Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Valtiovarainministeriö vastaa valtioneuvoston osana
- — tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta
- — valtiontalouden hyvästä hoidosta
- — kestävän kuntatalouden toimintaedellytyksistä
- — julkisen hallinnon vaikuttavuudesta ja tuloksellisuudesta.
Hallinnonalansa tulosohjaajana valtiovarainministeriö vastaa hallinnonalansa toiminnan tuloksellisuudesta sekä siitä, että konserniohjauksen linjaukset toimeenpannaan omalla hallinnonalalla.
Valtiovarainministeriön strategisena tavoitteena on
- — julkisen talouden vakauttaminen ja talouden kestävän kasvun turvaaminen
- — varmistaa julkisten palvelujen ja hallinnon vaikuttavuus ja tuloksellisuus
- — taata henkilöstön hyvinvoinnin ja johtamisjärjestelmien kehittämisellä tehokas ja tuloksellinen työnteko siten, että VM on hyvä paikka työskennellä.
Strategisten tavoitteiden kohteena ovat poliittiset päätöksentekijät, valtionhallinto, kunnat, kuntayhtymät ja muu julkishallinto, EU ja muut kansainväliset tahot, työmarkkinaosapuolet sekä välillisesti myös yritykset, yhteisöt ja kansalaiset.
Valtiovarainministeriö toimii siten, että valtiontalouden ja -hallinnon kokonaisuuden edut ja tavoitteet valtion yhteisissä palveluissa ja toiminnoissa tunnistetaan ja edistetään niiden ottamista huomioon eri hallinnonaloilla, niiden virastoissa, laitoksissa ja rahastoissa. Valtiovarainministeriö luo ja toimeenpanee toimialueellaan yhteisiä pelisääntöjä sekä järjestää ja ohjaa hallinnonalan virastoja, Senaatti-kiinteistöjä ja Hansel Oy:tä järjestämään toimialallaan valtioyhteisölle yhteisiä, sisäisiä palveluja sekä työ- ja toimintaprosesseja siten, että niiden avulla hallinnonala voi saavuttaa ja tuottaa taloudellista ja toiminnallista hyötyä ja hyvää toiminnan laatua.
01. Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 524 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
2) EU-yhteistyöhön hallinnon kehittämisessä.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot
2) Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan (JHTT-lautakunnan) tulot.
Selvitysosa:Valtiovarainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014 ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet1) |
---|---|
Turvaamme julkisen talouden kestävän rahoituksen | Toteutetaan hallitusohjelmaan sisältyvät säästötavoitteet. Vahvistetaan peruspalveluohjelman ohjaavuutta. Kartoitetaan kuntien lakisääteiset tehtävät. Uudistetaan kuntalaki kestävään talouden pitoon kannustavaan ja tehokkaamman seurannan mahdollistavaan suuntaan. |
Luomme suotuisat puitteet talouden kasvulle | Kehitetään välineitä työllisyyttä, tuottavuutta ja kilpailukykyä edistävien toimien vaikutusten arvioimiseksi. Ohjataan pääomamarkkinoita kasvua edistävään suuntaan. Vahvistetaan euroalueen vakautta. Pannaan toimeen valtion vaikuttavuus ja tuloksellisuusohjelma. |
Vahvistamme finanssipolitiikan ohjausmekanismeja | Saatetaan voimaan julkista taloudenpitoa ohjaavat EU-asetusten ja -sopimusten edellyttämät menettelytavat. Koko julkista taloutta koskevien finanssipoliittisten tavoitteiden lisääminen ja tavoitteiden saavuttamisen seuranta mahdollisine korjaustoimineen. Valmistellaan kuntarakennelaki sekä uudistetaan valtionosuuslainsäädäntö ja kuntalaki (kuntauudistus). Luodaan menettelytavat kuntakonsernien tilinpäätösinformaation keräämiseksi ja hyödyntämiseksi. |
Valtionhallinto toimii joustavana verkostona | Valmistellaan keskushallinnon uudistusta. Kehitämme valtionhallinnon yhteisiä palveluja. |
Hallinnon ohjausjärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen | Selkeytämme VM:n roolia ja vahvistamme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Uudistamme tulosohjausta ja vakiinnutamme tuloksellisuusajattelun. |
Turvaamme julkiset palvelut, niiden asiakaslähtöisyyden ja uudistamme hallinnon rakenteita | Toteutamme kuntauudistusta. Rakennamme julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua. |
ICT on julkisten palvelujen strateginen voimavara ja tukee palveluja ja hallintoa | Yhdistämme toimialariippumattomat ICT-palvelut. Kehitämme sähköisiä yhteisiä palveluita. |
Johtamisjärjestelmä on selkeä ja johtaminen ammattimaista | Strategian toimeenpano sisältyy tulostavoiteasiakirjoihin ja johtamisen prosesseihin. Selkeytämme johtoryhmärakennetta. |
Osaamisemme on sekä syvää että laaja-alaista | Henkilöstösuunnittelu on tulevaisuuteen suuntautunutta ja tukee ministeriön ydintoimintoja. Vahvistamme kaikkien henkilöstöryhmien osaamista. |
Viestintä on strateginen voimavara, joka vahvistaa vaikuttavuutta ja luottamusta | Lisäämme asiakasajattelua yhteistyökumppaneiden kanssa. Käytämme aktiivisesti verkkoviestintää työnteon tukena ja tiedon jakamisen välineenä. Hankkeiden suunnitelmallisella viestinnällä edistämme vaikuttavuutta ja ymmärrettävyyttä. |
Valmistelumme on suunnitelmallista ja tietopohja tukee päätöksentekoa | Hyödynnämme tutkimustietoa entistä paremmin osana valmistelua. Tietojohtaminen on osa kokonaiskehittämistä. Kehitämme säädösvalmistelua. |
Laadukas ICT ja luotettava tieto tukevat joustavaa työntekoa | Sähköiset toimintatavat ovat joustavia ja yhteisöllisiä. Yhteisissä tietojärjestelmissä on oikeat ja ajantasaiset tiedot ja edistämme niiden käyttöä. |
1) Taulukossa esitetty esimerkinomaisesti muutamia toimenpiteitä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on osa valtiovarainministeriön henkilöstöpolitiikkaa sekä toimintatapojen ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Valtiovarainministeriö toimeenpanee ja seuraa laatimaansa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen alueita suunnitelmassa ovat
- — rekrytointi ja perehdyttäminen
- — työssä kehittyminen ja uralla eteneminen
- — työ- ja yksityiselämän yhteensovittaminen
- — arvojen mukainen johtaminen ja toiminta
- — moniarvoisuus ja häirinnän ehkäiseminen
- — sama palkka samasta ja samanarvoisesta työstä.
Valtiovarainministeriön tasa-arvotyöryhmä arvioi suunnitelman toteutumista vuosittain sekä päivittää sitä tarvittaessa.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Henkilöstömäärä, htv | 386 | 381 | 372 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,4 | 8,2 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VM Baro | - | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 40 297 | 39 148 | 40 540 |
Bruttotulot | 1 894 | 328 | 1 016 |
Nettomenot | 38 403 | 38 820 | 39 524 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 792 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 882 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Kuntauudistuksen hanketoiminnan rahoitus (siirto momentille 28.90.22) | -100 |
Toiminnan turvaaminen | 1 500 |
Turvallisuusverkkotoiminnan strateginen ohjaus (kertaluonteinen siirto 120 000 euron osalta) (siirto momentilta 28.70.01) | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 115 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -82 |
Tasomuutos | -974 |
Yhteensä | 704 |
2014 talousarvio | 39 524 000 |
2013 I lisätalousarvio | 85 000 |
2013 talousarvio | 38 820 000 |
2012 tilinpäätös | 39 493 000 |
13. Julkisen hallinnon yhteisten tietojärjestelmien ja -palvelujen käyttöönottojen tuki (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 031 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon yhteisten tietojärjestelmien ja palveluiden käyttöönottoihin ja alkuvaiheen kustannuksiin sekä asiakasvirastojen ja -laitosten yhteisten järjestelmien ja palveluiden kanssa päällekkäisten ratkaisujen alasajoon.
Selvitysosa:Momentin määrärahaa käytetään yhteisten tietojärjestelmien ja palveluiden käyttöönotoista aiheutuvien kulujen alentamiseen, alkuvaiheen kustannuksiin sekä asiakasvirastojen ja -laitosten yhteisten järjestelmien ja palveluiden kanssa päällekkäisten ratkaisujen alasajoon. Määrärahaa voidaan käyttää muun muassa seuraaviin järjestelmiin ja palveluihin:
— valtion yhteinen turvallinen tietoliikenneratkaisu (VY-verkko)
— valtion yhteinen viestintäratkaisu (VyVi)
— virkamiehen tunnistaminen (Virtu)
— valtion yhteinen päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu
— valtion yhteinen integraatiopalvelu (VIA)
— julkisen hallinnon verkkotunnistamis- ja maksamispalvelu (VETUMA)
— kansalaisen asiointitili.
Valtiovarainministeriö päättää määrärahan käyttämisestä myös muihin julkisen hallinnon tai valtionhallinnon yhteisiin tietojärjestelmiin ja palveluihin.
Vaikuttavuus- ja tuloksellisuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Palveluiden laajennukset uusien palveluiden osalta onnistuvat hallinnonaloittain suunnitellun aikataulun mukaisesti kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Palveluiden käyttöönottojen myötä päällekkäinen toiminta vähenee IT-palvelutuotannossa sekä valtionhallinnon kokonaiskustannukset alenevat. | — Päivitetään palveluiden toteutussuunnitelmat valtiotasoisesti ja asiakaskohtaisesti huomioiden JulkICT-strategia. — Sovitaan valtion yhteisten strategisten järjestelmien käyttöönotoista virastoissa ja laitoksissa. Toteutetaan käyttöönottojen tehokas läpivienti. |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 1 382 |
Yhteensä | 1 382 |
Momentin nimike on muutettu.
2014 talousarvio | 3 031 000 |
2013 I lisätalousarvio | 3 935 000 |
2013 talousarvio | 1 649 000 |
2012 tilinpäätös | 4 792 000 |
20. Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 415 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kiinteistövarallisuuteen liittyvistä omaisuus- ja omistusjärjestelyistä aiheutuviin menoihin
2) kiinteistövarallisuuden hallinnoinnista ja käytön tehostamisesta aiheutuviin menoihin
3) omistus- ja yritysjärjestelyistä aiheutuvien menojen sekä omaisuuden hallinnointiin ja omistajaohjaukseen liittyvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon kiinteistöstrategian mukaisiin hallinnansiirtoihin liittyvistä arvioinneista ja lausunnoista aiheutuvat menot sekä muut valtion kiinteistövarallisuuden hoidosta ja käytön tehostamisesta sekä investoinneista aiheutuvat menot. Lisäksi mitoituksessa on otettu huomioon omistus- ja yritysjärjestelyjen toimenpiteistä sekä niiden valmistelusta aiheutuvat kulut, kuten osakkeiden hallinnointi- ja valtion tarvitsemien asiantuntijapalvelujen kulut.
Valtiovarainministeriön hallinnonalan omistajaohjauksessa on Fingrid Oyj, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy, Hansel Oy, HAUS Kehittämiskeskus Oy, Helsingin yliopistokiinteistöt Oy, Suomen yliopistokiinteistöt Oy sekä Tietokarhu Oy.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kiinteistöstrategian toteuttaminen | 215 000 |
Omistajaohjauksen menot | 200 000 |
Yhteensä | 415 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Finanssialan asiantuntijapalvelut | 200 |
Yhteensä | 200 |
Momentin nimike on muutettu.
2014 talousarvio | 415 000 |
2013 I lisätalousarvio | 200 000 |
2013 talousarvio | 215 000 |
2012 tilinpäätös | 215 000 |
21. Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 30 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtiovarainministeriön hallinnonalalla tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää hankkeisiin, joilla tuetaan hallinnonalan tuottavuuden paranemista. Hallinnonalan virastot saavat rahoittaa määrärahalla hankkeita, joista valtiovarainministeriö on erikseen sopinut viraston kanssa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
ESB-integraatioratkaisu 2013-2015 (siirto momentille 28.10.01) | -2 000 |
Kapasiteettihanke 2013-2015 (siirto momentille 28.10.01) | -2 626 |
Keskimääräisen ALV-kantalaskelman laatiminen (siirto momentille 28.30.01) | -20 |
Mikrosimulointimallin kehittäminen (siirto momentille 28.30.01) | -70 |
Toiminnan sopeuttaminen (siirto momentille 28.20.01) | -1 000 |
Tasomuutos | 2 230 |
Yhteensä | -3 486 |
2014 talousarvio | 30 000 |
2013 I lisätalousarvio | -2 900 000 |
2013 talousarvio | 3 516 000 |
2012 tilinpäätös | 566 000 |
29. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 79 144 000 euroa.
2014 talousarvio | 79 144 000 |
2013 talousarvio | 80 154 000 |
2012 tilinpäätös | 73 865 372 |
69. Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 35 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää eräiden sijoitustuottojen siirtoon Kreikan valtiolle.
Selvitysosa:Eduskunnan suuren valiokunnan hyväksymän järjestelyn mukaisesti euroryhmä päätti 27.11.2012 osana Kreikan talouden sopeutusohjelman jatkoa, että euroalueen jäsenvaltiot siirtävät niiden kansallisten keskuspankkien Kreikan valtionvelkakirjoihin osana Euroopan keskuspankkijärjestelmän arvopaperimarkkinaohjelmaa tekemistä sijoituksista saatavat tuotot Kreikan valtiolle. Suomen osuus näistä siirrettävistä tuotoista vuonna 2014 on 35 milj. euroa.
Vastaava tulo on merkitty momentille 13.04.01.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle | 34 600 |
Yhteensä | 34 600 |
2014 talousarvio | 35 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | 41 880 000 |
2013 talousarvio | 400 000 |
2012 tilinpäätös | 1 900 000 |
89. Suomen Erillisverkot Oy:n pääomittaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Suomen Erillisverkot Oy:lle tehtävään oman pääoman ehtoiseen sijoitukseen. Määrärahaa voidaan käyttää myös VN-verkon liittämisen osaksi hallinnon turvallisuusverkkoa aiheuttamiin kustannuksiin ja turvallisuusverkkotoiminnan liikkeenluovutukseen liittyen Suomen Erillisverkot Oy:n tytäryhtiön Suomen Turvallisuusverkko Oy:n lisäeläkemaksujen hoitoon.
Selvitysosa:Momentin määräraha on tarkoitettu käytettäväksi oman pääoman ehtoiseksi sijoitukseksi Suomen Erillisverkot Oy:n tytäryhtiön Suomen Turvallisuusverkko Oy:n käyttöpääoman ja investointien rahoittamiseksi. Lisäeläkevakuutuksella korvataan valtion eläkelainsäädännön piiristä työeläkelainsäädännön piiriin siirtyvien henkilöiden menetetyt eläkekertymät ja alhaisempi eroamisikä 60 ikävuodesta alkaen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eläkekorvaukset | 5 000 |
VN-verkon liittäminen | 1 400 |
Yhteensä | 6 400 |
2014 talousarvio | 6 400 000 |
2013 I lisätalousarvio | 8 000 000 |