Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä parantamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla elinikäistä oppimista ja työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Työelämä- ja kysyntälähtöisyys sekä reagointiherkkyys ovat keskeisiä tekijöitä, joilla vahvistetaan ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta, laatua ja osuvuutta. Koulutustakuun toteuttaminen osana nuorisotakuuta ja osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen edellyttävät nuorten koulutukseen pääsyn turvaamista ja joustavien koulutusväylien rakentamista sekä riittävää koulutustarjontaa myös aikuisväestölle. Nuorisotakuun toteuttamiseen suunnatulla määrärahalla varmistetaan ammatillisen peruskoulutuksen riittävä tarjonta koko maassa. Lisäksi kehitetään uusia koulutusta ja työtä joustavasti yhdistäviä perustutkinnon suorittamisen malleja, joissa hyödynnetään nykyistä laajemmin ja monipuolisemmin työvaltaisia opiskelumenetelmiä, työpaikalla tapahtuvaa opiskelua sekä koulutuksen eri järjestämismuotoja. Ammatillista koulutusta kohdennetaan nuorten aikuisten osaamisohjelman toteuttamiseksi siten, että kohderyhmään kuuluvien aloittajien määrä kasvaa 5 000:lla.
Koulutuksen järjestäjäverkkoa sopeutetaan alueelliseen väestökehitykseen koulutuksen saatavuus ja sivistyksellinen yhdenvertaisuus maan kaikissa osissa turvaten. Ammatillisen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamista ja rakenteellista kehittämistä jatketaan tavoitteena elinvoimainen ja toimintakykyinen järjestäjä- ja toimipisteverkko.
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän uudistamisen tavoitteena on selkeämpi ja paremmin työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin vastaava ja elinikäistä oppimista tukeva tutkintorakenne ja tutkinnot. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavien ja valmentavien koulutusten asema tutkintojärjestelmän osana selkeytetään. Yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen muodostumista tuetaan lisäämällä valinnaisuutta tutkintoa muodostettaessa ja joustavoittamalla tutkinnon suorittamisen tapoja. Samalla lisätään mahdollisuuksia suorittaa osia tutkinnoista yli tutkintorajojen ja edistetään erityisesti työelämässä olevien mahdollisuutta vaiheittaiseen tutkinnon osa kerrallaan etenevään tutkinnon suorittamiseen. Nuorten ja vailla ammatillista tutkintoa olevien koulutuksen ensisijainen tavoite on kokonaisen tutkinnon suorittaminen. Ammatillisten perustutkintojen ja niiden osien tuottaman osaamisen laajuus määritellään ECVET-pisteinä.
Ammatillisen koulutusjärjestelmän vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen on välttämätöntä. Koulutuksen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat vaatimukset kasvavat samanaikaisesti kun koulutukseen käytettävät resurssit vähenevät ja uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien, opiskelijan ja työelämän tarpeista lähtevien opintopolkujen sekä tavoitteellista oppimista tukevien monimuotoisten tukitoimenpiteiden tarvetta. Koulutuksen järjestäjien toimiva laadunhallinta lisää osaltaan toiminnan vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta.
Tavoitteeksi asetetaan, että ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 7,5 prosenttiin vuonna 2014, kun se oli 9,1 % vuonna 2011[1]. Läpäisyastetta pyritään nostamaan 64 prosenttiin vuonna 2014, kun se oli arviolta 61 % vuonna 2011[2]. Tavoitteiden saavuttamiseksi jatketaan vuonna 2011 käynnistettyä ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelmaa.
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan kehittämistä jatketaan. Tavoitteena on, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vuoteen 2015 mennessä toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä. Kehittämällä laadunhallintajärjestelmän kriteeristöä, laadusta palkitsemisen menettelyjä ja laadun kehittämisen tukimuotoja voidaan kannustaa laatutyön eri vaiheissa olevia koulutuksen järjestäjiä laadun jatkuvaan parantamiseen.
Perusasteen päättäneiden ja vailla toisen asteen tutkintoa tai koulutuspaikkaa olevien pääsyä ammatilliseen peruskoulutukseen parannetaan uusilla opiskelijaksi ottamisen perusteilla. Koulutukseen hakeutumista ja valintaa tehostetaan laajentamalla ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä koskemaan myös yhteishaun ulkopuolista nuorille suunnattua koulutusta ja aikuiskoulutusta.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjien rahoitus uudistetaan. Tavoitteena on tukea nykyistä paremmin koko ikäluokan kouluttamista, koulutuksen läpäisyn parantamista, nopeampaa siirtymistä työelämään ja aiemmin opitun tunnustamista. Ammatillisen koulutuksen rahoitus- ja säätelyjärjestelmiä uudistetaan siten, että ne muodostavat nykyistä selkeämmän ja yhtenäisemmän kokonaisuuden ja tukevat työelämävastaavuudelle, elinikäisen oppimisen edistämiselle, nuorisotakuun toteuttamiselle sekä koulutusjärjestelmän laadulle, tehokkuudelle ja tuloksellisuudelle asetettavien tavoitteiden saavuttamista. Rahoitusjärjestelmän tulee tukea yksilöllisten opintopolkujen toteuttamista ja ammatillisen koulutuksen eri järjestämismuotojen joustavaa yhdistämistä. Toiminnan säätely- ja ohjausprosesseja tehostetaan ja selkeytetään kehittämällä sähköistä asiointia ja tietopohjaa.
[1] Lähde: Tilastokeskus. Ammatillisen koulutuksen keskeyttäneistä osa siirtyy muiden sektoreiden koulutukseen, joten kokonaan opiskelunsa keskeyttäneiden osuudeksi tavoitellaan noin 6,5 prosenttia vuonna 2014, kun se oli 8,1 % vuonna 2011. Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.
[2] Tilastokeskus. Läpäisyaste tarkoittaa tässä kolme vuotta tilastointivuotta aikaisemman kalenterivuoden uusista opiskelijoista niiden osuutta, jotka ovat suorittaneet ammatillisen perustutkinnon enintään kolmessa vuodessa. Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta eikä oppisopimuskoulutusta.
Koko tutkinnon suorittamiseen tähtäävän ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Lisäksi ammatillisen peruskoulutuksen opiskelupaikkoja varataan riittävästi lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyville, aiemman koulutuksen keskeytymisen tai muun syyn johdosta ilman ammatillista tutkintoa jääneille nuorille, valmistavaa koulutusta tarvitseville ja työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tuleville erityisesti ilman ammatillista tutkintoa oleville aikuisille. Nuorisotakuun toteutukseen osoitetulla määrärahalla ammatillista peruskoulutusta lisätään niille alueille, joilla sitä nuorisoikäluokkaan nähden on muita alueita vähemmän, painottuen metropolialueelle ja turvataan samalla tarjonnan säilyminen väestökehityksen ja työvoimatarpeen edellyttämällä tasolla myös muilla alueilla.
Ammatillisen peruskoulutuksen uusien opiskelijoiden, tutkintojen ja opiskelijamäärien sekä koulutuksen järjestäjien lukumäärien arvioidaan kehittyvän seuraavasti:
Ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uudet opiskelijat (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Perustutkintoon johtava/valmistava koulutus yhteensä | 59 743 | 59 992 | 61 003 | 61 800 | 62 200 | 61 450 |
— opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | 50 006 | 49 816 | 49 858 | 50 800 | 51 200 | 50 600 |
— näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | 9 737 | 10 176 | 11 145 | 11 000 | 11 000 | 10 850 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen koulutus. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Perustutkinnot yhteensä | 36 933 | 37 221 | 40 507 | 42 200 | 42 800 | 43 500 |
— opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa suoritetut tutkinnot | 32 700 | 32 976 | 34 581 | 36 000 | 36 000 | 36 500 |
— näyttötutkintona suoritetut perustutkinnot | 4 233 | 4 245 | 5 926 | 6 200 | 6 800 | 7 000 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Vain opetushallinnon alainen koulutus. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 143 926 | 149 202 | 150 557 | 150 295 | 150 800 | 150 200 |
— josta erityisopetus | 19 728 | 20 916 | 21 264 | 21 904 | 22 000 | 22 000 |
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus yhteensä | 128 462 | 131 940 | 132 595 | 131 281 | 131 300 | 130 700 |
1.1. Perustutkintoon johtava koulutus | 122 405 | 125 451 | 126 055 | 124 881 | 124 900 | 124 300 |
1.2. Peruskoulutukseen valmistavat koulutukset yhteensä | 6 057 | 6 489 | 6 540 | 6 400 | 6 400 | 6 400 |
— josta ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti) | 1 227 | 1 466 | 1 555 | 1 534 | 1 550 | 1 600 |
— josta vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus | 2 835 | 2 903 | 2 906 | 2 839 | 2 850 | 2 800 |
— josta maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus | 1 402 | 1 570 | 1 586 | 1 598 | 1 600 | 1 600 |
— josta talouskouluopetus | 595 | 550 | 494 | 429 | 400 | 400 |
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | 15 464 | 17 262 | 17 962 | 19 014 | 19 500 | 19 500 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Opiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien opiskelijamäärien aritmeettinen keskiarvo. Oppisopimusmuotoisen peruskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
Ammatillisen peruskoulutuksen rahoituksen perusteena olevat opiskelijamäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 142 202 | 147 038 | 148 235 | 148 971 | 149 940 | 148 800 |
1. Kunnallinen ammatillinen koulutus | 120 448 | 117 367 | 118 446 | 119 134 | 119 980 | 118 480 |
— josta kuntajärjestäjien | 28 180 | 24 495 | 23 851 | 23 843 | 30 600 | 30 230 |
— josta kuntayhtymäjärjestäjien | 92 268 | 92 872 | 94 595 | 95 291 | 89 380 | 88 250 |
2. Yksityinen ammatillinen koulutus | 21 631 | 29 536 | 29 648 | 29 693 | 29 820 | 30 180 |
3. Valtion järjestämä ammatillinen koulutus | 123 | 135 | 141 | 144 | 140 | 140 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppilaitosmuotoisessa peruskoulutuksessa rahoituksen perusteena oleva opiskelijamäärä perustuu kevään ja syksyn tilastointipäivien opiskelijamäärien painotettuun keskiarvoon (kevään opiskelijamäärä kerrotaan 7:llä ja syksyn opiskelijamäärä 5:llä). Koulutuksen järjestämislupien enimmäisopiskelijamäärän ylittävä opiskelijamääräosuus ei sisälly rahoituksen perusteena olevaan opiskeljamäärään.
Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät (oppilaitosmuotoinen koulutus)1)
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 arvio |
|
Kaikki järjestäjät yhteensä | 154 | 144 | 139 | 137 | 134 | 130 |
— kuntajärjestäjät | 18 | 15 | 12 | 11 | 11 | 11 |
— kuntayhtymäjärjestäjät | 46 | 39 | 39 | 38 | 36 | 34 |
— yksityiset järjestäjät | 89 | 89 | 87 | 87 | 86 | 84 |
— valtio koulutuksen järjestäjänä | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Kalenterivuoden alun tilanne.
Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta, minkä vuoksi taulukossa mainitaan asianomaisessa yhteydessä se talousarvion luku, johon määräraha sisältyy.
Ammatillinen koulutus
Peruskoulutus | Lisäkoulutus | ||||||
Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | ||||
Opetus- suunnitelma- perusteinen koulutus1) |
Näyttö- tutkintoon valmistava koulutus |
Opetus- suunnitelma- perusteinen koulutus |
Näyttö- tutkintoon valmistava koulutus |
Tutkinto- tavoitteinen koulutus |
Tutkintoon johtamaton koulutus |
Tutkinto- tavoitteinen koulutus |
Tutkintoon johtamaton koulutus |
29.20 | 29.20 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 |
1) Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus jakaantuu perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja valmistaviin koulutuksiin. Valmistavia koulutuksia ovat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, talouskouluopetus sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti).
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 487 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon, viranomaisten ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta pelastautumiskoulutusyksikössä Lohjalla ja palokoulutusyksikössä Upinniemessä. Tavoitteena on, että vuonna 2014 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa yhteensä 3 400 henkilöä.
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on lisätä saamelaisväestön ammatillista osaamista, järjestää saamelaisalueen elinkeinoelämän tarpeita vastaavaa koulutusta ja edistää alueen työllisyyttä sekä säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria ja saamen kieltä. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Vuonna 2014 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 140 ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa toteutetaan noin 4 500 opiskelijatyöpäivää. Saamen kielen ja kulttuurin lukuvuosikoulutuksessa toteutetaan noin 7 200 opiskelijatyöpäivää ja kurssitoiminnassa 3 300 opiskelijatyöpäivää.
Henkilötyövuodet
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Saamelaisalueen koulutuskeskus | 67,4 | 68,3 | 68 | 63 |
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus | 22,0 | 22,6 | 23 | 24 |
Yhteensä | 89,4 | 90,9 | 91 | 87 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 9 942 | 10 066 | 9 987 |
Bruttotulot | 2 100 | 1 500 | 1 500 |
Nettomenot | 7 842 | 8 566 | 8 487 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 569 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 312 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Menovähennys | -85 |
Palkkausten tarkistukset | 19 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -13 |
Yhteensä | -79 |
2014 talousarvio | 8 487 000 |
2013 talousarvio | 8 566 000 |
2012 tilinpäätös | 8 585 000 |
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää työssäoppimisen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja osaamisen osoittamisen rahoittamisesta sekä koulutuksen kehittämisestä aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.
2014 talousarvio | 3 026 000 |
2013 talousarvio | 3 026 000 |
2012 tilinpäätös | 3 026 000 |
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 339 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen
3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
2014 talousarvio | 1 339 000 |
2013 talousarvio | 1 339 000 |
2012 tilinpäätös | 1 339 000 |
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 716 867 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:ssä tarkoitettuihin avustuksiin sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin ja Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa avustuksina laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin
4) enintään 851 000 euroa avustuksina ammatillisen erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminnan sekä työelämälähtöisyyden vahvistamiseen
5) enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen
6) enintään 4 000 000 euroa avustuksina ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelmaan opintojen nopeuttamiseksi ja
7) enintään 8 000 000 euroa avustuksina työvaltaisia opiskelumenetelmiä ja koulutuksen eri järjestämismuotoja joustavasti yhdistävien koulutusmallien kehittämiseen perustutkinnon suorittamisessa.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö ja siihen vaikuttavat tekijät (euroa)
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * omistajatyypin mukainen yksikköhinta) | 1 655 750 000 |
— kunnallinen ammatillinen koulutus (118 482 * 10 365,38 €) | 1 228 112 000 |
— yksityinen ammatillinen koulutus (30 178 * 14 170,55 €, sis. alv.) | 427 638 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -960 767 000 |
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi | 1 000 000 |
Rahoituslain mukaiset avustukset, yhteiset tehtävät, laatupalkinnot sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitos (enintään) | 6 072 000 |
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet (enintään) | 1 000 000 |
Erityisopetuksen kehittämis- ja palvelutoiminta sekä työelämälähtöisyys (enintään) | 851 000 |
Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) | 961 000 |
Opintojen nopeuttamisen toimenpiteet (läpäisyn tehostamisohjelma) (enintään) | 4 000 000 |
Työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja yhdistävät koulutusmallit (enintään) | 8 000 000 |
Yhteensä | 716 867 000 |
---|
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytetty ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta on 10 970,06 euroa opiskelijaa kohden.
Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu arvio kuntien rahoitusosuudesta sisältää kuntien osuutena Saamelaisalueen koulutuskeskuksessa ja Pelastusopistossa annettavan koulutuksen kustannuksiin yhteensä 2 556 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Menovähennys: opiskelijamäärien sopeuttaminen | -14 446 |
Menovähennys: yksikköhinnan leikkaaminen (-1,6 %) | -10 902 |
Muut määräytymisperusteiden muutokset | 441 |
Nuorisotakuun toteuttaminen | 10 000 |
Työvaltaista oppimista ja koulutuksen eri järjestämismuotoja yhdistävien koulutusmallien toteuttaminen | 8 000 |
Yhteensä | -6 907 |
2014 talousarvio | 716 867 000 |
2013 talousarvio | 723 774 000 |
2012 tilinpäätös | 715 160 439 |