Talousarvioesitys 2013
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 41 783 000 euroa.
Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänä on elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia
- — tekee eläintauteihin ja kasvintuhoojiin sekä elintarviketurvallisuuteen liittyvää diagnostiikkaa ja analytiikkaa tautien osoittamiseksi ja vastustamiseksi sekä elintarviketurvallisuuden lisäämiseksi
- — toimii oman alansa vertailulaboratoriona
- — johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- — vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä ja
- — rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2013 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2011—2013
Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
Toimintakokonaisuudet | Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 22 764 | 22 991 | 23 558 | 10 541 | 9 717 | 10 371 | 291 | 302 | 302 |
— tieteellinen tutkimus | 591 | 764 | 764 | 88 | 238 | 238 | 8 | 8 | 8 |
— riskiarviointi | 950 | 911 | 911 | 190 | 82 | 82 | 12 | 12 | 12 |
— laboratoriotoiminta | 4 425 | 3 980 | 4 230 | 118 | 253 | 253 | 54 | 50 | 50 |
— valvonnan ohjaus | 5 596 | 5 791 | 6 108 | 39 | 28 | 28 | 69 | 72 | 72 |
— valvonnan toimeenpano | 11 202 | 11 545 | 11 545 | 10 106 | 9 116 | 9 770 | 148 | 160 | 160 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 22 205 | 21 246 | 21 546 | 3 576 | 3 594 | 3 594 | 224 | 224 | 224 |
— tieteellinen tutkimus | 380 | 483 | 483 | 21 | 62 | 62 | 7 | 7 | 7 |
— riskiarviointi | 459 | 482 | 482 | 58 | 62 | 62 | 6 | 6 | 6 |
— laboratoriotoiminta | 11 525 | 11 281 | 11 281 | 820 | 831 | 831 | 140 | 138 | 138 |
— valvonnan ohjaus | 6 525 | 5 577 | 5 877 | 77 | 16 | 16 | 61 | 64 | 64 |
— valvonnan toimeenpano | 3 316 | 3 423 | 3 423 | 2 600 | 2 623 | 2 623 | 10 | 9 | 9 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 15 081 | 14 775 | 15 275 | 5 639 | 5 335 | 5 335 | 176 | 181 | 182 |
— tieteellinen tutkimus | 33 | 37 | 37 | - | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskiarviointi | 45 | 142 | 192 | 2 | - | - | - | - | 1 |
— laboratoriotoiminta | 5 212 | 5 080 | 5 130 | 740 | 797 | 797 | 67 | 69 | 68 |
— valvonnan ohjaus | 4 210 | 4 353 | 4 453 | 40 | 75 | 75 | 54 | 57 | 57 |
— valvonnan toimeenpano | 5 581 | 5 163 | 5 463 | 4 857 | 4 453 | 4 453 | 54 | 54 | 55 |
Yhteensä | 60 050 | 59 012 | 60 379 | 19 756 | 18 646 | 19 300 | 691 | 707 | 708 |
Tavoitteet | Toimenpiteet |
Toimiala ja päättäjät saavat korkeatasoista ja toimintaansa hyödyttävää tutkimustietoa ja riskinarviointeja. | Viitaten pääluokkaperusteluissa todettuihin hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustaviin tavoitteisiin viraston tutkimusta suunnataan ja tutkimuksen tukipalveluja ja infrastruktuureja kehitetään luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymässä (LYNET) sovittujen painopisteiden mukaisesti. |
Tutkimusta ja ennakointia suunnataan viraston toimialaan liittyviin valtioneuvoston tutkimus-, ennakointi- ja arviointitoimintaa koordinoivan työn (TEA) kärkihankkeisiin. | |
Riskinarviointimetodologia on kehittynyttä ja riskinarviointihankkeet täyttävät kansalliset tarpeet. | |
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotoiminta on dynaamista ja luotettavaa sekä tuottaa tietoa tutkimuksen ja yhteiskunnan tarpeisiin. |
Vertailulaboratoriotoiminnalla varmistetaan, että Eviran ohjauksessa toimivien laboratorioiden tutkimustulokset ovat luotettavia ja vertailukelpoisia. | |
Kehitetään LYNET:n yhteistä laboratoriotoimintaa. | |
Valvonnan ohjaus ja toimeenpano on riskiperusteista, avointa, yhtenäistä ja kustannustehokasta koko valvontaketjussa keskus-, alue- ja paikallistasolla. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. |
Valvonnan yhtenäisyyttä ja raportointia parannetaan ja aikaistetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään siten, että Oiva-järjestelmä voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisena 1.5.2013. | |
Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa seurannan perusteella kehitettävien riittävyys- ja laatumittareiden valossa. | |
Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
Osallistutaan elintarvikeketjun toimijoiden, erityisesti pk-yritysten kouluttamiseen ja neuvontaan. Kannustetaan toimijoita hyvän tuotanto- ja toimintatapojen oppaiden laatimiseen. | |
Osallistutaan hallituksen luomu- ja lähiruokaohjelmien toimeenpanoon. Kannustetaan elintarvikeketjun toimijoita vastuullisuusjärjestelmien kehittämiseen. | |
Osallistutaan ravitsemuspolitiikan mukaisten toimien toteuttamiseen ja elintarvikkeiden koostumustiedon päivittämiseen. | |
Kootaan vientiedellytysten turvaamiseen liittyviä tehtäviä yhteen. | |
Eviran toiminta on asiakaslähtöistä ja palvelut ovat laadukkaita. | Eviralla on käytössä seuraavat laadunhallintamenetelmät: CAF-itsearviointi, FINAS — laboratorion laatujärjestelmä, ISTA — siementarkastuksen laatujärjestelmä, Green Office -järjestelmä ja toimintakäsikirja. Valmistaudutaan ISO-ympäristöjärjestelmän käyttöönottoon. |
Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. | |
Kehitetään hallinnonalan yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä. | |
Jatketaan viraston toiminnan ulkoisen arvioinnin sekä FVO:n edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttamista. |
Toiminnallisen tuloksellisuuden tunnusluvut
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Työn tuottavuus, % | -0,8 | 2,5 | 2,5 |
— Kokonaistuottavuus, % | -1,5 | 2,5 | 2,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 61 254 | 59 442 | 61 083 |
Bruttotulot | 19 766 | 18 505 | 19 300 |
Nettomenot | 41 488 | 40 937 | 41 783 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 457 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 008 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 19 085 | 17 996 | 18 791 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 15 866 | 15 269 | 15 922 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 972 | 3 327 | 3 469 |
Kustannukset yhteensä | 19 838 | 18 596 | 19 391 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -753 | -600 | -600 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 97 | 97 |
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -250 |
Palkkausten tarkistukset | 1 240 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen (-1 htv) | -393 |
Siirto momentille 30.01.01 | -1 000 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -1 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 1 250 |
Yhteensä | 846 |
2013 talousarvio | 41 783 000 |
2012 II lisätalousarvio | 739 000 |
2012 talousarvio | 40 937 000 |
2011 tilinpäätös | 40 039 000 |