Talousarvioesitys 2014
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 391 041 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Liikennevirasto saa tehdä sopimuksia hankkeen Pohjanmaan rata (hankkeista Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska, 2. raide yhdistetty hanke) toteuttamiseksi aiemmat sitoumukset mukaanlukien yhteensä enintään 654,0 milj. eurolla.
Liikennevirasto saa tehdä
1) aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty
2) sopimuksia hankkeen vt 4 Rovaniemen kohta toteuttamiseksi enintään 25,0 milj. eurolla
3) sopimuksia hankkeen vt5 Mikkelin kohta toteuttamiseksi enintään 27,0 milj. eurolla.
4) sopimuksia hankkeen mt 101 Kehä I parantaminen toteuttamiseksi enintään 32,0 milj. eurolla.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat.
Aikaisemmissa talousarvioissa käynnistetyt hankkeet Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska, 2. raide yhdistetään Pohjanmaan rata -hankkeeksi. Seinäjoki—Oulu on raskaasti liikennöity rataosuus ja kaikki rakennustyö tehdään liikenteen seassa. Seinäjoki—Oulu palvelutason parantamishanke ja Kokkola—Ylivieska kaksoisraidehankkeet yhdistetään saatavan synergiaedun turvaamiseksi ja liikenteelle aiheutuvien viiveiden minimoimiseksi. Hankkeen suurin riski on töiden ja junaliikenteen yhteensovituksen epäonnistuminen. Yhteensovituksella pystytään vaikuttamaan vuosittain tehtävän työn volyymiin ja junaliikenteelle aiheutuvien viiveiden määrään. Riskin hallinnalla varmistetaan ratahankkeen valmistuminen suunnitellussa aikataulussa ja minimoidaan henkilö- ja tavaraliikenteelle aiheutuvat viiveet. Kahden samalla rataosalla olevan hankkeen yhdistämistä puoltaa töiden ajoittumisten yhteensovittaminen liikenteen alaisella radalla, mikä vaikuttaa hankkeiden vuosittaiseen rahoitustarpeeseen.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2014 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Käynnissä olevat väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | TA 2007 | 2011 | 177,0 | 168,9 | 1,1 | 7,0 | |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | TA 2007 | 2013 | 80,0 | 72,9 | 7,1 | - | |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | LTA I 2009 | 2014 | 90,0 | 86,3 | 3,7 | - | |
Vt 6 Joensuun kohta | LTA I 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 46,0 | 1,1 | - |
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 120,2 | 37,7 | 22,1 | |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2013 | 55,0 | 43,9 | 7,1 | 4,0 | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 63,0 | 12,8 | 18,3 | 31,9 | |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2014 | 33,0 | 15,5 | 4,0 | 17,0 | 12,0 |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 102,5 | 2,5 | 5,5 | 20,0 | 77,0 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013 | 2015 | 14,5 | 1,4 | - | 8,0 | 6,5 |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA 2013 | 2014 | 474,0 | 22,5 | 392,4 | 77,3 | 4,3 |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 654,0 | 248,0 | 156,2 | 249,8 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 4,8 | 3,4 | 3,2 | |
Uudenkaupungin meriväylä | TA 2011 | 2014 | 11,0 | 6,0 | 5,0 | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2015 | 6,8 | 17,0 | 10,0 | 13,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 15,0 | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 992,5 | 50,8 | 1 243,7 | 378,0 | 430,8 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | - | 5,0 | 20,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2016 | 27,0 | 3,0 | - | 2,0 | 25,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | - | 6,0 | 26,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 84,0 | 5,0 | - | 13,0 | 71,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 076,5 | 55,8 | 1 243,7 | 391,0 | 501,8 |
Momentin 391,0 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 380,6 milj. euroa. Ulkopuoliset rahoitusosuudet hankkeista ovat 10,49 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeessa parannetaan työ- ja asiointimatkojen sekä kaivostoiminnan rikastekuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta sekä tiivistetään kaupunkirakennetta. Hankkeessa jatketaan valtatien kaksiajoratainen osuus Oijustielle asti sekä toteutetaan Oijustien ja Vierustien eritasoliittymät, meluntorjuntaa ja kevyen liikenteen järjestelyjä sekä parannetaan katuja ja katuliittymiä. Hankkeen kustannusarvio on 25,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 23,0 milj. euroa.
Valtatiellä 5 Pitkäjärven ja Visulahden välinen osuus täydennetään nelikaistaisiksi teiksi, eritasoliittymiä parannetaan sekä rakennetaan pohjavesisuojauksia ja meluntorjuntaa. Hanke poistaa valtatien liikenteen kapasiteettiongelmat vilkkaimmin liikennöidyiltä kohdilta Mikkelissä. Hankkeen kustannusarvio on 27,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 24,0 milj. euroa.
Kehä I:n toimivuutta parannetaan toteuttamalla ensi vaiheessa Kivikon eritasoliittymä ja toisessa vaiheessa Espoon rajan ja Vihdintien väliset lisäkaistat, joukkoliikennejärjestelyt ja meluesteet sekä Hämeenlinnan väylän eritasoliittymää täydentävät lisärampit ja meluesteet. Kaupunki vastaa Kivikon eritasoliittymän toteuttamisesta, josta valtio rahoittaa 10 milj. euroa vuosina 2014—2015. Muut hankkeen osuudet valtio toteuttaa vuosina 2016—2018. Kivikon eritasoliittymän toteuttaminen on edellytys Kehä I:n viereen rakennettavien asuintalojen käyttöönotolle. Hanke vähentää ruuhkia ja vakavia onnettomuuksia sekä parantaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen toimintaedellytyksiä. Hankkeen kustannusarvio valtion töiden osalta on 32,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Lisäksi Helsingin kaupunki toteuttaa omana työnään Kivikon eritasoliittymän ja siihen kuuluvat katujärjestelyt (25 milj. euroa).
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2014 tehdyt sitoumukset | 391 041 | 291 510 | 187 505 | 566 670 | 1 436 726 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 269 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hamina-Vaalimaa (siirto momentille 31.10.79) | -3 000 |
Pääratojen routa- ja pehmeikköaluiden korjaukset (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentille 31.10.20) | -16 000 |
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | 58 341 |
Yhteensä | 29 341 |
2014 talousarvio | 391 041 000 |
2013 I lisätalousarvio | 5 586 000 |
2013 talousarvio | 361 700 000 |
2012 tilinpäätös | 454 525 000 |