Talousarvioesitys 2014
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan vuonna 2014 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat vahvasti Suomeen. Osaamisen, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn varmistaminen edellyttää panostamista varhaiskasvatukseen, koulutukseen, tutkimukseen, luovuuteen, kulttuuriin ja innovaatiotoimintaan. Nuorisotyöttömyys on erityinen haaste koulutus- ja nuorisopolitiikalle. Ministeriö on laatinut vuoteen 2020 ulottuvan toimintastrategian, joka osaltaan vastaa toimintaympäristön haasteisiin.
Päivähoidossa olevien lasten määrä on kasvanut vuodesta 2004 lähtien, ja vuonna 2011 noin 63 prosenttia 1—6 -vuotiaista oli päivähoidon piirissä. Hoitojärjestelmän muutosten myötä vanhempien työssäkäynnin ennustetaan lisääntyvän, jolloin myös päivähoidon kysyntä saattaa kasvaa.
Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvä ikäluokka pienenee. Korkea-asteelle siirtyvien ikäluokassa ei tapahdu olennaisia muutoksia. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.
Luovan työn, toiminnan ja tuotannon sekä kulttuurisisältöjen digitaalisen käytön merkitys kasvaa tietoyhteiskuntakehityksen myötä. Luovan talouden työllistävä vaikutus lisääntyy. Yhteiskunnan edelleen moninaistuessa ja eriytyessä nousee haasteeksi yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja terveyttä edistävän kansalaistoiminnan vahvistaminen. Kulttuurin ja liikunnan palvelutuotannon roolin ennakoidaan kasvavan kansalaistoiminnassa.
Alueiden erilaistuminen on haaste tasa-arvoisten palveluiden ylläpitämiseksi maanlaajuisesti. Lisäksi lasten ja nuorten oppimisen ja hyvinvoinnin vahvistaminen korostuu ikäluokkien pienentyessä ja kansantalouden huoltosuhteen muuttuessa epäedullisemmaksi.
Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää kuntarakenteen ja kuntien palvelurakenteiden uudistamisen jatkamista.
Korkea sivistystaso, toimivat päivähoitopalvelut sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että suomalaiset ovat maailman osaavin kansa vuonna 2020. Toisen asteen koulutuksen palvelukykyä edistetään. Suomalaisten koulutustasoa kehitetään siten, että tavoitevuonna 2020 työikäisestä aikuisväestöstä 88 prosenttia on suorittanut perusasteen jälkeisen tutkinnon ja 30 prosenttia korkeakoulututkinnon. Vastaavasti 30-vuotiaista 94 prosenttia olisi suorittanut perusasteen jälkeisen ja 42 prosenttia korkeakoulututkinnon.
Jo lähitulevaisuudessa osaavan työvoiman saatavuudesta tulee pulaa ainakin joillain aloilla. Erityisen suuria saatavuusongelmia tulee olemaan sosiaali- ja terveysalalla, mutta myös esimerkiksi joillain tekniikan ja liikenteen aloilla. Koulutusjärjestelmään kohdentuvilla toimenpiteillä pidennetään työuria niiden alkupäästä ja kohdennetaan koulutustarjontaa siten, että se vastaa työvoiman alakohtaiseen tarpeeseen. Tavoitteena on, että nuorten kokonaiskoulutuspolku on aikaisempaa lyhyempi ja että he kouluttautuvat aloille, joilla työllistymisen edellytykset ovat hyvät. Koulutuksen ala- ja aluekohtaista tarjontaa suunnataan uudelleen väestökehityksen ja työvoiman tarpeen mukaisesti.
Varmistetaan nuorisotakuun toteutuminen ja toteutetaan nuorten aikuisten osaamisohjelmaa. Edistetään nuorten oppisopimuskoulutusta ja nuorten oppilaitosmuotoisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen yhdistämistä.
Tavoitteena on, että
- — Varhaiskasvatukseen osallistuvien määrä on 95 % 4-vuotiaista vuoteen 2020 mennessä
- — Esiopetukseen osallistuneiden osuus 6-vuotiaista on 100 %
- — Kaikki perusasteen päättävät aloittavat perusasteen jälkeiset opinnot
- — Puolet uusista ylioppilaista jatkaa opintojaan samana vuonna
- — Korkeakouluista valmistuneiden keskimääräinen ikä laskee
- — Koulutuksen läpäisyä parannetaan kaikilla koulutusasteilla.
Työvoiman saatavuuteen vaikutetaan nuorten koulutuksen lisäksi aikuiskoulutuspalveluita kehittämällä. Aikuiskoulutuksella tuetaan työssä jaksamista ja työssä viihtymistä. Tavoitteena on, että vuosittain 60 prosenttia aikuisista osallistuu koulutukseen ja aikuiskoulutuksen osallistumispohja laajenee.
Perusopetuksen päättäneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)
2009 | 2010 | 2011 |
2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet | 44,0 | 43,8 | 44,3 | 44,6 | 45,0 | 45,5 |
— perustutkintoon johtava koulutus1) | 41,2 | 40,7 | 41,2 | 41,5 | 41,8 | 42,5 |
— valmistavat koulutukset2) | 2,8 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,2 | 3,0 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet1) | 50,2 | 50,4 | 49,6 | 51,7 | 52,0 | 52,0 |
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet3) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
— peruskouluissa | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
— kansanopistoissa | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä | 91,4 | 91,1 | 90,8 | 93,2 | 93,8 | 94,5 |
Lisäopetus ja valmistavat koulutukset yhteensä | 5,3 | 5,6 | 5,6 | 5,6 | 5,7 | 5,5 |
Yhteensä | 96,7 | 96,7 | 96,4 | 98,8 | 99,5 | 100,0 |
---|
1) Lähde: Tilastokeskus.
2) Lähde: valtionosuusjärjestelmän tilastot (myös vuoden 2012 luku on toteumatieto). Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen (ammattistartin).
3) Peruskoulujen yhteydessä järjestettävän lisäopetuksen luvut ovat Tilastokeskuksen oppilasmäärätilastojen perusteella tehtyjä arvioita. Kansanopistoissa järjestettävän lisäopetuksen luvut ovat valtionosuustilaston oppilasmäärien perusteella tehtyjä arvioita.
Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1)
2009 | 2010 | 2011 |
2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Ammattikorkeakoulututkinto | 25,2 | 25,2 | 25,2 | 25,0 | 24,9 | 24,9 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,3 | 27,9 | 27,6 | 27,3 | 27,0 | 27,0 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta nuorten koulutus.
Tavoiteajan kuluessa valmistuneiden osuus (%) aloittaneista1)
2009 | 2010 | 2011 |
2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Lukiokoulutus (3 vuotta) | 79,4 | 79,2 | 80,3 | 81,0 | 82,0 | 83,0 |
Ammatillinen perustutkinto (3 vuotta) | 59,7 | 60,6 | 61,0 | 62,0 | 63,0 | 64,0 |
Ammattikorkeakoulututkinto (5 vuotta) | 59,9 | 64,0 | 60,5 | 61,0 | 63,0 | 63,0 |
Alempi ja ylempi korkeakoulututkinto (7 vuotta) | 51,4 | 51,0 | 49,9 | 46,0 | 49,0 | 52,0 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Mukana vain opetushallinnon alainen koulutus. Ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, eikä oppisopimuskoulutusta. Tarkoittaa alemmissa ja ylemmissä korkeakoulututkinnoissa tavoitetutkinnon suorittaneiden osuutta, ylin tutkinto, johon uusi opiskelija on saanut tutkinnon suorittamisoikeuden. Vuoden 2011 luku on ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutuksen osalta arvio.
Opiskelijat ja tutkinnot1)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 arvio |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Päivähoito | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
— lapset | 204 750 | 206 350 | 208 300 | 209 700 | 211 000 | |
Esiopetus | ||||||
— opiskelijamäärä | 57 750 | 58 770 | 58 910 | 59 700 | 60 000 | 61 000 |
Perusopetus | ||||||
— uudet opiskelijat | 56 770 | 57 880 | 59 100 | 59 200 | 60 500 | 60 500 |
— päättötodistuksen saaneet | 65 090 | 64 960 | 63 440 | 61 200 | 61 000 | 60 000 |
— opiskelijamäärä | 536 780 | 530 680 | 526 930 | 522 000 | 522 000 | 519 000 |
Lukiokoulutus | ||||||
— uudet opiskelijat | 38 060 | 37 870 | 36 790 | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot2) | 32 650 | 32 700 | 32 810 | 33 000 | 33 000 | 33 000 |
— opiskelijamäärä | 108 390 | 107 400 | 106 320 | 110 000 | 110 000 | 110 000 |
Ammatillinen peruskoulutus (oppilaitosmuotoinen) | ||||||
— uudet opiskelijat | 59 740 | 59 990 | 61 000 | 61 800 | 62 200 | 61 450 |
— suoritetut tutkinnot | 36 930 | 37 220 | 40 510 | 42 200 | 42 800 | 43 500 |
— opiskelijamäärä3) | 143 930 | 149 200 | 150 560 | 150 300 | 150 800 | 150 200 |
Ammatillinen peruskoulutus (oppisopimuskoulutus)4) | ||||||
— uudet opiskelijat | 6 835 | 8 438 | 7 900 | 8 500 | 8 900 | |
— suoritetut tutkinnot | 5 922 | 5 985 | 6 000 | 6 200 | 6 400 | |
— opiskelijamäärä3) | 23 099 | 23 378 | 23 200 | 23 900 | 24 600 | |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | ||||||
— uudet opiskelijat | 32 634 | 31 801 | 32 800 | 26 000 | 27 000 | |
— suoritetut tutkinnot | 16 006 | 16 153 | 16 700 | 15 400 | 15 600 | |
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa | 33 586 | 35 190 | 36 200 | 35 700 | 35 100 | |
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa | 36 470 | 33 356 | 33 400 | 27 000 | 28 500 | |
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot | ||||||
— aloittaneet6) | 33 676 | 33 978 | 34 963 | 34 900 | 32 900 | 32 900 |
— suoritetut tutkinnot | 20 044 | 20 581 | 21 312 | 22 121 | 22 060 | 22 060 |
— opiskelijamäärä | 129 282 | 131 595 | 131 838 | 131 369 | 128 000 | 126 000 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot | ||||||
— aloittaneet | 2 308 | 2 722 | 2 739 | 2 800 | 2 900 | 2 900 |
— suoritetut tutkinnot | 941 | 1 253 | 1 521 | 1 708 | 1 750 | 1 750 |
— opiskelijamäärä | 5 557 | 6 580 | 7 321 | 7 834 | 8 000 | 8 000 |
Yliopiston perustutkinnot7) | ||||||
— uudet opiskelijat | 20 169 | 19 988 | 20 119 | 19 853 | 19 800 | 19 800 |
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot | 10 775 | 12 300 | 13 275 | 13 014 | 13 500 | 14 200 |
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot | 10 535 | 14 384 | 12 515 | 13 829 | 14 500 | 15 023 |
— opiskelijamäärä | 145 033 | 144 321 | 144 441 | 143 505 | 142 300 | 141 300 |
Yliopiston tohtorintutkinnot | 1 642 | 1 518 | 1 653 | 1 649 | 1 635 | 1 635 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Päivähoidon, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen uusia opiskelijoita, perusopetuksen päättötodistuksen saaneita ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen tutkinnon suorittaneita sekä ulkomaalaisia opiskelijoita koskevat luvut ovat vuoden 2012 osalta arvioita. Esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen (pl. oppisopimuskoulutus) opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä.
2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.
3) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
4) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena.
5) Uudet opiskelijat ja suoritetut tutkinnot sisältävät ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.
6) AMK-tutkinnon aloittaneilla tarkoitetaan v. 2010 lähtien opiskelijoita, jotka ovat kyseisenä tilastovuonna ensimmäistä kertaa kirjautuneeet amk-tutkintoon johtavan koulutuksen läsnäoleviksi ko. ammattikorkeakouluun.
7) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot.
Taide ja kulttuuri edistävät väestön hyvinvointia ja elämänlaatua sekä vahvistavat kulttuurista pääomaa. Vahvistamalla kulttuurin perustaa, luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia ja kulttuurin taloutta, edistetään sivistystä, luovuutta, osaamista ja innovatiivisuutta, alueiden elinvoimaisuutta sekä työllisyyden ja kansantalouden kehitystä.
Keskeiset kulttuuripolitiikan alat ovat taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeus- ja audiovisuaalinen politiikka sekä kunnallinen kulttuuritoiminta.
Kulttuuriosallistuminen on Suomessa lisääntynyt ja väestöryhmien väliset osallistumiserot ovat tasoittuneet. On kuitenkin ryhmiä, joissa osallistuminen on hyvin vähäistä. Kulttuuripalvelut keskittyvät suurimpiin kaupunkeihin, jolloin palveluiden saatavuus vaihtelee maan eri osissa. Kirjastoissa ja teattereissa kävijöiden osuus koko väestöstä on suurinta EU-maissa ja kotimaisten elokuvien katsojaosuus on Suomessa selvästi yli keskitason verrattuna muiden maiden vastaavaan kansalliseen osuuteen. Tietoisuus taiteen ja kulttuurin myönteisistä vaikutuksista väestön hyvinvointiin ja kulttuurilähtöisten menetelmien hyödyntäminen yhteiskunnallisen toiminnan eri alueilla on lisääntynyt.
Sekä taide- ja kulttuuriammateissa että taiteen ja kulttuurin toimialalla työskentelevien määrä on kasvanut edelleen viime vuosien aikana. Kulttuuristen ja taiteellisten ilmaisu- ja osallistumismuotojen ja kulttuurin kulutustarpeiden moninaistuminen sekä digitalisoituminen leimaavat taiteen ja kulttuurin kehitystä. Digitaalisuus vaikuttaa läpileikkaavasti kulttuurin ja taiteen tuotantoon, jakeluun, säilyttämiseen ja kuluttamiseen.
Kulttuuripolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Kulttuurin perusta vahvistuu
Vahvistetaan kulttuurin perustaa edistämällä kulttuurin ja tiedon infrastruktuuria ja saatavuutta, kulttuuriperinnön ja -ympäristöjen säilymistä, taide-, kulttuuriperintö- ja mediakasvatusta sekä kansallisen, alueellisen ja paikallisen taide- ja kulttuurihallinnon toimivuutta ja kulttuurin kansainvälistymistä ottaen huomioon toimintaympäristön globaalit, teknologiset ja kestävän kehityksen haasteet.
2. Luovan työn tekijöiden toimintaedellytykset paranevat
Parannetaan luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä kehittämällä taiteen ja kulttuurin tukijärjestelmiä, monipuolistamalla taiteilijoiden toimeentulomahdollisuuksia, kehittämällä toimivaa tekijänoikeusjärjestelmää sekä vahvistamalla kulttuuri- ja luovien alojen yrittäjyyden edellytyksiä.
3. Kaikkien väestöryhmien osallistumismahdollisuudet kulttuuriin lisääntyvät
Vahvistetaan kaikkien väestö- ja kansalaisryhmien osallisuutta kulttuuriin ja kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia parantamalla kansallisesti, alueellisesti ja paikallisesti taide- ja kulttuuripalveluiden ja kulttuuriperinnön saatavuutta ja saavutettavuutta sekä edistämällä kulttuurisen moninaisuuden kehitystä (ml. kulttuuripalvelut).
4. Kulttuurin talous ja luova talous vahvistuvat
Vahvistetaan kulttuurin taloutta ja luovan talouden kehitysedellytyksiä ja työllisyysvaikutuksia kehittämällä ja laajentamalla kulttuurin rahoitus- ja tietopohjaa, panemalla toimeen hallitusohjelman luovia aloja ja kulttuurivientiä koskevia kärkihankkeita sekä parantamalla tekijänoikeuksien hyödyntämistä.
Kulttuuripolitiikan tunnuslukuja
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2014 arvio |
|
1. Kulttuurisen perustan vahvistaminen | |||
---|---|---|---|
Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden | |||
— laskennalliset henkilötyövuodet | 2 469 | 2 469 | 2 469 |
— esitysten määrä | 12 198 | 13 467 | 13 000 |
Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden | |||
— laskennalliset henkilötyövuodet | 1 033 | 1 033 | 1 033 |
— konserttien määrä | 1 861 | 1 907 | 1 900 |
Suomen Kansallisoopperan | |||
— kuukausipalkkaisen henkilöstön määrä | 538 | 532 | 525 |
— esitysten määrä | 292 | 283 | 237 |
Suomen Kansallisteatterin | |||
— henkilöstön määrä | 346 | 326 | 325 |
— esitysten määrä | 597 | 698 | 650 |
Valtionosuuden piirissä olevien museoiden henkilötyövuodet | 1 183 | 1 183 | 1 183 |
2. Luovan työn tekijät | |||
Vuosiapurahan saajien/hakijoiden määrä | 286/1 971 | 303/2 131 | 300/2 100 |
Pääkaupunkiseudulla asuvien osuus valtion taidetoimikuntien apurahojen saajista, % | 55 | 57 | 50 |
Taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) | 1 048 | 1 044 | 1 042 |
— Uusien taiteilijaeläkkeiden saajien määrä suhteessa hakijoiden määrään, % | 13,33 | 11,96 | 11,96 |
Kulttuuriammateissa työskentelevät (työvoimatutkimus) | 81 725 | 83 463 | 85 000 |
3. Kulttuuri ja kansalaiset | |||
Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden kävijät, 1 000 henk. | 2 507 | 2 393 | 2 400 |
Suomen Kansallisteatterin yleisökontaktit, 1 000 henk. | 167 | 185 | 170 |
Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden kuulijat, 1 000 henk. | 777 | 772 | 775 |
Suomen Kansallisoopperan yleisökontaktit, 1 000 henk. | 264 | 278 | 280 |
Museoiden kävijät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. | 4 984 | 5 183 | 5 100 |
Kotimaisten elokuvien teatteriensi-illat | 32 | 35 | 28 |
Kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. | 1 225 | 2 362 | 1 500 |
Pää- ja sivukirjastojen määrä, kpl | 794 | 787 | 787 |
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 97 428 | 94 914 | 95 000 |
Fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl | 52 797 | 52 829 | 53 000 |
Kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl | 56 874 | 56 733 | 57 000 |
Kirjastojen järjestämien tapahtumien osallistujat, 1 000 henk. | - | 650 | 700 |
4. Kulttuuri ja talous | |||
Kulttuurialan yritysten toimipaikat | 21 577 | .. | 22 000 |
Liikunta lisää osallisuutta ja hyvinvointia. Liikunnallinen elämäntapa on osa sivistysperustaa. Huippu-urheilu antaa elämyksiä ja lisää myös kiinnostusta oman liikuntaharrastuksen aloittamiseksi. Liikuntapolitiikan päämääränä on liikunnan edistäminen ja tämän myötä osallisuuden kasvattaminen sekä liikunnan avulla väestön hyvinvoinnin lisääminen. Liikunnalla ja urheilulla on myös taloudellisia sekä työ- ja toimintakykyä lisääviä vaikutuksia.
Liikuntapolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Liikunta ja urheilu lisäävät osallistumista
Suomalaiset osallistuvat liikunta- ja urheiluseurojen toimintaan melko aktiivisesti. Seuratoimintaan osallistumisessa, sitoutumisessa ja liikunta-aktiivisuudessa on kuitenkin eroja eri väestöryhmien kesken. Huippu-urheilu on osa suomalaista kulttuuria, sen perusta luodaan liikunta- ja urheiluseuratoiminnassa. Tavoitteena on lisätä liikunnan kansalaistoiminnan laatua ja elinvoimaisuutta sekä kansalaistoimintaan osallistumista paikallisesti etenkin sellaisilla väestöryhmillä, joiden osallistumisen esteenä ovat sosiaaliset, taloudelliset tai kulttuuriset tekijät. Tavoitteena on myös lisätä suomalaisten urheilijoiden menestymistä huippu-urheilussa, vammaishuippu-urheilun integroitumista sekä Suomessa järjestettävien urheilun suurtapahtumien vaikuttavuutta.
2. Liikunnallinen elämäntapa yleistyy
Kunnat luovat edellytyksiä liikunnalle. Liikunta kuuluu sivistyksellisiin perusoikeuksiin, jonka saavutettavuuden turvaamiseen vaikuttavat etenkin maassa tapahtuva muuttoliike, kuntarakenteen uudistuminen sekä liikuntahallinnossa ja -kulttuurissa tapahtuvat muutokset. Liikunnalla on myönteisiä vaikutuksia ihmisen hyvinvoinnille, terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle. Tavoitteena on koko väestön fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan harrastamisen kasvu turvaamalla liikunnan yhdenvertainen ja tasa-arvoinen saavutettavuus ja luomalla edellytyksiä liikuntatoimintaan osallistumiselle koko maassa. Kohderyhmänä ovat etenkin lapset ja nuoret sekä sellaiset väestöryhmät, joiden liikunta-aktiivisuus on alhaista.
3. Liikunta-alan tietopohja ja osaaminen vahvistuu
Osaamisen ja asiantuntemuksen kasvattaminen liikunnan toimialalla luo parhaat edellytykset väestön liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi, liikunnan kansalaistoiminnan elinvoimaisuuden turvaamiseksi sekä huippu-urheilumenestyksen kasvattamiseksi. Liikunta-alalla tehtävän päätöksenteon tukena tulee käyttää riittävän luotettavasti tuotettua tietopohjaa. Tavoitteena on, että liikuntapoliittisten toimenpiteiden valmistelu sekä päätöksenteko eri tasoilla perustuvat relevanttiin tietopohjaan, kuten alan tutkimus-, selvitys- ja arviointitietoon.
Liikuntapolitiikan tunnuslukuja
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2014 arvio |
|
Seuraliikunta väh. 1 krt/vko, Nuorten terveystapatutkimus | |||
---|---|---|---|
— poikia | 50,05 | 50,05 | 52 |
— tyttöjä | 46,5 | 46,5 | 48 |
Arvokisamitalit olympialajeissa | |||
— Olympiakisat | 3 | ||
— MM-kisat | 13 | 4 | |
— EM-kisat | 2 | 3 | |
Dopingrikkomukset | 13 | 8 | |
Kuntien liikunnan edistämisaktiivisuus, kuvaa toiminnan suunnittelua ja johtamista/Tea-viisari | |||
— koko maan väestöpainotettu keskiarvo | 55 | 62 | 65 |
Vapaa-ajan liikuntaa vähintään 4 krt/vko 15—64 -vuotiaat %1) | |||
— miehet | 29 | 30 | 35 |
— naiset | 31 | 33 | 35 |
Lasten ja nuorten vapaa-ajan liikunta ja fyysinen aktiivisuus % (Kouluterveyskysely) 2) | |||
Hengästyttävää liikuntaa korkeintaan 1 h/viikko | |||
— 8—9 lk | 35 | 35 | 32 |
— lukion 1—2 lk | 31 | 31 | 28 |
— ammattiin opiskelevat 1—2 lk | 48 | 48 | 46 |
1) Liikuntaa vähintään 30 minuutin ajan niin, että ainakin lievästi hengästyy tai hikoilee.
2) Aineisto vuodelta 2011: Lounais-, Länsi-, Sisä- ja Pohjois-Suomi sekä Ahvenanmaa; vuosi 2012 välivuosi.
Nuorisotyön ja -politiikan tavoitteena on tukea nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja nuorten sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Nämä tavoitteet koskevat kaikkia Suomessa asuvia alle 29-vuotiaita. Tavoitteiden lähtökohtina ovat yhteisöllisyys, yhteisvastuu, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys, terveet elämäntavat sekä ympäristön ja elämän kunnioittaminen. Keskeisenä ohjelma-asiakirjana on valtioneuvoston joka neljäs vuosi hyväksymä lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma, joka toteuttaa myös EU:n nuorisoalan yhteisiä tavoitteita.
Kiristyvä taloustilanne kasvattaa nuorten välistä eriarvoisuutta ja edellyttää uudenlaisia ratkaisuja nuorisotyössä ja -politiikassa. Nuorten mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa ovat viime vuosien aikana parantuneet. Alueelliset erot ovat edelleen huomattavia. Nuorten osallistuminen tapahtuu nykyisin aiempaa enemmän perinteisen järjestötoiminnan ulkopuolella, erityisesti verkkoyhteisöissä.
Nuorisopolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Nuorten aktiivinen kansalaisuus kasvaa
Edistetään nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Luodaan edellytyksiä nuorten osallistumiselle ja vaikuttamiselle sekä harrastustoiminnalle.
2. Nuorten sosiaalinen vahvistaminen lisääntyy
Parannetaan nuorten arjen hallintaa ja ehkäistään syrjäytymistä. Tavoitteena on saada jokainen nuori mukaan yhteiskunta- ja työelämään.
3. Nuorten kasvu- ja elinolot paranevat
Pyritään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa saamaan nuorten elinolot samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa.
Nuorisotyön ja -politiikan tunnuslukuja
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2014 arvio |
|
Nuorten aktiivinen kansalaisuus | |||
---|---|---|---|
— Nuorten aloitekanava, kattavuus kunnista | 45 % | 50 % | 65 % |
— Nuorisovaltuustojen tms. kattavuus kunnista | 70 % | 70 % | 80 % |
— Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut, osuus kunnista | 73 % | 74 % | 83 % |
Nuorten sosiaalinen vahvistuminen | |||
— Työpajojen kattavuus kunnista | 80 % | 82 % | 85 % |
— Nuoria (alle 29 v.) työpajoissa | 12 982 | 13 100 | 13 500 |
— Nuorisotyöttömät (alle 25 v.), lkm | 30 036 | 32 080 | 32 000 |
— Etsivän nuorisotyön tavoittamien nuorten määrä | 10 041 | 14 571 | 15 000 |
— Etsivä nuorisotyö, kattavuus kunnista | 77 % | 87 % | 100 % |
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen | |||
— Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, kattavuus kunnista | 60 % | 81 % | 100 % |
Yksinäiset peruskouluikäiset (ei ole ystävää/Kouluterveyskysely THL) | 9 % | 9 % | 8 % |
Alakuloiset ja surulliset peruskouluikäiset (minkälainen on mielialasi/Kouluterveyskysely THL) | 13 % | 13 % | 12 % |
Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Vahvistetaan suomalaisen koulutuksen ja osaamisen vientiä hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä kiinnostusta sekä suomalaisten koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden korkeaa osaamista.
Vaikutetaan Euroopan unionissa sekä kansainvälisissä järjestöissä Suomen tavoitteiden edistämiseen koulutus- ja tutkimuspolitiikkaa, kulttuuri-, audiovisuaali-, liikunta- sekä nuorisopolitiikkaa koskevissa asioissa.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2012 | 2013 | 2014 | 2013/2014 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 812 198 | 851 818 | 844 023 | -7 795 |
29.10.34 | Koulurakentaminen | 78 000 | 58 000 | 46 400 | -11 600 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 715 160 | 723 774 | 716 867 | -6 907 |
29.30.30 | Vapaa sivistystyö | 164 144 | 164 818 | 164 618 | -200 |
29.30.31 | Ammatillinen lisäkoulutus | 154 361 | 142 175 | 138 075 | -4 100 |
29.30.32 | Oppisopimuskoulutus | 131 003 | 116 494 | 117 343 | 849 |
29.30.33 | Nuorten aikuisten osaamisohjelma | - | 27 000 | 52 000 | 25 000 |
29.30.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 21 061 | 19 279 | 15 879 | -3 400 |
29.40.30 | Ammattikorkeakoulut | 424 371 | 411 754 | 404 277 | -7 477 |
29.80.30 | Kirjastot | 4 613 | 4 513 | 4 713 | 200 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 74 418 | 81 163 | 80 651 | -512 |
29.80.32 ja 52 | Museot | 35 845 | 36 811 | 36 811 | 0 |
29.80.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 106 | 106 | 106 | 0 |
29.80.34 | Kirjastorakentaminen | 5 300 | 5 000 | 4 500 | -500 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 17 773 | 17 773 | 18 030 | 257 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 19 058 | 19 147 | 19 200 | 53 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 8 094 | 8 099 | 8 321 | 222 |
Yhteensä | 2 665 505 | 2 687 724 | 2 671 814 | -15 910 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät | 1 134 550 | 1 142 283 | 1 144 270 | 1 987 | |
— Kunnat | -431 129 | -434 068 | -434 822 | -754 | |
— Kuntayhtymät | 1 565 679 | 1 576 351 | 1 579 092 | 2 741 | |
Yksityiset | 1 534 979 | 1 545 441 | 1 548 129 | 2 688 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) ja vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) muuttamiseksi eräiden yksikköhintojen leikkaamiseksi sekä siten, että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla valtionosuusindeksin korottaminen jätetään säästösyistä tekemättä vuodeksi 2014.
Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio vuodelle 2014 on 517,5 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi Veikkaus Oy:n jakamattomien voittovarojen rahastoa puretaan yhteensä 23,3 milj. euroa, jolloin veikkausvoittovaroja on käytettävissä vuonna 2014 yhteensä 540,8 milj. euroa eli noin 1,7 % enemmän vuoden 2013 talousarvioon verrattuna. Lisäyksessä on otettu huomioon jakamattomien voittovarojen rahaston ylimääräinen purku 10,0 milj. euroa taiteen edunsaajille Kansallisgallerian toiminnan rahoittamisen johdosta. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille jakosuhdelain mukaisesti.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.40.53 tieteen tukemiseen 103,2 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 237,1 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 147,4 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisotyön tukemiseen 53,1 milj. euroa.
Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.40, 80, 90 ja 91 vuodelle 2014 ehdotetaan 993,0 milj. euroa, josta 540,8 milj. euroa eli 54,5 % myönnetään veikkausvoittovaroista.
Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2006 TP |
2007 TP |
2008 TP |
2009 TP |
2010 TP |
2011 TP |
2012 TP |
2013 TA |
2014 TAE |
|
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus | 90,8 | 110,6 | 115,2 | 119,5 | - | - | - | - | |
— veikk.varat | 39,9 | 36,5 | 24,7 | 13,1 | - | - | - | - | |
— budj.varat | 50,9 | 74,1 | 90,5 | 106,4 | 1) | - | - | - | |
Tiede | 261,3 | 270,6 | 283,7 | 332,1 | 355,1 | 388,3 | 409,9 | 398,8 | 305,2 |
— veikk.varat | 79,5 | 76,6 | 77,1 | 86,9 | 95,8 | 100,3 | 101,2 | 102,2 | 103,2 |
— budj.varat | 181,8 | 194,0 | 206,6 | 245,2 | 259,3 | 288,0 | 308,7 | 296,6 | 201,9 |
Taide | 274,3 | 281,6 | 311,2 | 363,9 | 400,6 | 425,1 | 432,6 | 434,9 | 453,1 |
— veikk.varat | 150,4 | 152,3 | 164,5 | 191,3 | 209,3 | 220,3 | 222,4 | 224,8 | 237,1 |
— budj.varat | 123,9 | 129,3 | 146,7 | 172,6 | 191,3 | 204,8 | 210,2 | 210,1 | 216,0 |
Liikunta | 99,1 | 101,4 | 106,7 | 127,6 | 137,6 | 142,5 | 153,6 | 152,4 | 147,6 |
— veikk.varat | 97,8 | 100,1 | 104,0 | 124,3 | 135,8 | 141,9 | 150,9 | 152,3 | 147,4 |
— budj.varat | 1,3 | 1,3 | 2,7 | 3,3 | 1,8 | 0,6 | 2,8 | 0,1 | 0,1 |
Nuoriso | 39,9 | 42,7 | 47,0 | 55,6 | 69,3 | 65,2 | 71,8 | 74,1 | 74,4 |
— veikk.varat | 35,2 | 36,0 | 37,4 | 44,7 | 51,3 | 51,5 | 51,9 | 52,6 | 53,1 |
— budj.varat | 4,7 | 6,7 | 9,6 | 10,9 | 18,0 | 13,7 | 19,9 | 21,5 | 21,3 |
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa | 362,9 | 365,0 | 383,2 | 447,2 | 492,3 | 514,1 | 526,4 | 531,9 | 540,8 |
Veikkausvoittovarat yhteensä | 402,8 | 401,5 | 407,9 | 460,3 | 492,3 | 514,1 | 526,4 | 531,9 | 540,8 |
---|
1) Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus on siirretty vuodesta 2010 lukien rahoitettavaksi valtiovarainministeriön pääluokasta.
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
Veikkaus- voittovarat |
Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot | 3 052 000 | 2 013 000 | 5 065 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 70 673 000 | 139 807 000 | 210 480 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille | 40 231 000 | 40 420 000 | 80 651 000 |
Valtionosuudet museoille | 19 380 000 | 17 431 000 | 36 811 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 19 680 000 | 30 000 | 19 710 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja etsivä nuorisotyö | 7 000 000 | 21 000 000 | 28 000 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään kaikessa hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Tuottavuutta parannetaan muun muassa vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman mukaisilla toimenpiteillä. Hallitusohjelman mukaan mittaluokaltaan toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilytetään taloudelliselta kokonaisvaikutukseltaan ennallaan. Tuottavuustoimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä.
Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen sekä ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen arvioidaan pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.
Tyttöjen ja poikien segregoituneet opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti sukupuolineutraalisti. Liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Nuorisotyössä rahoitusta suunnataan tarvittaessa eriytetysti tyttöjä ja poikia koskeviin hankkeisiin. Monikulttuurisuuden lisääntyessä eriytetyn toiminnan tarve nuorisotyössä kasvaa. Kulttuuriala on sekä toimijoiden että palvelujen käytön ja harrastamisen osalta naisvaltaista, mutta miesten osuus kulttuuripalveluiden käyttäjinä on noussut 2000-luvulla. Toisaalta naisten toimeentulo taiteen aloilla on keskimäärin miehiä heikompaa, ja asia on tarkoitus huomioida luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä parannettaessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia ja ottaa nämä huomioon talousarviota laadittaessa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
||
29.01.51 | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | ||
— perusparannusvaltuus | 1,2 | - | |
29.10.34 | Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus | 12,0 | 15,0 | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 282,6 | 280,0 | |
29.40.02 | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— vuokrasopimusvaltuus | - | 0,25 | |
29.80.34 | Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perustamishankevaltuus | 4,50 | 4,50 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,60 | 1,30 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2012—2014
v. 2012 tilinpäätös 1000 € |
v. 2013 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2014 esitys 1000 € |
Muutos 2013—2014 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 117 906 | 121 805 | 123 661 | 1 856 | 2 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 26 894 | 27 609 | 27 717 | 108 | 0 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 22 077 | 22 695 | 23 058 | 363 | 2 |
03. | Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 836 | 8 807 | 8 635 | -172 | -2 |
04. | Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi (siirtomääräraha 2 v) | 2 539 | 2 539 | 3 575 | 1 036 | 41 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 3 920 | 3 790 | 3 726 | -64 | -2 |
22. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 17 888 | 18 088 | 18 238 | 150 | 1 |
23. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 1 994 | 1 994 | 0 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 29 980 | 32 003 | 30 803 | -1 200 | -4 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 685 | 685 | 585 | -100 | -15 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 844 | 3 252 | 3 148 | -104 | -3 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 2 243 | 2 337 | 2 182 | -155 | -7 |
10. | Yleissivistävä koulutus | 954 658 | 975 584 | 956 970 | -18 614 | -2 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 48 959 | 49 564 | 50 773 | 1 209 | 2 |
02. | Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 305 | 1 905 | 1 949 | 44 | 2 |
20. | Yleissivistävän koulutuksen ja lasten päivähoidon kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 12 894 | 12 894 | 12 697 | -197 | -2 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 812 198 | 851 818 | 844 023 | -7 795 | -1 |
34. | Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 78 000 | 58 000 | 46 400 | -11 600 | -20 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 1 302 | 1 403 | 1 128 | -275 | -20 |
20. | Ammatillinen koulutus | 728 110 | 736 705 | 729 719 | -6 986 | -1 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 585 | 8 566 | 8 487 | -79 | -1 |
20. | Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | 0 |
21. | Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 339 | 1 339 | 1 339 | — | 0 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 715 160 | 723 774 | 716 867 | -6 907 | -1 |
30. | Aikuiskoulutus | 507 075 | 505 539 | 523 538 | 17 999 | 4 |
20. | Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) | 25 747 | 25 347 | 25 347 | — | 0 |
21. | Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 010 | 3 010 | 3 010 | — | 0 |
30. | Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 164 144 | 164 818 | 164 618 | -200 | 0 |
31. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) | 154 361 | 142 175 | 138 075 | -4 100 | -3 |
32. | Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) | 131 003 | 116 494 | 117 343 | 849 | 1 |
33. | Nuorten aikuisten osaamisohjelma (arviomääräraha) | — | 27 000 | 52 000 | 25 000 | 93 |
51. | Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 21 061 | 19 279 | 15 879 | -3 400 | -18 |
(52.) | Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 308 | — | — | — | 0 |
53. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 7 441 | 7 416 | 7 266 | -150 | -2 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 2 727 775 | 2 739 102 | 2 676 017 | -63 085 | -2 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 958 | 12 455 | 12 305 | -150 | -1 |
02. | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 406 | 19 588 | 19 059 | -529 | -3 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 049 | 2 055 | 2 013 | -42 | -2 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 609 | 1 621 | 1 866 | 245 | 15 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 30 526 | 35 431 | 31 364 | -4 067 | -11 |
22. | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | 4 000 | 5 000 | 8 500 | 3 500 | 70 |
30. | Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 424 371 | 411 754 | 404 277 | -7 477 | -2 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 832 287 | 1 862 922 | 1 906 081 | 43 159 | 2 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) | 251 695 | 238 592 | 139 807 | -98 785 | -41 |
52. | Erityinen valtionrahoitus Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) | 30 731 | 30 159 | 29 144 | -1 015 | -3 |
53. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 101 156 | 102 191 | 103 213 | 1 022 | 1 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 16 988 | 17 334 | 18 388 | 1 054 | 6 |
(89.) | Valtion rahoitus julkisoikeudellisten yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) | — | — | — | — | 0 |
70. | Opintotuki | 847 202 | 916 102 | 916 942 | 840 | 0 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 696 | 703 | 703 | — | 0 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) | 30 807 | 30 200 | 30 200 | — | 0 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 734 550 | 798 000 | 798 942 | 942 | 0 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 27 781 | 32 200 | 30 750 | -1 450 | -5 |
58. | Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 5 478 | 5 549 | 5 877 | 328 | 6 |
59. | Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) | 47 889 | 49 450 | 50 470 | 1 020 | 2 |
80. | Taide ja kulttuuri | 432 646 | 434 881 | 453 092 | 18 211 | 4 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 893 | 4 919 | 4 500 | -419 | -9 |
(02.) | Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 442 | 19 469 | — | -19 469 | -100 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 905 | 2 644 | 2 712 | 68 | 3 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 459 | 22 728 | 19 473 | -3 255 | -14 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 464 | 6 385 | 5 800 | -585 | -9 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 664 | 7 611 | 7 335 | -276 | -4 |
(08.) | Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 245 | — | — | — | 0 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) | 17 481 | 19 142 | 19 650 | 508 | 3 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 16 300 | 16 300 | 0 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) | 4 613 | 4 513 | 4 713 | 200 | 4 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 40 445 | 40 800 | 40 420 | -380 | -1 |
32. | Valtionosuudet museoille (arviomääräraha) | 17 683 | 17 431 | 17 431 | — | 0 |
33. | Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha) | 106 | 106 | 106 | — | 0 |
34. | Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 5 300 | 5 000 | 4 500 | -500 | -10 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) | 240 | 252 | 252 | — | 0 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 9 308 | 8 570 | 1 160 | -7 410 | -86 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 13 574 | 14 091 | 14 246 | 155 | 1 |
52. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 222 397 | 224 821 | 237 069 | 12 248 | 5 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 18 824 | 19 824 | 30 156 | 10 332 | 52 |
54. | Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha) | 7 402 | 7 336 | 7 210 | -126 | -2 |
55. | Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 500 | 2 100 | 2 200 | 100 | 5 |
(57.) | Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintaa jatkavan säätiön peruspääomaan (kiinteä määräraha) | 80 | — | — | — | 0 |
59. | Eräät avustukset Kansallisgallerialle (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 12 670 | 12 670 | 0 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 2 825 | 2 250 | 500 | -1 750 | -78 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 739 | 739 | 739 | — | 0 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 5 040 | 4 000 | 3 800 | -200 | -5 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 17 | 150 | 150 | — | 0 |
90. | Liikuntatoimi | 153 612 | 152 397 | 147 558 | -4 839 | -3 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 144 960 | 145 988 | 147 448 | 1 460 | 1 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille ja rahoitus liikuntatieteellisten hankkeiden arviointikustannuksiin (kiinteä määräraha) | 2 752 | 109 | 110 | 1 | 1 |
(53.) | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat Helsingin Olympiastadionin perusparannukseen (arviomääräraha) | 5 900 | 6 300 | — | -6 300 | -100 |
91. | Nuorisotyö | 71 777 | 74 056 | 74 381 | 325 | 0 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 51 904 | 52 556 | 53 081 | 525 | 1 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v) | 19 523 | 21 000 | 21 000 | — | 0 |
52. | Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoiminta (siirtomääräraha 2 v) | 350 | 500 | 300 | -200 | -40 |
Yhteensä | 6 540 761 | 6 656 171 | 6 601 878 | -54 293 | -1 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 3 515 | 3 472 | 3 430 |