Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen ydintoiminnot ovat rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, merellisen ympäristön suojelu, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Ihmisten vapaa liikkuvuus Euroopassa perustuu toimivaan Schengen-järjestelmään. Suomi antaa vahvan panoksen EU:n yhdenmukaisen ja tehokkaan ulkorajavalvonnan toimeenpanossa ja kehittämisessä. Euroopan rajaturvallisuuden haasteet ovat suurimmat Välimeren alueella.
Suomen rajaturvallisuus on hyvä. Näköpiirissä on merkittäviä haasteita. Kasvava rajaliikenne kaakkoisrajalla ja pääkaupunkiseudulla lisää Rajavartiolaitoksen tehtäviä. Lisävoimavaroja tarvitaan itärajan rajanylityspaikkojen uudistamiseen, vahventamiseen ja varustamiseen. Samalla Suomi varautuu EU:n ja Venäjän viisumivapauteen.
Rajavartiolaitokselle kehyspäätöksessä myönnetyllä lisärahoituksella voidaan toimeenpanna kaakkoisrajan, Helsingin sataman ja Helsinki-Vantaan rajatarkastusten kehittäminen hallituskaudella. Lisärahoituksella ei ole mahdollista kattaa kokonaan arvioidusta liikenteen kasvusta syntyviä tarpeita. Hallituskauden jälkeinen rajatarkastusten kehittäminen sekä EU:n ja Venäjän viisumivapauden vaikutuksiin varautuminen tulevat seuraavan hallituksen ja eduskunnan käsiteltäviksi.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Kasvava alusliikenne lisää monialaisen merellisen onnettomuuden riskiä. Rajavartiolaitoksen jatkuva johtamisvalmius, kattava valvontajärjestelmä sekä uudistuva alus- ja ilma-aluskalusto parantavat valmiuksia onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Itämeren maiden yhteisvastuullisuutta riskien hallinnassa edistetään.
Julkishallinnon säästöt yhdessä kustannustason nousun kanssa kaventavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa. Rajavartiolaitoksen voimavarat turvataan kaakkoisrajalla, pääkaupunkiseudulla, Suomenlahden alueella ja pohjoisella Itämerellä. Rajavartiolaitoksen toimintakyky ja strateginen kehittäminen varmistetaan määrätietoisin ja ennakoivin toimenpitein.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 821 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojen valvonnalla ennaltaehkäistään ja paljastetaan laiton maahantulo ulkorajoilla. Riskianalyysiin perustuvilla painopistealueilla luvattomat rajanylitykset on kyettävä havaitsemaan välittömästi ja luvattomat rajanylittäjät ottamaan kiinni raja-alueella. Toistuva laiton toiminta paljastetaan myös muualla raja-alueella. Luvattomat rajanylitykset selvitetään luotettavasti siten, että kaikista tarvittavista jatkotoimenpiteistä voidaan päättää viivytyksettä.
Rajojen valvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 249 663 | 250 300 | 228 300 |
— josta itärajalla | 182 081 | 179 550 | 172 500 |
Tekninen valvonta | 870 689 | 902 000 | 907 500 |
Tarkastukset | 28 141 | 25 000 | 25 200 |
Rajavyöhykeluvat | 7 755 | 6 650 | 6 950 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 495 | 575 | 550 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 114,9 | 115,1 | 110,1 |
Henkilötyövuodet | 1 302 | 1 303 | 1 207 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 127 | 120 | 130 |
Taloudellisuus (ind) | 122 | 118 | 127 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 4,5 | 4,5 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 84 | 98 | 98 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 77 | 93 | 93 |
Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,9 | 3,9 |
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 16,5 | 18,0 | 20,3 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 2 792 | 5 510 | 5 560 |
Käännyttämispäätös | 1 576 | 1 725 | 1 680 |
Myönnetyt viisumit | 1 267 | 1 834 | 1 837 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 2 | 4 | 4 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 280 | 211 | 213 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 504 | 650 | 670 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 619 | 620 | 570 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 96,2 | 96,2 | 102,2 |
Henkilötyövuodet | 1 090 | 1 089 | 1 121 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 143 | 157 | 171 |
Taloudellisuus (ind) | 136 | 155 | 167 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,5 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 94,1 | 93,1 | 97,2 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 9 | 10 | 10 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 100,0 | 100,0 |
Rajavartiolaitos toimii ammattitaitoisena, yhteistyökykyisenä ja tehokkaana rikostorjuntaviranomaisena rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi ja erityisesti Schengenin ulkorajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 925 | 990 | 955 |
Valtionrajarikos (kpl) | 155 | 188 | 219 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 74 | 87 | 104 |
Muu rikos (kpl) | 7 031 | 7 350 | 7 275 |
Rikesakko | 727 | 810 | 780 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 4 290 | 4 500 | 4 170 |
Pakkokeino | 3 684 | 4 000 | 3 370 |
Huomautus | 737 | 860 | 830 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 5 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 127 | 90 | 100 |
Turvaamistoimenpide | 2 961 | 3 190 | 3 180 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 559 | 1 235 | 1 150 |
Valvontailmoitus | 375 | 375 | 355 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 16,7 | 16,7 | 17,8 |
Henkilötyövuodet | 189 | 189 | 195 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 118 | 126 | 117 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 124 | 114 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,4 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 82 | 87 | 87 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 46 | 66 | 65 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 79 | 84 | 84 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 70 | 67 | 67 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Kaikkiin meripelastuksen hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi, ennalta ehkäisemiseksi ja läheltä piti -tilanteiden taltioimiseksi, huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea ja lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 225 | 215 | 212 |
merialue (kpl) | 68 | 65 | 62 |
maa-alue (kpl) | 157 | 150 | 150 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 132 | 1 250 | 1 250 |
merialue (kpl) | 1 027 | 1 100 | 1 100 |
maa-alue (kpl) | 105 | 150 | 150 |
Sairaankuljetus (kpl) | 409 | 432 | 432 |
merialue (kpl) | 48 | 52 | 52 |
maa-alue (kpl) | 361 | 380 | 380 |
Avustustehtävä (kpl) | 469 | 473 | 463 |
merialue (kpl) | 431 | 430 | 420 |
maa-alue (kpl) | 38 | 43 | 43 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 485 | 477 | 474 |
merialue (kpl) | 289 | 300 | 300 |
maa-alue (kpl) | 196 | 177 | 174 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 398 802 | 401 000 | 401 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 2 666 | 3 705 | 3 705 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 11 | 16 | 16 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,5 | 6,6 | 7,3 |
Henkilötyövuodet | 85 | 75 | 80 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 96 | 113 | 106 |
Taloudellisuus (ind) | 92 | 112 | 103 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 4,2 | 4,2 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 74 908 | 84 560 | 85 000 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 10,5 | 10,1 | 10,2 |
Henkilötyövuodet | 119 | 115 | 112 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 114 | 133 | 137 |
Taloudellisuus (ind) | 109 | 132 | 134 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,9 |
Sijoitettavuus (%) | 78 | 86 | 86 |
Koulutettavuus (%) | 93 | 93 | 93 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,7 | 3,´8 | 3,9 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne, henkilöstömäärä ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 13 | 13 | 11 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,4 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 0,0 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 0,0 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,7 | 8,6 | 8,2 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 40 | 40 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 12 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 236 143 | 233 386 | 236 321 |
Bruttotulot | 8 901 | 6 000 | 7 500 |
Nettomenot | 227 242 | 227 386 | 228 821 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 29 726 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 078 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2013 vuosiohjelmasta vuonna 2014 yhteensä noin 2,8 milj. euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 270 | 2 580 | 3 375 |
— muut tuotot | 20 | 20 | 25 |
Tuotot yhteensä | 3 290 | 2 600 | 3 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 326 | 2 580 | 3 420 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 244 | 1 720 | 2 280 |
Kustannukset yhteensä | 5 570 | 4 300 | 5 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 280 | -1 700 | -2 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 59 | 60 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Imatran ja Vaalimaan raja-asemien kehittäminen | 1 296 |
Imatran rajanylityspaikan uudistamisen kertaluonteiset laiteinvestoinnit | -316 |
Merelliset valvontajärjestelmät | -1 000 |
Rajanylityspaikkojen kehittäminen | 4 900 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -9 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 139 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -2 835 |
Vaalimaan toimitila | 150 |
Palkkausten tarkistukset | 725 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -516 |
Toimintamenosäästö (HO) | 210 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -509 |
Tasomuutos | -800 |
Yhteensä | 1 435 |
2014 talousarvio | 228 821 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 18 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin
2) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
3) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Mikäli vuoden 2013 talousarviossa uusittua ulkovartiolaivan hankintaan tarkoitettua valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia vuonna 2014.
Selvitysosa:Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2012—2013 vuosiohjelmista vuonna 2014 kaksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 5 800 000 euroa.
Vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus yhden ulkovartiolaivan hankintaan sekä 3 000 000 euroa laivan suunnitteluun ja hankinnan valmisteluun. Tilausvaltuus uusittiin vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa sekä vuoden 2011 talousarviossa sekä korotettiin vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2009—2014 ja sen kokonaiskustannusarvio on 97 000 000 euroa.
Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen, tilausvaltuus uusittiin vuoden 2012 talousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2012—2015 ja sen kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankkeeseen on haettu rahoitusta EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä noin 12 000 000 euroa.
Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2013 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2017 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2014 jälkeen yhteensä 31 710 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | 18 000 | - | - | - | 18 000 |
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | - | 4 710 | 14 710 | 12 290 | 31 710 |
Menot yhteensä | 18 000 | 4 710 | 14 710 | 12 290 | 49 710 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot, EU:lta saatava rahoitus | 1 975 | 4 000 | 5 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 22 224 | 2 486 | 22 923 |
---|---|---|---|
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -20 249 | 1 514 | -17 123 |
Omarahoitusosuus, % | 91 | 0 | 75 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | 18 000 |
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen 2012 | -22 000 |
Super Puma modifikaatio ja G-huolto 2012 | -2 000 |
Ulkovartiolaivahankinta 2012 | -52 000 |
Yhteensä | -58 000 |
2014 talousarvio | 18 000 000 |
2013 talousarvio | 76 000 000 |
2012 tilinpäätös | 44 421 000 |