Talousarvioesitys 2013
Osasto 11
VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Selvitysosa:Valtion verotulojen arvioidaan kasvavan noin 6 % vuonna 2013, eli noin 2,2 mrd. eurolla vuodelle 2012 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarviot) verrattuna. Verokertymien kasvu perustuu sekä veropohjien kasvuun että hallituksen valtiontalouden tasapainon vahvistamiseksi päättämiin veropoliittisiin toimenpiteisiin. Valtion verotuloja kasvattaa myös Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseksi vuonna 2013 käyttöön otettava yleisradiovero, jonka tuotto kertyy ansio- ja pääomatulovero- sekä yhteisöveromomenteille. Keskeisimpien veropohjaerien kasvuennusteet on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa.
Hallituksen veropolitiikan perustavoitteena on hyvinvointipalveluiden rahoitus samalla kun hallitus tavoittelee valtiontalouden tasapainoa. Hallituksen tavoitteena on valtion velkasuhteen kääntäminen laskuun vaalikauden loppuun mennessä. Julkisen talouden heikko lähtötilanne - hidas talouskasvu, euroalueen talousongelmat sekä väestön ikääntyminen - asettavat haasteita talouspolitiikalle. Vuonna 2013 toteutetaan mittavia veropoliittisia sopeutustoimia, jotka ovat välttämättömiä julkisen talouden tasapainottamiseksi ja kestävyysvajeen pienentämiseksi. Samanaikaisesti toteutetaan myös veroratkaisuja, joilla edistetään verotuksen oikeudenmukaisuutta sekä tuetaan talouskasvua ja innovatiivisuutta. Vuonna 2013 toteutettavien veroperustemuutosten arvioidaan lisäävän valtion verotuloja nettomääräisesti noin 1,5 mrd. eurolla.
Merkittävimmät veropoliittiset sopeutustoimenpiteet ovat hallitusohjelman mukaisista ansiotuloverotuksen inflaatio- ja ansiotasotarkistuksista luopuminen vuosina 2013 ja 2014, sekä kaikkien arvonlisäverokantojen korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä. Ansiotuloverotuksen tarkistuksista luopumisen arvioidaan lisäävän kaikkien veronsaajien verotuloja suhteessa syksyn 2011 kehyspäätökseen noin 340 milj. euroa ja arvonlisäverokantojen korottamisen arvioidaan lisäävän verotuloja noin 830 milj. euroa verovuonna 2013. Verotuloja kasvattaa myös varainsiirtoverotuksen kiristäminen, vakuutusmaksuveron korottaminen sekä kilometrikorvausten verotuksen kiristäminen.
Verotuksen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi verotuksen kiristämistoimenpiteitä painotetaan veronmaksukyvyn mukaan. Valtion tuloveroasteikkoon lisätään väliaikaisesti uusi ylin tuloluokka ja suurten perintöjen verotusta kiristetään. Suurten eläketulojen verorasitusta kiristetään vastaamaan palkkatulon verorasitusta. Näiden ns. solidaarisuusverojen arvioidaan lisäävän verotuottoja vuositasolla yhteensä noin 100 milj. eurolla. Samanaikaisesti pienituloisten verotusta kevennetään kasvattamalla työtulovähennystä ja kunnallisverotuksen perusvähennystä.
Talouskasvun tukemiseksi otetaan määräajaksi käyttöön useita verokannustimia. Kasvuun tähtäävän tuotekehityksen tukemiseksi otetaan käyttöön verokannustin T&K-toiminnalle ja investointien lisäämiseksi teollisuuden poisto-oikeus kaksinkertaistetaan. Pääomatuloverotuksessa otetaan käyttöön sijoittajan verokannustin, jossa sijoittaja saa vähennyksen kasvuyritykseen tekemästään sijoituksesta. Lisäksi listaamattomiin kasvuyrityksiin tehtävien sijoitusten hankintameno-olettama nostetaan 50 prosenttiin.
Veroperustemuutoksista kuntien tuloihin aiheutuvat muutokset kompensoidaan täysimääräisesti. Ansiotuloverotuksen kuntien verotuloihin vaikuttavat muutokset kompensoidaan valtionosuusjärjestelmän kautta. Kuntien ja seurakuntien yhteisöverotuloihin vaikuttavat muutokset kompensoidaan yhteisöveron jako-osuuksia muuttamalla. Lisäksi kuntien yhteisövero-osuus maksetaan 5 prosenttiyksiköllä korotettuna ja seurakuntien yhteisövero-osuus 0,4 prosenttiyksiköllä korotettuna vuosina 2013—2015. Valtion jako-osuutta alennetaan vastaavasti.
Hallitusohjelman mukaisesti ajoneuvoveroa korotetaan ja pankkivero otetaan käyttöön vuoden 2013 alusta lukien. Aiemmin päätetyn mukaisesti asuntolainojen korkovähennysoikeutta rajataan sekä jäteveroa ja energiaverotusta kiristetään.
Veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuositasolla (milj. euroa)
vaikutus vuositasolla |
|
Ansio- ja pääomatuloverot1) | |
— uuden tuloluokan lisääminen valtion tuloveroasteikkoon | 30 |
— suurten eläketulojen verotuksen kiristäminen | 50 |
— kilometrikorvausten verotuksen kiristäminen | 7 |
— asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen2) | 17 |
— työtulovähennyksen kasvattaminen | -33 |
— sijoittajan verokannustimen käyttöönotto | -10 |
— listaamattomiin kasvuyrityksiin tehtyjen sijoitusten hankintameno-olettaman korottaminen | -8 |
— lisäeläketurvan maksujen vähennyskelpoisuuden ikärajan korottaminen | 2 |
— henkilöiden yleisradiovero | 475 |
Pankkivero | |
---|---|
— pankkiveron käyttöönotto | 170 |
Yhteisövero | |
— tutkimus- ja kehitystoiminnan kannustimen käyttöönotto | -184 |
— teollisuuden tuotannollisten investointien poisto-oikeuksien kaksinkertaistaminen | -20 |
— kilometrikorvausten verotuksen kiristäminen | 6 |
— koulutuskulujen verovähennys | -48 |
— korkomenojen vähennysoikeuden rajoituksen käyttöönotto | 111 |
— lisäeläketurvan maksujen vähennyskelpoisuuden ikärajan korottaminen | 3 |
— kuntien ja seurakuntien yhteisövero-osuuden korottaminen | -252 |
— yhteisön yleisradiovero | 22 |
Perintö- ja lahjavero | |
— uuden veroluokan käyttöönotto | 20 |
— vakuutuslahjojen verovapauden poistaminen | 5 |
Arvonlisävero | |
— verokantojen korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä | 832 |
— pienimmän kannettavan arvonlisäveron määrän alentaminen | 15 |
Vakuutusmaksuveron verokannan korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä | 30 |
Varainsiirtovero | |
— asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen varainsiirtoveron korottaminen | 40 |
— asunto- ja kiinteistöyhtiöiden velkaosuuden lisääminen varainsiirtoveron veropohjaan | 40 |
Ajoneuvovero | |
— ajoneuvoveron perusverotaulukon tarkistus2) | 140 |
Energiaverot | |
— turpeen verotuen pienentäminen3) | 30 |
— maakaasun verotuen pienentäminen4) | 35 |
Yhteensä | 1 525 |
— josta verotuottoa lisäävät | 2 080 |
— josta verotuottoa vähentävät | -555 |
1) Hallitusohjelman mukaan ansiotuloveroperusteita tarkistetaan vuosittain siten, että työn verotus ei kiristy inflaation ja ansiotason nousun seurauksena. Tarkistuksesta luopuminen vuosina 2013 ja 2014 lisää verotuloja suhteessa aikaisemmin arvioituun mutta koska kyseessä ei ole varsinainen vuodelle 2013 kohdistuva veroperustemuutos, vaikutusta ei esitetä tässä taulukossa.
2) Muutoksista päätetty vuonna 2011
3) Muutoksista päätetty vuosina 2010 ja 2011
4) Muutoksista päätetty vuonna 2010
Ehdotetut ja aikaisemmin päätetyt veroperustemuutokset lisäävät valtion verotuottoa vuositasolla yhteensä noin 1 525 milj. eurolla. Voimaantulovuonna monien perustemuutosten vaikutus jää pienemmäksi muun muassa verojen maksamiseen liittyvästä viiveestä johtuen.
Verotuksen painopistettä on viime vuosina siirretty työn verottamisesta kulutuksen verottamiseen. Välillisten verojen osuus valtion verotuloista kasvoi selvästi vuonna 2009 ja on sen jälkeen pysynyt suunnilleen ennallaan.
Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2009—2013 (milj. euroa)
2009 tilinpäätös |
2010 tilinpäätös |
2011 tilinpäätös |
2012 TA + I—II LTA | 2013 esitys |
|
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot | 10 328 | 10 061 | 11 614 | 11 746 | 12 749 |
Liikevaihtoon perustuvat verot | 14 001 | 14 415 | 15 935 | 16 653 | 17 756 |
Valmisteverot | 5 092 | 5 284 | 6 049 | 6 717 | 6 738 |
Muut verot ja veronluonteiset tulot | 2 113 | 2 446 | 2 718 | 2 954 | 3 055 |
Yhteensä | 31 534 | 32 206 | 36 316 | 38 070 | 40 298 |
Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kunnallisverotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Seuraavassa taulukossa on esitetty suhteessa bruttokansantuotteeseen kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä (kokonaisveroaste) sekä sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.
Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Sektoreittain: | |||||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,7 | 42,2 | 42,8 | 42,6 | 43,4 |
Valtio | 19,6 | 19,2 | 20,4 | 20,2 | 20,8 |
Kunnat | 10,2 | 10,3 | 10,0 | 9,8 | 9,9 |
Soturahastot | 12,9 | 12,7 | 12,4 | 12,6 | 12,6 |
Verolajeittain: | |||||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,7 | 42,2 | 42,8 | 42,6 | 43,4 |
Välittömät verot | 16,4 | 16,1 | 16,3 | 15,8 | 16,2 |
Tuotannon ja tuonnin verot | 13,4 | 13,3 | 14,0 | 14,2 | 14,5 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 12,9 | 12,7 | 12,4 | 12,6 | 12,6 |
Verotuet ovat verolainsäädännössä tukemistarkoituksessa määriteltyjä poikkeuksia verotuksen normaalista perusrakenteesta1). Verotukia on noin 200 kappaletta, joista kaikkien euromääräistä arvoa ei pystytä laskemaan. Aineistopuutteista johtuen myös monet alla olevassa taulukossa esitetyt verotuet ovat suuruusluokka-arvioita. Verotukien kokonaismäärää arvioitaessa on otettava huomioon, että osa tuista on päällekkäisiä, eikä verotuen poistaminen välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä, koska tuet vaikuttavat hintoihin ja käyttäytymiseen. Kunkin verotuloarviomomentin selvitysosassa on esitetty merkittävimmät momentin tuottoa alentavat verotuet. Verotukien määräksi arvioidaan noin 23,4 mrd. euroa vuonna 2013. Valtion verotuottoihin tästä kohdistuu runsaat 16 mrd. euroa.
Verotuet 2011—2013 (milj. euroa)
2011 | 2012 | 2013 | |
Yleinen hallinto | 15 | 15 | 15 |
Opetus, tiede ja kulttuuri | 151 | 155 | 159 |
Sosiaaliturva | 4 706 | 5 056 | 5 356 |
Terveydenhuolto | 416 | 434 | 451 |
Asuminen ja ympäristö | 4 817 | 5 134 | 5 154 |
Maa- ja metsätalous | 348 | 364 | 144 |
Liikenne | 1 396 | 1 173 | 1 120 |
Teollisuus ja elinkeinot | 6 009 | 6 120 | 6 368 |
Ei eriteltävissä | 4 238 | 4 603 | 4 619 |
Yhteensä | 22 095 | 23 053 | 23 385 |
Osaston tuloarviot vuosina 2011—2013
v. 2011 tilinpäätös 1000 € |
v. 2012 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2013 esitys 1000 € |
Muutos 2012—2013 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot | 11 613 654 | 11 976 000 | 12 749 000 | 773 000 | 6 |
01. | Ansio- ja pääomatuloverot | 7 646 047 | 7 706 000 | 8 642 000 | 936 000 | 12 |
02. | Yhteisövero | 3 374 982 | 3 555 000 | 3 251 000 | -304 000 | -9 |
03. | Korkotulojen lähdevero | 197 778 | 270 000 | 191 000 | -79 000 | -29 |
04. | Perintö- ja lahjavero | 394 847 | 445 000 | 495 000 | 50 000 | 11 |
05. | Pankkivero | — | — | 170 000 | 170 000 | 0 |
04. | Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut | 15 935 144 | 16 527 000 | 17 756 000 | 1 229 000 | 7 |
01. | Arvonlisävero | 15 165 975 | 15 712 000 | 16 903 000 | 1 191 000 | 8 |
02. | Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero | 626 230 | 665 000 | 707 000 | 42 000 | 6 |
03. | Apteekkimaksut | 142 939 | 150 000 | 146 000 | -4 000 | -3 |
08. | Valmisteverot | 6 049 261 | 6 702 000 | 6 738 000 | 36 000 | 1 |
01. | Tupakkavero | 739 016 | 753 000 | 774 000 | 21 000 | 3 |
04. | Alkoholijuomavero | 1 281 089 | 1 399 000 | 1 406 000 | 7 000 | 1 |
05. | Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero | 133 650 | 181 000 | 202 000 | 21 000 | 12 |
07. | Energiaverot | 3 880 478 | 4 356 000 | 4 341 000 | -15 000 | 0 |
08. | Eräiden juomapakkausten valmistevero | 15 029 | 13 000 | 15 000 | 2 000 | 15 |
10. | Muut verot | 2 603 715 | 2 809 000 | 2 903 000 | 94 000 | 3 |
03. | Autovero | 1 067 937 | 1 209 000 | 1 148 000 | -61 000 | -5 |
05. | Varainsiirtovero | 544 013 | 540 000 | 602 000 | 62 000 | 11 |
06. | Arpajaisvero | 168 727 | 200 000 | 201 000 | 1 000 | 1 |
07. | Ajoneuvovero | 758 955 | 770 000 | 882 000 | 112 000 | 15 |
08. | Jätevero | 64 083 | 90 000 | 70 000 | -20 000 | -22 |
19. | Muut veronluonteiset tulot | 114 096 | 123 048 | 151 702 | 28 654 | 23 |
02. | Lästimaksut | 939 | 800 | 800 | — | 0 |
03. | Ratavero | 17 600 | 18 600 | 18 000 | -600 | -3 |
04. | Eräät viestinnän maksut | 5 693 | 5 898 | 26 946 | 21 048 | 357 |
05. | Lentoliikenteen valvontamaksu | 7 883 | 10 450 | 11 545 | 1 095 | 10 |
06. | Väylämaksut | 75 740 | 80 300 | 84 680 | 4 380 | 5 |
(07.) | Katsastustoiminnan valvontamaksu | — | — | — | — | 0 |
08. | Öljyjätemaksu | 3 736 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Muut verotulot | 2 504 | 3 000 | 2 700 | -300 | -10 |
10. | Energiamarkkinaviraston valvontamaksu | — | — | 3 031 | 3 031 | 0 |
Yhteensä | 36 315 869 | 38 137 048 | 40 297 702 | 2 160 654 | 6 |