämpning

Medborgarna har ett starkt förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen genomför ett effektiviserat program för bekämpning av grå ekonomi. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återfås. Bekämpningen av grovt våld och gränsöverskridande brottslighet effektiviseras även med beaktande av ökningen av trafiken österifrån. Den brottsförebyggande verksamheten effektiviseras genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet brott mot liv och hälsa samt sexualbrott genom förebyggande verksamhet och bättre identifiering av brottsfall. Verksamhetsförutsättningarna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa förhindrande åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom intensivt samarbete med Tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-relaterad brottslighet som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet och förebyggande webbpolisverksamhet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och i andra hatbrott samt människohandel. Polisen upprätthåller med andra brottsbekämpande myndigheter, förvaltningsmyndigheter och aktörer inom den privata sektorn en lägesbild över brottsligheten i allmänhet och över vissa specialområden, bl.a. terrorism och den organiserade brottsligheten.

Brottsbekämpningen reagerar snabbt på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, upptäcka dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.

Brottsbekämpning 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) 79 82 85
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 279 730 280 044 280 612
Årsverken 3 953 3 915 3 889
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro 342 711 338 156 341 735
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro 1 104 1 057 1 036
Serviceförmåga och kvalitet      
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst 50,4 50,2 51,0
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn 95 96 100
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst 37,8 37,0 39,3
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst 77,2 81,0 82,0
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst 454 425 400
Årsverken i bekämpning av ekonomiska brott 407 430 430
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. 81 81 73
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. 1 237 970 950
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal minst, vitsord 1—41) 2,97 - 3,1
Bekämpning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,68 - 3,0
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,93 - 3,0
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,83 - 2,9
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,69 - 2,9
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,76 - 3,0
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) - - 3,5
Årsverken som använts för utredning av IT-brott 32 35 35
Prestationer      
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser 663 498 680 000 690 000
Uppklarade brott mot strafflagen, antal 310 414 300 000 300 000
Återfående av nyttan av alla brott (netto), mn euro 44 50 60
Återfående av nyttan av ekonomiska brott (netto), mn euro 36 40 55
Antal avgjorda ekonomiska brottmål, st. 1 693 2 050 2 150
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. 2 007 1 700 1 400
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. 530 600 600
Antal brott mot liv och hälsa, st. 40 953 38 000 38 000
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal 809 800 800

1) Källa: Polisbarometern 2012 och 2014.

Tillståndsförvaltning

Genom tillståndsprövning och övervakning av tillstånd medverkar tillståndsförvaltningen till att den allmänna ordningen och säkerheten upprätthålls och till administrativ brottsbekämpning. Vapenförvaltningen och tillsynen över säkerhetsbranschen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets säkerhetsintressen. Verkningarna sträcker sig även till tillförlitlig verksamhet inom den privata säkerhetsbranschen. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser och förnya informationssystemen främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandena i samband med invandringen är effektiva och enhetliga på riksnivå. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. I fråga om identitetskort förbereder man sig dessutom på införandet av biometriska kännetecken. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt och rättvist beslutsfattande.

Tillståndsförvaltning 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) 1 526 1 569 1 580
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro 64 611 61 000 61 000
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro -7 471 2 171 2 183
Årsverken 871 860 860
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro 52 465 61 000 61 000
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro 39 45 45
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % 123 100 100
Serviceförmåga och kvalitet    
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) 3,28 - 3,3
Prestationer      
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. 1 329 222 1 349 000 1 354 000
— Resedokument (pass och identitetskort sammanlagt) 761 567 800 000 800 000
— Körtillstånd 365 246 350 000 350 000
— Vapentillstånd 59 048 60 000 60 000
— Tillstånd för säkerhetsbranschen 62 534 62 000 62 000
— Tillstånd för utlänningar 68 390 65 000 70 000
— Övriga tillstånd 12 437 12 000 12 000

1) Källa: Polisbarometern

Övervakning av tillstånd 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Resurshushållning      
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) 210 212 212
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro 13 842 14 101 14 135
Prestationer      
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st 70 925 72 688 72 700
Polisutbildning

Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisyrkeshögskolan inleder en polisutbildning på yrkeshögskolenivå som harmoniserats med det allmänna examenssystemet. De studiesociala förmånerna för studerande som valts till den nya utbildningen är enhetliga med övriga yrkeshögskolestuderandes förmåner. Polisutbildning ges fortfarande på båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan bedriver sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisverksamheten och polisförvaltningen.

Polisutbildning 2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Produktivitet      
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. 331,3 452,0 452,0
Publikationer/forskningsårsverken 3,1 6,0 6,0
Resurshushållning      
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro 26 183 25 000 26 000
Årsverken 196,6 201,0 189,0
Pris per utbildningsdag i utbildningen för grundexamen, högst, euro 296 360 360
Pris per utbildningsdag i utbildningen för polisbefälsexamen, högst, euro 239 260 300
Serviceförmåga och kvalitet      
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % 97,9 97,0 97,0
Prestationer      
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats 13,0 7,3 5,0
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. 102 168 240
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. 290 326 152

Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter

2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1)      
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 135 403 133 871 128 420
Årsverken 897 827 783
       
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2)      
Resurshushållning      
Omkostnadsanslag, 1 000 euro 46 859 47 036 50 202
Årsverken 708 689 676
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro 57 764 59 604 60 805

1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster

2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden

Mänskliga resurser

Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Verkställigheten av en omorganisering säkerställs genom personalplanering på lång sikt.

Mänskliga resurser 2012
utfall1)
2013
uppskattning
2014
mål
       
Årsverken 10 526 10 388 10 288
Kvinnor, % 28,5 28,6 28,7
Polismän, årsv. 7 546 7 564 7 564
Kvinnor, % 14,3 14,4 14,5
Studerande, årsv.2) 408 260 210
Kvinnor, % 23,6 25,5 25,7
Övrig personal, årsv. 2 572 2 564 2 514
Kvinnor, % 71,1 71,0 71,0
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå 8,7 8,7 8,8
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,2 10,0 10,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,3 - 3,45

1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2012 tot. 10 465,4 årsverken andel anställda under övriga moment tot. 60,6 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2013 tot. 78 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2014 tot. 78 årsverken (poliser 14 årsv. + övriga tjänster 64 årsv.).

2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 796 700 798 327 802 945
Bruttoinkomster 78 498 74 700 76 400
Nettoutgifter 718 202 723 627 726 545
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 14 069    
— överförts till följande år 22 234    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 71 881 68 036 69 262
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 59 333 68 036 69 262
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 12 548 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 121 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder -8 100
Avgifter för teleavlyssning 500
Avgiftsfritt utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.20.01) -575
Bekämpning av terrorism 1 600
Finansutskottets tillägg för bekämpning av grå ekonomi (bortfall av engångsutgift) -50
Inbesparing per ansvarsområde (regeringsprogr.) -3 000
Poliser som arbetar vid republikens presidents kansli (överföring från moment 22.02.01) 295
Projekt för verksamhetslokaler 500
Uppdatering av AFIS 2 000
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) 87
Vitja-projektet -3 000
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) 200
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -1 814
Lönejusteringar 2 550
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) 2 208
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -1 583
Nivåförändring 11 100
Sammanlagt 2 918

2014 budget 726 545 000
2013 I tilläggsb. 2 800 000
2013 budget 723 627 000
2012 bokslut 726 367 000