Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2014

30. Internationellt utvecklingssamarbetePDF-versio

Förklaring:Utvecklingspolitiken är ett centralt element i Finlands utrikes- och säkerhetspolitik. De viktigaste målen för Finlands utvecklingspolitik är att avskaffa extrem fattigdom och trygga ett människovärdigt liv för alla i enlighet med utvecklingsmålen i FN:s millenniedeklaration. Dessutom främjar Finland stärkandet av de fattigas ställning och minskad ojämlikhet. Förutom att eliminera fattigdomen hjälper man genom utvecklingspolitiken till att finna lösningar också på andra globala utmaningar.

Finlands utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete baserar sig på de mänskliga rättigheterna. Regeringarna i utvecklingsländerna ansvarar för sina handlingar i främsta hand inför sina egna medborgare, vilket förutsätter att de iakttar rättsstatsprincipen, principen för god förvaltningssed samt transparens. Ett mål är att också de allra fattigaste människorna ska känna till sina rättigheter och kunna handla så att de förverkligas. De övriga huvudprinciperna för utvecklingspolitiken är resultat, effektivitet, transparens och konsekvens samt fokusering på de minst utvecklade länderna.

I sin utvecklingspolitik och sitt utvecklingssamarbete prioriterar Finland ett demokratiskt och ansvarsfullt samhälle som främjar de mänskliga rättigheterna, en inkluderande och sysselsättande grön ekonomi, en hållbar hantering av naturresurser och miljöskydd samt mänsklig utveckling. Genomgående mål för utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet är att främja jämställdhet mellan könen och minska ojämlikhet samt klimatsäkerhet. Målen främjas genom integrering, riktade åtgärder och arbete för politiskt inflytande.

Finlands utvecklingspolitik drivs bilateralt, regionalt och på EU-nivå, på det multilaterala planet, tematiskt med anknytning till olika verksamhetsområden samt i samarbete med frivilligorganisationer. Alla dessa kanaler bildar en varandra kompletterande helhet som resulterar i effekterna av Finlands utvecklingspolitik i de olika länderna. Målet för det humanitära biståndet är att rädda människoliv, lindra mänskligt lidande och bibehålla människovärdet under kriser.

Finlands utvecklingssamarbete baserar sig på de utvecklingsbehov som utvecklingsländerna fastställt och ländernas egna utvecklingsplaner och utvecklingsmål, men beaktar också verksamhet inom annat biståndssamarbete och Finlands egna utvecklingspolitiska riktlinjer. Utvecklingssamarbetets kvalitet förbättras genom att man utvecklar resultatbaserade verksamhetssätt. Parterna inom utvecklingssamarbetet ansvarar för att deras ömsesidiga åtaganden uppfylls och ansvarar tillsammans för att utvecklingsresultat uppnås.

Tyngdpunkten för Finlands verksamhet ligger på de minst utvecklade länderna i Afrika och Asien. Det bilaterala samarbetet koncentreras till långvariga partnerskap så att man kan undvika uppsplittring i fråga om både finansieringen och arbetet.

Regeringens mål är en anslagsutveckling där en anslagsnivå på 0,7 procent av BNI kan uppnås. Nivån på anslagen för utvecklingssamarbete beräknas ligga på ca 0,55 % av BNI år 2014.

I enlighet med regeringsprogrammet fryser man anslagen för det egentliga utvecklingssamarbetet för åren 2013-2014 på 2012 års nivå. I enlighet med rambeslutet eftersträvar regeringen en ökning av utvecklingssamarbetsanslagens andel av BNI genom att styra inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter till utvecklingssamarbete och, i takt med att inkomsterna inflyter, samtidigt även till klimatfinansiering som en del av Finlands officiella utvecklingsarbete. Finland har förbundit sig att hålla kvar den andel av stödet som riktas till de allra fattigaste länderna (LDC-länderna) på en nivå av minst 0,15 procent av BNI när finansieringen närmar sig 0,7 procent. Målet beaktas vid planeringen av utvecklingssamarbetet och uppnåendet av målen följs upp regelbundet.

Vid den 15:e partskonferensen för ramkonventionen om klimatförändringar (UNFCCC) i Köpenhamn 2009 förband sig Finland, som en del av EU:s finansieringslöfte på kort sikt, till en andel på 110 miljoner euro under åren 2010—2012. Dessutom ska industriländerna enligt ett beslut i Cancún (2010) få till stånd ett årligt penningflöde på 100 miljarder USD till klimatåtgärder i utvecklingsländerna före år 2020. Denna summa består av industri- och utvecklingsländernas privata och offentliga finansiering samt innovativa finansieringskällor. Det har ännu inte avtalats om volymen och bördefördelningen för den offentliga klimatfinansieringen på lång sikt och man vet därför inte hur stor Finlands finansiella bidrag blir, men enligt de beräkningar som gjordes 2009 skulle Finlands årliga budgetfinansierade bidrag vara mellan 70 miljoner och 200 miljoner euro. Finland ska alltså att ytterligare höja nivån på klimatfinansieringen och på kort sikt ska den åtminstone hållas på den uppnådda nivån. I budgetpropositionen för 2014 beräknas Finlands andel av klimatfinansieringen under utrikesministeriets förvaltningsområde uppgå till ca 93 miljoner euro.

Resultat, effektivitet och konsekvens

Uppnåendet av målen för Finlands utvecklingspolitik syns i form av förändringar och utveckling i samarbetsländerna och i resten av världen. Minskningen av fattigdomen och främjandet av hållbar utveckling är mångfasetterade utmaningar och det finns inte några entydiga mått för effekterna på de olika dimensionerna. Finlands stöd är en del av den gemensamma satsning som görs av det internationella samfundet och partnerlandet och genom det bidrar man till utvecklingen. Finland har anslutit sig till principerna i Parisdeklarationen och åtgärdsprogrammet Accra, som stöder deklarationen, samt till principerna enligt slutdokumentet från Busan. Genom att följa principerna hoppas man nå bättre utvecklingsresultat.

I direktionsarbetet med de multilaterala aktörerna och i annan påverkansverksamhet driver Finland en förnyelse av FN-systemet och en effektivare verksamhet inom FN-organisationerna, Världsbanken och de regionala utvecklingsbankerna. Som stöd för påverkansverksamheten kommer man att utarbeta påverkansstrategier för de multilaterala aktörerna.

I hemlandet utvecklar utrikesministeriet sina egna och de övriga utvecklingssamarbetsparternas verksamhetssätt genom riktlinjer, anvisningar och utbildning. I arbetet med att utveckla verksamhetssätten koncentrerar man sig på att stärka resultaten av projekt- och programsamarbetet på landsnivå. Den uppsplittring i fråga om finansieringen och verksamheten som belastar såväl Finland som partnerländerna hanteras genom att man minskar antalet projekt, utvecklar arbetsfördelningen mellan biståndsgivarna och fokuserar biståndet till långvariga samarbetsländer och samarbetspartner. Man strävar efter större transparens och förutsägbarhet i utvecklingsfinansieringen. När det gäller inkomsterna från auktioneringen av utsläppsrätter finns det utmaningar vid säkerställandet av förutsägbarheten som man i möjligaste mån försöker möta bl.a. genom framförhållning vid identifieringen av lämpliga finansieringsobjekt.

Finlands ambassader i partnerländerna har en central roll i resultatarbetet på landsnivå. De landsprogram som beskickningarna och regionavdelningarna har utarbetat tillsammans styr samarbetet med de långvariga partnerländerna, och programmen följs upp och uppdateras årligen.

Funktionen för evaluering av utvecklingssamarbetet verkställer evalueringar av omfattande helheter. Vid evalueringarna följs OECD:s biståndskommitté DAC:s principer. Regionavdelningarna ansvarar för övervakningen av det bilaterala samarbetet och för evalueringarna.

Den utvecklingspolitiska kommittén, som är ett rådgivande organ som statsrådet tillsatt, bedömer kvaliteten, effektiviteten och konsekvensen i utvecklingssamarbetsverksamheten samt följer anslagsutvecklingen. En redogörelse över verksamhetens effektivitet och konsekvens lämnas till riksdagen år 2014.

OECD:s biståndskommitté (DAC) är det organ som bär det centrala ansvaret för uppföljning och rapportering av utvecklingssamarbetet på internationell nivå. Finland får rekommendationer som gäller de kollegiala utvärderingar som biståndskommittén gör med fyra års mellanrum, av vilka den färskaste är från 2012. FN följer hur millenniemålen framskrider i varje enskilt utvecklingsland.

Inom OECD/DAC:s statistik följer man även klimatfinansieringsprojekt med kvalitativa indikatorer som gäller begränsning av och anpassning till klimatförändringen. Finland utnyttjar dessa indikatorer i planeringen och uppföljningen av klimatprojekt.

Det multilaterala utvecklingssamarbetet kommer att genomföras resultatinriktat och strategiskt i enlighet med det utvecklingspolitiska åtgärdsprogrammet. Man har gjort en strategisk analys av samarbetet och intensifierar påverkningsarbetet genom att koncentrera sig på begränsade helheter. Vid utvärderingen av de multilaterala organisationerna har Finland använt sådant material som producerats av bl.a. OECD DAC, MOPAN-nätverket (Multilateral Organizations Performance Assessment Network) och uppföljningsmekanismen i anslutning till genomförandet av Parisdeklarationen liksom även resultaten av organisationernas interna utvärderingar. Finland har aktivt deltagit i de utvärderingsprocesser som gällt multilaterala organisationer.

Anslag för offentligt bistånd och utbetalningar (mn euro) samt utbetalningarnas procentuella andel av BNI

  2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
                 
Anslag sammanlagt 670,8 746,1 830,4 915,6 965,6 1 073,8 1 124,0 1 118,3
Utbetalningar 658,6 711,1 789,7 923,6 1 007,6 1 012,7 1 026,7  
andel i % av BNI 0,39 0,40 0,43 0,54 0,55 0,52 0,53  

Fördelning av anslag för statens utvecklingssamarbete år 2014 enligt förvaltningsområde (1 000 euro)

   
Under moment 24.30.66 inom utrikesministeriets förvaltningsområde 879 384
Under övriga moment inom utrikesministeriets förvaltningsområde 92 384
Inom inrikesministeriets förvaltningsområde 18 099
Inom finansministeriets förvaltningsområde 106 888
Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 1 430
Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde 200
Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 1 181
Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 1 336
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 1 577
Inom miljöministeriets förvaltningsområde 194
Sammanlagt 1 102 673

50. Statsbidrag till Fonden för industriellt samarbete Ab

Under momentet beviljas inget anslag.

Fullmakt

Statsrådet kan med stöd av 3 § 4 mom. samt 3 a och 3 b § i lagen om aktiebolaget Fonden för industriellt samarbete Ab (291/1979) på de villkor som statsrådet bestämmer ge bolaget förbindelser om att staten ska ersätta bolaget för förluster som eventuellt har uppstått vid dess kreditgivnings- och borgensverksamhet samt för förluster av och värdeminskningar i aktie- och andelsinvesteringar och om att staten ska täcka en eventuell kursförlust som orsakas av andra lån än lån i euro som bolaget har upptagit. Förbindelser får ges så att motvärdet av det sammanlagda kapitalbeloppet av de betalda krediter och aktie- och andelsinvesteringar och borgen som omfattas av förbindelserna får vara högst 168 187 926 euro och det sammanlagda kapitalbeloppet av de lån i andra valutor än euro som bolaget upptagit högst 100 000 000 euro.


2014 budget
2013 budget
2012 bokslut

66. Egentligt utvecklingssamarbete (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 891 844 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av användningsändamål som specificerats i dispositionsplanen

2) till betalning av statens konsumtionsutgifter i anslutning till utvecklingssamarbetsförvaltningen, dock inte löneutgifter

3) till humanitärt bistånd, och anslaget för detta kan användas för bistånd till andra länder än utvecklingsländerna endast om en exceptionellt omfattande humanitär kris kräver det och det grundar sig på landets begäran om hjälp och endast om statsrådet fattar ett sådant beslut

4) till ersättning av förluster som orsakas av Finnfunds specialriskfinansiering

5) till betalning av utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och Norges utrikesministerium, Storbritanniens departement för utvecklingssamarbete (DFID) och utvecklingssamarbetsverket i Österrike (ADA).

Av anslagen under momentet debiteras även de kostnader som föranleds ämbetsverk och inrättningar för utförandet av utvecklingssamarbetsuppgifter enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989).

Under momentet får statsunderstöd beviljas.

Mervärdesskatteutgifter med anknytning till konsumtions- och investeringsutgifter som betalas med medel under momentet får betalas från moment 24.01.29 för mervärdesskatteutgifter inom ministeriets förvaltningsområde.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 299 392 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner1) 255 760 000
3. Europeiska utvecklingsfonden 48 659 000
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 56 450 000
5. Humanitärt bistånd 88 707 000
6. Planering av utvecklingssamarbetet, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information 8 176 000
7. Evaluering av utvecklingssamarbetet och intern revision 2 600 000
8. Understöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete, Servicecentralen för utvecklingssamarbete (KePa) och informationen om utvecklingssamarbetet 114 000 000
9. Räntestödsinstrumentet 18 100 000
Sammanlagt 891 844 000

1) I anslaget ingår ingår 460 000 euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och Norges utrikesministerium, 11 500 000 euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och Storbritanniens departement för utvecklingssamarbete (DFID) samt 500 000 euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och utvecklingssamarbetsverket i Österrike (ADA).

Fullmakt

År 2014 får man ingå nya utvecklingssamarbetsavtal och avge förbindelser, vilka efter år 2014 föranleder utgifter till ett sammanlagt värde av högst 716 882 000 euro och godkänna sådana räntestödskrediter som Finnvera går i borgen för och vilka kan beviljas högst 35 000 000 euro i räntestöd till ett värde av högst 90 000 000 euro. Av detta stöd får högst 20 000 000 euro hänföra sig till åren efter år 2014.

Fördelningen av fullmakter att bevilja medel och ingå avtal (euro)

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 378 765 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner 121 787 000
3. Europeiska utvecklingsfonden -
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 32 720 000
5. Humanitärt bistånd 25 800 000
6. Planering av utvecklingssamarbetet, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information 860 000
7. Evaluering av utvecklingssamarbetet och intern revision -
8. Understöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete, Servicecentralen för utvecklingssamarbete (KePa) och informationen om utvecklingssamarbetet 136 950 000
9. Räntestödsinstrumentet 20 000 000
Sammanlagt 716 882 000

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter (1 000 euro)

  2014 2015 2016 2017 2018— Sammanlagt
fr.o.m.
2014
             
Utvecklingssamarbetsfullmakt            
Förbindelser som ingåtts före år 2014 648 693 500 709 370 651 227 766 877 990 2 625 809
Förbindelser år 2014 - 191 307 245 320 222 855 57 400 716 882
Utgifter sammanlagt 648 693 692 016 615 971 450 621 935 390 3 342 691
1. Multilateralt utvecklingssamarbete

För ändamålet föreslås anslag på 299 392 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 378 765 000 euro efter år 2014.

Stödet fördelas på organisationer, program och fonder som lyder under FN och internationella och regionala institut för utvecklingsfinansiering i form av allmänna understöd, medlemsavgifter och finansiella bidrag, partnerskapsprojekt och tematiskt stöd. Stödet inriktas i enlighet med prioriteringarna i det utvecklingspolitiska åtgärdsprogrammet, och därmed stärker Finland sin insats i multilaterala organisationer och institut för utvecklingsfinansiering genom att verka i dem på ett resultatinriktat och strategiskt sätt.

Plan för fördelningen av multilateralt utvecklingssamarbete (1 000 euro, uppskattning)

   
FN-organisationer 117 730
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) 22 000
FN:s barnfond (UNICEF) 19 200
FN:s befolkningsfond (UNFPA) 33 550
Övriga 42 980
   
Världsbanksgruppen 102 774
Internationella utvecklingsfonden (IDA) 92 427
Skuldlättnadsprogram (HIPC, MDRI) 7 397
Världsbanksgruppens partnerskapsprogram 2 950
   
Regionala institut för utvecklingsfinansiering 52 451
Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB) och Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF) 45 861
Asiatiska utvecklingsbanken (ADB) och Asiatiska utvecklingsfonden (AsDF) 6 050
Interamerikanska utvecklingsbankens (IDB) kapitalhöjning 540
   
Andra multilaterala organisationer 25 837
Den globala miljöfaciliteten (GEF) 14 325
Övriga 11 512
   
Ofördelat 600
Sammanlagt 299 392

Plan för fördelningen av fullmakter att bevilja medel för och ingå avtal om multilateralt utvecklingssamarbete (1 000 euro, uppskattning)

   
FN-organisationer 261 790
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) 51 000
FN:s barnfond (UNICEF) 66 000
FN:s befolkningsfond (UNFPA) 105 550
Övriga 39 240
   
Världsbanksgruppen 41 600
Skuldlättnadsprogram (HIPC, MDRI) 32 400
Världsbanksgruppens partnerskapsprogram 9 200
   
Andra multilaterala organisationer 75 375
Den globala miljöfaciliteten (GEF) 42 975
Övriga 32 400
Sammanlagt 378 765
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner

För ändamålet föreslås anslag på 255 760 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 121 787 000 euro efter år 2014.

Plan för fördelningen av utvecklingssamarbetet med enskilda länder och regioner (1 000 euro, uppskattning)

   
Afrika och Mellanöstern 164 460
Långvariga samarbetsländer 98 335
Etiopien 14 000
Kenya 14 000
Tanzania 31 000
Moçambique 24 393
Zambia 14 942
Bräckliga stater 17 353
Södra Sudan 6 000
Sudan 50
Somalia 3 143
Palestinska områden 8 160
Regionalt och annat samarbete i Afrika 29 072
Mellanöstern och Nordafrika 5 900
Östafrika och Västafrika 10 275
Södra Afrika 12 897
Lokalt samarbete 7 240
Mellanöstern och Nordafrika 940
Östafrika och Västafrika 2 400
Södra Afrika 3 900
DFID:s andel av samarbetsprojektet 11 500
ADA:s andel av samarbetsprojektet 500
Norges utrikesministeriums andel av samarbetsprojektet 460
   
Asien 66 680
Långvariga samarbetsländer 27 050
Nepal 20 300
Vietnam 6 750
Bräckliga stater 20 000
Afghanistan 20 000
Regionalt och annat samarbete 17 910
Regionalt och tematiskt samarbete i Mekongområdet 14 000
Annat regionalt och tematiskt samarbete 3 910
Lokalt samarbete 1 720
   
Latinamerika 11 820
Regionalt och annat samarbete 11 085
Regionalt samarbete i Anderna 5 070
Regionalt samarbete i Centralamerika 4 000
Annat regionalt och tematiskt samarbete 2 015
Lokalt samarbete 735
   
Västra Balkan 1 500
Västra Balkan 1 200
Lokalt samarbete 300
   
Östeuropa och Centralasien 10 700
Östeuropa och Centralasien 9 600
Lokalt samarbete 1 100
   
Ofördelat 600
Sammanlagt 255 760

Plan för fördelningen av fullmakter att bevilja medel för och ingå avtal om utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner (1 000 euro, uppskattning)

   
Afrika och Mellanöstern 83 472
Långvariga samarbetsländer 54 304
Etiopien 400
Kenya 3 100
Tanzania 8 500
Moçambique 23 080
Zambia 19 304
Bräckliga stater 11 518
Somalia 11 518
Regionalt och tematiskt samarbete i Afrika 17 650
Mellanöstern och Nordafrika 6 150
Östafrika och Västafrika 4 900
Södra Afrika 6 600
   
Asien 36 015
Långvariga samarbetsländer 24 115
Nepal 24 115
Bräckliga stater 2 500
Afghanistan 2 500
Regionalt och tematiskt samarbete 9 400
Regionalt och tematiskt samarbete i Mekongområdet 7 900
Annat regionalt och tematiskt samarbete 1 500
   
Latinamerika 1 350
Regionalt och tematiskt samarbete 1 350
Regionalt samarbete i Anderna 750
Annat regionalt och tematiskt samarbete 600
   
Västra Balkan 950
Västra Balkan 950
Sammanlagt 121 787

Utgångspunkten för utvecklingssamarbetet med enskilda länder och regioner är samarbetsparternas utvecklingsplaner och strategier för minskning av fattigdomen. Finlands stöd inriktas i överensstämmelse med prioriteringarna i det utvecklingspolitiska programmet och med målet att avskaffa fattigdom och trygga ett människovärdigt liv för alla i enlighet med utvecklingsmålen i FN:s millenniedeklaration genom att olika former av bilateralt samarbete används på ett mångsidigt och varandra kompletterande sätt. Bräckliga staters särskilda behov beaktas genom att man stödjer staterna på deras väg mot fred och utveckling. Stödet riktas också till regionalt samarbete. De anslag som anvisats under denna punkt i dispositionsplanen används vid beskickningarna för projekt som gäller lokalt samarbete.

3. Europeiska utvecklingsfonden

För ändamålet föreslås anslag på 48 659 000 euro.

Stödet riktas till utvecklingssamarbete och annat samarbete mellan EU och AVS-länderna (länderna i Afrika, Västindien och Stilla Havet) i enlighet med europeisk utvecklingspolitisk konsensus och riktlinjerna i Cotonou-partnerskapsavtalet, samt till samarbete med de utomeuropeiska länder och territorier som avses i fjärde delen av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Det utvecklingssamarbete och övriga samarbete med AVS-länderna som grundar sig på Cotonou-avtalet finansieras med medel ur Europeiska utvecklingsfonden (European Development Fund, EUF).

4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land

För ändamålet föreslås anslag på 56 450 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 32 720 000 euro efter år 2014. Stödet fördelas på tematiska program inom organisationer, program och fonder som lyder under FN och i institut för utvecklingsfinansiering. Ofördelat anslag under denna punkt i dispositionsplanen kommer att riktas till projekt som gäller demokratistöd. Stöd inriktas också på humanitär minverksamhet.

Från anslaget under denna punkt i dispositionsplanen kan också stöd på sammanlagt högst 5 700 000 euro beviljas för ett utbytesprogram för högskolor som administreras av Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete (CIMO) (North South South) och för ett stödprogram som ska stärka kapaciteten för läroanstalter med högre utbildning.

5. Humanitärt bistånd

För ändamålet föreslås anslag på 88 707 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 25 800 000 euro efter år 2014.

Stöd riktas enligt behov till offer för katastrofer, kriser och väpnade konflikter, med iakttagande av principerna för opartiskhet, rättvisa och humanitet. Målet för det humanitära biståndet är att rädda människoliv, lindra mänskligt lidande och hjälpa de mest utsatta. Det humanitära biståndet kanaliseras via internationella och inhemska humanitära biståndsorganisationer.

Av anslagen för humanitärt bistånd finansieras även de generella bidragen till de viktigaste internationella humanitära biståndsorganisationerna, såsom FN:s flyktingorganisation (UNHCR), FN:s biståndsorgan för palestinska flyktingar (UNWRA), FN:s kontor för samordning av humanitära frågor (OCHA) FN:s centrala nödhjälpsfond (CERF) och FN:s internationella strategi för katastrofriskreducering (UNISDR), för vilket det föreslås sammanlagt 2 800 000 euro i fullmakter att bevilja medel och ingå avtal. Av anslagen för humanitärt bistånd finansieras dessutom Internationella rödakorskommittén (ICRC) och Världslivsmedelsprogrammet (WFP), för vilket det föreslås sammanlagt 23 000 000 euro i fullmakter att bevilja medel och ingå avtal för åren efter 2013.

Resultatet av humanitärt bistånd övervakas med hjälp av nyckeltal som de biståndsorganisationer som ger humanitärt bistånd använder för att utvärdera sitt resultat.

6. Planering av utvecklingssamarbetet, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information

För ändamålet föreslås anslag på 8 176 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 860 000 euro efter år 2014.

Anslagen fördelas för följande ändamål: utvecklingspolitisk planering och forskning, utbildning och träning för personal inom utvecklingssamarbetet, utvecklingskommunikation och utvecklingsfostran, frivillig finansiering av arbete som lyder under OECD:s biståndskommitté samt utvecklande av datasystem inom utvecklingssamarbetet och av den övriga utvecklingssamarbetsförvaltningen.

Från anslaget under denna punkt i dispositionsplanen kan ett anslag på högst 2 950 000 euro beviljas för den utvecklingsforskning som administreras av Finlands Akademi.

7. Evaluering av utvecklingssamarbetet och intern revision

För ändamålet föreslås anslag på 2 600 000 euro.

Anslagen fördelas så att utvecklingssamarbetets innehåll och kvalitet och de administrativa verksamhetsprinciperna samt medelsanvändningens effektivitet och ändamålsenlighet stärks.

8. Understöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete, Servicecentralen för utvecklingssamarbete (KePa) och informationen om utvecklingssamarbetet

För ändamålet föreslås anslag på 114 000 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 136 950 000 euro efter år 2014.

Av stödet kanaliseras ca 70 % via partnerskapsorganisationer och resten via andra frivilligorganisationer. Stödet till informationen om utvecklingssamarbetet är avsett för frivilligorganisationernas kommunikation och utvecklingsfostran i Finland. Dessutom kan stöd beviljas internationella frivilligorganisationer (INGO) och till nationella andelar av EU-finansierade projekt. Finlands Unicef, Finlands UN Women och Finlands Flyktinghjälp kan beviljas stöd enligt prövning för deras verksamhet i Finland till ett belopp av sammanlagt högst 1 000 000 euro år 2014. Resultatet av partnerskapsorganisationernas verksamhet övervakas utifrån de nyckeltal som organisationerna utvecklat för att utvärdera effekt och resultat. Organisationerna rapporterar resultaten och produkten av biståndet. Uppföljningen av riktigheten i och resultatet av användningen av stöd för utvecklingssamarbete grundar sig på sådan etablerad praxis när det gäller kvalitetssäkring som överenskommits mellan frivilligorganisationerna och ministeriet.

9. Räntestödsinstrumentet

För ändamålet föreslås anslag på 18 100 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 20 000 000 euro efter år 2014. Det föreslås dessutom att nya räntestödskrediter år 2014 får godkännas till ett belopp av högst 90 000 000 euro.

I Finlands utvecklingspolitiska åtgärdsprogram har det beslutats att räntestödskrediterna ska ersättas med andra samarbetsformer inom den privata sektorn. Av denna anledning tas inga nya projekt till beredning. Eftersom beredningsprocessen för projekten är lång och partnerskapslandet och/eller exportföretaget svarar för kostnaderna, fortsätter dock beredningen av utvalda projekt i fråga om vilka man hunnit långt i beredningen.

Anslagen fördelas till stöd för utvecklingsländernas ekonomiska och sociala utveckling i enlighet med OECD:s s.k. konsensusavtal om exportkrediter och räntestödskrediter. Bestämmelser om räntestödskrediter som beviljas utvecklingsländer finns i lagen om räntestödskrediter till utvecklingsländer (1114/2000).

Anslaget används också för uppföljning och övervakning av användningen av beviljade krediter, för beredning och utvärdering av nya förslag till projekt samt för stödjande av tekniskt bistånd i anslutning till projekt.

Inkomsterna från samarbetsprojekten har budgeterats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgifter för samarbetsprojekt -750
Sammanlagt -750

2014 budget 891 844 000
2013 I tilläggsb. 32 655 000
2013 budget 892 594 000
2012 bokslut 893 520 000

88. Höjning av Finnfunds (Fonden för industriellt samarbete Ab) kapital (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statens utgifter för tecknandet av nya aktier i Finnfund (Fonden för industriellt samarbete Ab).


2014 budget 10 000 000
2013 budget 10 000 000
2012 bokslut 14 999 780