Talousarvioesitys 2014
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 165 821 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä
4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot
5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisten tuonti- ja vienti-ilmoitusten käsittelyaika: alle tunnissa käsiteltyjen osuus, % | 80 | 85 | 90 |
Neuvonta-asiakastukipalveluiden odotusaika enintään, minuuttia | >3 | 3 | 3 |
Käteisasiakkaiden autoveroilmoitusten käsittelyajan mediaani, pv | 8 | 7 | 7 |
Tullivalvonnan avainsuoritteet, kpl | 1 180 000 | 1 200 000 | 1 200 000 |
Paljastetut tullirikokset, kpl | 9 425 | 8 000 | 8 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Tuottavuusindeksi | 100 | 103 | 105 |
Verojäämien osuus maksettavaksi määrätyistä veroista, % | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuus, % | 22,1 | 23 | 23 |
Tullirikosten selvittämistaso, % | 80,8 | 87,8 | 86,9 |
Takaisin saatu rikoshyöty, milj. € | 26,1 | 35,9 | 37,4 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet, yhteensä | 2 283 | 2 244 | 2 270 |
Henkilötyövuodet, harmaan talouden torjuntaohjelma | 12,5 | 21 | 21 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 12,4 | 12,0 | 11,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—20 Työterveyslaitoksen tutkimus | 12,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 166 224 | 165 507 | 166 291 |
Bruttotulot | 656 | 470 | 470 |
Nettomenot | 165 568 | 165 037 | 165 821 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 12 740 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 500 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pasilan muuttokustannukset ja investoinnit | 1 800 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -15 |
Toiminnan/valvonnan turvaaminen itärajan raja-asemilla | 2 200 |
Verovapaan maahantuonnin alarajan lasku (8 htv) | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -520 |
Palkkausten tarkistukset | 508 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -362 |
Tasomuutos | -3 227 |
Yhteensä | 784 |
Momentin nimike on muutettu.
2014 talousarvio | 165 821 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 165 037 000 |
2012 tilinpäätös | 163 328 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 166 309 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 488 000 euroa talousarvioesityksen 165 821 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 166 309 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -362 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 165 037 000 |
2012 tilinpäätös | 163 328 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Valiokunta pitää myönteisenä, että hallitus esittää 2,2 milj. euron lisäystä tullin toiminnan turvaamiseen itärajan raja-asemilla vuonna 2014. Kasvavan itärajan liikenteen arvioidaan lisäävän tullihenkilöstön tarvetta Vaalimaalla, Nuijamaalla ja Imatralla noin 120 henkilötyövuotta vuoteen 2017 mennessä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että samanaikaisesti momentilta vähennetään tasomuutoksena noin 3,2 milj. euroa. Tullin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että itärajan rajanylityspaikkojen lisäresurssit vähennetään muista toimipaikoista.
Tulli on vuodesta 2007 alkaen vähentänyt 300 henkilötyövuotta muualta kuin itärajalta toteuttamalla tullaus- ja verotustoimintojen sähköistämisen ja siirtymällä riskiperusteiseen valvontaan. Myös vuoden 2013 vaihteessa loppuunsaatettu organisaatiomuutos vastaa jo tapahtuneisiin henkilövähennyksiin.
Valiokunta toteaa, että henkilöresurssien riittävyydelle luo lisäksi paineita tullirikosten määrän voimakas kasvu. Erityisesti internet-kaupan kasvu on lisännyt siihen liittyviä lieveilmiöitä, kuten lääkkeiden ja lääkeväärennösten, huumeiden ja muiden vaarallisten tai laittomien tuotteiden tilaamista internetin kautta. Postiliikenteestä paljastuneiden rikosasioiden määrä on neljän vuoden aikana kolminkertaistunut. Rikosmäärien kasvu on erittäin huolestuttavaa, ja valiokunta pitää tärkeänä huolehtia siitä, ettei rikostutkinnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus laske tutkinta-aikojen pidentymisen ja selvittämisasteen laskun myötä. Yksittäisten tekojen ohella tulee edelleen pystyä puuttumaan myös keskeisiin merkittäviin toimijoihin.
Alkoholijuomien matkustajatuonti.Syyskuussa 2013 julkaistun matkustajakyselyn mukaan alkoholijuomien matkustajatuonti muista EU-maista on vuoden 2013 kevään ja kesän aikana kasvanut yli 10 prosenttia sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna. EU-alueen matkustajatuonti on verotonta, kun tuotteet tuodaan itse ja vain omaan käyttöön.
Valiokunta pitää asianmukaisena, että Tulli on puuttunut vinoutuneeseen tuontiin ja saanut sen räikeimmät muodot loppumaan marraskuun 2013 alussa. Laivayhtiöiden kehittämien palveluiden avulla matkustajat ovat voineet tuoda liian helposti poikkeuksellisen suuria lasteja. Valiokunta pitää myös hyvänä, että hallitus antaa keväällä 2014 valmisteverotusta koskevan esityksen, joka sisältää ohjeelliset tasot verovapaalle matkustajatuonnille. Ohjetason ylittyessä näyttövelvollisuus omasta käytöstä siirtyy ylittävältä osin maahantuojalle. Kevääksi on myös suunniteltu viranomaisten tiedotuskampanja matkustajatuonnin ehdoista ja Tullin sitä tukeva tehovalvonta muutosten läpiviemiseksi myös käytännössä.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus ottaa Tullin lisäresurssitarpeet huomioon tulevissa muutoksissa ja palaa asiaan tarvittaessa lisätalousarviomenettelyn kautta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan verottoman matkustajatuonnin valvonnan tehostaminen edellyttää 22 henkilötyövuoden lisäresursointia, josta 2 henkilötyövuotta kohdistuu lisääntyvän veroharkinnan toteuttamiseen. Tarpeellista on myös seurata tarkasti alkoholijuomien matkustajatuonnin kehitystä ja tehdä pikaisesti uusia toimenpiteitä, jos tuontia ei mainituilla toimilla saada kuriin.
Valiokunta lisää momentille 50 000 euroa satamissa suoritettavaan tullivalvontaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 166 359 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä
4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot
5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.