Talousarvioesitys 2014
03. Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tutkimus-, kehittämis-, tilasto-, rekisteri- ja asiantuntijatoiminnasta sekä valtionavusta Työterveyslaitoksen menoihin.
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa toimialansa tutkimus- ja kehittämispolitiikasta. Sen tavoitteena on tuottaa sellaista tutkimustietoa, joka on systemaattisesti hyödynnettävissä sosiaali- ja terveyspolitiikan erilaisissa kehittämistoimenpiteissä, kuten lainsäädännön valmistelussa ja toimeenpanossa, erilaisissa ohjelmissa ja projekteissa sekä muussa ministeriön päätöksenteossa.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tutkimus- ja kehittämistoiminta on johtamisen väline ja edellytys strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkimus- ja kehittämispolitiikka on strategista päätöksentekoa, lainsäädännön ja budjetin valmistelua ja niiden toimeenpanoa sekä informaatio-ohjausta tukeva investointi. Hallinnonalan tutkimuslaitoksilla on myös tutkimus- ja kehittämistoiminnan tulosten käytäntöön viemiseen liittyvää toimintaa, kuten asiantuntijapalveluja, tiedonvälitystä ja koulutusta. Lisäksi niillä on lakisääteisiä tai ministeriön kanssa sovittuja erityistehtäviä, esimerkiksi valvontaan, tilastointiin ja erityisiin vaaratilanteisiin varautumiseen liittyviä tehtäviä.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tutkimus- ja kehittämistoiminnan pohjana on ministeriön Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 -asiakirja sekä hallitusohjelman painotukset. Sen mukaisesti hallinnonalan tutkimus- ja kehittämistoiminnalla, tietotuotannolla sekä tiedonvälityksellä:
- — hyvinvoinnille vahva perusta
- — kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
Hallitusohjelman erityisenä painotuksena on korostettu myös perheiden asemaa sekä sukupuolten tasa-arvoa.
Terveyden edistämisen osa-alueella kiinnitetään huomiota kansantautien vaaratekijöiden vähentämiseen, tapaturmien ehkäisemiseen ja terveyttä tukevien olosuhteiden luomiseen. Erityisesti tavoitteena on tupakoinnin, alkoholin käytön ja ylipainoisuuden hallinta (mom. 33.03.04 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot ja mom. 33.03.50 Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin).
Työelämän hyvinvointi on tärkeä tavoite, johon pyritään työn mielekkyyttä lisäämällä fyysinen ja psyykkinen terveys ja turvallisuus varmistaen. Myös työelämän tasa-arvon varmistaminen ja työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä kohteita. (mom. 33.03.50 Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin).
Köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämiseksi ehkäisevä näkökulma on ensisijainen toimintamalli. Lasten, nuorten ja perheiden ongelmiin puututaan uusilla malleilla, pitkäaikaistyöttömyys torjutaan ja suurimmassa köyhyysriskissä olevien toimeentulo turvataan (mom. 33.03.04 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot ja mom. 33.03.50 Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin).
Toimiva palvelujärjestelmä ja osaava ja riittävä työvoima luovat pohjan laadukkaille palveluille. Erityisenä haasteena on peruspalveluiden ja ikääntyvän väestön palvelujen turvaaminen. Apuna tulee olla uuden teknologian laajamittainen hyväksikäyttö ja kehittäminen (mom. 33.03.04 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot).
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuustoimenpiteitä kohdistetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Työterveyslaitoksen tutkimustoiminnan tehostamiseen.
Laitokset varautuvat omalta osaltaan osallistumaan yhteiskunnan turvallisuusstrategian 2011 toimeenpanoon.
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 68 319 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpärekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle, näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten maksamiseen
4) Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien menojen maksamiseen
5) koulutusneuvolatoiminnasta kunnille maksettavien korvausten maksamiseen
6) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
7) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
8) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. Laitos toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä.
Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ottaa vuoden 2014 toimintansa perustaksi sosiaali- ja terveysministeriön strategian "Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020" sekä THL:n oman strategian "Terveydestä hyvinvointia - 2020 - hyvinvoinnista terveyttä". Sosiaalisen kestävyyden teemat liittyvät hyvinvoinnin turvaamisen taloudelliseen perustaan, hyvinvoinnin oikeudenmukaiseen jakautumiseen ja varautumiseen globaalien ilmiöiden tuottamiin muutoksiin. THL:n toiminnassa kestävyysteemat ovat mukana väestön terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn, palvelujärjestelmän tehokkuuden ja rahoituspohjan varmistamisen kysymyksissä. THL:n oman strategian päälinjaukset tähtäävät laitoksen toiminnan vaikuttavuuden lisäämiseen juuri näissä kysymyksissä. Linjauksissa määritellään tavoitteiksi, että väestön terveys, toimintakyky ja hyvinvointi kohentuvat, terveys- ja hyvinvointierot kaventuvat, valmius torjua globaaleja ja kansallisia terveys- ja hyvinvointiuhkia on korkealla tasolla ja sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä vastaa tehokkaasti väestön ja yhteiskunnan tarpeisiin.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toiminnassa 2010-luvulla korostuu myös asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen toiminta tietovarantojen kehittämiseksi ja niiden käytön helpottamiseksi. Julkisin varoin kerättyjen tietovarantojen käytettävyyden parantaminen on määritelty vuonna 2011 annetussa valtioneuvoston periaatepäätöksessä kaikilla aloilla keskeiseksi tavoitteeksi. THL on sosiaali- ja terveysalan tietovarantojen keskeinen tuottaja, jalostaja ja käytön edistäjä. THL:n strategiassa tietovarantoihin liittyy kaksi kuudesta päälinjauksesta. Tavoitteena on, että sosiaali- ja terveysalan tietovarantoja käytetään laajasti terveyden ja hyvinvoinnin sekä palvelujärjestelmän toimivuuden edistämiseen. Lisäksi toimitaan niin, että hyvinvointi- ja terveyskysymykset vaikuttavat vahvasti päätöksentekoon eri tasoilla.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kohdentaa voimavarojaan uudelleen strategiansa mukaisesti. Laitos huolehtii siitä, että sen toiminnassa otetaan huomioon kansallisen innovaatiojärjestelmän kehittämistavoitteet, jotka liittyvät myös sektoritutkimusjärjestelmän uudistamiseen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Laitoksen tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. Laitoksen tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus. Laitoksen organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee laitoksen strategian linjauksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoitusrakenne on hallinnassa. Taloudelliset ja henkilöstövoimavarat kohdennetaan strategisten linjausten mukaisesti. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä ja henkilöstömäärä ja -rakenne vastaavat strategisia linjauksia. Laitos toimii taloudellisesti ja tuottavasti.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on riittävä osaaminen toteuttaa tavoitteet. Laitoksen henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtaminen on osaavaa ja kannustavaa ja henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa ja työnantajakuva paranee.
Määrärahasta on varattu 400 000 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina yhteisrahoitteisten sopimustutkimusten ja muiden yhteishankkeiden maksuosuudet, maksullisen palvelutoiminnan ja erillisiin sopimuksiin perustuvien tilaustutkimusten tulot, muut maksullisen toiminnan myyntitulot kuten rojaltit ja vastaavat sekä tekijänoikeustulot ja saadut lahjoitusvarat ja sponsoritulot.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 105 753 | 104 198 | 103 319 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 35 751 | 34 000 | 35 000 |
Nettomenot | 70 002 | 70 198 | 68 319 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 567 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 361 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntituotot | 6 232 | 7 250 | 7 250 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 93 | 250 | 250 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 535 | 7 105 | 7 105 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -303 | 145 | 145 |
Kustannusvastaavuus, % | 95 | 102 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 20 518 | 17 000 | 17 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 4 177 | 4 500 | 4 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 1 715 | 1 700 | 1 700 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 5 187 | 2 550 | 3 550 |
Tuotot yhteensä | 31 597 | 25 750 | 26 750 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 35 736 | 30 294 | 31 294 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -4 139 | -4 544 | -4 544 |
Omarahoitusosuus, % | 12 | 15 | 15 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset ja htv:t tulosalueittain1)
2012 tilinpäätös 1 000 € |
htv | 2013 arvio 1 000 € |
htv | 2014 tavoite 1 000 € |
htv | |
Hyvinvointi- ja terveyspolitiikat -toimiala | 10 927 | 127 | 10 927 | 127 | 10 173 | 127 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimiala | 28 954 | 290 | 28 954 | 290 | 27 232 | 290 |
Terveyden suojelun toimiala | 25 741 | 332 | 25 741 | 332 | 23 622 | 332 |
Sosiaali- ja terveyspalvelut -toimiala | 28 749 | 292 | 28 749 | 292 | 27 015 | 292 |
Tieto-osasto | 12 274 | 106 | 12 274 | 106 | 11 645 | 106 |
Kansanväliset asiat | 3 763 | 22 | 3 763 | 22 | 3 632 | 22 |
Yhteensä | 110 408 | 1 169 | 110 408 | 1 169 | 103 319 | 1 169 |
1) Yhteiset palvelut ja muut tukitoiminnot on jaettu toimialoille htv-suhteessa. Menot sisältävät myös rokoteohjelman mukaiset rokotehankinnat ja oikeuslääkintätoimen momentin käytön. Nämä menot eivät vähennä THL:n toimintamenomomenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Biopankkilain toimeenpanoon liittyvä siirto momentille 33.02.05 (-1 htv) | -70 |
Hallituksen menosäästöpäätös | -500 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) (uudelleenkohdennus momentille 33.01.21) | 110 |
Palkkausten tarkistus | 206 |
Tuottavuustoimet | -1 165 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -150 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -147 |
Tasomuutos | -163 |
Yhteensä | -1 879 |
2014 talousarvio | 68 319 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 70 198 000 |
2012 tilinpäätös | 69 796 000 |
50. Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 36 842 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lain (159/1978) 3 §:n nojalla Työterveyslaitoksen toiminnasta aiheutuviin menoihin suoritettavan valtionavun maksamiseen
2) EU:n hyväksymien tutkimushankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Työterveyslaitokselle suoritetaan sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamiin menoihin valtionapua 80 % kustannuksista kuitenkin siten, että valtion kiinteistölaitokselle maksettavan toimitilan vuokraa ja arvonlisäveroa vastaava osuus myönnetään edellä mainitun lain 3 §:n 2 momentin nojalla lisättynä valtionapuna.
Valtionavusta arvioidaan kohdistuvan palkkausmenoihin 21 284 000 euroa ja muihin menoihin 15 208 000 euroa ja työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuviin menoihin 350 000 euroa.
Työterveyslaitos on itsenäinen, sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva julkisoikeudellinen yhteisö. Työterveyslaitos on tutkimus- ja asiantuntijalaitos, joka edistää työn terveellisyyttä ja turvallisuutta osana hyvää elämää.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Työterveyslaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa. Tavoitteet toteuttavat sosiaali- ja terveysministeriön strategiaa.
Hyvinvoinnille vahva perusta -linjauksen toteuttamiseksi Työterveyslaitos kehittää, markkinoi ja tarjoaa ratkaisuja:
- — työurien pidentämiseen, työelämän vetovoimaan, työssä jaksamiseen ja tuottavuuteen
- — työn, työolojen ja työelämän laadun kehittämiseen
- — työhyvinvoinnin arviointiin, kehittämiseen ja johtamiseen työpaikoilla, myös pientyöpaikkojen tarpeet huomioon ottaen
- — johtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen valtakunnallisille ja alueellisille verkostoille
- — työterveyshuollon, kuntoutuksen ja työpaikkojen yhteistyöhön työhyvinvoinnin parantamisessa ja sairauspoissaolojen hallinnassa.
Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin -linjauksen toteuttamiseksi Työterveyslaitos kehittää, markkinoi ja tarjoaa ratkaisuja:
- — työterveyshuollon palvelujen sisällön, laadun, saatavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseen ja yhteentoimivuuden parantamiseen osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta
- — nuorten, osatyökykyisten ja työttömien työllistymisedellytysten parantamiseen
- — työterveyshuollon henkilöstön osaamisen kehittämiseen
- — sosiaali- ja terveysalan johtamiseen ja henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen.
Elinympäristö tukemaan hyvinvointia -linjauksen toteuttamiseksi Työterveyslaitos kehittää, markkinoi ja tarjoaa ratkaisuja:
- — toimivan ja hyvinvointia edistävän sisäilmaympäristön varmistamiseen toimitilojen korjaus- ja uudisrakentamisessa
- — työtapaturmien ja työstä johtuvan sairastumisen vähentämiseen
- — nanoteknologian turvallisen käytön varmistamiseen erilaisissa työympäristöissä ja sen turvallisuuden edistämiseen teollisissa prosesseissa
- — ympäristöyliherkkyyksien hallintaan
- — kemiallisten riskien hallintaan kriisitilanteissa (C-laboratoriovalmiuden ylläpito).
Työterveyslaitos kehittää osaamistaan vuonna 2012 valmistuneen henkilöstörakennesuunnitelman mukaisesti ottaen huomioon toiminnan rahoitusmahdollisuudet. Työterveyslaitos toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita sosiaali- ja terveysalan asiantuntijalaitosten yhteenliittymän (SOTERKO) kanssa yhteistyössä ja tehostaa kumppanuus- ja asiakasyhteistyötään osaamisen laadun ja hyödyntämisen parantamiseksi.
Työterveyslaitoksen määrälliset suoritteet
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Tieteelliset julkaisut | 475 | 450 | 450 |
Yleistajuiset julkaisut | 379 | 450 | 450 |
Verkkosivuilla kävijöiden lkm/kk | 121 000 | 130 000 | 140 000 |
Asiantuntijapalvelutyöpäivät | 53 400 | 50 000 | 56 000 |
Työympäristön mittaukset ja analyysit | 58 700 | 48 000 | 56 000 |
Ammattitauti- ja työkyvyn arviointitutkimukset | 1 864 | 1 700 | 1 800 |
Koulutettavapäivät | 22 700 | 18 000 | 24 000 |
Työterveyslaitoksen kokonaismenoihin, joiden arvioidaan olevan 66 860 000 euroa, myönnetään valtionapua 36 842 000 euroa. Toiminnan laajuus tulosalueittain arvioidaan vuonna 2014 seuraavaksi:
Työterveyslaitoksen toiminnan laajuus tulosalueittain vuosina 2012—2014
Menot (1 000 euroa) | Oma rahoitus (1 000 euroa) |
Valtionapu (1 000 euroa) | |||||||
Osaamiskeskus | 2012 tot. |
2013 arvio |
2014 arvio |
2012 tot. |
2013 arvio |
2014 arvio |
2012 tot. |
2013 arvio |
2014 arvio |
Tiedolla vaikuttaminen | 9 540 | 9 664 | 9 645 | 1 925 | 1 845 | 1 845 | 7 615 | 7 819 | 7 800 |
Ratkaisujen kehittäminen | 22 812 | 23 109 | 22 103 | 8 866 | 9 000 | 8 801 | 13 946 | 14 109 | 13 302 |
Asiakasratkaisut | 20 512 | 20 778 | 20 736 | 18 749 | 18 500 | 18 500 | 1 763 | 2 278 | 2 236 |
Osaamiskeskukset | 14 220 | 14 405 | 14 376 | 447 | 872 | 872 | 13 773 | 13 533 | 13 504 |
Yhteensä | 67 083 | 67 956 | 66 860 | 29 987 | 30 217 | 30 018 | 37 097 | 37 739 | 36 842 |
Rahoitusosuus % | 45 | 44 | 45 | 55 | 56 | 55 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallituksen menosäästöpäätös | -500 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) (uudelleenkohdennus momentille 33.01.21) | 60 |
Palkkausten tarkistusten vaikutus valtionapuun | 250 |
Tuottavuustoimet | -832 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -100 |
Yhteensä | -1 122 |
2014 talousarvio | 36 842 000 |
2013 talousarvio | 37 964 000 |
2012 tilinpäätös | 37 369 000 |
63. Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 130 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämiseen tietoteknologian avulla ja tietoteknologian hyödyntämisen edellyttämän infrastruktuurin rakentamiseen
2) hankkeen läpiviemisen edellyttämään koulutus- ja kehittämistoimintaan sosiaali- ja terveysministeriön erikseen määräämin perustein
3) valtionavustusten ja rahoitusavustusten maksamiseen
4) terveydenhuollon kansallisen sähköisen arkiston tietojärjestelmäarkkitehtuurin määrittelyyn ja perustamiseen liittyviin menoihin ja sähköisen arkistopalvelun valtakunnallisen toimijan toiminnasta aiheutuviin menoihin
5) sosiaali- ja terveysministeriön strategista ja toiminnallista suunnittelua ja päätöksentekoa tukevien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
6) ministeriön toimialaan liittyvien ohjelmien ja kokeilujen toimeenpanosta aiheutuvien toimintamenojen ja rahoitusavustusten maksamiseen
7) EU:n hyväksymien puite- ja aihealueittaisten ohjelmien mukaisten hankkeiden rahoittamiseen
8) hankkeen tarkastuksesta ja valvonnasta aiheutuviin menoihin.
Määrärahaa saa käyttää enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahalla tuetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden verkottumista ja yhteentoimivien tietojärjestelmien kehittämistä ennen muuta toteuttamalla kansallisen tason palveluja, jotka tukevat hallinnonalan tietohallintopalvelujen yhdenmukaista kehitystä. Tavoitteena on tietoteknologian hyväksikäyttöä tehostamalla parantaa myös palvelujen tasavertaista saatavuutta ja laatua sekä tukea omatoimisuutta, kotona asumista ja itsenäistä suoriutumista. Tavoitteena on myös varmistaa, että uuden tietoteknologian käyttöönotto toteutuu tasapuolisesti koko maassa, mm. toteuttamalla kansalaisten terveysverkkopalvelu.
Määrärahan arvioitu jakautuminen eri hankkeisiin
Käynnissä olevien hankkeiden jatkaminen ja tehostaminen |
Terveys 2015 -kansanterveysohjelma |
Työterveystoiminta |
Toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut |
Työhyvinvointifoorumi, työhyvinvoinnin verkostoyhteistyö |
Ympäristöterveydenhuollon kohdetietojärjestelmä |
Harvinaissairauksien kansallinen ohjelma |
Kansallisen syöpäkeskuksen verkosto |
Joint Action hankkeiden kansallinen rahoitus |
Naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisen ohjelma |
Vammaislakien yhdistämisen suunnittelu ja valmistelu hanke |
Hoitoon pääsy ja valinnanvapauden laajentumisen vaikutukset |
Uusien hankkeiden käynnistäminen |
---|
Johtamisen kehittämisverkosto |
Viranomaisten yhteiset kenttäjohtamisjärjestelmät (KEJO, Erica) |
Inhimillinen pääoma osatyökykyisten työurien pidentämisen tukena |
Kansallinen ikäihmisten liikunnan toimenpideohjelma |
Monialainen kuntoutusselvitys 2013—2015, sisältää kokonaisselvityksen vammaisten apuvälinepalveluista |
Lääkepolitiikka 2020 seuranta; lääkehuolto tulevaisuuden palvelurakenteissa |
Tupakoinnin terveystaloudelliset vaikutukset -hanke |
Osatyökykyisten toimintakonseptin juurruttaminen |
Mielekäs-hanke-sote-alan vetovoimaisuuden edistämiseksi |
Tasa-arvo -hankkeet |
Mielekäs-hanke sote-alan vetovoimaisuuden edistämiseksi |
EU:n puite- ja aihealueittaiset ohjelmat |
EU:n tasa-arvo-ohjelman kansallinen rahoitusosuus |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eduskunnan kertaluonteisen lisäyksen vähennys VeTo-projektiin ja päihdeäiteihin liittyen | -1 550 |
Osatyökyky-toimenpideohjelman toimeenpano | 400 |
Säästöpäätös | -1 000 |
Työpankkikokeilu ja muut työllistämistoimet (HO) | 200 |
Tasomuutos | -246 |
Yhteensä | -2 196 |
2014 talousarvio | 7 130 000 |
2013 talousarvio | 9 326 000 |
2012 tilinpäätös | 10 480 000 |