Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2014

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:

Inrikesministeriet

Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.

Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Inrikesministeriets informationsförvaltning ansvarar för utvecklingen, den strategiska styrningen, övervakningen och informationssäkerheten i fråga om ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltning. Förvaltningens IT-central (HALTIK) hör till informationsförvaltningens resultatstyrning. Som en strategisk servicecentral inom förvaltningsområdet anskaffar, utvecklar och upprätthåller HALTIK data- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

Solid-fonderna

Inrikesministeriet ansvarar för den nationella administrationen av Europeiska unionens allmänna program om solidaritet och hantering av migrationsströmmar 2007—2013. Med finansiering ur fonderna främjas uppnåendet av de mål som fastställdes i Haagprogrammet och Stockholmsprogrammet bl.a. genom att man stöder utvecklandet av administrationen av asylsökningsprocessen, förfarandena för återvändande samt integrationen av flyktingar och andra tredjelandsmedborgare samt den utvecklingsverksamhet som hänför sig till övervakningen av EU:s yttre gränser. Under nästa programperiod 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. en fond för inre säkerhet och en fond för asyl och migration. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna.

Civil krishantering

Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Beredskapen för civil krishantering i hemlandet utvecklas och upprätthålls så att deltagarnivån och sakkunskapen hos de experter som skickas ut motsvarar prioriteringarna i Finland. I den civila krishanteringsverksamheten betonas helheten i samarbetet när det gäller användningen av militära och civila resurser. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras kommunikationen och informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.

01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 725 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU

2) till betalning av överföringsutgifter som föranleds av utvecklandet av det nationella projektet mot diskriminering inom EU:s Progress-program samt av utvecklandet av invandringen.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2014:

Produktion och kvalitetsledning
  • — Regeringsprogrammet och strategin för inrikesministeriets förvaltningsområde 2012—2015 genomförs.
  • — Styrningen inom ministeriets ansvarsområde främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
  • — Samarbete utförs i fråga om förvaltningsområdet samt med de övriga ministerierna i syfte att uppnå målen i regeringsprogrammet beträffande sådana verksamhetssektorer som i första hand kan anses höra till inrikesministeriets ansvarsområde.
  • — Planeringen och uppföljningen av ministeriets och dess förvaltningsområdes verksamhet och ekonomi utförs på ett systematiskt och övergripande sätt.
  • — Ministeriets lagstiftningsarbete uppfyller statsrådets kvalitetskrav. Planmässigheten, samarbetet och kunnandet stärks i beredningen av lagstiftning.
Funktionell effektivitet
  • — Man skapar förutsättningar för att öka ministeriets effektivitet och produktivitet. Projekt enligt effektivitets- och resultatprogrammet för ministeriets förvaltningsområde genomförs.

Utvecklande av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Årsverken 247,2 242,4 230,9
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) 7,9 7,6 7,5
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,6 3,6 3,7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 21 387 22 010 22 225
Bruttoinkomster 626 500 500
Nettoutgifter 20 761 21 510 21 725
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 794    
— överförts till följande år 3 202    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder (rambeslut 30.3.2010) -225
Medborgarnas elektroniska plattform för delaktighet (överföring till moment 25.01.01) -20
Utgifter som föranleds av flyttning och inredning (rambeslut 23.3.2011) 400
Överföring från moment 26.30.01 (1 årsv.) 65
Överföring från moment 26.30.01 (teknisk korrigering) 10
Centralisering av utbildningsmedel enligt ramavtalet -50
Lönejusteringar 66
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -31
Sammanlagt 215

2014 budget 21 725 000
2013 budget 21 510 000
2012 bokslut 21 169 000

03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 000 euro.

Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, föreskrivna eller bestämda tjänster för säkerhetsnätet, anskaffa gemensamma tjänster för inrikesministeriets förvaltningsområde och producera IKT-sakkunnigtjänster.

Finansieringen av HALTIK sker med seviceavtalsavgifter som tas ut hos kundämbetsverken.

Mål för resultatet av verksamheten

HALTIK:s mest centrala mål är att trygga den nuvarande serviceproduktionen enligt kundernas behov och säkerställa kvaliteten på servicen. Inom förvaltningsområdet pågår viktiga projekt inom informationsförvaltningen och totala reformer av datasystemen och att dessa lyckas är jämte underhållet av kritiska system ett av de viktigaste målen under hela ramperioden. Kundernas belåtenhet ökar när det gäller HALTIK:s verksamhet.

Mål enligt service:

  • — Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar.
  • — Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion i fråga om maskinsalar och serverprogram.
  • — Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem.
  • — Arbetsstationstjänsterna producerar tjänster för hela livscykeln för standardiserad, certifierad och godkänd terminalutrustning.
  • — Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten är tillgängliga och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna.
  • — Målet för Service Desk-tjänster är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process.
  • — Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala informationstekniska stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter.
  • — Enheten för telefonitjänster producerar högklassiga samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde och dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna.
  • — Centrala utvecklingsprojekt inom inrikesministeriets förvaltningsområde genomförs på ett framgångsrikt sätt.
Mål för resultatet av verksamheten
  • — För kommunikationen tryggas en ostörd verksamhet under alla förhållanden och nätverkssäkerheten förbättras och dessutom kopplas lokalnäten till varandra enligt planerna.
  • — Man koncentrerar servrar och fortsätter rationaliseringen till huvudsalar.
  • — Det praktiska stödet och problemlösningen för systemen utvecklas ytterligare.
  • — Överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 och ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter.
  • — Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.
  • — Servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe som fungerar virtuellt. Systemet för verksamhetsstyrning som tagits i bruk utvecklas.
  • — Servicens kvalitet förbättras och verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer.
  • — Telefontjänsternas tekniska miljö och samtalsförmedlingssystemet byts ut och produktionen av innehållet i databasen utvecklas.
  • — Projektverksamhetens kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.
Mål för resultatet avverksamheten angivna enligt mätare 2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Funktionell effektivitet      
Terminalutrustning som stöds antal/årsv. 251,0 227,6 227,6
Hanterade samtal/årsv. 52 799 52 799 52 799
Virtuell relation (logiska servrar/fysisk server) 2,99 4,00 5,00
Mottagna servicebegäran, antal/årsv. 6 176 9 345 10 292
Mottagna servicebegäran (SLA-%) 86,9 87,0 87,5
Prestationer och allmänna nyttigheter      
Terminalutrustning som stöds, st. 17 570 17 300 17 300
Videokonferens, st. 99 192 115 000 130 000
Anlända samtal, 1 000 st. 2 116 2 150 2 250
Mottagna servicebegäran, antal 148 225 224 288 247 000
Gränssnitt för datakommunikation, antal 360 360 360
System som underhålls 77 89 95
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (1—5) 2,78 3,01 3,03
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
Mänskliga resurser 2012
utfall
2013
mål
2014
mål
       
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,5 3,5
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 9,3 8 8
Antal anställda sammanlagt, årsv. 427 445 475
— av vilka i fast anställningsförhållande 335 355 355
Kvinnor, % 35 36 36

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 84 106 75 540 83 085
Bruttoinkomster 83 595 74 619 83 064
Nettoutgifter 511 921 21
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 400    
— överförts till följande år 2 196    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -900
Sammanlagt -900

2014 budget 21 000
2013 budget 921 000
2012 bokslut 2 307 000

04. Omkostnader för minoritetsombudsmannen och diskrimineringsnämnden (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 012 000 euro.

Förklaring:Minoritetsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet i anslutning till inrikesministeriet med uppgift att främja ställningen, rättsskyddet och goda etniska relationer i Finland för etniska minoriteter och utlänningar. Minoritetsombudsmannen är också nationell rapportör i fråga om människohandel.

Utveckling av minoritetsombudsmannens rådgivningstjänster

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Rådgivning 359 350 350
Utlåtande/ställningstagande/initiativ 70 100 100
Antal anhängiggjorda ärenden, som biträde eller part t.ex. i domstol eller diskrimineringsnämnden 1 6 6

Minoritetsombudsmannens byrå har utvecklat sin rådgivningstjänst så att rådgivningen ska vara lättillgänglig för människor på olika orter i Finland. I enlighet med målen har antalet rådgivningskontakter till byrån redan minskat i någon mån. Målet har varit att man på så sätt ska kunna frigöra resurser för en djupare granskning av ärenden t.ex. genom att i högre grad avgöra tvister genom förlikning eller genom att föra dem vidare.

Den diskrimineringsnämnd som utnämnts av statsrådet är ett självständigt och oberoende rättsskyddsorgan baserat på lagen om likabehandling som verkar vid sidan om inrikesministeriet och behandlar anmälningar om etnisk diskriminering. Organet kan fatta beslut mot diskriminering och förena det med vite samt döma ut det.

Antalet klientfall i diskrimineringsnämnden

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Diskrimineringsnämnden 350 370 380

Antalet årsverken

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Minoritetsombudsmannen 11 11 11
Diskrimineringsnämnden 2 2 2

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 033 1 061 1 062
Bruttoinkomster 50 50 50
Nettoutgifter 983 1 011 1 012
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 129    
— överförts till följande år 140    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Minoritetsombudsmannen 877
Diskrimineringsnämnden 135
Sammanlagt 1 012

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) 1
Sammanlagt 1

2014 budget 1 012 000
2013 budget 1 011 000
2012 bokslut 994 000

20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 12 890 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för upprätthållande och utvecklande av inrikesförvaltningens stamnät och ministeriets lokalnät samt av datasystem i gemensam användning, för driftsutgifter för projektet för främjande av nätsäkerheten (TUVE) och för utgifter för underhåll av det nät som Suomen Turvallisuusverkko Oy (STUVE) förvaltar.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Driftsutgifter för TUVE-projektet 8 530 000
Utgifter för underhåll av STUVE-nätet 3 000 000
Serviceavtal 520 000
Strategisk styrning 40 000
Arkitektur 50 000
System för ärendehantering 450 000
Publiceringssystem 180 000
E-tjänster 60 000
Datasäkerhet 30 000
Övriga informationsförvaltningsutgifter 30 000
Sammanlagt 12 890 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Driftskostnader för TUVE-projektet -1 940
Utgifter för underhåll av STUVE-nätet 3 000
Utgiftsökning som gäller underhåll av TUVE 5 830
Övrig förändring -21
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) -2 567
Sammanlagt 4 302

2014 budget 12 890 000
2013 I tilläggsb. 3 900 000
2013 budget 8 588 000
2012 bokslut 9 888 000

22. EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 21 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till Europeiska unionens projekt som genomförs i enlighet med de fonder som lyder under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar för perioden 2007—2013 (Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, 573/2007/EG och 574/2007/EG samt rådets beslut 435/2007/EG)

2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst 16 årsverken som behövs för och som placeras för att sköta genomförandet av ovan nämnda program vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för genomförandet av programmen

3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten

4) till betalning av överföringsutgifter.

Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.

Förklaring:Det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar består av fyra fonder: Europeiska flyktingfonden, Europeiska återvändandefonden, Europeiska fonden för de yttre gränserna samt Europeiska integrationsfonden. Medlemsstaternas skyldigheter när det gäller förvaltningen och kontrollen av det allmänna programmet har fastställts i de beslut som gäller fonderna. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av fonderna. I enlighet med beskrivningen av det nationella systemet för förvaltning och kontroll som är gemensamt för fonderna har en ansvarig myndighet, en attesterande myndighet och en revisionsmyndighet utsetts vid ministeriet.

Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)

Årsprogram 2007—2011 2012 2013 Sammanlagt
         
Flyktingfonden - 1 743 2 611 4 354
Fonden för de yttre gränserna - 4 875 8 923 13 798
Integrationsfonden - 665 1 012 1 677
Återvändandefonden - 713 958 1 671
Sammanlagt - 7 996 13 504 21 500

Den nationella medfinansieringen har budgeterats under moment 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 och 70 samt 26.40.01 och 63, samt under moment 28.10.02 och 32.70.03. Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna inom det allmänna programmet 2007—2013 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.

Mervärdesskatt kan ingå i den stödandel från EU som betalas för projekt från detta moment. EU-stödandelen betalas i regel för projekt som två förskottsbetalningar och en slutbetalning, varvid rapporteringen om stödberättigande kostnader (inkl. utgifter för moms) sker i efterskott och andelen moms inte kan uppskattas på förhand.

Ur flyktingfonden ges stöd för utvecklande av mottagningsförhållandena för asylsökande, asylprocessen, program för omplacering av flyktingar och integration av flyktingar i samhället.

Ur fonden för de yttre gränserna ges stöd för åtgärder med vilka kontrollerna före inresan, beviljandet av visum vid gränserna, smidig gränspassage för därtill berättigade personer, minskad olaglig inresa och samarbetet med tredjeländer utvecklas.

Integrationsfonden riktas till stödjande av tredjelandsmedborgares invandring och integration, exklusive flyktingar (asylsökande som fått positivt beslut, kvotflyktingar och personer som får tillfälligt skydd).

Återvändandefonden är avsedd för återsändande av utlänningar som vistas illegalt i landet, stödjande av frivilligt återvändande för asylsökande som ännu inte fått beslut och understöd för frivilligt återvändande av flyktingar.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av utbetalningen av årsprogram -600
Sammanlagt -600

2014 budget 21 500 000
2013 budget 22 100 000
2012 bokslut 15 030 000

23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 439 000 euro.

Anslaget får användas

1) till verksamhet i anslutning till den nationella beredskapen för civil krishantering

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt inom den civila krishanteringen som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

3) till avlönande av personal motsvarande högst 33 årsverken.

I nettobudgeteringen beaktas de inkomster som fås från den samfinansierade verksamheten.

De andra parternas betalningsandelar som kommer in som intäkter från de forskningsprojekt som genomförs på Krishanteringscentrets ansvar och utgifterna för projektet kan nettobudgeteras under momentet.

Förklaring:Krishanteringscentret, som finns vid Räddningsinstitutet, svarar under inrikesministeriets ledning på ett övergripande sätt för den operativa verksamheten inom civil krishantering: utbildning, rekrytering, forsknings- och utvecklingsverksamhet, materiell och logistisk beredskap samt den lägesbild som krävs.

Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för verksamheten 2014:

  • — Krishanteringscentret utbildar det antal civila sakkunniga som motsvarar Finlands deltagarnivå för att sändas ut i uppdrag inom civil krishantering.
  • — Krishanteringscentret sänder ut sakkunniga i uppdrag inom civil krishantering på årsnivå i enlighet med statsrådets riktlinjer.
  • — Kvinnornas andel av de sakkunniga som sänds ut är fortfarande högre än genomsnittet i medlemsstaterna.
  • — Verksamheten inom den civila krishanteringsberedskapen i Finland är planmässig och kostnadseffektiv.

Nyckeltal för verksamheten

  2012
utfall
2013
uppskattning
2014
mål
       
Kursdeltagardagar inom civil krishantering 1 199 1 500 1 500
Pris per kursdeltagardag 640 460 460
Sakkunniga som godkänts/föreslagits 0,52 0,57 0,6

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2012
utfall
2013
ordinarie
budget
2014
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 429 1 439 1 489
Bruttoinkomster 10 0 50
Nettoutgifter 1 419 1 439 1 439
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 215    
— överförts till följande år 233    

2014 budget 1 439 000
2013 I tilläggsb.
2013 budget 1 439 000
2012 bokslut 1 437 000

24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 480 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inrättande av fonden för inre säkerhet och fonden för asyl och migration under Europeiska unionens programperiod 2014—2020

2) till betalning av löneutgifter för teknisk hjälp och personal motsvarande högst två årsverken som behövs för inrättande av ovan nämnda fonder och som placeras för att sköta uppgifter i anslutning till inrättandet vid olika verk inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättande av fonderna

3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det

4) till betalning av överföringsutgifter.

Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan nettobudgeteras under momentet.

Förklaring:Under nästa programperiod 2014—2020 inrättas två nya fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. en fond för inre säkerhet och en fond för asyl och migration. Medlemsstaternas skyldigheter som gäller fonderna bestäms i förordningarna om respektive fond och i en horisontell förordning som gäller administrationen. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen av beredningen av fonderna.

Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att jämnas ut mot slutet av programmen.

För genomförande av projekt som finansieras med medel ur fonderna ska finnas nationell finansiering.

Fonden för inre säkerhet delas upp på två fonder, dvs. en fond som gäller yttre gränser och visumpolitik och en fond som gäller polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brott samt krishantering.

Beräknade utbetalningar ur fonderna enligt årsprogram (1 000 euro)

Årsprogram 2014 Sammanlagt
     
Fonden för inre säkerhet 6 480 6 480
Fonden för asyl och migration 4 000 4 000
Sammanlagt 10 480 10 480

2014 budget 10 480 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 66 240 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring från moment 26.40.63 (på grund av omstrukturering) 740
Sammanlagt 740

2014 budget 66 240 000
2013 budget 65 500 000
2012 bokslut 65 900 683

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 017 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, FATF,1), IGC2), IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) och ICAO PKD)5)) samt till betalning av utgifter föranledda av motsvarande förpliktelser.

Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.

Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Interpol 526 000
FATF 30 000
IGC 85 000
IOM 300 000
ICMPD 5 000
COSPAS-SARSAT 45 000
ICAO PKD 26 000
Sammanlagt 1 017 000

2014 budget 1 017 000
2013 budget 1 017 000
2012 bokslut 888 502