Statsbudgeten 2014
Förklaring:
Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.
Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen, övervakningen och informationssäkerheten i fråga om ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.
Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007—2013. Med finansiering ur fonderna främjas uppnåendet av de mål som fastställdes i Haagprogrammet och Stockholmsprogrammet bl.a. genom att man stöder utvecklandet av administrationen av asylsökningsprocessen, förfarandena för återvändande samt integrationen av flyktingar och andra tredjelandsmedborgare samt den utvecklingsverksamhet som hänför sig till övervakningen av EU:s yttre gränser. Under nästa programperiod 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. en fond för inre säkerhet och en fond för asyl och migration. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna.
Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet utvecklas och upprätthålls så att deltagarnivån och sakkunskapen hos de experter som skickas ut motsvarar prioriteringarna i Finland. I den civila krishanteringsverksamheten betonas helheten i samarbetet när det gäller användningen av militära och civila resurser. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras kommunikationen och informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 725 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU
2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av utvecklandet av det nationella projektet mot diskriminering inom EU:s Progress-program samt av utvecklandet av invandringen.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2014:
- — Regeringsprogrammet och strategin för inrikesministeriets förvaltningsområde 2012—2015 genomförs.
- — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
- — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
- — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
- — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
- — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.
Utvecklande av mänskliga resurser
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Årsverken | 247,2 | 242,4 | 230,9 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 7,9 | 7,6 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 387 | 22 010 | 22 225 |
Bruttoinkomster | 626 | 500 | 500 |
Nettoutgifter | 20 761 | 21 510 | 21 725 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 794 | ||
— överförts till följande år | 3 202 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder (rambeslut 30.3.2010) | -225 |
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) | -20 |
Utgifter som föranleds av flyttning och inredning (rambeslut 23.3.2011) | 400 |
Överföring från moment 26.30.01 (1 årsv.) | 65 |
Överföring från moment 26.30.01 (teknisk korrigering) | 10 |
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet | -50 |
Lönejusteringar | 66 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -31 |
Sammanlagt | 215 |
2014 budget | 21 725 000 |
2013 budget | 21 510 000 |
2012 bokslut | 21 169 000 |
03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 000 euro.
Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.
HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, föreskrivna eller bestämda tjänster för säkerhetsnätet, anskaffa gemensamma tjänster för inrikesministeriets förvaltningsområde och producera IKT-sakkunnigtjänster.
Finansieringen av HALTIK sker med seviceavtalsavgifter som tas ut hos kundämbetsverken.
HALTIK:s mest centrala mål är att trygga den nuvarande serviceproduktionen enligt kundernas behov och säkerställa kvaliteten på servicen. Inom förvaltningsområdet pågår viktiga projekt inom informationsförvaltningen och totala reformer av datasystemen och att dessa lyckas är jämte underhållet av kritiska system ett av de viktigaste målen under hela ramperioden. Kundernas belåtenhet ökar när det gäller HALTIK:s verksamhet.
Mål enligt service:
- — Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar.
- — Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion i fråga om maskinsalar och serverprogram.
- — Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem.
- — Arbetsstationstjänsterna producerar tjänster för hela livscykeln för standardiserad, certifierad och godkänd terminalutrustning.
- — Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten är tillgängliga och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna.
- — Målet för Service Desk-tjänster är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process.
- — Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala informationstekniska stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter.
- — Enheten för telefonitjänster producerar högklassiga samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde och dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna.
- — Centrala utvecklingsprojekt inom inrikesministeriets förvaltningsområde genomförs på ett framgångsrikt sätt.
- — För kommunikationen tryggas en ostörd verksamhet under alla förhållanden och nätverkssäkerheten förbättras och dessutom kopplas lokalnäten till varandra enligt planerna.
- — Man koncentrerar servrar och fortsätter rationaliseringen till huvudsalar.
- — Det praktiska stödet och problemlösningen för systemen utvecklas ytterligare.
- — Överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 och ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter.
- — Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.
- — Servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe som fungerar virtuellt. Systemet för verksamhetsstyrning som tagits i bruk utvecklas.
- — Servicens kvalitet förbättras och verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer.
- — Telefontjänsternas tekniska miljö och samtalsförmedlingssystemet byts ut och produktionen av innehållet i databasen utvecklas.
- — Projektverksamhetens kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Mål för resultatet avverksamheten angivna enligt mätare | 2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
Terminalutrustning som stöds antal/årsv. | 251,0 | 227,6 | 227,6 |
Hanterade samtal/årsv. | 52 799 | 52 799 | 52 799 |
Virtuell relation (logiska servrar/fysisk server) | 2,99 | 4,00 | 5,00 |
Mottagna servicebegäran, antal/årsv. | 6 176 | 9 345 | 10 292 |
Mottagna servicebegäran (SLA-%) | 86,9 | 87,0 | 87,5 |
Prestationer och allmänna nyttigheter | |||
Terminalutrustning som stöds, st. | 17 570 | 17 300 | 17 300 |
Videokonferens, st. | 99 192 | 115 000 | 130 000 |
Anlända samtal, 1 000 st. | 2 116 | 2 150 | 2 250 |
Mottagna servicebegäran, antal | 148 225 | 224 288 | 247 000 |
Gränssnitt för datakommunikation, antal | 360 | 360 | 360 |
System som underhålls | 77 | 89 | 95 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Kundtillfredsställelse (1—5) | 2,78 | 3,01 | 3,03 |
Mänskliga resurser | 2012 utfall |
2013 mål |
2014 mål |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,3 | 8 | 8 |
Antal anställda sammanlagt, årsv. | 427 | 445 | 475 |
— av vilka i fast anställningsförhållande | 335 | 355 | 355 |
Kvinnor, % | 35 | 36 | 36 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 84 106 | 75 540 | 83 085 |
Bruttoinkomster | 83 595 | 74 619 | 83 064 |
Nettoutgifter | 511 | 921 | 21 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 400 | ||
— överförts till följande år | 2 196 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -900 |
Sammanlagt | -900 |
2014 budget | 21 000 |
2013 budget | 921 000 |
2012 bokslut | 2 307 000 |
04. Omkostnader för minoritetsombudsmannen och diskrimineringsnämnden (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 012 000 euro.
Förklaring:Minoritetsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet i anslutning till inrikesministeriet med uppgift att främja ställningen, rättsskyddet och goda etniska relationer i Finland för etniska minoriteter och utlänningar. Minoritetsombudsmannen är också nationell rapportör i fråga om människohandel.
Utveckling av minoritetsombudsmannens rådgivningstjänster
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Rådgivning | 359 | 350 | 350 |
Utlåtande/ställningstagande/initiativ | 70 | 100 | 100 |
Antal anhängiggjorda ärenden, som biträde eller part t.ex. i domstol eller diskrimineringsnämnden | 1 | 6 | 6 |
Minoritetsombudsmannens byrå har utvecklat sin rådgivningstjänst så att rådgivningen ska vara lättillgänglig för människor på olika orter i Finland. I enlighet med målen har antalet rådgivningskontakter till byrån redan minskat i någon mån. Målet har varit att man på så sätt ska kunna frigöra resurser för en djupare granskning av ärenden t.ex. genom att i högre grad avgöra tvister genom förlikning eller genom att föra dem vidare.
Den diskrimineringsnämnd som utnämnts av statsrådet är ett självständigt och oberoende rättsskyddsorgan baserat på lagen om likabehandling som verkar vid sidan om inrikesministeriet och behandlar anmälningar om etnisk diskriminering. Organet kan fatta beslut mot diskriminering och förena det med vite samt döma ut det.
Antalet klientfall i diskrimineringsnämnden
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Diskrimineringsnämnden | 350 | 370 | 380 |
Antalet årsverken
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Minoritetsombudsmannen | 11 | 11 | 11 |
Diskrimineringsnämnden | 2 | 2 | 2 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 033 | 1 061 | 1 062 |
Bruttoinkomster | 50 | 50 | 50 |
Nettoutgifter | 983 | 1 011 | 1 012 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 129 | ||
— överförts till följande år | 140 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Minoritetsombudsmannen | 877 |
Diskrimineringsnämnden | 135 |
Sammanlagt | 1 012 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 1 |
Sammanlagt | 1 |
2014 budget | 1 012 000 |
2013 budget | 1 011 000 |
2012 bokslut | 994 000 |
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 12 890 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning, för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE) och för utgifter för underhåll av det nät som Suomen Turvallisuusverkko Oy (STUVE) förvaltar.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Driftsutgifter för TUVE-projektet | 8 530 000 |
Utgifter för underhåll av STUVE-nätet | 3 000 000 |
Serviceavtal | 520 000 |
Strategisk styrning | 40 000 |
Arkitektur | 50 000 |
System för ärendehantering | 450 000 |
Publiceringssystem | 180 000 |
E-tjänster | 60 000 |
Datasäkerhet | 30 000 |
Övriga informationsförvaltningsutgifter | 30 000 |
Sammanlagt | 12 890 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Driftskostnader för TUVE-projektet | -1 940 |
Utgifter för underhåll av STUVE-nätet | 3 000 |
Utgiftsökning som gäller underhåll av TUVE | 5 830 |
Övrig förändring | -21 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -2 567 |
Sammanlagt | 4 302 |
2014 budget | 12 890 000 |
2013 I tilläggsb. | 3 900 000 |
2013 budget | 8 588 000 |
2012 bokslut | 9 888 000 |
22. EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 21 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till Europeiska unionens projekt som genomförs i enlighet med de fonder som lyder under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar för perioden 2007—2013 (Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, 573/2007/EG och 574/2007/EG samt rådets beslut 435/2007/EG)
2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst 16 årsverken som behövs för och som placeras för att sköta genomförandet av ovan nämnda program vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för genomförandet av programmen
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten
4) till betalning av överföringsutgifter.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:Det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar består av fyra fonder: Europeiska flyktingfonden, Europeiska återvändandefonden, Europeiska fonden för de yttre gränserna samt Europeiska integrationsfonden. Medlemsstaternas skyldigheter när det gäller förvaltningen och kontrollen av det allmänna programmet har fastställts i de beslut som gäller fonderna. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna. I enlighet med beskrivningen av det nationella systemet för förvaltning och kontroll som är gemensamt för fonderna har en ansvarig myndighet, en attesterande myndighet och en revisionsmyndighet utsetts vid ministeriet.
Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)
Årsprogram | 2007—2011 | 2012 | 2013 | Sammanlagt |
Flyktingfonden | - | 1 743 | 2 611 | 4 354 |
Fonden för de yttre gränserna | - | 4 875 | 8 923 | 13 798 |
Integrationsfonden | - | 665 | 1 012 | 1 677 |
Återvändandefonden | - | 713 | 958 | 1 671 |
Sammanlagt | - | 7 996 | 13 504 | 21 500 |
Den nationella medfinansieringen har budgeterats under moment 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 och 70 samt 26.40.01 och 63, samt under moment 28.10.02 och 32.70.03. Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna inom det allmänna programmet 2007—2013 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.
Mervärdesskatt kan ingå i den stödandel från EU som betalas för projekt från detta moment. EU-stödandelen betalas i regel för projekt som två förskottsbetalningar och en slutbetalning, varvid rapporteringen om stödberättigande kostnader (inkl. utgifter för moms) sker i efterskott och andelen moms inte kan uppskattas på förhand.
Ur flyktingfonden ges stöd för utvecklande av mottagningsförhållandena för asylsökande, asylprocessen, program för omplacering av flyktingar och integration av flyktingar i samhället.
Ur fonden för de yttre gränserna ges stöd för åtgärder med vilka kontrollerna före inresan, beviljandet av visum vid gränserna, smidig gränspassage för därtill berättigade personer, minskad olaglig inresa och samarbetet med tredjeländer utvecklas.
Integrationsfonden riktas till stödjande av tredjelandsmedborgares invandring och integration, exklusive flyktingar (asylsökande som fått positivt beslut, kvotflyktingar och personer som får tillfälligt skydd).
Återvändandefonden är avsedd för återsändande av utlänningar som vistas illegalt i landet, stödjande av frivilligt återvändande för asylsökande som ännu inte fått beslut och understöd för frivilligt återvändande av flyktingar.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Precisering av utbetalningen av årsprogram | -600 |
Sammanlagt | -600 |
2014 budget | 21 500 000 |
2013 budget | 22 100 000 |
2012 bokslut | 15 030 000 |
23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.
Anslaget får användas
1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.
I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.
De andra parternas betalningsandelar som kommer in som intäkter från de forskningsprojekt som genomförs på Krishanteringscentrets ansvar och utgifterna för projektet kan nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.
Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för verksamheten 2014:
- — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
- — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
- — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut är fortfarande högre än genomsnittet i medlemsstaterna.
- — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv.
Nyckeltal för verksamheten
2012 utfall |
2013 uppskattning |
2014 mål |
|
Kursdeltagardagar inom civil krishantering | 1 199 | 1 500 | 1 500 |
Pris per kursdeltagardag | 640 | 460 | 460 |
Sakkunniga som godkänts/föreslagits | 0,52 | 0,57 | 0,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2012 utfall |
2013 ordinarie budget |
2014 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 429 | 1 439 | 1 489 |
Bruttoinkomster | 10 | 0 | 50 |
Nettoutgifter | 1 419 | 1 439 | 1 439 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 215 | ||
— överförts till följande år | 233 |
2014 budget | 1 439 000 |
2013 I tilläggsb. | — |
2013 budget | 1 439 000 |
2012 bokslut | 1 437 000 |
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 10 480 000 euro.
Anslaget får användas
1) till inrättande av fonden för inre säkerhet och fonden för asyl och migration under Europeiska unionens programperiod 2014—2020
2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst två årsverken som behövs för inrättande av ovan nämnda fonder och som placeras för att sköta uppgifter i anslutning till inrättandet vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättande av fonderna
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det
4) till betalning av överföringsutgifter.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:Under nästa programperiod 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. en fond för inre säkerhet och en fond för asyl och migration. Medlemsstaternas skyldigheter som gäller fonderna bestäms i förordningarna om respektive fond och i en horisontell förordning som gäller administrationen. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av beredningen av fonderna.
Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.
För genomförande av projekt som finansieras med medel ur fonderna ska finnas nationell finansiering.
Fonden för inre säkerhet delas upp på två fonder, dvs. en fond som gäller yttre gränser och visumpolitik och en fond som gäller polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brott samt krishantering.
Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)
Årsprogram | 2014 | Sammanlagt |
Fonden för inre säkerhet | 6 480 | 6 480 |
Fonden för asyl och migration | 4 000 | 4 000 |
Sammanlagt | 10 480 | 10 480 |
---|
2014 budget | 10 480 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 66 240 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring från moment 26.40.63 (på grund av omstrukturering) | 740 |
Sammanlagt | 740 |
2014 budget | 66 240 000 |
2013 budget | 65 500 000 |
2012 bokslut | 65 900 683 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 017 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF,1), IGC2), IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) och ICAO PKD)5)) samt till betalning av utgifter föranledda av motsvarande förpliktelser.
Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.
Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Interpol | 526 000 |
FATF | 30 000 |
IGC | 85 000 |
IOM | 300 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 45 000 |
ICAO PKD | 26 000 |
Sammanlagt | 1 017 000 |
2014 budget | 1 017 000 |
2013 budget | 1 017 000 |
2012 bokslut | 888 502 |