Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Syyttäjälaitoksen vaikuttavuustavoitteena on huolehtia rikosvastuun toteuttamisesta osana rikosasioiden käsittelyketjua tehokkaasti ja laadukkaasti asianosaisten oikeusturva huomioon ottaen. Asianosaisten kannalta keskeisiä mitattavissa olevia laatuun ja yhdenvertaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat käsittelyn nopeus ja erot syyttäjänvirastojen välisissä syyteharkinta-ajoissa.
Rikosprosessin laatua ja nopeutta parannetaan kehittämällä syyttäjä-poliisi -esitutkintayhteistyötä ja käyttämällä tarkoituksenmukaisinta prosessimenettelyä. Vuonna 2014 voimaan tulevan esitutkintalain säännösten velvoitteet sitovat syyttäjien työajasta aiempaa suuremman osan esitutkintayhteistyöhön, mutta nopeuttavat siirtymävaiheen jälkeen syyteharkintaan kuluvaa aikaa.
Toimintaa sopeutetaan aleneviin määrärahakehyksiin työprosesseja ja lainsäädäntöä kehittämällä oikeudenhoidon uudistamisohjelman (2013—2025) linjausten mukaisesti.
Talousrikosasioiden käsittelyä tehostetaan ja nopeutetaan hallitusohjelman ja talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämistä koskevan kuudennen torjuntaohjelman mukaisesti.
Paikallissyyttäjille saapui vuonna 2012 yhteensä 84 959 asiaa. Ratkaistujen asioiden määrä oli 87 115. Lisäksi ratkaistiin noin 210 000 summaarista asiaa. Vuonna 2014 sekä saapuvien että ratkaistujen asioiden määrän arvioidaan pysyvän noin 86 000 asiassa.
Tietoja henkilöstöstä
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Syyttäjälaitos | |||
Henkilötyövuodet | 546 | 547 | 532 |
— joista syyttäjiä1) | 368 | 368 | 357 |
— joista paikallissyyttäjät | 347 | 347 | 336 |
Keski-ikä | 46,6 | 46,4 | 46,6 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 6,3 | 7,0 | 7,0 |
1) Syyttäjiin lasketaan myös valtakunnansyyttäjänviraston neuvotteleva virkamies, ylitarkastajat ja lakimies.
01. Syyttäjälaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 806 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnansyyttäjänviraston, syyttäjänvirastojen ja Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolten kanssa saatavat tulot.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut syyttäjälaitoksen toiminnalle vuodelle 2014 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Joutuisuus | |||
— keskimääräinen syyteharkinta-aika, kk | 2,1 | 2,0 | 2,1 |
— yli 6 kk syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 1 958 | 2 000 | 2 500 |
— yli vuoden syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 212 | 150 | 180 |
Tuottavuus | |||
— ratkaistut asiat/htv (koko henkilöstö) | 173 | 170 | 170 |
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, koko henkilöstö1) | 810 | 824 | 824 |
— ratkaistut asiat/htv (syyttäjät) | 251 | 248 | 248 |
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, syyttäjät) | 1 201 | 1 270 | 1 270 |
Taloudellisuus | |||
— toimintamenot/ratkaisu, euroa | 439,0 | 456,0 | 456,0 |
— toimintamenot/ratkaisu (painotettu työmäärä), euroa | 101,1 | 101,9 | 102,0 |
1) Painotetussa työmäärässä huomioidaan se, että tietyt juttutyypit ovat toisia työläämmät ja sitovat enemmän resursseja. Painotettu työmäärä lasketaan ratkaistuista jutuista, joiden aiheuttama työmäärä arvioidaan rikosnimikkeidensä perusteella keskimääräisen työmäärän mukaan. Painotettuun työmäärään vaikuttavat myös vähintään viisi istuntopäivää kestäneet käräjäoikeuskäsittelyt.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 44 679 | 45 987 | 45 846 |
Bruttotulot | 42 | 40 | 40 |
Nettomenot | 44 637 | 45 947 | 45 806 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 033 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 708 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Valtakunnansyyttäjänvirasto | 4 632 |
Paikalliset syyttäjäyksiköt | 38 959 |
Yhteiset menot | 2 215 |
Yhteensä | 45 806 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO), joka kohdistetaan muihin kuin ICT-menoihin | -33 |
Palvelukeskusmaksut | -16 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -4 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -71 |
Palkkausten tarkistukset | 150 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -107 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -60 |
Yhteensä | -141 |
2014 talousarvio | 45 806 000 |
2013 talousarvio | 45 947 000 |
2012 tilinpäätös | 45 312 000 |